Domien Michiels testte tijdens OS 2024 positief op verboden stof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Domien Michiels testte tijdens OS 2024 positief op verboden stof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 23:44

Eurodressage
Sport

Domien Michiels met Intermezzo van het Meerdaalhof tijdens de Wereldbeker dressuur 2025 op Jumping Amsterdam. Foto: Marlies Trap Fotografie

De International Testing Agency (ITA) heeft op 22 janauri 2025 laten weten dat de individuele resultaten van de Belgische olympisch teamruiter Domien Michiels bij de Grand Prix-landenwedstrijd op 3 augustus 2024 de Olympische Spelen zijn geschrapt. Hij heeft zijn diskwalificatie geaccepteerd. Deze is het gevolg van het overtreden van de anti-dopingregels, er is bij hem een verboden stof aangetroffen.

Dorzolamide
Domien Michiels leverde een sample in tijdens de anti-dopingcontrole tijdens de wedstrijd op 3 augustus 2024 in Parijs, Frankrijk. Deze test werd afgenomen door de ITA, onder de toezicht van de testautoriteit en resultaatbeheersautoriteit van het Internationaal Olympisch Comité (IOC). Het monster werd geanalyseerd door een laboratorium in Parijs met een WADA-accreditatie. Zij rapporteerden een ongunstige analytische bevinding voor de gespecificeerde, verboden stof dorzolamide.

Lees het hele artikel op de website van Eurodressage

Afbeelding

Lukasje

Re: Domien Michiels testte tijdens OS 2024 positief op verboden stof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:32

Heuh, en wat voor voordeel levert dit de ruiter op?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:13

De ruiter moet ook nog wel een kleine - redelijke prestatie leveren hoor. En ook al zou het al om voorkomen van stress zijn.

Menigeen krijgt ook iets voorgeschreven als je 5 keer zakt voor een autorijbewijs. En zij hoeven ook geen lichamelijke prestatie te leveren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:14

Lukasje schreef:
Heuh, en wat voor voordeel levert dit de ruiter op?

Niks. Het was ook per ongeluk. De stof zit in oogdruppels.
Soort foutje bedankt zullen we maar zeggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:17

De stof zat in de oogdruppels van zijn hond. Per ongeluk dus, maar eerlijk is eerlijk.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:23

Anomien schreef:
De ruiter moet ook nog wel een kleine - redelijke prestatie leveren hoor. En ook al zou het al om voorkomen van stress zijn.

Menigeen krijgt ook iets voorgeschreven als je 5 keer zakt voor een autorijbewijs. En zij hoeven ook geen lichamelijke prestatie te leveren.

Ja dat weet ik ook, ik ben ook (wedstrijd)ruiter. Maar, ik vind die stof in oogdruppels die als bijwerking wazig zicht kunnen geven. Daarom vroeg ik me af waarom? Dat heeft de ruiter toch duidelijk niet in zijn voordeel genomen?
Nu lees ik: in de oogdruppels van zijn hond. Dat is ook wel erg sneu voor hem!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:04

Aaaj wacht even. Dat had ik niet meegekregen

Hoezo voor de hond? Had hij zich vergist?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:18

Oprechte vraag, is het normaal dat het meer dan een halfjaar duurt voor zoiets uit komt? Het lijkt me toch dat dit al veel eerder onderzocht is?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 21:18

Anomien schreef:
Aaaj wacht even. Dat had ik niet meegekregen

Hoezo voor de hond? Had hij zich vergist?

Toen hij de ogen van de hond druppelde heeft hij waarschijnlijk ook iets op zijn handen gekregen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:41

tjonge noemen ze dat ook al doping. Echt ze overdrijven. Dan kunnen ze maar beter mijn bloed ook niet controleren want daarin gaan ze heel veel stoffen vinden die je in geneesmiddelen of vaccinaties voor kippen vindt. Als het in het bloed van het paard was gevonden zou ik het begrijpen maar in dat van hem als ruiter? Snap ik echt niet. Als het nog cocaïne of iets anders was die echt invloed heeft op je prestaties als mens is ook te snappen maar dit toch niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 09:42

petraaken schreef:
tjonge noemen ze dat ook al doping. Echt ze overdrijven. Dan kunnen ze maar beter mijn bloed ook niet controleren want daarin gaan ze heel veel stoffen vinden die je in geneesmiddelen of vaccinaties voor kippen vindt. Als het in het bloed van het paard was gevonden zou ik het begrijpen maar in dat van hem als ruiter? Snap ik echt niet. Als het nog cocaïne of iets anders was die echt invloed heeft op je prestaties als mens is ook te snappen maar dit toch niet.

Nee ik vind dit ook veel te ver gaan.