Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Bijna een half miljoen volgers, abonnees over de hele wereld en iedere dag zo'n duizend reacties. Toen Yvonne Horjus uit Uitwellingerga in 2012 begon met haar YouTube-kanaal 'Friesian Horses', had ze nooit verwacht dat het zo'n succes zou worden.
Zo'n vijf keer per week neemt ze haar volgers mee in het leven van haar twaalf paarden in 'Stal Horjus' in Uitwellingerga. "Het is een beetje slow-tv, net als Rail Away", zegt Horjus. "De video's van tegenwoordig zijn vaak snel, maar zelf heb ik daar niet zoveel mee. Soms is het fijn dat het ook even rustig kan."
Het begon met een filmpje van twee paarden voor een kar, toen nog bij de stal van Rein Brandsma in Goënga. "Ik wist niet zo goed wat ik met het filmpje moest doen en besloot om het maar op YouTube te zetten. Dat kwam toen net een beetje opzetten in Nederland." Meer filmpjes volgden, net als de abonnees. "Toen ik in 2019 ineens 5.000 volgers had, dacht ik: jeetje, waar komen die allemaal vandaan?" Overal en nergens op de wereld, zo blijkt. De grootste groep komt uit de Verenigde Staten (40 procent), slechts vier procent komt uit Nederland.
Die opvallende statistiek bracht twijfel: kon ze niet beter overgaan op het Engels? Maar toen Horjus haar volgers vroeg naar hun voorkeur, gaven ze juist aan dat de taal niet zo'n punt was. "Ze wilden het liefst Friese paarden zien, in Fryslân, met een Fries meisje dat Fries spreekt."
Volgers zamelen geld in voor paard
Het was het recept van een succesvolle YouTube-formule. Het vloggen is haar werk geworden en in de video's die ze plaatst, neemt ze haar volgers mee in het leven van de paarden. "Ik laat de mooie dingen zien, maar ook de minder mooie dingen. Ik deel eigenlijk alles."
Dat er een bijzondere band is ontstaan tussen Horjus en haar volgens, bleek wel uit een actie die in 2020 werd opgezet. "Een van mijn favoriete paarden, die op de andere stal stond, zou worden verkocht. Toen mijn kijkers daarover hoorden, zeiden ze tegen mij: 'je moet een crowdfunding starten, zodat we haar voor jou kunnen kopen.'" Ze reageerde in eerste instantie wat terughoudend. "Ik vond het wat te ver gaan en durfde het eigenlijk niet." Uiteindelijk liet ze zich toch overhalen. De actie kwam van de grond en Horjus' YouTube-volgers kochten Queen Uniek voor haar, het paard dat ze al jaren kende en waarmee ze een bijzondere band had. "Dat was geweldig, dat zoveel mensen helemaal dol waren op Queen Uniek en mij daarom hielpen haar te kopen. Het voelde alsof ze niet alleen van mij was, maar van alle abonnees die hebben bijgedragen."
17 miljoen 'views'
De merrie kreeg een hoofdrol in de vlogs. Het publiek kreeg alle hoogte-, maar ook dieptepunten van het paard mee. Toen Queen Uniek in 2021 bijvoorbeeld beviel van een dood veulentje, raakte dat ook de volgers. "Toen ze een dag later een adoptieveulen kreeg, hebben zij hem de naam Rising Star gegeven. De video die ik maakte van de komst van de jonge hengst ging viral en is inmiddels bijna 17 miljoen kear bekeken."
Kijk hieronder naar de video waarin Queen Uniek het adoptieveulen krijgt:
De abonnees waren ook getuige van hoe Queen Uniek, nadat ze nog een miskraam had gekregen, via een draagmerrie uiteindelijk toch moeder werd van een veulentje. Tien dagen later overleed Queen Uniek. "Dat was heel verdrietig", vertelt Horjus. "Ik kende haar al van dat ze drie jaar was, het was gewoon mijn paard."
Dat Queen Uniek haar kind nog heeft kunnen zien, was heel speciaal voor Horjus. Ze nam haar volgers overal in mee, zodat ook zij getuige waren van de bijzondere ontmoeting tussen moeder en dochter.
"Het waren heel mooie momenten. Queen Uniek in de ene box en Belle Uniek, samen met de draagmerrie, in de andere. En daarnaast Rising Star, het adoptieveulen."
Zwaar ongeluk
Hoewel de paarden centraal staan in de video's, is het geen vreemd gevolg dat de volgers ook willen weten hoe het in Horjus' verdere leven gaat. "Tweeënhalf jaar geleden, in juni 2022, heb ik een ongeluk gehad", vertelt ze. "Het paard waar ik op reed, viel, en daardoor ik ook."
Horjus werd met een traumahelikopter naar Zwolle gebracht, waar ze een week in coma lag. "Artsen dachten dat ik nooit weer wakker zou worden, of dat ik zwaar gehandicapt zou zijn als dat gebeurde." Dat het in die periode stil bleef op 'Friesian Horses' leidde tot ongerustheid bij de trouwe kijkers. "Zij vroegen zich af wat er aan de hand was. Mijn man een een collega hebben het toen in een bericht met ze gedeeld en ze daarna op de hoogte gehouden."
Hoewel Horjus wel hersenletsel opliep, herstelde ze veel beter dan de artsen van tevoren verwachtten. Om haar volgers op de hoogte te houden, besloot ze om ze mee te nemen in het revalidatieproces.
"Ik heb bijvoorbeeld video's geplaatst van hoe ik in Beetsterzwaag in een rolstoel zat, maar ook van dat ik in coma lag", vertelt ze. "Mijn YouTube-kanaal is een soort reallifesoap van de paarden, maar ik hoor er ook een beetje bij."
Zoals de volgers enorm begaan zijn met Horjus, is dat andersom ook het geval. "Onlangs was er een man die ernstig ziek was en zijn laatste wens was om toch nog eens onze paarden een bezoek te brengen." Horjus maakte dat mogelijk en de man kwam langs in Fryslân. "We hebben hem onze stal en die in Goënga laten zien. Daarna heeft hij nog een rondje achterop de kar gemaakt."
Het was een bijzonder moment voor Horjus en het laat ook zien wat de waarde van de video's is voor anderen. Uit reacties blijkt hoe mooi en rustgevend kijkers de beelden vinden. "Dat ik er zoveel mensen blij mee maak, is wat ik er het mooist aan vind. Ik vind het fantastisch dat ik mensen help als ze bijvoorbeeld depressief zijn of een burn-out hebben."
Onder de volgers zijn ook mensen die zelf de droom hebben om een paard te bezitten, maar ergens in Amerika hoog in een flatje wonen. "Voor mij is het mijn dagelijkse leven, zelfs misschien wat saai. Maar heel veel mensen vinden het heel mooi."
Op de website van Omrop Fryslân zijn foto's van Yvonne en haar paarden te zien.