Algemeen

Toen de 16-jarige Kalyna Fedorowycz en haar vader, Markian Fedorowycz, door de Topanga Canyon reden, ging er maar één ding door het Kalyna’s hoofd. Maar het was niet hun huis, dat de vlammen van de vernietigende Palisades-bosbrand heeft weerstaan. De brand brak uit op 7 januari 2025, vernietigde alles op een oppervlakte van bijna 24.000 acres (circa 9712,5 hectare-red.) en is nu voor zo’n 60% onder controle, nadat de Santa Ana winden de vlammen dagenlang aanwakkerden.
Het was Sovereignty, die door haar hoofd ging.
Sovereignty is een kruising met Fries paard en in eigendom van Tamara Walker, de buurvrouw van de familie Fedorowycz en de trainer van Kalyna. Tamara is de eigenaar van Walker Horse Farms, gevestigd nabij Canyon Park. Walker wist haar paarden en andere dieren te evacueren, maar ondanks dat Sovereignty gewend was aan de trailer, weigerde hij erin te gaan toen het tijd was om naar Los Angeles Pierce College in Woodland Hills te vertrekken. De trailer reed uiteindelijk weg zonder hem.
De familie Fedorowycz had op dat moment hun huis al verlaten. Ze kwamen terug om te controleren of het erg nog stond, en in de hoop dat ze nog een paar dingen, die ze hadden achtergelaten, konden meenemen.
“Toen we daar aankwamen, zag ik alle rook en vlammen, ik maakte me zo’n zorgen om hem”, vertelt Kalyna. “We vergaten het plan om dingen uit ons huis te halen en reden gelijk naar de stal.”
Sovereignty was daar nog steeds, maar hij was erg geschrokken. Kalyna kon maar één manier bedenken om hem daar weg te krijgen. Ze greep haar favoriete harnachement uit de schuur en zadelde hem op, om hem zo uit de canyon weg te rijden. Het vuur had het telefoonverkeer in de canyon platgelegd, maar Kalyna dacht dat ze hem weg kon rijden van het dreigende gevaar en naar een gebied waar wel telefoonverkeer mogelijk was. Ze hoopte dat zij of haar familie daar kon bellen voor hulp en het paard vermoeid genoeg was om hem in een trailer te laden.
Markian volgde Kalyna in zijn Toyota Prius, die klein genoeg was om onder omgevallen telefoonpalen door en om rotsen heen te rijden. Hij maakte foto’s en video’s van hun rit, terwijl hij met zijn auto stapvoets achter het paard aan reed. Af en toe vlogen er rook en vonken over de weg, als vuurhaarden naast de rijbaan opdoken. Soms, op momenten dat de situatie onzeker werd, moest Kalyna afstijgen en Sovereignty aan de hand leiden.
Ze reden eerst naar het oosten, daarna richting het noorden, en mikten op een punt waarvan ze wisten dat ze daar bereik hadden. Hun doel lag zo’n 14 mijl verderop (ongeveer 22,5 kilometer-red.). De rit kostte hen vier uur, inclusief enkele stops.
“We hadden geen plan, we improviseerden gewoon de hele tijd”, legde Markian uit. “In enkele van de video’s kun je zien dat ze zelfs het verkeer regelt, omdat mensen erlangs proberen te komen.”
Hij vervolgt: “het was ook niet te doen om nee tegen Kalyna te zeggen. Zij zei: ‘we moeten hem hier weg krijgen’ en je doet wat zij zegt. Zij heeft de leiding genomen, ook al is zij eigenlijk nog een kind. Ze is een geweldige ruiter en ik vertrouw op haar instincten, dus we hebben het gedaan. Toen ik haar volgde, heb ik de video opgenomen. Het was geweldig om haar zo te zien doorzetten, en ik ben heel erg trots op haar”.
Hoewel Sovereignty niet van haar is, kent Kalyna hem al wel haar hele leven. Van alle paarden van de boerderij van de familie Walker is hij niet degene die zij zou hebben gekomen om uit de canyon te rijden. Het was voor haar ook niet verrassend dat –hoewel hij en zijn stalgenoten zijn getraind om in noodgevallen in een trailer geladen te worden- hij degene was die op dat moment bevroor.
Op de vraag wat er door haar hoofd ging tijdens de rit, antwoordt ze: “een hele tijd heb ik gedacht ‘waarom realiseert hij zich niet dat hij hier vandaan moet?’. Hij bleef maar stoppen, achteruit gaan en draaien en ik had zoiets van ‘gast, de canyon staat in brand’.”
Een foto van Kalyna en Sovereignty onderweg gaat nu viraal. Paardenliefhebbers over de hele wereld waanden zich in haar zadel en vroegen zich af of zij dezelfde moed zouden hebben als zij. Kalyna schrok ervan dat de post zo vaak is gedeeld en is een beetje verrast dat ze als een held wordt geprezen. [i]“Ik verwachtte niet dat dit zo gek zou lopen”, vertelt ze. “Volgens mij zouden veel paardenliefhebbers hetzelfde doen.”
Enkele mijlen van hun geplande bestemming kwamen zij langs een kruispunt, waar een vrouw voorbij kwam rijden met een trailer vol shetlandpony’s. Zij bood aan om wat ruimte te maken voor Sovereignty en om wat voor reden dan ook -mogelijk vermoeidheid, mogelijk nieuwsgierigheid- stapte hij er meteen in en werd in veiligheid gebracht.
Net als vele inwoners van Californië, was Kalyna haar hele leven al bekend met de dreiging van bosbranden. Het is niet ongewoon voor haar familie om te moeten evacueren bij een brand, maar de vlammen kwamen nog nooit eerder zo dichtbij, zo legt ze uit. Veel van de huizen van haar buren zijn afgebrand en ook haar school werd door de vlammen met de grond gelijk gemaakt.
Dankzij Walker bracht ze het grootste deel van haar leven door met paarden. Kalyna en zus Olenka begonnen al op jonge leeftijd met rijden bij Walker Horse Farms. De meisjes wilden leren paardrijden, maar hun familie had daar niet genoeg geld voor. De ouders van Kalyna en Olenka vonden enkele gepensioneerde ponykamppony’s en nam contact op met de familie Walker of zij wilden kijken of dat een match was. Dat waren de pony’s niet, maar Walker nodigde hen uit op de boerderij, waar de meisjes leerden rijden. Het ponyrijden ging over in het rijden van onervaren paarden en toen zij later een wedstrijdcarrière begonnen op te bouwen, werden ze stagiaires, gesponsord door Walker. Olenka kreeg in 2024 een beurs van de Michael Nyuis Foundation, waarmee ze haar wedstrijd carrière kon uitbreiden met een studie equine science bij het Pierce College.
In 2024 bracht Kalyna haar eerste jonge projectpaard mee naar Walker, de 7-jarige KWPN-er Nonpartisan KF, van Governor uit de merrie Voila (v. Emilion), roepnaam ‘Ciel’. De combinatie doorliep in het laatst seizoen de 1.00m- en 1.10m-springrubrieken en had plannen om in 2025 door te groeien naar de 1.20m-parcoursen. Nu staan die plannen even op pauze.
Hoewel Ciel veilig geëvacueerd werd, liep ze in het evacuatiecentrum een wond aan haar knie op. Vermoedelijk is ze in botsing gekomen met een hek. Ze werd naar Humphrey Giacopuzzi en het Associates Equine Hospital gestuurd in Somis, Californië. Hier onderging het paard een spoedoperatie, die uitliep op een drie uur durend proces van het spoelen en schoonmaken van de wond. De operatie ging goed, maar Kalyna is nog niet zeker wat de prognose van de merrie zal zijn.
“Ik bid dat ze er weer bovenop komt, ze is mijn kindje”, zo zegt ze. “Toen ik haar voor het eerst kreeg, kon niemand haar echt rijden. Ik haat het om die ene persoon te zijn die zegt ‘oh, alleen ik kan dat paard rijden’, maar ik ben zo vaak op dat paard gezet. Toen ik haar echt leerde kennen, kwam een hele nieuwe kant van haar karakter naar voren. Ze is zo slim en werkwillig.”
Hier is een video te zien van Kalyna tijdens de rit met Sovereignty om het paard in veiligheid te brengen.
Gerelateerd artikel:
[VN] [USA] Paarden geëvacueerd bij bosbranden Californië