Fors meer dure paarden geëxporteerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Fors meer dure paarden geëxporteerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 20:18

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Jon Stroud /FEI

Nederland heeft in 2024 voor 2,3 miljard euro aan levende dieren geëxporteerd. De grootste groei vond plaats bij de paardenexport: van 364 miljoen euro in 2023 tot 457 miljoen euro in 2024. In waarde is de export van levende dieren met 5 procent toegenomen in 2024, maar het aantal geëxporteerde dieren nam af. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In 2024 was de exportwaarde van varkens met 940 miljoen euro het hoogst. Dit is 25 miljoen euro meer dan het jaar ervoor. Ook exporteerde Nederland voor 457 miljoen euro aan paarden. Daarbij gaat het vooral om sportpaarden, die met name naar de Verenigde Staten gaan. In 2024 exporteerde Nederland 19.000 paarden met een gemiddelde waarde van 24.000 euro per paard.

Hierdoor bestond de exportwaarde naar de Verenigde Staten in 2024 voor het overgrote deel uit paarden, 271 miljoen euro van in totaal 301 miljoen euro, met name dure sportpaarden.

Lees het hele artikel op de website van Nieuwe Oogst.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:27

Wat een gigantische bedragen.

Ervaar toch een vervelende nasmaak aan dit bericht. De waarheid maar; 940 miljoen voor varkens. Dat is vast niet omdat ze zo goed kunnen springen :\

MarjanB

Re: Fors meer dure paarden geëxporteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:31

Export uit varkens betreft vooral fokdieren. Dus zeugen of beren die ingezet worden om de lijnen in het buitenland te verbeteren. Er gaat enorm veel om in genetica.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:48

De activisten krijgen de paarden sport er dan ook echt niet zo makkelijk onder. Er is immers veel geld mee gemoeid blijkt maar weer

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:50

Ik zag het al voor mij dat varkens rond de wereld vliegen maar die gaan natuurlijk gewoon in de vrachtwagen naar DE en BE.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:26

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:29

MarjanB schreef:
carika schreef:
Ik zag het al voor mij dat varkens rond de wereld vliegen maar die gaan natuurlijk gewoon in de vrachtwagen naar DE en BE.

Nee hoor, er wordt heel wat gevlogen met varkens. https://www.ad.nl/buitenland/daar-zit-e ... gle.com%2F

Wat bijzonder! Ik had dit niet verwacht. Rietjes ofzo dat wel maar geen levende dieren.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:24

MarjanB schreef:
Export uit varkens betreft vooral fokdieren. Dus zeugen of beren die ingezet worden om de lijnen in het buitenland te verbeteren. Er gaat enorm veel om in genetica.

Heb je hier ook een bron van? Bij mijn weten is het overgrote deel voor de slacht

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:59

Desty schreef:
MarjanB schreef:

Heb je hier ook een bron van? Bij mijn weten is het overgrote deel voor de slacht

Het grootste deel is inderdaad voor de slacht volgens deze bron:

Citaat:
De export van levende dieren omvatte in 2023 5,7 miljoen biggen en 0,9 miljoen vleesvarkens; daarnaast werden 0,5 miljoen fokdieren en slachtzeugen geëxporteerd. Ondanks de daling in aantallen steeg de totale exportwaarde van levende dieren met 18,7% naar 2,2 miljard euro. Duitsland blijft een belangrijke afnemer, goed voor circa 35% van deze exportinkomsten. De stijgende exportwaarde is vooral te danken aan hogere prijzen voor biggen en vleesvarkens (Jukema, 2024).

https://agrimatie.nl/ThemaResultaat.asp ... torID=2255

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:28

Die 5,7 miljoen biggen zijn toch ook voor de slacht? Uiteindelijk gaan ze (een uitzondering daargelaten) allemaal naar de slacht. Ook de fokzeugen. In ieder geval niet voor de dierentuin of om in het wild uit te zetten.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:44

Desty schreef:

Ervaar toch een vervelende nasmaak aan dit bericht. De waarheid maar; 940 miljoen voor varkens. Dat is vast niet omdat ze zo goed kunnen springen :

Nee, omdat we de betere varkens hebben op de wereld. Kunnen we trots op zijn dat Nederland het zo goed doet qua landbouw - en paardengebeuren. We lopen zogezegd absoluut niet achteraan. Niet qua kwaliteit en niet qua welzijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:00

Rizette schreef:
Desty schreef:

Ervaar toch een vervelende nasmaak aan dit bericht. De waarheid maar; 940 miljoen voor varkens. Dat is vast niet omdat ze zo goed kunnen springen :

Nee, omdat we de betere varkens hebben op de wereld. Kunnen we trots op zijn dat Nederland het zo goed doet qua landbouw - en paardengebeuren. We lopen zogezegd absoluut niet achteraan. Niet qua kwaliteit en niet qua welzijn.

Ja, ik ben echt trots dat wij zo uitblinken in het industrialiseren van de veeteelt. :n

Had liever gehad dat ik trots kon zijn op hoe wij ons dierenwelzijn regelen. Maar helaas, intensieve veehouderij is iets waar we “trots” op zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:07

Als je kijkt hoe het in andere landen gaat, ja dan moet je trots zijn hoe het hier gaat. :j
Het is gewoon bekend dat zowel welzijn als milieu impact Nederland het het beste doet.
Hier de boeren weg willen maakt juist uit dat het zowel voor dieren als milieu het op wereldschaal slechter is.
Dat is de oogkleppen opzetten. Beetje als een kleuter doet, als ik de handen voor de ogen doe is het er niet meer.

Ja het is er nog wel, want ze worden gewoon elders gefokt, slechter... Het is maar wat je wilt natuurlijk.

De discussie of iemand wel of geen vlees eet staat er buiten.
Dat is een andere discussie dan welzijn en milieu impact per gehouden dier.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:17

Dat iemand anders het slechter doet betekent niet dat je niet kritisch naar jezelf kan kijken. Dat vind ik nog veel meer kleutergedrag.

En ik zeg ook niet dat ik boeren weg wil. Dat maak jij er van.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:23

DuoPenotti schreef:
Als je kijkt hoe het in andere landen gaat, ja dan moet je trots zijn hoe het hier gaat. :j
Het is gewoon bekend dat zowel welzijn als milieu impact Nederland het het beste doet.

Dat is nogal een claim... Er zijn landen die het beter doen en ook landen die het (veel)
slechter doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:24

Dat zeg ik ook niet dat jij dat zegt :)
Dat is momenteel wat er gebeurt, door de politiek.

En kritisch kijken doen ze al, daarom gaat het hier ook beter dan op veel plaatsen elders.
en dat staat ook niet stil. Bijna nergens is de land en tuinbouw zo innovatief als in Nederland.
Andere landen willen dan ook graag van onze kennis leren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:34

MarlindeRooz schreef:
Rizette schreef:

Ja, ik ben echt trots dat wij zo uitblinken in het industrialiseren van de veeteelt. :n

Had liever gehad dat ik trots kon zijn op hoe wij ons dierenwelzijn regelen. Maar helaas, intensieve veehouderij is iets waar we “trots” op zijn.[/quote]
Ben wel benieuwd .Hoe doe jij dat in het dagelijks leven. Kies jij er voor om niet om te gaan met mensen waarvan dieren het niet volgens jou ideale leven hebben qua welzijn? Misschien wel meer dan driekwart van Bokt dan? Of heb je alleen problemen met intensieve veehouderij en maakt het voor de rest niet uit? Hoeveel kennis heb jij en hoe vaak bezoek jij de intensieve veehouderij? En hoe bereik jij die standaard met jouw eigen dieren of heb je geen dieren?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:54

Ik voel niet de behoefte om mij op die manier te gaan verdedigen. Dat wij in Nederland intensieve veeteelt hebben en promoten is algemene kennis. Het gemiddelde varken ziet bijvoorbeeld geen buitenlucht. Heeft weinig tot geen verrijking in zijn hok en wordt met veel dieren in een kleine ruimte gehouden.

Ik ben niet tegen het houden van dieren voor melk / vlees / eieren etc. Maar wel tegen hoe wij dat hier op een fabrieksmatige manier doen waarbij dierenleed veel voorkomt.

En ja, ik kom uit een agrarische familie dus ik ken de realiteit en de moeilijkheden die veehouders kennen. Dat ik empathie heb voor de veehouders als persoon betekent niet dat ik de manier waarop vee gehouden wordt goedkeur.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:22

Arme dieren, de paarden zullen nog wel een OK leven hebben, maar voor de rest zal vooral de harde euro belangrijker zijn dan het dier zelf.

Moest nog even denken aan die koeien in Zuid Afrika die vastzaten op het schip vanuit Argentinie. Of de varkens in Nederland die met meer dan 30 graden in vrachtwagens moeten wachten om geslacht te worden. Zo diervriendelijk is het allemaal niet. Geld gaat boven welzijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:27

DuoPenotti schreef:
Dat zeg ik ook niet dat jij dat zegt :)
Dat is momenteel wat er gebeurt, door de politiek.

En kritisch kijken doen ze al, daarom gaat het hier ook beter dan op veel plaatsen elders.
en dat staat ook niet stil. Bijna nergens is de land en tuinbouw zo innovatief als in Nederland.
Andere landen willen dan ook graag van onze kennis leren.

Vooral wat productie betreft. Productie en dierenwelzijn/milieubewustzijn gaan niet altijd even goed hand in hand.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:34

Ik zou zeggen. Google eens varkensflat China.

En dat is waar ons vlees ook vandaan gaat komen als de boeren er hier mee stoppen.
Zij nemen de markt graag in.

En bij varkenspest begraven ze daar de varkens levend...

Ach ja. Maar dat is ver van het bed..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:36

Dit had ik wel verwacht qua prijzen van de paarden. En wij verkopen ze nog goedkoop. Als je een goede Fries of barock pinto daar wil kopen zit je zomaar op 35.000 voor een veulen en 75.000 tot 120.000 voor een goede fokmerrie

Ook ik heb een bod gehad uit Amerika van rond de 20.000 euro voor mijn 1 jarige barock pinto destijds

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:37

DuoPenotti schreef:

En dat is waar ons vlees ook vandaan gaat komen als de boeren er hier mee stoppen.

In China worden sport / manege paarden ook in vreselijke toestanden gehouden. Dus daarom vind jij dat wij in Nederland geen regels moeten maken voor hoeveel uur een paard buiten moet staan? Het kan altijd erger toch.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:38

DuoPenotti schreef:

Het whataboutisme is jammer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:41

MarlindeRooz schreef:
In China worden sport / manege paarden ook in vreselijke toestanden gehouden. Dus daarom vind jij dat wij in Nederland geen regels moeten maken voor hoeveel uur een paard buiten moet staan? Het kan altijd erger toch.

Quote eens waar ik zeg dat wij geen regels moeten hebben in dierenwelzijn?

Paarden, varkens of welk dier ook?

Dus nee dat vind ik niet.
En hierbij verlaat ik het topic want dit is geen manier van een normale discussie voeren.