Interview met Bokker Popstra. Alles over de reining!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Interview met Bokker Popstra. Alles over de reining!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 15:01

* Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

Popstra met Platin tijdens de Euro derby op de Equita in Lyon.

Bokker Popstra viel ons op omdat ze heel actief is in de westernssport, en dan met name in de reining. Ze heeft het thuis ook mooi voor elkaar met stallen, paddocks en weides en wij wilden daar wel graag meer over weten. Ze was bereid om ons wat meer hierover te vertellen.

Ik ben Suzanne, ook wel 'popstra', hier op Bokt. Wij wonen sinds 2015 met onze paarden en honden op onze droom plek op de Utrechtse heuvelrug. Ik heb hier een eigen accommodatie met 19 stallen, weilanden, zandpaddocks, stapmolen, inclusief een 25x60 binnenrijbaan met reiningbodem, waar ik hele dagen zoet ben.

Afbeelding
De zandpaddocks

Ik ben begonnen met western rijden op mijn toen Arabiertje Kyran. Ik kreeg toen les van Chantal, (El Camino hier op Bokt) Wij stonden samen op stal en reden vaak buitenritten in het Gooi. Ik vond het zo gaaf hoe zij met haar Chico reed, dat wilde ik ook. Ben haar nog steeds onwijs dankbaar voor de besmetting met dit virus.

In 2009 kocht ik mijn eerste echte reiner bij de familie Schraa in Friesland. Een vijfjarige superbrave merrie. Met haar ben ik in 2011 wedstrijden gaan starten bij de DRHA, de Nederlandse tak van de NRHA (National Reining Horse Association).

Echter werd ik met de jaren steeds fanatieker en kwamen er al snel meer paarden, maar dan van een iets hoger niveau, en ging ik ook buiten Nederland wedstrijden rijden. Dit onder begeleiding van Cira Baeck, van wie ik enorm veel van geleerd heb, en die je ook heel goed kon coachen en motiveren.
Dat ging niet onverdienstelijk, en al snel kwam er een grote truck met living om Europa door te reizen. Ik rijd voornamelijk derby's met mijn paarden vanaf vijf tot en met acht jaar oud.
Ik deed dit in Italië, Frankrijk, Duitsland en Polen. Ook heb ik een heel goed jaar gehad met een andere merrie, waarmee ik twee vierjarige futurity's won. Daarna volgde mijn plaats in het Nederlandse FEI-team en reden we naar de vijfde plek in Zwitserland. Dat was in 2017.

Toen opeens had ik er een beetje genoeg van. Het werd me te veel zo vaak van huis te zijn, want de wedstrijden bij ons duren minstens een week, inclusief voorrondes en finales. Je bent daar na een lange reis een aantal dagen eerder zodat de paarden kunnen acclimatiseren, dus het is best een onderneming steeds.

De coronapandemie kwam voor mij toen eigenlijk als geroepen, hoe raar dit ook klinkt, want we moesten thuisblijven en dat was best even heel fijn voor mij.
Daarna gingen we weer met volle moed er tegen aan, alleen plan ik het nu anders. Ik doe enkel de shows die ik echt leuk vind, en kleine oefenshowtjes als dat nodig is om mijn paarden te scholen. Ik heb niet meer het gevoel overal bij te moeten zijn dus en dat bevalt me prima. Ik ga nog hooguit 3x per jaar de grens over met mijn paarden.

Afbeelding
Onze boxen

Ik heb nu zeven paardjes thuis, waarvan ook twee fokmerries en een pensioener. Het zijn enkel ruinen en merries. Verder staan er wat paardjes in training en in opfok. Ik fokte namelijk ook jaarlijks een veulen. Allemaal AQHA, waarvan de vaders in Amerika staan en allen reining gefokt. Kleinere sterke paarden met een goede werkwillige mind.

Ik heb nu bewust niks drachtig omdat de wolf zijn intrede gedaan heeft hier, en ik mijn paarden niet meer lekker 's nachts buiten kan laten. Dat is super jammer, want we hebben dit hele spul destijds gekocht omdat ik mijn paarden meer buiten wilde hebben dan toen ze op een pensionstal stonden waar dit meestal maar enkele uurtjes kan. Ik run onze plek samen met mijn man. Wij hebben doordeweeks hulp met de stallen, en in het weekend doen we alles zelf. Hij doet ook het grote onderhoud. Hij is ook mijn chauffeur op de truck. Ik rijd dagelijks de paarden rijden om ze op conditie te houden en klaar maken voor wedstrijden, als deze er aan komen. Dan wordt de training daar naartoe wat intensiever en ga ik ook vaker elders onder begeleiding van een professional trainen. Ik rijd er één tot drie à vier per dag. Ik train meestal 's morgens. Daarna gaan ze lekker hun benen strekken op het land of in de paddocks. Ik vind dat heel belangrijk, die vrije beweging en hun contact onderling. Ik wil dat mijn paarden gelukkig zijn in hun lijf, en vooral hun hoofd.

Ik ben een non-proffesional. Ik heb bij de NRHA een Non-Pro status. Dat betekent ik geen geld mag verdienen door les te geven of paarden van anderen te trainen. Doe je dit wel, dan moet je je NP-status opgeven en open ruiter worden. Dat is echter niet mijn ambitie, ook niet voor de toekomst. Ik wil op deze voet door blijven gaan en mijn eigen gefokte paardjes blijven uit brengen of showen, zoals wij dat noemen.

Afbeelding
De weides

Afbeelding
Reddie met haar veulen Poppy (2021)

Afbeelding
Gunner met haar veulen Holly (2024) Daar naast staat 1 van mijn derby paarden Darrel.

ElCamino

Re: Interview met Bokker Popstra. Alles over de reining!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:04

aaah, wat lief dat je aan me denkt ..... <3
Gouden tijden waren dat !

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:14

Wat een heerlijke plek heb je daar zeg! Leuk stuk om te lezen :j !

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:16

Wat leuk om zo eens wat meer over je te weten te komen Popstra! Je valt me altijd (positief) op door je nuchterheid en grote (medische) kennis. Prachtige reining accomodatie hebben jullie!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:24

Leuk om te lezen. Je hebt hele gave paarden!
En ik wist niet dat jij les gaf @elcamino.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:28

Mooi stuk!!

xDeniesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 15:46

Heel leuk bericht! En super leuk om deze dingen te weten maar ook heel leuk om zo'n fijne inkijk van onze mooie sport te krijgen! Je hebt het mooi voorelkaar, waanzinnig!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:15

Tienus63: yep, ooit de western opleiding in Deurne gedaan. Maar geef al járen geen les meer hoor.... soms help ik mensen met hun ponnie nog wel eens, ook diverse trailerlaadcursussen gedaan maar mensen daarmee helpen wekt alleen maar mijn agressie op met iedereen die het "beter weet" of "zelf wel even op zal lossen".. ik heb alleen medelijden met die onbegrepen paarden.....het zijn paarden met mensen problemen....

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:20

Leuk stuk hoor!

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 17:27

Wat een leuk stuk om te lezen! Ik hoop echt dat er weer een periode gaat komen dat we weer met een gerust gevoel de paarden buiten kunnen laten.

Heb je nog een derby / wedstrijd waar je de mooiste herinneringen aan koestert?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:08

Leuk om zo wat meer van je te weten te komen. Je hebt het goed voor elkaar wat je paarden betreft. Heerlijk!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 18:10

Wat een leuk stuk en wat een prachtige accomodatie. En je bent een naamgenoot, dat wist ik niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:09

Wat een leuk stuk, jullie hebben het goed voor elkaar. Leuk om eens meer te lezen over je. Ik moet altijd lachen om jouw nuchterheid. (op een positieve manier)

Dat van de wolf is wel echt heel erg jammer.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:23

Wat leuk om te lezen!
Wat zou het precies inhouden om open ruiter te zijn?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:39

opisop_shop schreef:
Wat leuk om te lezen!
Wat zou het precies inhouden om open ruiter te zijn?

Dan kom je uit tegen alle ruiters die ermee verdienen. Er zijn verder geen niveaus namelijk. Iedereen rijdt dezelfde proef en krijgt hetzelfde type beoordeling.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:45

Leuk om te lezen en de foto’s te zien.
Wat een prachtige accommodatie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:35

Wat een leuke reacties! Bedankt.

Nog wat uitleg, ja je rijd allen dezelfde proef echter zijn er 4 levels. Level 4 is het hoogst en dat betekend meer uitdaging met de paarden. Harder gaan dus en excelente proeven neer leggen. Zorgen dat men op het puntje van zn stoel gaat zitten.
Dat is een hele uitdaging om dan uit de penalty box te blijven.
Ik rijd level 3&4 dit komende seizoen.
Lagere levels mag ik niet omdat ik vorig jaar goed verdiend heb aan prijzengeld. Maar als je eens een slecht jaar hebt of 2 dan zak je weer een niveau terug.
We hebben de non pro classes en dan de open classes waar de trainers hun paarden voor hun klanten showen.
Ook in verschillende levels.

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:55

Unwritten schreef:
Heb je nog een derby / wedstrijd waar je de mooiste herinneringen aan koestert?

Ja de 4 jarige NRHA Euro Futurity in Cremona/Italie met mijn merrie Gunnertje in 2017.
Ik had haar op transport met andere ruiters mee gegeven en ik ging zelf in mn eentje in een gehuurde camper richting Italie.
Achteraf bleek dat de tomtom in die camper stond af gesteld op ,tolwegen vermijden,
Ik zo blond als ik ben was ook nog eens in Oostenrijk beland ipv de snelle route door Zwitserland. Ik kwam dwars door Tirol binnendoor naar Italie. Wat een ramp was dat! Kostte me enorm veel tijd. In Italie aangekomen reed ik in een klein dorp ook nog eens mijn zij spiegel er af...
Ik heb dat weer gefikst met duckttape. Dan kom je jezelf wel tegen hoor kan ik zeggen na zo een hachelijke reis.
Gunner was beter gearriveerd. Ze vond het erg spannend allemaal dasr en was niet te houden in de arena!! Ze ging enkel maar loeihard en reageerde niet goed meer op mn hulpen. Iets met hengstig geworden en excited zijn. Ik had er dus een hard hoofd in de voorronde te rijden. Wasal een paar kilo door de zenuwen kwijt..echter ging deze helemaal goed! Ik zat in de finals. De rest van de week liep ze ook lastig te zijn maar tijdens de finale was ze daar voor mij en liet nog even meer zien dan dat ik ooit gezien had bij haar. We wonnen de non pro L3
Ik was flabbergasted!
Gelukkig was mijn man op het nippertje daar namelijk 3 ruiters vpor ik moest gearriveerd en konden we samen terug naar huis rijden.
Je bent dood moe na zo een week. Elke keer weer.
Later dat jaar won ik nog een futurity en eindigde we top 5 in L3&4 op de breeders futurity in Duitsland.
Topmerrie was het. Trainen altijd lastig maar met showen was ze op haar best. Ze is nu 12 en heeft inmiddels 3 mooie babys gebracht hier thuis

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:10

Superleuk interview, en er leuk, die aanvullende informatie. Het enthousiasme en de liefde voor de paardjes/ de sport spat er vanaf!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:11

Je traint bij Cira Baeck, reed haar zus ook niet? Ik heb ze vroeger wel eens zien rijden in Luxemburg en België.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 21:36

Ja klopt. Cira woont en werkt tegenwoordig in Texas en haar zus is nog op hun ranch in de Belgische eifel. Die showt ook nog wel eens in Europa en Amerika. Cira enkel nog in de USA

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:26

Wat een leuk interview Popstra!
Zo zie je ook eens de andere kant van de mensen en ik zou als ik jonger was en niet zo krakkemikkig ook zoiets gaan doen, heeft me altijd wel getrokken :j
Mooie paarden ook <3

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 08:10

Knap!! Je hebt het allemaal goed voor elkaar gekregen. Proficiat!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:08

chanicha schreef:
Wat een leuk interview Popstra!
Zo zie je ook eens de andere kant van de mensen en ik zou als ik jonger was en niet zo krakkemikkig ook zoiets gaan doen, heeft me altijd wel getrokken :j
Mooie paarden ook <3

Dankjewel. Ik ben ook geen jonkie hoor. Ben nu 53 en mijn lichaam gaat ook vaak in protest helaas.
Merk wel dat als ik in het weekend niet rij ik rugpijn krijg. Ik blijf dus liever in beweging.
Je went er ook aan om meerdere paarden per dag te gaan rijden. Maar als je dat even niet gedaan hebt is dat best af zien.

Goed (western) Reining rijden is wat dat betreft echt zo veel meer dan enkel aan een los teugeltje rond hobbelen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:12

Snap ik hoor en ik zie aan de foto’s hoeveel schik je er in hebt dus vooral doorgaan :))