[FOTO] Welsh Hengstenkeuring: De kampioenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VivianHesen
Fotograaf

[FOTO] Welsh Hengstenkeuring: De kampioenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 23:29

* Bokt.nl
Fokkerij
Foto's en tekst door Vivianhesen

Afgelopen weekend vond de hengstenkeuring plaats van het Nederlands Welsh Pony en Cob Stamboek. In Ermelo werden in totaal 144 hengsten aangeboden, waarvan 90 als nieuwe jaargang. Na twee lange dagen met prachtige exemplaren werd de zaterdag afgesloten met prachtige kampioenen.
In dit verslag nemen we alle kampioenen onder de loep en nemen we een kijkje in de gebruikersrubrieken.

Afbeelding
Hendi's Picasso

Als allerlaatste op de dag bekend gemaakt, maar ik pak 'm hier toch als eerste er tussenuit. Hendi's Picasso (v. Nieuwmoedt's Mr Right), gefokt door de combinatie Lamberts/Dolfing en in eigendom van Dhr. Jurius. Deze opvallende WPBR-hengst bleef tot het einde van de dag maar gaan, zelfs na zo'n lange dag wilde Picasso na 5 ererondes nog steeds zijn moves laten zien.

Afbeelding
Fjordglimt Golden Dean

Vorig jaar mocht Fjordglimt Golden Dean (v. Travellion Golden Boy) het dagkampioenschap mee naar huis nemen, dit jaar moest hij echter genoegen nemen met het reserve dagkampioenschap. Deze Welsh Cob is gefokt en in eigendom van de fam. Larsen uit Denemarken heeft een ruim jaar in Nederland gestaan om aan diverse evenementen deel te kunnen nemen.

Afbeelding
Spoorzicht's Charming

In de sectie A mocht de Spoorzicht's Charming (v. Dargale Velvet) gefokt en in eigendom van de gebr. Sloof het sectiekampioenschap mee naar huis nemen. Deze 4-jarige hengst werd vorig jaar goedgekeurd en is met zijn terugkomst dit jaar voor zijn hele leven goedgekeurd.

Afbeelding
Knolton Tropicana

Het reservekampioenschap sectie A was voor Knolton Tropicana (v.Pantymel Jac), gefokt bij A.J.S. Scorer, Verenigd Koninkrijk en in eigendom van D en H. Wormgoor. Deze 4-jarige hengst is dit jaar voor het eerst aangeboden op de hengstenkeuring en is natuurlijk ook goedgekeurd.

Afbeelding
Rondo's Grandeur

De 4-jarige Rondo's Grandeur (v. JS Bastian) werd kampioen van de sectie B. Grandeur, gefokt en in eigendom van de familie Flier, wist met voor het 2e jaar op rij deze titel in de wacht te slepen.

Afbeelding
Karadoc de l'Aurore

De titel van reserve kampioen sectie B is voor de in Frankrijk gefokte Karadoc de l'Aurore (s. Stougjeshoeve Eldorado). De 4-jarige Karadoc is gefokt door Mevr. Delaitre en is in eigendom van Hengstenhouder van Keulen. De hengst werd dit jaar voor het eerst aangeboden op de hengstenkeuring en heeft zijn goedkeuring ontvangen.

Afbeelding
Rivervalley Euro Star

Helaas was er slechts één deelnemer in de sectie C, het kampioenschap werd dan ook mee naar huis genomen door Rivervalley Euro Star (v. Wyken Rob Roy). Deze eveneens 4-jarige hengst werd gefokt door J.M. Cooper uit het Verenigd Koninkrijk en is in eigendom van de combinatie D. Wormgoor/Oude Munnink. Ook deze hengst heeft dit jaar zijn goedkeuring ontvangen.

Afbeelding
Fjordglimt Golden Dean met zijn fokkers fam. Larsen en voorbrenger Davy Wormgoor

Zoals eerder genoemd ging de kampioenstitel in de sectie D naar Fjordglimt Golden Dean (v. Travellion Golden Boy).

Afbeelding
Iago de Gui Nel

Het reserve kampioenschap in de sectie D is voor Iago du Gui Nel (v. Thorneyside the Contender). Iago is gefokt in Frankrijk bij de familie Stevens en is vorig jaar verhuist naar mevr. Karsdorp. De 7-jarige hengst is dit jaar voor het eerst aangeboden op de hengstenkeuring en heeft zijn goedkeuring ontvangen.

Afbeelding
A New Story

Het kampioenschap NWR was voor A New Story (v. Jonkers Jayden) gefokt door W. Venema en in eigendom van Vink Horses en M. Praest (Denemarken). Met slecht 5 jaar jong toont deze jonge hengst al veel aanleg voor de dressuursport en was dan ook zeer succesvol bij o.a. Dutch Pony Championship en Dressuur Talent Berlicum. Ondanks zijn recente verhuizing naar Denemarken, blijft hij wel beschikbaar voor KI.

Afbeelding
Hania's Xavi

De titel reserve kampioen NWR is voor Hania's Xavi (v. Jonkers Jayden). De 4-jarige Xavi was afgelopen jaar nog zeer succesvol in het verrichtingsonderzoek, welke hij met de hoogste punten heeft afgesloten. De hengst is gefokt bij mevrouw Elgersma-Wind en in eigendom van D. Zeinstra.

Afbeelding
Hendi's Picasso

Dagkampioen en kampioen WPBR de 7-jarige Hendi's Picasso (v. Nieuwmoed's Mr. Right). Deze talentvolle hengst mocht ook zijn Sport predicaat in ontvangst nemen.

Afbeelding
Hania's Virgil

Reservekampioen WPBR werd de 3-jarige Hania's Virgil (v. Reitland's Bon Coeur). Virgil is in eigendom van Stoeterij Turfhorst en werd gefokt door mevr. I. Elgersma-Wind. De hengst ontving eerder op de dag zijn goedkeuring.

Afbeelding
Amity's Ocean King met Yorick Wormgoor

Een speciaal moment voor Yorick Wormgoor met Amity's Ocean King (v. Maestir Odyssey). Deze 20-jarige hengst heeft maar liefst 13 keer meegedaan aan de hengstenkeuring sinds zijn goedkeuring als 3-jarige. Niet alleen was hij succesvol op de evenementen van het NWPCS, ook bij diverse andere shows wist hij menig kampioenschap te winnen. Deze hengst stal de harten van velen en was een fotogeniek model voor menig paardenfotograaf.
Dit jaar was de allerlaatste keer dat hij getoond werd op de hengstenkeuring. Vanwege zijn promotie voor het ras en fantastische prestatie werd er een speciale rozet uitgereikt en werd zijn ere ronde met staande ovatie een emotioneel moment.

Afbeelding
Amity's Ocean King verlaat voor het laatst de baan met Yorick Wormgoor aan zijn zijde

Afbeelding
Cadlanvalley Voyager met Yvette Zoet

In de rubriek dekhengsten onder het zadel kleine maat verschenen drie hengsten in de baan. De titel was voor de sectie B Cadlanvalley Voyager (v. Cadlanvalley V.I.P.) in eigendom van mevr. M. Reijs en gereden door Yvette Zoet. Op een tweede plaats mocht opstellen Airborne Montgomery (v. Sunwillow Troy) in eigendom van fam. Meerburg-Neuteboom en gereden door Marlous van Maanen. Op de 3e plaats Vino de Luxe vd Eikenhoeve gefokt en in eigendom van mevr. Schwartzmans en gereden door Leuren Ceelen.

Afbeelding
Hendi's Picasso met Karlijn Olde Klieverik

Niet alleen succesvol aan de hand, maar ook onder het zadel. Hendi's Picasso mocht samen met Karlijn Olde Klieverik ook op kop opstellen in de grote rubriek dekhengsten onder het zadel grote maat. Op de 2e plaats stonden de 4-jarige Keizerskroon Moonlight (v. Hendi's Arrow) en David Derksen. Moonlight is gefokt door mevr. A. De Graaf-Spruijt en is in eigendom van mevr. M. Groothuis.

In de rubriek cobhengsten onder het zadel was er helaas slecht één deelnemer. Op de 1e plaats stond DrentscheAA's King's Night Alex (v. Caederwen Saracen), gefokt door mevr. Zwiers-Koops, in eigendom van de combinatie Timmer/Nijhoving en gereden door Anniek Lammertink.

Afbeelding
Amity's Ocean King met Davy Wormgoor

Met 20 jaren jong draait hij zijn hoefje niet om voor een tuigponyrubriek. Amity's Ocean King en Davy Wormgoor stonden helaas alleen in de baan, maar dat mocht de pret niet drukken voor dit span.

Afbeelding
Cadlanvalley Voyager met Melanie van de Bunt

De multi-inzetbare hengst Cadlanvalley Voyager (v. Cadlanvalley V.I.P.) met Melanie van de Bunt wist ook te overtuigen in de rubriek menpony's. Op de 2e plaats mocht opstellen Vosco's Amir (v. Maarlen's Romeo) met Melissa Mol.

In de komende dagen volgt er ook nog een verslag van de nieuwe jaargang hengsten.

Wil je terugkijken op het verslag van de vrijdag, dan kan dat hier:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=2117519

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: [FOTO] Welsh Hengstenkeuring: De kampioenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 09:27

Prachtige foto's!
En jeetje, Ocean King alweer 20 jaar! Ik kan me zijn veulenfoto's op Bokt nog herinneren.
Toen was het al een ontzettend knap dier! <3

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:19

Had er al enkele voorbij zien komen op facebook die goedgekeurd waren.... Maar ik snap bij sommige echt niet hoe dan! Die ruggen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:25

Mooi verslag!

Wat ik me wel afvraag, wat maakt dat een hengst als Fjordglimt Golden Dean zo hoog gewaardeerd wordt? Als ik naar zijn bouw/rug kijk, dan lijkt dat wel heel erg onvoordelig.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:43

Berdien schreef:
Mooi verslag!

Wat ik me wel afvraag, wat maakt dat een hengst als Fjordglimt Golden Dean zo hoog gewaardeerd wordt? Als ik naar zijn bouw/rug kijk, dan lijkt dat wel heel erg onvoordelig.

Ik heb altijd het idee dat ze dat graag bij de Welsh Cobs willen zien: zo dik mogelijk en lekker overbouwd…in Whales is dat nog erger.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:48

In whales is inderdaad nog extremer.
Las ook al ergens dat de hengst vet gemest werd en nu weer terug in training ging om af te vallen..
Te dun is dierenmishandeling maar bij te vet ook gewoon en beetje te dik kan altijd maar vet is wat anders als dik. Vind echt dat ze daar als stamboek wat mee moeten ( ook zo overigens bij het shetten stamboek )

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:56

Berdien schreef:
Mooi verslag!

Ik noem het altijd badkuip model.
Vorig jaar was die kampioen en ik snap echt niet hoe.
Hij beweegt leuk maar hoop dat de merrie houders verder kijken.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 13:57

Berdien schreef:
Mooi verslag!

Ik heb voor het gemak even het juryrapport van vorig jaar erbij gepakt. Dit is wat de jury zegt over Golden Dean: Een 5 jarige, indrukwekkende hengst met zeer veel rasuitstraling en een aansprekend hoofd met grote ogen. Hij heeft een sterk ontwikkeld, front, een voldoende opwaartse romprichting en rompdiepte. De botontwikkeling is passend bij de Welshcob. De ruglijn kan sterker, maar het ruggebruik is in beweging goed. De bewegingsmechaniek valt op door balans, ritme en regelmaat. Het krachtige achterbeen blijft moeiteloos doortreden.

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 14:09

Over de (te) dikke pony's. Ja, je hebt daar zeker een punt. Het is wel iets waar het stamboek en de showwereld actief mee bezig is. Een pony is showconditie is vetter dan een pony in sportconditie, waar vroeger er voornamelijk gevoerd werd en weinig getraind is daar wel veel verandering in. De pony's worden (meestal) actief getraind.
Daarnaast worden er regelmatig opmerkingen gemaakt vanuit de jury als een pony in overconditie is. Dit wordt zelden openbaar gedaan, echter sta ik als fotograaf er vaak met mijn neus bovenop en hoor ik het als het aan de eigenaar/voorbrenger wordt medegedeeld.

Als ik terugblik op de afgelopen 10 jaar vind ik dat er al veel vooruitgang in zit, maar dat wil niet zeggen dat het geen probleem meer is.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:45

StalNollie schreef:
In whales is inderdaad nog extremer.
Las ook al ergens dat de hengst vet gemest werd en nu weer terug in training ging om af te vallen..
Te dun is dierenmishandeling maar bij te vet ook gewoon en beetje te dik kan altijd maar vet is wat anders als dik. Vind echt dat ze daar als stamboek wat mee moeten ( ook zo overigens bij het shetten stamboek )

Vrienden van mij fokten ook welsh cobs en gingen naar Whales om toen te kijken bij een paar hengsten. Die kregen voor de grote Welsh show frituurvet (?!!) te eten en werden in donkere stallen gehouden, zodat ze beter liepen als ze in de arena kwamen…
Vast geen praktijken voor hier in NL en ik begrijp dat ze er gelukkig ook op aangesproken worden als ze te dik zijn. Goed dat ze daarmee bezig zijn!

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 14:57

Het frituurvet kende ik nog niet. Maar dat ze veel binnen werden gehouden voor grote shows hoor ik idd wel vaker..
De rubriek cobhengsten op de royal welsh is wel altijd een gigantisch spektakel, maar ik ben stiekem wel altijd blij dat er een steward bij ons staat voor onze veiligheid _/-\o_
Niet alleen (sommige) hengsten zijn zo gek als een deur, de voorbrengers kunnen er ook wat van. Ik ken er meerdere die een lijntje nemen voordat ze de ring in gaan...

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:07

VivianHesen schreef:
Het frituurvet kende ik nog niet. Maar dat ze veel binnen werden gehouden voor grote shows hoor ik idd wel vaker..
De rubriek cobhengsten op de royal welsh is wel altijd een gigantisch spektakel, maar ik ben stiekem wel altijd blij dat er een steward bij ons staat voor onze veiligheid _/-\o_
Niet alleen (sommige) hengsten zijn zo gek als een deur, de voorbrengers kunnen er ook wat van. Ik ken er meerdere die een lijntje nemen voordat ze de ring in gaan...

Wow nee dan sta je zeker niet rustig te fotograferen

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:25

Ocean King blijft een plaatje :+: vind de foto waarbij zn baasje/voorbrenger hem knuffelt ook heel mooi. Ik moet zeggen dat ik Tropicana ook een prachtige uitstraling vind hebben.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:12

Ah die foto's van Ocean King, daar word je toch zelf emotioneel van <3

Ooit komt er weer een Welsh hier. Ben zo gek op dat ras <3

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:25

Die King blijft toch een gigantisch prachtig dier. opnieuw kippenvel bij de foto's.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:56

Om ze nou te benoemen als afkomstig uit Whales (walvissen) is wel heel overdreven :))

Wales dus :D

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:08

Ibbel schreef:
Om ze nou te benoemen als afkomstig uit Whales (walvissen) is wel heel overdreven :))

Wales dus :D

Haha my bad :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:55

Oeh, sommige vind ik toch niet geweldig qua bouw :n

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 15:04

prachtige foto's weer.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 17:11

Prachtige foto's Vivian!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 21:35

Mooi verslag en mooie foto's! Blijven toch gave dieren hoor, die welshjes.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 09:39

Op de rug van bovengenoemde kampioen kun je toch geen zadel leggen, poeh.

Verder: wat een mooie en natuurlijk verschillende types hengsten. Leukom te zien.

A New Story is wel n plaatje. Was dat de hengst die als 3 jarige onder het zadel liep alsof hij al tig jaar gereden werd ? Of vergis ik me ?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:13

Een goed passend zadel vinden voor een Cob kan af en toe zeker een uitdaging zijn inderdaad :D .

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:29

Hier kun je net zo'n mini wintec kleine kinderzadel van 10 Inc op kwijt.
Ok als hij wat afvalt zal het misschien iets bijtrekken. Vind t ook n prachtige pony, maat schrik hier wel van. Net als sommige A tjes en B tjes. Zo vet.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:20

Jeetje, die rug. Dat kun je toch gewoon niet serieus nemen, dat zoiets kampioen wordt. 8)7