[POL] Afschuw nadat mannen paard afspuiten met hogedrukspuit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[POL] Afschuw nadat mannen paard afspuiten met hogedrukspuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 23:48

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Een paardenoog. Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In Polen zijn twee mannen, van 43 en 52 jaar, aangeklaagd voor dierenmishandeling nadat zij bij een autowasstraat een paard hadden afgespoten met een hogedrukreiniger. Dit gebeurde afgelopen zaterdagmiddag, 18 januari 2025, in Maków Mazowiecki, zo’n 85 kilometer ten noorden van de hoofdstad Warschau. Beveiligingscamera’s hebben het hele incident vastgelegd.

De mannen kwamen naar de wasstraat, op het rijtuig met het paard ervoor. Een van de mannen bleef op het rijtuig zitten, de ander begon het paard en de wagen met de hogedrukspuit schoon te maken. Dit was voor het dier duidelijk niet plezierig. Aanvankelijk leek het erop dat hij het allemaal over zich heen liet komen. Toen pakte de man een andere reiniger, die bedoeld is voor motorvoertuigen, gaf hier nog een volle stoot op en wilde vervolgens weer op de wagen klimmen. De mannen wilden snel verder, maar voor het paard was de grens bereikt. Het dier steigerde en trapte met zijn voorhoeven tegen een wand tussen twee wasboxen in. In de box ernaast was een andere man zijn auto aan het wassen. Vervolgens viel het paard op de grond, en bij een poging om op te staan, gleed het opnieuw uit op de natte vloer. De mannen wisten het paard weer tot bedaren te brengen en lieten het daarna door een dierenarts onderzoeken op letsel.

Dierenrechtenactivisten doen aangifte
Een woordvoerster van de plaatselijke politie heeft intussen laten weten dat er geen duidelijke verwondingen zijn gevonden en dat er geen wasschuim, dat mogelijk schadelijk kan zijn, op het paard was gespoten. Ze hebben volgens haar gedetailleerde verklaringen afgelegd bij de politie. De 43-jarige man, die de eigenaar is van het paard, en zijn metgezel zijn vervolgens vrijgelaten. De woordvoerster kon nog niet zeggen of het hele incident strafrechtelijke gevolgen gaat hebben. De politie doet onderzoek en ook het Openbaar Ministerie in Przasnysz is ingeschakeld.

Dierenrechtenorganisatie Viva heeft wel aangegeven aangifte te gaan doen van de hele zaak. Een vertegenwoordiger van Viva heeft aan een plaatselijke krant laten weten dat ze nog nooit heeft gezien dat een paard in een wasstraat met een hogedrukspuit wordt gewassen. Een paard hoor je te borstelen, en is volgens haar duidelijk mishandeld. Ze vindt het wassen van een paard in de wasstraat volkomen zinloos en het dient geen enkel doel. Zij is ervan overtuigd dat elk gedrag van mens naar dier dat pijn en lijden veroorzaakt, moet worden gestigmatiseerd, er moet rekening mee worden gehouden en de daders moeten worden gestraft. Daarom zullen ze aangifte doen.

Ook de WWF Polska Foundation ondersteunt de aanklacht. Hun woordvoerster geeft aan dat het een irrationele daad is, die bestraft zou moeten worden.

De mannen moeten de schade aan de wasstraat wel betalen.

Experts waarschuwen ervoor dat paarden niet met een hogedrukreiniger afgespoten moeten worden, dit kan leiden tot verwondingen en stress bij de dieren. In plaats daarvan moeten paarden met borstels en speciale shampoo worden verzorgd, om zo huid en vacht schoon te maken.

Gebruikte bronnen:

Cioccolato

Re: [POL] Afschuw nadat mannen paard afspuiten met hogedrukspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 23:58

Ik weet dat er mensen zijn met weinig verstand van paarden.
Maar wauw :+

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 00:31

Mensen blijven verbazen. Hoe kom je op t idee....arm dier

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 01:06

Hersenloze schoften. Hoop dat ze hiervoor straf krijgen. Maar welke. Lastig. Mss ook onder de hogedrukspuit zetten. Weten Ze iig hoe dat voelt.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 01:44

Die mogen ze van mij zelf even onder de hogedrukspuit doen.. :x

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 02:27

En dan ook goed tussen de benen goed schoon spuiten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 03:05

Dat is normaal gesproken echt niet zo spannend hoor. Paarden vinden het vaak zelfs wel lekker zo'n stevige straal. Ik heb dat heel vaak gezien.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 08:21

Nou idd, ik heb ook ooit eens een pony bij een autowasstraat zo gewassen. De spuit er wel schuin op zodat het niet te hard aan kwam maar pony vond het prima.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:04

Als ik dat filmje zie vraag ik me af of hij steigerde door dat spuiten of wat anders.
Het is dan immers al klaar.

Zou het zelf nooit doen. Een hoge drukspuit gebruiken.
Maar ik weet dat het vaker word gedaan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:19

Op het filmpje lijkt het paard in eerste instantie niet zo onder de indruk, en het steigeren lijkt ergens anders door te komen. Alhoewel het paard wel echt hoog steigert en vies valt ook.

Koeien worden vaak ook gewassen op deze manier, met gezond verstand en een goede spuit kan dat prima en vinden ze het vaak heerlijk. Alleen rondom het hoofd moet je wegblijven, op het filmpje komen ze daar wel flink in de buurt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:25

Als je de straal zacht genoeg kan zetten zal er weinig aan de hand zijn.
Maar persoonlijk lijkt het risico me te groot om zo'n ding dat een gemene stand heeft, op een levend iets te richten :(:)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:41

Hoge druk kan onderhuids enorme wonden veroorzaken, waar je aan de buitenkant in eerste instantie niets van ziet. Wij sturen de medewerkers die er mee moeten werken niet voor niets eerst op cursus.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:48

prompter schreef:
Hoge druk kan onderhuids enorme wonden veroorzaken, waar je aan de buitenkant in eerste instantie niets van ziet. Wij sturen de medewerkers die er mee moeten werken niet voor niets eerst op cursus.

Ik vermoed dat het hier gaat om industriële hogedrukreinigers. Dat is nogal wat anders dan je HTK of wasstraat hogedrukreiniger.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:04

Hier gaan natuurlijke meerdere dingen "fout".

Ten eerste ga je een paard niet wassen zodra deze aangespannen staat (met oogkleppen), dan span je uit en doe je het tuig af.

Dan nog zijn auto wasspuiten/ reiningers niet geschikt om paarden mee te wassen..zo'n straal is veel te hard. Staat ook duidelijk bij dat het niet plezierig was voor het paard.

Dan nog had het dier waarschijnlijk ijzers en zo'n wasstraat wordt spekglad en met voor de kar staan is er maar weinig bewegingsruimte.

Ik vind het gewoon sadistisch, uberdom en zulke mensen zouden geen dieren mogen hebben/ houden in mijn ogen. Ik hoop dus ook dat de daad bestraft wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 10:08

Elinaa schreef:
Nou idd, ik heb ook ooit eens een pony bij een autowasstraat zo gewassen. De spuit er wel schuin op zodat het niet te hard aan kwam maar pony vond het prima.

Mag ik vragen hoe je bij de wasstraat terecht bent gekomen? Waren er geen andere opties?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:21

janderegelaa schreef:
Dat is normaal gesproken echt niet zo spannend hoor. Paarden vinden het vaak zelfs wel lekker zo'n stevige straal. Ik heb dat heel vaak gezien.
[ Video ]

M'n stalbaas doet z'n tinkers ook zo idd. Vooral de sokken worden er dan echt proper van.

Op insta of fb ook een foto gezien van een tinker in een wasstraat. Vonden mensen grappig als ik de reacties las.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:23

De boer waar ik vroeger stond deed zijn trekpaarden altijd met de hoge drukspuit afspuiten... weliswaar zonder tuig etc maar als ze helemaal onder de modder de wei uitkwamen en naar een show moesten, ging gewoon de hogedruk erover heen. Beesten bleven altijd rustig staan en leken het niet onplezierig te vinden.

In dit artikel gaat het natuurlijk wel fout om een ingespannen paard af te spuiten, op een vreemde locatie.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:32

ik zocht naar de pol. Maar ze bedoelen Polen. Ik wilde al tegen stemmen, hahaha

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:52

niet om goed te praten,

maar met de hogedrukspuit (wel op een zachte stand) paarden schoonspuiten gebeurt wel vaker volgens mij. Tenminste vroeger wel.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:34

Als een paard stil staat op zo'n moment en niet onder de indruk lijkt, kan dat komen dat het zo overweldigend is (meestal gebeurt dat als het paard geen kant op kan) dat zijn gemoedstoestand in freeze of faint komt. Dan lijkt het paard heel rustig (en lijkt soms zelfs te slapen) ja, dat is de overlevingsstand. En daarna wanneer het paard in beweging kan komen, dan komt alle stress eruit.

Je kan een paard best leren niet bang te zijn voor waterspuiten, maar dat kost wel wat oefening en vertrouwen.

Stelletje klootzakken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:42

Ik heb ook wel eens een hogedrukspuit gebruikt.

Ook op mezelf trouwens.

Hogedrukspuit in zichzelf hoeft echt geen probleem te zijn.
En een auto was straat zou niet mijn eerste keus zijn, maar in zichzelf ook nog niet dramatisch.
Alleen waarschijnlijk te glad en uitglijrisico, daarom zou ik het waarschijnlijk niet doen.

Ik ben ook wel eens door de MacDrive gegaan met paard en wagen, en heb ook wel eens een band opgepompt met paard en wagen bij een tank station.
En de pont over, dat ook, aan de hand.

Ik vind de titel nogal klikbait, alsof het zo vreselijk afschuwelijk is dat een hogedrukspuit gebruikt wordt.

Ik kan verder niets zeggen over hoe het dier verder behandeld werd door de mensen die erbij waren. Ik stond er immers niet naast.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 26-01-25 17:46, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 17:43

@miranda
Dat weten we denk ik allemaal wel dat dat bestaat.
Maar we weten niet of daar hier sprake van is.
Vaak gaat dat vooraf toch wel gepaard dat je ziet dat er angst is. En dat laten ze op deze beelden niet zien.

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 18:47

Elisa2 schreef:
Hier gaan natuurlijke meerdere dingen "fout".

Ten eerste ga je een paard niet wassen zodra deze aangespannen staat (met oogkleppen), dan span je uit en doe je het tuig af.

Dan nog zijn auto wasspuiten/ reiningers niet geschikt om paarden mee te wassen..zo'n straal is veel te hard. Staat ook duidelijk bij dat het niet plezierig was voor het paard.

Dan nog had het dier waarschijnlijk ijzers en zo'n wasstraat wordt spekglad en met voor de kar staan is er maar weinig bewegingsruimte.

Ik vind het gewoon sadistisch, uberdom en zulke mensen zouden geen dieren mogen hebben/ houden in mijn ogen. Ik hoop dus ook dat de daad bestraft wordt.

Helemaal mee eens.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:10

DuoPenotti schreef:
@miranda
Dat weten we denk ik allemaal wel dat dat bestaat.
Maar we weten niet of daar hier sprake van is.
Vaak gaat dat vooraf toch wel gepaard dat je ziet dat er angst is. En dat laten ze op deze beelden niet zien.

Er zijn nog heel veel mensen die dat niet weten of verkeerd interpreteren.
Het filmpje is daar te kort voor, maar het verhaal is vrij duidelijk, als na afloop het paard zo onrustig is en twee keer op de grond valt is de logische uitkomst dat er sprake is van angst.
En sowieso is het paard in een gevaarlijke situatie gebracht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 19:17

Dat het een stelletje flapdrollen zijn dat ze dit doen ben ik het mee eens.

Maar angst. Dat weten we niet. Kan net zo goed ongeduld zijn geweest gezien het schrapen vooraf.

Of wel angst maar voor wat anders op dat moment.

Voor mij is in dit geknipte filmpje niet duidelijk wat de oorzaak van het steigeren was.

De conclusie van zo'n dieren rechten clubje zegt mij althans niks over het juiste verhaal.

Zeker omdat de mannen zelf ook een dierenarts opriepen lijken ze mij niet direct de slechtste bedoeling gehad te hebben.