Sport

18 januari vond in de rijhal van Dierensportcentrum ’t Laar de strijd om de Equisport Cup 2025 plaats. Ook deze keer telde deze jongepaardenwedstrijd een flink aantal deelnemers in de drie leeftijdscategorieën. In twee rubrieken gingen een volle broer en zus aan de leiding: Royal Esther SVN en Pole Position. Beide nakomelingen van Glock's Toto Jr. zijn gefokt door Ruud van Nobelen uit Noordwijk.
Beide paarden zijn nakomelingen van de onvolprezen elitemerrie O.Esther (v. Jazz). Gezien de sportresultaten van haar nakomelingen zou ze al vijf keer prestatie zijn, en al vier keer preferent. O.Esther werd gefokt bij Huub en Tiny van Helvoirt, als veulen werd ze gekocht door Emmy de Jeu. Ruud van Nobelen werd haar derde en laatste eigenaar. In 2019 overleed ze op 23-jarige leeftijd, maar niet voordat ze een aantal fantastisch presterende nakomelingen op de wereld zette, daaronder onder meer de internationale Grand Prix-dressuurpaarden Asther de Jeu (v. Contango), Brother de Jeu (v. Voice), Esther SVN (v. Voice) en Zafriq de Jeu (v. Rousseau).
Oefenrondje
De winnares van de Equisport Cup bij de vierjarigen, Royal Esther SVN van Ruud van Nobelen uit Noordwijk, behaalde tijdens haar stamboekopname al een score van 80 punten voor zowel exterieur als beweging, en lijkt nu haar verwachtingen waar te maken. In Velddriel behaalde ze 95 punten voor haar draf en in totaal 91,2 punten. “Het was pas de tweede keer dat Royal Esther van huis was voor een wedstrijd. De eerste keer was een selectie voor de VSN Trofee, waarin ze zich plaatste voor de finale. Over twee weken doet ze haar IBOP en het leek ons een goed idee om nog een oefenrondje te doen. Vrij laat gaven we ons op voor de Equisport Cup, maar die was al volgeboekt. Vrijdag werden we gebeld dat er nog een plaatsje was vrijgekomen. Dus er was weinig tijd om ons voor te bereiden. Dit maakte niet uit want de jury, bestaande uit Luuk Smetsers en Hans Peter Minderhoud, was bijzonder lovend over haar en noemde haar een droommerrie", vertelt Van Nobelen.
Extreem werklustig
“Een droommerrie, dat kan ik eigenlijk niet anders dan beamen; ik ben vanaf haar veulentijd al helemaal gek van haar. Tijdens de voorbereiding op de keuring was ze al apart en onder het zadel werd ze alleen maar beter. Naast dat ze geweldig kan lopen, heeft ze ook een dito karakter en wil ze enorm hard werken voor haar amazone. Dat extreem werklustig zijn, zit in de hele stam verankerd. Ze biedt heel veel aan, maar we zijn echt zuinig op haar. Nu wordt ze rustig doorgetraind richting de finale van de VSN Trofee en daarna gaan we op dezelfde wijze door naar de Pavo Cup. Amazone Sjuul Spelt rijdt haar met veel gevoel en leidt haar in alle rust op. Er is momenteel een draagmoeder drachtig van een embryo van Royal Esther en Secret en daar zijn we natuurlijk heel nieuwsgierig naar. Na haar optreden van zaterdag wordt er aan alle kanten aan me getrokken, maar vooralsnog houden we haar zelf en gaan we zien waar ze ons brengt.”
Powerhouse
De vijfjarige Pole Position is net zo bijzonder als zijn volle zus. Hij kreeg van de jury zelfs een 10 voor zijn draf en een 9,4 gemiddeld. Zijn succes komt niet uit de lucht vallen. Vorig jaar deed hij het al goed tijdens de Pavo Cup voor vierjarigen. Ruud: “ik verkocht Pole Position als embryo voor de helft aan Sjaak van der Lei. Als veulen hebben we hem geveild. Hij kon toen al apart draven en schakelen. Dat Daniëlle Heijkoop hem heeft gekocht, vind ik heel fijn, want dan krijgt hij een deskundige opleiding. Als fokker ben je altijd afhankelijk van waar zo’n paard terecht komt en als dat bij een professional is, heb je geluk. Hij is een ‘powerhouse’ met veel uitstraling. Natuurlijk blijf ik hem volgen. Thuis heb nog enkele dochters van O.Esther, die ik inzet voor de fokkerij. Verder heb ik nog een jaarling en een tweejarige van haar in de opfok en een draagmerrie is drachtig van een embryo van O.Esther in combinatie met Escolar. En dan heb ik nog twee embryo’s in het vat. Zo bijzonder wat deze merrie ons heeft gebracht”, besluit de betrokken fokker.