Sport
Ingezonden door een Bokker

De Zwitserse springruiters Martin Fuchs en Steve Guerdat hebben aangegeven niet te willen starten bij de wedstrijden van de Longines League of Nations. Bij andere landenwedstrijden zullen beide heren wel de eer van Zwitserland hoog proberen te houden. Dit heeft de Zwitserse paardensportfederatie, Swiss Equestrian, laten weten. Zij respecteren deze wens van de beide ruiters.
Dat Fuchs en Guerdat de Longines League of Nations boycotten, komt door onvrede rondom de gekozen locaties. Gedurende de afgelopen jaren heeft een groeiend aantal locaties besloten deze wedstrijden uit hun programma te schrappen. Zo wordt er niet meer gestart in Aken, Rome en La Baule. Recent werd bekend gemaakt dat de FEI geen kwalificatiewedstrijd voor de League of Nations meer toewijst aan St. Gallen in Zwitserland. Deze wedstrijd wordt nu georganiseerd bij de Polo Club de Saint-Tropez, bij Haras de Gassin in Frankrijk. Volgens Stephan Detry, voorzitter van de Belgische paardensportfederatie, was het nooit de bedoeling van Haras de Gassin om de plaats van een andere wedstrijd in te nemen. Zij wilden volgens hem juist een extra kwalificatiewedstrijd op de kalender zetten.
Verklaring van de ruiters
Martin Fuchs liet in de persverklaring van Swiss Equestrian weten dat landenwedstrijden ontzettend belangrijk voor hem zijn, maar dat hij kritisch is over het feit dat de beste traditionele wedstrijden, die de geschiedenis van de sport hebben gevormd, niet zijn opgenomen in de kalender voor de League of Nations. “Deze ondersteunt liever andere wedstrijden, waar naar mijn mening veel minder publiek op afkomt en die veel minder aanzien hebben. Ik ben wel beschikbaar voor alle andere landenwedstrijden dit seizoen en kijk vooruit naar een succesvol jaar”, zo laat hij weten.
Steve Guerdat vertelt dat hij het altijd een eer vond om Zwitserland te vertegenwoordigen in een Nations Cup (voorloper van de League of Nations-red) en dat hij volledig achter Swiss Equestrian staat. “De sfeer tijdens bijvoorbeeld de Zwitserse editie van de League of Nations in St. Gallen, maar ook die bij andere traditionele wedstrijden, is onvergelijkbaar. Er zijn wereldwijd fantastische wedstrijden met een geweldige sfeer. En juist deze sfeer mis ik bij wedstrijden die worden georganiseerd voor een select publiek, dat minder paardensportminnend is. Ik begrijp de strategie van de FEI omtrent de Longines League of Nations dan ook niet”, vertelt hij.
Gebruikte bronnen: