Algemeen

De correctionele rechtbank in het Belgische Hasselt heeft op 4 februari uitspraak gedaan in de zaak van manege Breugelhoeve M&M in Peer. De manege kwam in 2023 in opspraak toen er op social media een filmpje rondging van een instructeur die voor de ogen van de kinderen een pony met een zweep sloeg. Volgens het departement Dierenwelzijn waren er al langer problemen op de manege. Op 25 oktober 2022 kreeg de manege al advies naar aanleiding van een controle door het departement Dierenwelzijn. De tweede controle vond plaats op 4 oktober 2023. De inspecteurs waren toen niet overtuigd van de verbeteringen.
Boete en verbod op houden van dieren
De rechtbank legde de voormalig uitbaatster van de manege een geldboete op van 10.000 euro, waarvan de helft met uitstel. Daarnaast kreeg ze een verbod opgelegd op het houden van paarden gedurende drie jaar. De inmiddels failliete manege kreeg een boete van 16.000. De instructeur van de manege was niet aanwezig bij de zitting. Hij kreeg bij verstek een boete van 8.000 opgelegd, en eveneens een verbod op het houden van paarden gedurende drie jaar.
De vrouw gaf nog een laatste verweer: "ik ben 23 jaar met paarden bezig geweest. Ze willen me van alles in de schoenen schuiven. Ik heb 3 kinderen die op internationaal niveau met paarden hebben gereden. Het is mijn leven geweest. [...] Na dat voorval met die pony hebben we de lesgever meteen ontslagen. Nu houd ik geen paarden meer. Ik heb alleen nog een hond".
Op de website van HLN is het filmpje van de instructeur te zien, die de pony met een zweep slaat. Let op: dit kan door sommigen als schokkend worden ervaren!
Gebruikte bronnen:
Gerelateerde artikelen:
- [VN] [BE] Paarden failliete Breugelhoeve worden verkocht door stad Peer
- [VN] [BE] Strafeis bekend voor pony-mishandeling in Peer
- [VN] Vrijwilligers leggen paarden & pony's manege Breugelhoeve in de watten
- [VN] Stad Peer stopt samenwerking met in opspraak geraakte manege
- [VN] Man die pony mishandelde wordt online belaagd, parket opent onderzoek
- [VN] Paardensport Vlaanderen reageert geschokt op beelden social media