Onbekende gleufgraver brengt Schiedamse paarden in levensgevaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Onbekende gleufgraver brengt Schiedamse paarden in levensgevaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-25 19:55

Dit is twee
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In het recreatiegebied de Poldervaart in Schiedam zijn afgelopen weekend meerdere diepe greppels aangetroffen op het ruiter- en voetpad. De gleuven, die van het moeras naar het water lopen, zorgen voor gevaarlijke situaties voor ruiters, voetgangers en andere recreanten. Wie verantwoordelijk is voor het graven van de geulen, is vooralsnog onbekend.

Secretaris van de Stichting Men- & Ruiterpaden Midden-Delfland, Susanne Sleenhoff, vertelt dat zij meldingen kreeg van ruiters die schrokken van de plotselinge obstakels. “We dachten eerst dat het om twee greppels ging, maar inmiddels blijken het er zes te zijn. Ze zijn behoorlijk diep en er stroomt nog steeds water doorheen, waardoor ze mogelijk verder uitslijten,” aldus Sleenhoff. Volgens haar vormen de geulen een groot risico voor paarden en ruiters. “Een paard kan erin stappen, zich verstappen en iets kneuzen of breken. Dat kan ook voor de ruiter gevaarlijk zijn.”

'Geen melding gehad'
Staatsbosbeheer, dat het gebied beheert, is op de hoogte gebracht van de situatie maar weet nog niet wie de greppels heeft gegraven. Normaal gesproken worden werkzaamheden in het gebied vooraf aangekondigd, zodat ruiters gewaarschuwd kunnen worden en een andere route kunnen kiezen. “We hebben geen melding gehad en het lijkt erop dat degene die dit heeft gedaan, niet heeft nagedacht over de gevolgen voor de infrastructuur en de recreanten,” zegt Sleenhoff.

Vooralsnog zijn er geen ongelukken gemeld, maar de schrik zit er goed in bij ruiters die met hun paarden over het pad reden. Vooral bij hogere snelheden, zoals in draf of galop, kunnen de onverwachte obstakels voor gevaarlijke situaties zorgen. “Je verwacht dit niet en als je er plotseling mee geconfronteerd wordt, kan dat voor gevaarlijke situaties zorgen,” aldus Sleenhoff.

Sleenhoff roept bezoekers van het gebied op extra voorzichtig te zijn, niet alleen ruiters maar ook voetgangers. “Je moet er niet aan denken dat iemand hier met een kinderwagen loopt en ineens in zo’n gleuf terechtkomt. We hopen dat dit snel kan worden hersteld en dat we kunnen achterhalen waarom dit is gebeurd.”

Bekijk de video hieronder.

Rizette

Re: Onbekende gleufgraver brengt Schiedamse paarden in levensgevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 09:35

Dit is wel tekenend voor het Nederland waar nergens meer natuur is maar alles in parken afgebakende stukjes zit. Waar een geultje een probleem is en de wolf een vriendje. Aan deze kant van het land worden dergelijke greppeltjes gegraven om water af te voeren. Grote plas op de weg of land wordt op die manier naar de sloot afgevoerd. Geen overbodige luxe in deze natte tijden. Kan me niet voorstellen dat iemand hier dat niet zou zien en er zo doorheen zou rijden. Je let toch op waar je rijdt?. Waar is de tijd gebleven dat we letten op de weg die voor ons ligt. Takken, stenen, gaten er kan van alles zitten. Hoort bij het buiten rijden. Dat valt niet te onderhouden zodat je zelf niet meer op hoeft te letten, 1 mol die er onderdoor gaat en je hebt een gat waar een paardenvoet in kan. Maar goed ik kom uit een andere tijd. De tijd dat SBB de bladeren nog niet van alle bospaden verwijderde...... Het bos nog niet vol hing met camera's en er nog beheer was van de roofdieren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 09:49

Rizette schreef:
Dit is wel tekenend voor het Nederland waar nergens meer natuur is maar alles in parken afgebakende stukjes zit. Waar een geultje een probleem is en de wolf een vriendje. Aan deze kant van het land worden dergelijke greppeltjes gegraven om water af te voeren. Grote plas op de weg of land wordt op die manier naar de sloot afgevoerd. Geen overbodige luxe in deze natte tijden. Kan me niet voorstellen dat iemand hier dat niet zou zien en er zo doorheen zou rijden. Je let toch op waar je rijdt?. Waar is de tijd gebleven dat we letten op de weg die voor ons ligt. Takken, stenen, gaten er kan van alles zitten. Hoort bij het buiten rijden. Dat valt niet te onderhouden zodat je zelf niet meer op hoeft te letten, 1 mol die er onderdoor gaat en je hebt een gat waar een paardenvoet in kan. Maar goed ik kom uit een andere tijd. De tijd dat SBB de bladeren nog niet van alle bospaden verwijderde...... Het bos nog niet vol hing met camera's en er nog beheer was van de roofdieren.

Sorry, maar wat een onzin.
Als je dagelijks in het gebied rijdt ken je de weg en de paden.
Er kan altijd iets op een pad tegen komen maar deze gleuven zijn zo diep dat het pad gewoon reëel weg is. Dat verwacht je niet als je de bocht om komt in een galopje oid. Je kan ook niet verder. Natuurlijk rij je niet zo hersenloos dat je in een greppel terrecht komt, maar het is niet handig als je niet eens je route af kan maken omdat de ruiterpaden opeens sloten zijn.
Normaal maken ze de sleuven net naast het pad, niet in plaats van het pad.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:30

Het zijn nog vrij zichtbare gleuven. Op het mini ruiterpad hier had de boer van het land dit ook eens gedaan, alleen waren de gleuven diep (meer dan kniediepte) en maar 2 cm breed. Praktisch onzichtbaar. Levensgevaarlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:34

Ik zou hier ook niet blij van worden om dit onverwacht tegen te komen, er is duidelijk niet over nagedacht en de reden van het graven van de geultjes is me ook niet helemaal duidelijk.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 22:13

Ik vind het een raar verhaal dat blijkbaar niemand weet wie die dingen gegraven heeft. Is toch niet iets wat je zelf eventjes met een schepje doet, zal toch wel machinaal gedaan zijn? Dat lijkt me toch best opvallen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:09

Kan die geulengraver zich hier anders niet melden?
Wij hebben een zeiknat bos wat wel wat afwatering kan gebruiken. En ik heb een paard waar ik nog de nodige greppeltraining mee wil doen. Win win

Maar goed, als het compleet onaangekondigd is kan ik me wel voorstellen dat het onhandig is. Want inderdaad: over bekende paden maak je toch graag wat meer snelheid dan alleen stappen.