Aangenomen motie wordt misleidend ingezet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Aangenomen motie wordt misleidend ingezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 19:13

Sectorraad Paarden
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Recentelijk heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen over het verbod op dieronvriendelijke hulp- en trainingsmiddelen in de paardensport. Dierenrechtenorganisaties proberen deze motie echter te framen alsof alle hulp- en trainingsmiddelen in de paardensport verboden zullen worden. Dit doen zij door middel van schokkende beelden die vaak uit hun context zijn gehaald en geen volledig of realistisch beeld schetsen van de dagelijkse omgang met paarden.

Misleidende beeldvorming en het belang van feiten
De Sectorraad Paarden en haar aangesloten organisaties in de hippische sector zijn zich zeer bewust van deze ontwikkelingen en zetten zich actief in om de media en politiek van de juiste informatie te blijven voorzien. Het is belangrijk dat beleidsmakers en de publieke opinie niet worden beïnvloed door misleidende campagnes. Meningen en maatregelen moeten gevormd kunnen worden op basis van correcte feiten en een realistische kijk op de omgang met paarden. Extreme standpunten zorgen voor polarisatie en stigmatisering en dat staat een open dialoog in de weg.

Oproep tot een eerlijk en transparant debat
De hippische sector roept op tot een eerlijk en transparant debat. Besluiten over het gebruik van hulp- en trainingsmiddelen dienen gebaseerd te zijn op gedegen onderzoek, hoor en wederhoor en een zorgvuldige afweging van alle feiten en context. De paardensector staat open voor verbeteringen en innovaties, maar waarschuwt dat regelgeving niet mag worden opgesteld op basis van emotie en misinformatie.

Hippische ondernemers en ruiters zijn zich bewust van het correcte en diervriendelijke gebruik van hulp- en trainingsmiddelen. Transparantie en kennisdeling spelen hierin een cruciale rol. Het recente rapport over hulpmiddelen in de paardensport, zoals eerder besproken, benadrukt het belang van deskundigheid en het delen van best practices binnen de sector.

Samen werken aan een toekomstbestendige paardensport
De hippische sector blijft zich inzetten voor het bevorderen van een positieve en eerlijke beeldvorming rondom de omgang met paarden. Door samen te werken, kennis te delen en verantwoordelijkheid te nemen, laten we zien dat de paardensport op een verantwoorde en diervriendelijke manier wordt beoefend. De oproep aan alle betrokkenen is dan ook om altijd kritisch te blijven kijken naar de informatie die wordt verspreid en een actieve rol te spelen in het verspreiden van de juiste informatie en beeldvorming.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:19

Citaat:
Dit doen zij door middel van schokkende beelden die vaak uit hun context zijn gehaald en geen volledig of realistisch beeld schetsen van de dagelijkse omgang met paarden.

Ik ben benieuwd waar men op doelt. Ik zeg niet dat het niet zo is, laat dat duidelijk zijn. Maar schokkende beelden zijn dus anders met context. Iemand een voorbeeld?

Ik ben juist blij met het politieke debat. Ik snap echt die slachtofferrol niet. Laat zien dat het niet klopt, pak het moment om te laten zien dat er nuance kan zijn. Informeer mensen met een specifieke mening waarvan je denkt dat 'ie te gekleurd is. Wees blij dat er meer mensen kritisch kijken naar de uitwassen in de sport of omgang.
Het is ongetwijfeld geen populaire mening, maar ik vind het continue in de verdediging schieten een absoluut zwaktebod en helemaal niet pleiten voor de paardenwereld.

troi

Re: Aangenomen motie wordt misleidend ingezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:23

Ze krijgen het benauwd, eindelijk!

Als de hippische sector zich er zo bewust van is en zich zo hard inzet dan zouden er geen schandalen meer voorkomen. Helaas bewijst de realiteit heel anders!

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 21:59

Helemaal mee eens. Die defensieve reacties zeggen op zich denk ik genoeg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:36

Volstrekt oneens met bovenstaand. Lees je even in bij de PETA, dan hèb je een context.

Net als bij de onzin over de gevolgen van klimaatverandering (eiken op heidegrond hebben nog nooit geweldig gegroeid en afgefikte dennebomen zien er altijd troosteloos uit) misbruiken de dierenrechtenterroristenorganisaties meer dan eens beelden uit het (verre) buitenland alsof ze in NL gemaakt zijn om de publieke opinie te beïnvloeden.

Dit alles ontslaat ons er niet van om netjes met onze huisdieren om te gaan, maar pas op voor fake en aan de haren erbij gesleepte "feiten"!
Men kan ook jouw paard mishandelen zonder er zelfs maar in de buurt te komen!

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:38

Dat zeg ik: dat defensieve, dat zegt genoeg …

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 22:45

Nienkje_H schreef:

Precies, als je feiten en fictie niet uit elkaar kunt houden, is alles wat net niet in je straatje past bewijs van je stelling.

Dit is precies waar dierenrechtenterroristenorganisaties op mikken: zorgen dat ze een beeld van mishandeling scheppen en daar de slechte sport (en omgang) aan koppelen terwijl die zaken feitelijk los van elkaar staan!

Ja, je moet iets doen aan de echte misstanden die er ook echt zijn, in alle geledingen van de paardensport maar je moet wel op blijven letten dat je bij de feiten blijft en die bestrijdt maar de fake naast je neer leggen.

Koppel geen zaken aan elkaar die niks met elkaar te maken hebben!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:07

Nienkje_H schreef:

Verdraaien van feiten is funest voor mensen die basiskennis van het onderwerp missen.
Voorbeeldje uit de amerikaanse verkiezingen hiervan : affordable care act & obama care. Gemiste basiskennis : zelfde ding, alleen andere naam. Was ook een heel smerig spelletje om mensen te manipuleren.

Hier ontbreekt bij veel kiezers basiskennis en dan is het makkelijk om marketing in te zetten om mensen iets te laten doen (als geld geven of stemmen) op de manier die jij wil. En dan hier is dat ook nog eens een onderwerp waar het grootste deel van die kiezers niks mee te maken heeft, maar wel over de regels stemt. Terwijl er sec eens gevraagd moet worden waarom de dierenwelzijnswetten die we hebben niet eens gewoon correct toegepast worden ipv allerlei nieuwe wetten te willen die niks toevoegen aan de basis van hoe er met dieren omgegaan moet worden.
Problemen met rasfok bv kan je via die wetten ook gewoon aanpakken, is niks nieuws voor nodig. Van meer regels worden de dieren niks beter, immers de al bestaande komen in uitvoering ook tekort.

CxKenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:16

Mensenlieve, zoveel urgenter dierenleed waar niks aan gedaan wordt zoals broodfok enz, en dan komen ze hier mee aan.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:21

Je hebt geen idee hoe groot het paardenleed is. Op het congres over paardenwelzijn was een wetenschappelijke studie waarbij 140 werden onderzocht en waarbij 73% tekenen van kreupelheid leken te hebben. Ik zie dagelijks heel wat rijfilmpjes voorbij komen van paarden/pony's die vast zitten, stijf lopen, kreupel lopen, bokken/steigeren etc...en daar gaan mensen gewoon mee rijden. Uit ander onderzoek bleek dat vrijwel alle paarden die (flink) verzet tonen pijn hebben. Het gebrek aan kennis is de grootste vijand van dierenleed.

Welke ruiter/amazone bevoeld zijn paard regelmatig op spierspanning, ongelijkheden, spieratrofie? Welke ruiter/amazone weet of zijn paard/pony links of rechts gebogen is? Etc....

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:27

CxKenzo schreef:
Mensenlieve, zoveel urgenter dierenleed waar niks aan gedaan wordt zoals broodfok enz, en dan komen ze hier mee aan.

Ik vind dit echt een dooddoener, het is toch niet omdat het ene erger is, het andere niet 'mag bestaan'?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 23:36

Er is niets mis met kritisch zijn maar als een partij beweerd dat alle paarden op Jumping Amsterdam met een blauwe tong liepen gebaseerd op een sensatie artikel uit de Telegraaf dan zegt dat denk ik genoeg over het inhoudelijke niveau. (die ontbreekt)

Het is goed dat er onderzoek naar wordt gedaan door mensen met kennis en laten we dan vooral uitgaan van onderzoek en feiten en niet van stemmingmakerij.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 00:47

Alsnog de basis door lees, zou ik volgens deze organisatie straks niet meer met trensje, maar wel met hackamore mogen rijden. Dat kan je toch niet serieus nemen?! Voor zolang er nog gereden mag worden…

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 08:38

"Hippische ondernemers en ruiters zijn zich bewust van het correcte en diervriendelijke gebruik van hulp- en trainingsmiddelen."

Wauw, dit durven te beweren terwijl ze wel roepen om een 'eerlijk en transparant' debat.
Hebben ze onder een steen geleefd?

8)7 8)7

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 09:58

Hoezo? Ergens bewust van zijn wil toch niet zeggen dat er nooit misbruik van gemaakt wordt door sommigen? Ik denk dat degene die dat doen zich er helaas echt wel bewust van zijn dat het niet zo hoort.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:20

TurdusMerula schreef:
Citaat:
Dit doen zij door middel van schokkende beelden die vaak uit hun context zijn gehaald en geen volledig of realistisch beeld schetsen van de dagelijkse omgang met paarden.

Ik ben benieuwd waar men op doelt. Ik zeg niet dat het niet zo is, laat dat duidelijk zijn. Maar schokkende beelden zijn dus anders met context. Iemand een voorbeeld?

Ik ben juist blij met het politieke debat. Ik snap echt die slachtofferrol niet. Laat zien dat het niet klopt, pak het moment om te laten zien dat er nuance kan zijn. Informeer mensen met een specifieke mening waarvan je denkt dat 'ie te gekleurd is. Wees blij dat er meer mensen kritisch kijken naar de uitwassen in de sport of omgang.
Het is ongetwijfeld geen populaire mening, maar ik vind het continue in de verdediging schieten een absoluut zwaktebod en helemaal niet pleiten voor de paardenwereld.

Die zin viel ik ook een beetje over eigenlijk. Als 'schokkende beelden' alleen 'schokkend' zijn omdat men de (trainings) context niet begrijpt, zijn we dan wel zo netjes aan het trainen/in de omgang met onze dieren? Als een standaard training 'schokkende beelden' op levert, dan moeten we misschien idd maar eens na gaan denken waar we mee bezig zijn. En organisaties die aan de bel trekken wegzetten als terroristen is niet behulpzaam.

Tegelijkertijd wordt de discussie heel ingewikkeld van hoe makkelijk je tegenwoordig beeldmateriaal manipuleert en de wereld in slingert. Je kan niet meer vertrouwen op wat je ziet, en dat geldt voor eigenlijk alles tegenwoordig. Maar ook ik snap niet waarom 'paardenland' alleen maar in de kramp schiet ipv te tonen dat/hoe/waar het wél goed gaat. Het voelt steeds meer als een kleuter die betrapt wordt op het stelen van een snoepje maar 'het echt niet gedaan heeft hoor'. -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:30

Ik weet niet wat ze bedoelen met schokkende beelden in dit artikel. Wat ik wel weet is dat dus foto's gebruikt worden van de OS van een blauwe tong (al dan niet bewerkt) en dan gedaan wordt alsof alle paarden dit hebben. Dat ze in de drafsport foto's gebruiken van bitten en optomingen die in NL allang verboden zijn, dat ze bij de tuigsport beelden gebruiken van Saddlebreds (de hoeven). En dat overal een painface bij geschreven wordt uitgaande van een foto van een hoofd waarbij natuurlijk wel de slechtste foto's gepakt worden. Een moment later kan een heel ander beeld geven.

Maar ben het ermee eens dat het beste voorbeeld is als deze niet zo fraaie foto's zo min mogelijk genomen kunnen worden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 10:30

Ik blijf me toch afvragen waar dat zwarte beeld van onze sector vandaan komt bij sommigen.
ja, er gaan dingen mis. Dat zal ik nooit ontkennen.

Maar ik kom in 3 disciplines in de sport uit. En les in alle 3 die disciplines bij verschillende instructeurs (4 stuks in totaal nu). Daarmee leef ik toch echt niet onder een steen.
En daar zie ik soms verkeerde dingen. Maar ook zooooo veel keurige, normale, vriendelijke dingen.
De verhouding zal ongeveer zijn 4% waarvan ik denk {:)-:( 40% waarvan ik denk: zou ik zo niet doen, maar het label fout, verdient het niet. En dan dus 56% waarvan ik denk: keurig.

Hoe liggen die verhoudingen dan volgens de mensen die zo negatief zijn? En waar komen jullie dan allemaal?

En schokkende beelden uit de context trekken is helemaal niet moeilijk. Ik beb daar echt al meermaals voorbeelden van gemaakt. Op bokt kan ik hem al niet meer terug vinden. Maar dit is ook een voorbeeld: Hoe je in 3 frames van dezelfde foto gaat van mishandeling naar een paard wat beloond wordt en geweldig teamwork vertoont. https://www.instagram.com/reel/C9SHv5bC ... tpa2VnZnV2

@manubres: je plakt ook wel een aantal zaken aan elkaar. Als je hetzelfde onderzoek doet onder mensen is ook 73% scheef en kreupel. De vraag is denk ik of, recht en in balans zijn wel de natuurlijke staat is?
Of dat dat iets is waar je regelmatig aan moet werken om dat te benaderen? Dus of het perse verkeerd is om met die paarden (en mensen) te werken? Er zou iets meer bewustwording mogen zijn. Dat wel. Maar dat denk ik ook als ik al die kromme scheve mensen zie rondgaan.
Ik werk met grote regelmaat beetjes aan mijn scheefheid en bewustzijn daarvan. Maar 100% recht zal ik niet worden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 11:22

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:08

pol013 schreef:
Of kan het volgende meespelen: in de media komen vooral de uitzondering. En dan vooral de negatieve.

Tuurlijk, want dat levert clicks op :$

De insta link met 3x dezelfde foto is ook een mooi voorbeeld van beeldmanipulatie idd. En dat vertroebeld de discussie gigantisch. Maar hoe de zin:
Citaat:

klinkt, is: domme onwetenden vinden de beelden schokkend, maar dit is heel normaal!

En dat lijkt mij niet de juiste reactie op de kritiek die de paardensport momenteel ondergaat. Zeker omdat er nog steeds uitwassen rondrijden zoals een Helgstrand. We weten allemaal dat er 'achter gesloten deuren' dingen gebeuren waar we niet achter staan, maar we doen er blijkbaar ook niets aan. Ik vind zeker niet dat de publieke opinie leidend moet zijn voor wat als goed dierenwelzijn beschouwt moet worden. Maar ik vind dit soort reacties op kritiek gewoon ook echt niet oke. Blijkt totaal geen zelfreflectie uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 15:26

pol013 schreef:
Of kan het volgende meespelen: in de media komen vooral de uitzondering. En dan vooral de negatieve.

Als achtergrond: https://nos.nl/op3/video/2554650-waarom ... o-negatief (met een mooie relevante quote op 6:46)

en 'de meeste mensen deugen': https://www.managementboek.nl/magazine/ ... n-tot-eind

Natuurlijk, dat zag je toch ook op de OS? Het enige wat het nieuws haalde waren de misstanden maar de winnaars die prachtig in harmonie reden werden niet eens benoemd.

Nu is iedere misstand er een teveel, maar het geeft wel een idee hoe framing werkt. Iets wat sowieso heel erg toegepast wordt in de media op allerlei onderwerpen.

Mooi voorbeeld die Instagram post.