Paard sterft na bevalling aan boord KLM-toestel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 15:07

runningkawa schreef:
Zullen er geen regels zijn,net als bij mensen, dat je een paard tot zoveel maanden dracht mag vliegen en daarna niet meer?.
Volgens mij zijn er geen regels. Ik ken meerdere merries die drachtig waren en naar Nl gekomen zijn. Eén ervan beviel 14 dagen later van een voldragen veulen.

Ik kan me de stress van de merrie van indenken. Die boxen waar de paarden op luchttransport in staan zijn 220x90 cm ong. Een beetje dikke merrie staat dus gewoon klem. Laat staan waar het veulen moet 'landen'.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 15:24

wat een bericht zeg.
dat je door zo iets je merrie verliest.
ik hoop dat het veulen een goede adoptie-moeder vind en dat het veulen maar groot en sterk mag worden.

christiane

Berichten: 524
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 15:40

Alice schreef:
Die mensen zijn niet goed bij hun hoofd!!
Je gaat toch niet een hoogdrachtig paard vervoeren, dat doen mensen zonder verstand Boos!



ik heb dr idd geen andere woorden voor Ziek

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 15:54

Heel raar dat je drachtige merrie laat over vliegen.
Het is triest voor het paard.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:19

vidn idd ook een vreemd verhaal dat je een merrie laat overvliegen in zo'n toestand..
arme merrie.. heeft waarschijnelijk niet eens geweten wat dr overkwam.. laat staan t veulen!

Muriel

Berichten: 913
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:17

a wat zielig zeg fijn dat het goed gaat met het veulentje maar wat zielig voor die moeder zeg!en inderdaat wat raar dat ze zo'n merrie laten overvliegen terwijl ze een veulen kan krijgen sjee wat raar!

Anna85
Berichten: 449
Geregistreerd: 15-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:20

Wat verschrikkelijk Verdrietig Verdrietig Verdrietig

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:00

Ik zal misschien wel weer Blond zijn hoor maar waarom is een shocktoestand reden om een leven te beëindigen? Het gebeurt toch regelmatig dat mensen - na een auto-ongeluk oid - in shocktoestand verkeren? Dat is in principe toch iets van tijdelijke aard?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:24

ik vind het gewoon dom om zo'n paard nog met het vliegtuig te vervoeren!
echt zonde van de merrie

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:31

Als het veulen levend geboren is, betekent dat toch wel dat de merrie tegen het einde van de dracht loopt... dan ga je zo'n beestje toch niet meer overvliegen??

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:52

Erg sneu voor de merrie en het veulen Huilen
Staat alleen niet in waardoor ze in shock is geraakt!
Misschien heeft ze ontzettend veel bloed/plasma verloren zodat ze in shock is geraakt en hebben ze haar geen/niet voldoende vloeistof kunnen toedienen waardoor ze niet meer te redden was,heel triest allemaal,hoop dat het veulen het goed maakt!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:07

Ik vind het een beetje vreemd dat ze bij dieren niet net als bij mensen zeggen dat er na een bepaald aantal maanden drachtig te zijn, het "verbieden" om te vliegen.

Kan me wel voorstellen dat een vlucht voor een dier al een enge gebeurtenis is, en als je dan nog een drachtige merrie hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:09

Idd Mickey
Schrik er dus ook van om te horen dat er niet zo'n regel is.
Voor mensen is dat er wel, terwijl die weten wat er te gebeuren staat, voor paarden niet, dus veel stresseriger lijkt me.
En de iegenaar snap ik dus ook niet.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:15

ik snap het in zn geheel niet, een paard dat niks waard is ga je niet verschepen naar amerika......... dus het moet een waardevolle merrie zijn geweest. ......... imo ben je dan dus extra voorzichtig. maargoed

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:52

Ik weet niet welk ras het was, maar Quarters komen met vrachtladingen vanaf de overkant. Vaak worden die op veilingen daar gekocht voor een habbekrats en zolang er maar een papier bijzit interesseert het de meeste handelaren niet in welke staat het dier is (drachtig of niet). Vaak is hij er allang niet meer bij als de 6 weken quarantaine erop zitten en de boel verscheept mag worden. Ook in quarantaine gebeurt het regelmatig dat er merries gedekt worden.

De vrachtkosten zijn idd vaak hoger als de kostprijs van het paard daar, maar hier ligt dat duidelijk anders Cool

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:01

een zwanger paard... heet dat niet drachtig..... sorry kon het nie laten

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:05

bij een shock toestand in laten slapen???
waarom dat, doen ze bij mensen toch ook niet??

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:58

wat sneu voor het veulen komt net ter wereld verliest gelijk haar of zijn mama ik hoop dat het veulen nog wel blijft leven zou sonde zijn echt sto9m dat ze haar nog hebbe laten vliegen kan er met mijn hoofd echt neit bij

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:30

Ik dacht ook dat paarden voordat ze vervoerd worden door het vliegtuig dat ze een aantal dagen/weken in quarantaine gebracht worden. Daar kunnen ze dan de gezondheid van het paard bepalen en bepalen of het wel mee mag vliegen (omdat het toch een hele invloed heeft op het paard). Als men denkt dat het paard het niet overleeft mogen ze niet mee. Waarschijnlijk hebben ze hier een verkeerde beslissing genomen. Lijkt me ook niet echt slim om zwangere paarden (net als zwangere mensen) op het vliegtuig te zetten.

We komen er natuurlijk niet achter wat er voor de reis allemaal is gebeurd om te kijken of de gezondheid van het paard goed genoeg was. Maar vind het inderdaad wel erg raar dat er geen regels zijn voor paarden die drachtig zijn.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 22:04

Ze bedoelen waarschijnlijk een ander soort shock, die ontstaat door bloedverlies en of uitdroging een paard kan hierdoor instorten in coma raken en tenslotte doodgaan dit kunnen mensen ook hebben na bijvoorbeeld een ongeluk of ernstige brandwonden.
De term "shock" voor mensen die iets ergs hebben meegemaakt is dus iets anders, deze mensen hebben "gewoon"schrik.

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 22:45

Delphi2 schreef:
Ze bedoelen waarschijnlijk een ander soort shock, die ontstaat door bloedverlies en of uitdroging


ja precies wat ik al eerder schreef Knipoog

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:28

robbie schreef:
Ja maar een vrouw 'draagt' ook maar 9 maanden.. en een kind van 5 maanden lijkt me ook niet echt levensvatbaar.


Jawel hoor. Maar in weinig gevallen redden de kindertjes dat, omdat de longetjes nog niet volgroeid zijn.

Ik ken overigens wel een meisje dat met 5 maanden ter wereld is gekomen en nu een springlevend vrolijk kind van 3 is!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:35

Een merrie mag vliegen tot 9 maanden dracht. Dit paard was volgens de bijgeleverde dierenartenverklaring maximaal 6 maanden drachtig. Erg vreemd dat er dus toch een levensvatbaar veulen uitkomt. Blijkbaar klopt bovenstaande verklaring niet en persoonlijk vind ik het dierenmishandeling als je zo met deze gegevens gaat knoeien.

Maxima
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 08:55

Ohh... wat zielig, zowel voor de merrie als het veulen....

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 09:36

wat erg Verdrietig

arme merrie...en dat arme veulentje Verdrietig