Hengstenkeuring Groninger Paard: jong en oud zetten beste beentje voor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Hengstenkeuring Groninger Paard: jong en oud zetten beste beentje voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 23:14

*Bokt Nieuwsredactie
Fokkerij

De deelnemers aan rubriek C1 stellen zich op voor de uitleg van de keuringscommissie. Foto: JPitty

Het Groninger Paard is een prachtige parel van Hollandse bodem. Het stamboek betitelt dit paard als betrouwbaar, nuchter en veelzijdig. Ze hebben veelal een rustig karakter en zijn allround inzetbaar. Ook hebben Groningers de naam werkwillig en braaf te zijn. Op zaterdag 15 februari 2025 verzamelden liefhebbers en eigenaren van dit zeldzame paard zich bij Hippisch Centrum Flevodrome in Dronten voor de jaarlijkse hengstenkeuring. Deze keuring biedt een kijkje in wat het stamboek te bieden heeft. Bokt Nieuwsredactielid JPitty reisde op deze koude, winterse zaterdag ook af naar deze prachtige nieuwe accommodatie in Dronten om zich te verdiepen in de wereld van dit prachtige paard.

Rubriek B: Nieuw te keuren hengsten
Vandaag zijn als eerste de nieuw te keuren hengsten aan de beurt, zij vormen rubriek B. In deze rubriek worden vier paarden voorgesteld aan de jury. Als eerste worden zij opgemeten, gepresenteerd en lineair gescoord. Dit betekent dat zij worden beoordeeld op diverse punten qua exterieur en gangen. Bij het lineair scoren staat waarde 0 voor het fokdoel. De gemiddelde score per onderdeel van de hengsten binnen de populatie Groningers is 20. Dit onderdeel vond buiten plaats, op het harde. Daarna mochten de hengsten naar binnen, waar ze een voor een in de binnenbak gepresenteerd werden tijdens deel 2. Hierbij werden ze door hun voorbrenger opgesteld voor de keuringscommissie en de inspecteur. Daarna stappen en draven de hengsten een ronde aan de hand, voordat ze worden losgelaten, zodat ze hun galop kunnen tonen. Een enkele hengst nam dit ‘losgooien’ erg letterlijk en gooide even flink de achterbenen de lucht in, voordat ze hun benen eens lekker strekten tijdens de galop. Deze vier hengsten kwamen in rubriek B de baan in:

Afbeelding
Cat.no. 13: Swiebertje van Nieuwland, Sirius x Alexandro P. Foto: JPitty

Afbeelding
Cat.no. 14: Boekhorst Bendecido, Boudewijn x Osmium. Foto: JPitty

Afbeelding
Cat.no. 15: Mentko van Zathe Catharina, Maistro Polo v.d. Pasop x Ede. Foto: JPitty

Afbeelding
Cat.no. 16: Valk, Veritalis x Lord Udo. Foto: JPitty

Rubriek C: Stamboekhengsten
Het programma vervolgde met de stamboekhengsten. Deze werden verdeeld over drie onderdelen: C1, C2 en C3. Uit elke van deze drie onderdelen werd één hengst aangewezen die doorging naar de finale om het dagkampioenschap. Ook het publiek kon op de hengsten uit de C-rubrieken stemmen voor de publieksfavoriet. Rubriek C1 werd gevormd door drie hengsten die in 2024 werden goedgekeurd.

Afbeelding
Cat.no. 18: Rico-B, Rubus B x Orbaldo II. Foto: JPitty

Afbeelding
Cat.no. 19: Eliot v.d. Steenhoeve, Elgar x Extase. Foto: JPitty

Afbeelding
Cat.no. 17: Lightning, Landos af Hvarre x Gerlinus. Foto:JPitty

Van deze drie hengsten wees de keuringscommissie uiteindelijk Lightning aan voor de finale om het dagkampioenschap.

Daarna was rubriek C2 aan de beurt, de stamboekhengsten tot en met 15 jaar. In het programma stonden drie hengsten, maar helaas bleek daarvan één hengst, Cat.no. 22 Boudewijn (Borre x Hanno), afgemeld voor de hengstenkeuring. In deze rubriek dus twee hengsten die beoordeeld werden:

Afbeelding
Cat.no. 20: Heraldo v. Vredenhiem, Herbert x Orbaldo II. Foto: JPitty

Afbeelding
Cat.no. 21: Rio, Rieu x Eros. Foto: JPitty

De prachtige zwarte hengst Rio mocht van de keuringscommissie terugkomen in de strijd om het dagkampioenschap.

Shows
Maar het bleef vandaag niet alleen bij het keuren van hengsten. Een tweetal Groninger paarden liet zich in een korte show zien aan het publiek. Als eerste verscheen de bruinschimmelruin Ebel v.d. Houw in de baan, hij werd onder het zadel gereden, terwijl de eigenaar een beknopte uitleg gaf over de procedure van aanschaf tot aan het goedkeuren als dekhengst. Ebel is namelijk een voormalig dekhengst, maar intussen gecastreerd. Hij is nog wel voor KI beschikbaar via diepvriessperma. Ebel zouden we later nog terugzien in rubriek E.

Afbeelding
Ebel v.d. Houw tijdens het shownummer onder het zadel. Foto: JPitty

De tweede show was van Elgar, een dekhengst van 16 jaar oud. Hij werd door zijn eigenaresse voorgesteld voor de wagen. Deze twee shows gaven al een mooi beeld van de veelzijdigheid van de Groninger. Of je ze nou onder het zadel rijdt, of je ment, het Groninger Paard is voor allebei uitstekend inzetbaar. Elgar zouden we later nog terugzien in rubriek C3.

Afbeelding
Elgar tijdens het shownummer voor de wagen. Foto: JPitty

Na dit intermezzo was het tijd voor de uitslagen van rubriek B: de nieuw te keuren hengsten. De jury gaf een duidelijke uitleg van alle plus- en minpunten van de vier hengsten, die allemaal 3 of 4 jaar jong waren. Uiteindelijk werd alleen Mentko van Zathe Catharina aangewezen om de procedure tot goedkeuring verder te vervolgen.

Het programma werd verder vervolgd met rubriek C3: stamboekhengsten ouder dan 15 jaar. Hierin kwamen twee hengsten zich aan de keuringscommissie tonen.

Afbeelding
Cat. no.23: Elgar, Eros x Landos af Hvarre. Foto: JPitty

Afbeelding
Cat.no.24: Rieu, Ramires x Otto. Foto: JPitty

Ook uit deze rubriek mocht één hengst terugkomen in de finale om het dagkampioenschap. De keuringscommissie bepaalde dat Rieu deze eer te beurt viel. Daarnaast werd de nu 25-jarige hengst in het zonnetje gezet vanwege zijn lange loopbaan als dekhengst en voor alles wat hij voor het stamboek heeft gedaan. Hiervoor kreeg hij een prachtige deken opgelegd, met zijn eigen naam erop. De keuringscommissie vond dat hij er nog uitzag als een vierjarige en complimenteerde hem en zijn eigenaren voor zijn topconditie.

Afbeelding
Rieu wordt in het zonnetje gezet. Foto: JPitty

Rubriek E, bruikbaarheidsproeven en dagkampioen
Na het eerbetoon aan een prachtige dekhengst was het alweer tijd voor rubriek E: voormalige stamboekhengsten via diepvries-KI. In deze rubriek verscheen één ruin voor de keuringscommissie. Deze prachtige bruinschimmel hadden we eerder al even onder het zadel gezien tijdens een show, nu werd hij aan de hand voorgebracht.

Afbeelding
Cat.no.25: Ebel v.d. Houw, Eckstein’s Eminenz x Gerlinus. Foto: JPitty

Onderdeel van het proces tot definitieve goedkeuring is het afleggen van een bruikbaarheidsproef. Er zijn twee versies van deze proef: een dressuurproef onder het zadel of een dressuurproef voor de wagen. Tijdens deze hengstenkeuring waren er twee hengsten die de bruikbaarheidsproef zouden afleggen, beiden werden onder het zadel voorgesteld aan de keuringscommissie.

Afbeelding
Lightning, Landos af Hvarre x Gerlinus, tijdens zijn bruikbaarheidsproef. Foto: JPitty

Afbeelding
Rico-B tijdens zijn bruikbaarheidsproef. Foto: JPitty

De uitslag van deze bruikbaarheidsproeven is helaas niet meer bekendgemaakt op deze middag, dus ik kan niet vertellen of ze hiervoor geslaagd zijn.

Terwijl we wachtten op de laatste rubriek, waarin de dagkampioen en de publieksfavoriet bekendgemaakt zouden worden, was er wederom een show te zien. Heraldo v. Vredenhiem werd voor de wagen voorgesteld aan het publiek.

Afbeelding
Heraldo v. Vredenhiem voor de wagen tijdens zijn show. Foto: JPitty

Als afsluiter van de dag was er het uitroepen van de dagkampioen en de publieksfavoriet. Hiervoor kwamen Cat.no. 17: Lightning, Cat.no.21: Rio en Cat.no. 24: Rieu nogmaals de baan in. Rieu is de vader van Rio, leuk om vader en zoon samen in de baan te zien. Rio heeft duidelijk de looks van zijn vader geërfd. De keuringscommissie en het publiek lagen wat betreft de winnaar duidelijk op één lijn. Want uiteindelijk was het Rio die met beide prijzen ging lopen. Hij werd door de keuringscommissie werd benoemd tot dagkampioen én het publiek riep hem uit tot publieksfavoriet.

Afbeelding
Rio tijdens de huldiging voor het dagkampioenschap en de publieksfavoriet. Foto: JPitty

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 23:44

Wat een super leuk verslag.
En gefeliciteerd aan alle deelnemers met deze goede resultaten.

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd sinds wanneer het is toegestaan om een paard voor te brengen met pijp beschermers?
Dat vind ik echt heel apart. :?

Muronia

Re: Hengstenkeuring Groninger Paard: jong en oud zetten beste beentje voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 23:56

Dus jij was degene met het bokt-vest :D . Grappig, we zagen er iemand mee lopen en ik legde al uit dat dat een teammie moet zijn. Ik heb een iets oudere versie van dat vest (en ik draag hem nog altijd graag).

Ik heb ook een verslag van de keuring gemaakt, die is hier te lezen (tot nu toe het laatste bericht in het topic)
[FA] Zwaar Warmbloed fokkers?

En mocht je meer foto's van de keuring willen zien, kijk dan even op mijn fb pagina (Stal Muronia).

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 00:36

Klopt, die persoon met dat blauwe jasje was ik inderdaad, Muronia. Je hebt een NR-lid in het wild gespot :D

Leuk verslag heb jij ook geschreven in dat topic!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:43

Leuke foto's! Rio vind ik een erg mooie hengst.

De Sirius lijkt zo ook een knappe maar wellicht een beetje licht gebouwd voor de Groningers?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:29

De Sirius viel mij ook op. Het lijkt een aansprekend dier, maar is waarschijnlijk, letterlijk, te licht bevonden. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:34

Die lijkt beter bij de Geldersen te passen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:46

Die scoorde inderdaad te laag op type (6,5). Ik vond het een leuk dier maar geen Groninger type, deed tussen de anderen wat pony-achtig aan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:50

Alleen beetje vreemd dat ze hem als veulen destijds een 1e premie gaven. Type veranderd niet.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 12:20

Ik weet niet of hij die 70 punten toen met een hoog cijfer op type heeft gekregen, kan natuurlijk ook door andere kwaliteiten komen. Ik krijg bij de mijne als veulen wel eens de opmerking dat ze iets zwaarder mochten zijn, maar als volwassen/uitgezwaard paard staan ze beter in het type. Feit blijft dat deze hengst nu op deze leeftijd onvoldoende in het type staat om als potentieel fokmateriaal te dienen (voor het Groninger paard) en dat is gewoon wat het is.

Persoonlijk begrijp ik iets minder goed dat de Boudewijn x Osmium niet is aangewezen. Ik vond het geen fantastische beweger maar deze stond goed in het type (ondanks de Osmium moederzijde) en stond ook goed op zijn benen/voeten. Daar had ik bij Mentko een persoonlijke bemerking bij geplaatst, want die staat behoorlijk frans. Toch begrijp ik die goedkeuring wel want het is een mooi type en hij bewoog ook prima.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 23:35

Het is qua kleur wel erg saai. Allemaal zwart met witte voeten.
Die Sirius is niet alleen qua type maar ook qua bloedvoering een Gelderse.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 23:42

pillow schreef:
Het is qua kleur wel erg saai. Allemaal zwart met witte voeten.
Die Sirius is niet alleen qua type maar ook qua bloedvoering een Gelderse.

In de 3e generatie is het wel een Groninger. Voor broodnodige bloedverversing is het wel handig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 23:46

Maar dan moet hij wel in het type passen en dat doet hij echt niet. Ik ben het ermee eens dat vers bloed meer dan welkom is en ook dat ze niet TE kritisch moeten zijn met bepaalde dingen, anders helpen ze zichzelf om zeep. Maar je moet er geen heel ander type van willen maken, dan blijft er geen Groninger paard over.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 23:55

Muronia schreef:
Maar dan moet hij wel in het type passen en dat doet hij echt niet. Ik ben het ermee eens dat vers bloed meer dan welkom is en ook dat ze niet TE kritisch moeten zijn met bepaalde dingen, anders helpen ze zichzelf om zeep. Maar je moet er geen heel ander type van willen maken, dan blijft er geen Groninger paard over.

Maar jouw merrie was destijds toch ook meer KWPN dan Groninger?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 23:58

Mijn merrie (Veronia) werd als veulen te licht bevonden, als 4-jarige terug gegaan en toen stond ze wel goed in het type. Werd nog benoemd dat ze toch wel goed was uitgezwaard. Ze is geen ster vanwege een andere reden, maar als het goed is deze zomer wel preferent.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 09:53

Deze hengst gaat ook nog wel uitzwaren denk ik, is nog piepjong.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 09:57

Oh vast en zeker. Ze kunnen het volgend jaar nog eens gaan proberen. Ik heb aangeraden om ermee naar het kgps te gaan. Vermoed dat ie daar beter tot zijn recht gaat komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 10:04

Dat is ook een goed idee! Daar past hij qua type en bloedvoering heel goed denk ik. :)