Geen Gelderse hengst voor het verrichtingonderzoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Geen Gelderse hengst voor het verrichtingonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 21:50

KWPN
Fokkerij

Mexpression. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Zaterdag 1 februari, de laatste dag alweer van de KWPN Stallion Show, komen niet alleen dressuur- en tuigpaardhengsten in de baan, maar ook de Gelderse hengsten waren vertegenwoordigd. Geen daarvan kreeg groen licht.

Voor de tweede bezichtiging verschenen er twee hengsten in de baan. Van de zeven op de eerste bezichtiging in Ermelo voorgestelde hengsten werden er slechts twee uitgenodigd voor Den Bosch. Als eerste kwam in de baan Spiedie Jane (Abrilon uit Thilma-Jane van Inspekteur, gefokt door R. van Malestein). Daarna verscheen Showtime (Mexpression uit Ismooi keur preferent van Charmeur, gefokt door M.C. van der Spek). Zij maakten een matige indruk op de hengstenkeuringscommissie, die deze keer bestond uit voorzitter Arie Hamoen, Wouter Plaizier en Jan Pen. Geen van beide hengsten kregen daarom een uitnodiging voor het verrichtingsonderzoek. Daarmee doet voor het eerst sinds heel lang geen Gelderse collectie mee in Ermelo met het onderzoek, een zorgwekkend gegeven voor de fokkers.

Elisa2

Re: Geen Gelderse hengst voor het verrichtingonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:56

Ik snapte het niet helemaal, vond de Abrilon wel mooi in het Gelderse type staan en qua afstamming ook niet verkeerd.

Eigenlijk vraag ik me af of Hamoen wel een goede keurmeester is voor de Geldersen, sinds dat hij aangesteld is zijn ze er qua type en bloedvoering niet op vooruit gegaan in mijn ogen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:12

Elisa2 schreef:
Ik snapte het niet helemaal, vond de Abrilon wel mooi in het Gelderse type staan en qua afstamming ook niet verkeerd.

Eigenlijk vraag ik me af of Hamoen wel een goede keurmeester is voor de Geldersen, sinds dat hij aangesteld is zijn ze er qua type en bloedvoering niet op vooruit gegaan in mijn ogen.

Ze moeten sowieso eens ophouden met die vriendjespolitiek. Het lijkt wel een banencarrousel bij het KWPN.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:26

Nouja dat..mis gewoon echt iemand met hart voor het authentieke Gelderse paard zeg maar.

Vind de Geldersen echt niet meer wat ze geweest zijn. Vroeger keek er soms liever naar dan naar de dressuur paarden (toen Hamoen de dressuur paarden keurde) maar nu..nee.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:39

12 jaar geleden waren er al weinig Gelderse hengsten, verbaasd me niets dat het alleen maar minder is geworden.