Sport

De Australische olympische ruiter William Matthew zal komende tijd even niet in het zadel zitten. De in Duitsland woonachtige ruiter heeft op 5 februari 2025 zijn enkel gebroken na een trap van zijn paard. Op 6 februari 2025 schreef hij op zijn Instagrampagina: “Sh*t happens. Vergat even hoe onvoorspelbaar paarden kunnen zijn en was niet voorzichtig genoeg. Helaas was ik gisteren even niet snel genoeg en kreeg een trap tegen mijn enkel. Morgen krijgen deze ‘kippenpootjes’ enkele metalen aanhangsels en hopelijk ben ik weer snel terug in het zadel.” Ook bedankt hij iedereen die hem de afgelopen dagen heeft geholpen. Ook zijn klanten worden bij voorbaat bedankt voor hun vertrouwen en geduld terwijl hij herstelt.
William Matthew komt oorspronkelijk uit Perth in Australie, maar traint, rijdt en leert al ruim 13 jaar in Europa. Ook rijdt hij hier zijn wedstrijden. Sinds 2013 komt hij uit in FEI-wedstrijden, eerst met D’Artagnan bij de Young Riders en de U25, later groeide hij door naar de Grand Prix. Zijn grote doorbraak kwam in 2023, toen hij de merrie Mysterious Star (Metall x Furst Heinrich) mocht gaan rijden. Stephanie Goller is de eigenaresse van dit paard. In maart 2023 reed hij zijn eerste CDI, daarna kwam hij nog aan de start bij onder andere Aken, Tolbert, Exloo, Kronenberg, Hagen, en nogmaals Aken en Kronenberg. In 2024 mochten ze voor het team van Australië uitkomen op de Olympische Spelen in Parijs. Hier eindigden ze in de Grand Prix Special op een 23e plaats, met 69.711%. Het team werd 9e in de landenwedstrijd. Na de Olympische Spelen ging Mysterious Star terug naar haar eigenaresse en in oktober 2024 verliet William Matthew de stallen van Isabell Werth, waar hij werkte. Hij ging zelfstandig verder en woont nu samen met Ellen Hedbys, een Zweedse U25 amazone, op stal Hödl’s Gut. Hij traint bij Patrik Kittel.
Gebruikte bronnen: