Jachtvereniging eist forse schadevergoeding voor omrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Jachtvereniging eist forse schadevergoeding voor omrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 19:33

Omroep Gelderland
Algemeen

Slipjacht. Foto: Elia Fotografie

BABBERICH - Jachtvereniging Soestdijk eist van de gemeente Zevenaar een forse schadevergoeding. De vereniging zegt ernstig nadeel te hebben van een zogeheten landbouwsluis op de Veldhuizenseweg in Babberich. Hierdoor moet het verkeer van en naar de boerderij van de vereniging omrijden. Ook is het pand daardoor minder waard, aldus de jachtvereniging. Gemeente en jachtclub ontmoeten elkaar vandaag voor de rechter in Arnhem.

Jachtvereniging Soestdijk houdt zich bezig met slipjacht. Dat is niet echt jagen, maar volgens eigen zeggen een soort spel waarbij jacht wordt nagespeeld met paarden en jachthonden. De beheerder en zijn dieren wonen al 24 jaar op een boerderij aan de Veldhuizenseweg in Babberich. In 2020 heeft de gemeente Zevenaar een landbouwsluis aangelegd op deze weg. Die is bedoeld om sluipverkeer tegen te gaan. Alleen landbouwverkeer mag er sindsdien overheen.

7,7 kilometer en 9,6 kilometer
Vanaf dat moment is volgens Jachtvereniging Soestdijk de ellende begonnen. Gijs de Waal van de vereniging: "Door de afsluiting moeten wij nu ernstig omrijden. Voor personenauto's is dat telkens 7,7 kilometer enkele reis. En voor vrachtwagens zelfs 9,6 kilometer. Die laatste gebruiken wij voor het vervoer van onze paarden en honden, voor de slipjacht."

Omrijschade voor tien jaar
De jachtvereniging heeft direct bij het plan voor de sluis gezegd dat ze ernstig benadeeld zou worden. En dat een paal die in de grond kan zakken, een veel betere oplossing is. Ook heeft zij de gemeente direct na het plaatsen van de sluis aansprakelijk gesteld voor zogeheten omrijschade én waardedaling van het pand.

Hoe groot de geëiste schadeclaim is, houdt De Waal liever voor zich. Wel zegt hij: "Dat is een serieus bedrag." Omrijschade wordt volgens hem namelijk gezien al permanente schade en daarom berekend over tien jaar.

Gemeente wijst schadeclaim af
De gemeente Zevenaar wees de schadeclaim af. Zij zegt in een reactie: "Als gemeente hebben we SAOZ ingeschakeld, dat is een onafhankelijk adviesbureau, om de casus te beoordelen. We hebben als gemeente de besluiten overgenomen van SAOZ. De jachtvereniging is het hier niet mee eens. Zij zijn in beroep gegaan bij de rechtbank."

Jachtvereniging Soestdijk vindt het een buitengewoon vervelende kwestie. "We hebben erg geprobeerd dit in een dialoog op te lossen, maar dat is niet gelukt", aldus De Waal. De rechtszaak dient voor de meervoudige kamer bestuursrecht. Wanneer die met een uitspraak komt, is niet bekend.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 09:20

Tja, als er ergens een straat 1 richting verkeer wordt in een gemeente moet je als automobilist die er vlak achter woont ook gewoon omrijden..... wanneer een brug wordt afgesloten of iets een fietspad wordt moet je als automobilist óók gewoon om gaan rijden.....als er spoorwegovergang gesloten wordt voor auto's in Hilversum moet je ook een rot eind omrijden..... shit happens....
Denk niet dat ze er veel aan kunnen doen....

Rose123

Re: Jachtvereniging eist forse schadevergoeding voor omrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:55

Vanaf mijn 11e t/m mijn 21e in Zevenaar gewoond, actief paard gereden en nooit geweten dat der uberhaupt een jachtvereniging was. Maar goed, zoals degene boven mij schrijft, ook als gewone gebiedsbewoner krijg je geen schade vergoeding, dus ik vrees dat de jachtvereniging ook niks krijgt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:28

Ik heb in mijn jeugd op nog geen kilometer van de Veldhuizenseweg gewoond. En ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen waar die landbouwsluis dan geplaatst zou kunnen zijn EN wat dan de alternatieve route zou moeten zijn.

Imo is er aan de Nederlandse kant maar 1 "in en uitgang" van de Veldhuizense weg..

Dus net Google Maps er maar bij gepakt.. maar dat bevestigd vooralsnog alleen maar het beeld wat ik had.

Hier kan ik dan dus zo niet tegen he... :

Dussss
Ik ga er binnenkort maar eens langsrijden... want dit maakt me wel nieuwsgierig..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:07

Punz schreef:
Ik heb in mijn jeugd op nog geen kilometer van de Veldhuizenseweg gewoond. En ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen waar die landbouwsluis dan geplaatst zou kunnen zijn EN wat dan de alternatieve route zou moeten zijn.

Imo is er aan de Nederlandse kant maar 1 "in en uitgang" van de Veldhuizense weg..

Dus net Google Maps er maar bij gepakt.. maar dat bevestigd vooralsnog alleen maar het beeld wat ik had.

Dussss
Ik ga er binnenkort maar eens langsrijden... want dit maakt me wel nieuwsgierig..

Ha ha wij rijden altijd via Elten. Volgens mij kan dat niet anders.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:16

Punz schreef:

Dussss

Google maps is voor die straat voor het laatst 5 jaar geleden geupdate. Die verandering was is 2020. Dus kan best zijn dat het dus idd op Google maps nog niet zichtbaar is.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:46

Nou... Heb net ontdekt dat wanneer je via google maps/streetview vanaf de duitste kant de Veldhuizenseweg op kijkt, daar volgens mij wel een landbouwsluis zichtbaar is.

En @Boemel... dat moet dan inderdaad via Elten... Dat voelt dan weer heel erg onlogisch. Als Nederlander alleen via Duitsland je straat uitkunnen

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:27

Bizar toch, zeker als je met paarden de grens over moet...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:01

Die jachtvereniging ligt op een stukje Nederland dat niet via Nederland toegankelijk is. Je moet altijd over de Feldhausener Weg. (Daarom is de omrijroute groot. Er is, volgens mij best logisch, gekozen om de knip te maken vrijwel op de grens, zodat mensen in Duitsland naar Duitsland geleid worden en mensen in Nederland naar Nederland. Alleen heb je hier dus een stukje verdwaald Nederland. )