Het doorgeefstokje van januari 2025: baudyh

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Het doorgeefstokje van januari 2025: baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 23:49

*Bokt Nieuwsredactie
Bokt Community

De fokmerries en twentermerrie van baudyh. Foto: baudyh

1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Ik denk omdat ik een paardenfan ben. En ja iedereen zat op Bokt, dus dan ga je meedoen.

2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Op 18 November 2001 :
Citaat:
wie wil mijn westernpaardje teddy rijden voor 3 a 4 dagen per week.teddy staat in woubrugge op een luxe pensionstal.diverse mogelijkheden.intresse mail me. *LOL* Party!!

Jeetje, 24 jaar geleden. De tijd gaat hard. Toen was Ted nog een westernpaardje (daarna endurance, mendurance, heb ook gewoon dressuur gereden). Geëindigd met mennen. Nu inmiddels 31 jaar en al lang met pensioen.

3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Het valt best mee, alleen lees ik een bericht over het voer dat ik Ted gaf en daar klopt echt niks van. Nu is het adviseren en verkopen van voer mijn dagelijks werk. Daar had ik toen blijkbaar nog niet zoveel kaas van gegeten. Ha ha.

4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Misschien door de verhalen die ik altijd vertelde over Ted, waar ik lang menduance mee heb gereden, en later over de fokkerij. Wij fokken elk jaar een paar veulens en de laatste jaren zit ik het meeste in die forums. Toen ik nog mende, zat ik in de huiskamer ook vaak in een men-praat-topic.

5. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Het is leuk om met mede fokkers over de fokkerij te praten en ervaringen te delen.

Baudyh's fokmerrie Ivoorprinses (Cover Story x Havidoff) met haar McLaren veulen van 2024. Foto: baudyh

6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Ach ja, vroeger wilde je in de paarden werken en droomde je van een eigen stal hebben. Ik ben in de jaren '90 een tijdje groom geweest op een springstal in België. Toen kwam ik er wel achter dat werken in de paarden hard werken was, en weinig verdienen. Ik werkte ruim 50 uur per week en verdiende 800 gulden (iets van 375 euro). Ik had wel gratis kost en inwoning. Dat was voor die tijd niet eens echt slecht. Ik hoefde ook niet uit te mesten. Maar ik dacht: ik zoek een "gewone" baan en koop zelf een paard.

Dat heeft toen nog jaren geduurd. Maar in 1997 is mijn vader overleden en toen heb ik van mijn moeder Ted gekregen. Mijn vader heb ik 23 jaar gekend en inmiddels heb ik Ted langer. Hij wordt, als alles goed gaat, in April 32 jaar en ik heb hem inmiddels ruim 27 jaar. In 2007 leerde ik mijn huidige vriend kennen, die hier in Drenthe op een boerderij woonde, en sindsdien heb ik de paarden aan huis.

7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Ik zou denk ik 2 á 3 paarden hebben om mee te fokken, en personeel om uit te mesten.
Maar misschien ook wel geen paarden meer en meer gaan reizen. Ik zou meer van de wereld willen zien.

Ik ben inmiddels 50+ en mijn lijf laat het nog wel eens afweten. Dus misschien zou ik wel paardloos worden dan. Daar zou ik dan flink over gaan nadenken.

8. Je runt je eigen handelsonderneming aan huis en houdt/fokt daarnaast dressuurpaarden. Hoe combineer je dit met elkaar?
Ja, dat vraag ik mezelf ook wel eens af. We krijgen wel steeds minder paarden omdat de winkel steeds drukker wordt. We hebben er nu nog 6, maar ideaal zou de helft beter zijn, zeker qua verzorging.
Ik voer zelf 3x per dag en heb een vrouw erbij, die 1x per week de stallen komt doen. Voor de rest probeer ik dat zelf te doen. Ik run de winkel 5 dagen per week en ben ook nog mantelzorger voor mijn schoonmoeder van 92. En dan natuurlijk je huishouden en eten koken enzovoorts. Ja, het is druk. Daarom ben ik afgelopen jaar ook van 6 dagen per week open naar 5 dagen gegaan, en een paar ochtenden dicht.

9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
Dan kies ik voor kiko. Ik ken haar niet, maar ze zit in het fokkerijtopic (kletstopic dressuurfokkerij) en heeft afgelopen jaar een leuk One Million-veulen gefokt.

10. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Welke hengsten vindt ze naast One Million nog meer bij haar merrie passen, en is deze merrie weer drachtig voor 2025?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 00:14

Hele leuke rubriek, maar ik zie toch vooral dat fokkers het stokje weer doorgeven aan andere fokkers. Persoonlijk zou ik wat meer variatie wel waarderen. Er zijn immers zoveel verschillende hippische disciplines en interesses op Bokt.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 08:18

jiehaaa schreef:
Hele leuke rubriek, maar ik zie toch vooral dat fokkers het stokje weer doorgeven aan andere fokkers. Persoonlijk zou ik wat meer variatie wel waarderen. Er zijn immers zoveel verschillende hippische disciplines en interesses op Bokt.

Dat snap ik . Maar ja ik heb daar geen kijk op. Ik hou me alleen nog bezig met fokkerij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 10:06

Leuk stukje Baudy! Je leven klinkt druk genoeg.

Als ik ook nog een vraag mag stellen, wat is jouw fokkerij visie?

Kiko is volgens mij aardig veelzijdig dus die variatie komt er vast wel weer aan. :)

Seven

Re: Het doorgeefstokje van januari 2025: baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 15:52

Leuk stukje baudy
:j

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 11:49

Elisa2 schreef:
Leuk stukje Baudy! Je leven klinkt druk genoeg.

Als ik ook nog een vraag mag stellen, wat is jouw fokkerij visie?

Ja klopt heb een druk leven. Mede daarom hebben we ook steeds minder paarden. Nu nog 6. De laatste jaren waren dat er 9.

Visie. Tja dat is een groot word. Eigenlijk wil ik gewoon een beter veulen krijgen dan de merrie. Dan is het doel geslaagd.
Ik ben wel van je eigen kop volgen en niet achter de meute aan maar merk wel dat je als je je veulen wil verkopen je niet te eigenwijs kan zijn.
Wij verkopen eigenlijk altijd de veulens want tja anders krijg je er steeds meer. Heel af en toe houden we een merrieveulen aan.
Daardoor hebben we nu 2 jonge merries die dit jaar voor het eerst een veulen krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:00

Spannend, dat wordt dus nog een verassing.

Maar ik vind dat wel een visie en een mooie visie ook, veulen beter dan de merrie lijkt me een goed fokdoel.
Ja voor de verkoop is het denk ik wel handig om enigszins commercieel te blijven bij het volgen van je eigen kop. :j

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 17:48

Ja helaas is het de laatste jaren gebleken dat dat nodig is om je veulens kwijt te raken.
Dit jaar wel een uitstap gemaakt met 2 hengsten die niet bij het Leon zijn goedgekeurd. De ene won ik korting voor een dekking van. Dus we gaan een keer voor kleur. Zo ik anders nooit doen. Maar met zo een jonge merrie durf ik dat wel.
Onze Il divo X ooseven is drachtig van de crèmello hengst white dream.
En onze uphill x cabochon van de jonge hengst Denver US. Op zo een jonge merrie die ik niet weet hoe ze fokt ga ik geen dure hengst zetten. Deze jonge hengst viel me op. Dus dan probeer je dat.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 18:10

Wat een leuk stukje, ik wist niet dat je mendurence gedaan hebt en ken je van het fokkerij-stukje. Maar dan nog uit de tijd dat je ook tuigers fokte. Dat vond ik erg gaaf, er zijn niet zoveel mensen die tuigers fokken (die ik ken). Ben je daar om commerciële redenen mee gestopt?

Je hebt dezelfde visie als ik, ergens jammer dat je niet altijd je hoofd kan volgen omdat het de verkoop bemoeilijkt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:34

baudyh schreef:
Ja helaas is het de laatste jaren gebleken dat dat nodig is om je veulens kwijt te raken.
Dit jaar wel een uitstap gemaakt met 2 hengsten die niet bij het Leon zijn goedgekeurd. De ene won ik korting voor een dekking van. Dus we gaan een keer voor kleur. Zo ik anders nooit doen. Maar met zo een jonge merrie durf ik dat wel.
En onze uphill x cabochon van de jonge hengst Denver US. Op zo een jonge merrie die ik niet weet hoe ze fokt ga ik geen dure hengst zetten. Deze jonge hengst viel me op. Dus dan probeer je dat.

Begrijp ik helemaal! Zo,n gokje wagen moet ook kunnen toch? Ben wel benieuwd wat daar uit gaat komen.

White dream doet het goed bij het NRPS. Krijgt het veulen dan ook een apart kleurtje?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:40

baudyh schreef:
jiehaaa schreef:

Dat snap ik . Maar ja ik heb daar geen kijk op. Ik hou me alleen nog bezig met fokkerij.

Leuk stukje, baudy. Ik ken je wel van een ander topic, het Griekenland topic.
Wie weet kunnen we dit jaar op Samos weer gaan lunchen. Zou gezellig zijn!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:29

Elisa2 schreef:
baudyh schreef:

Begrijp ik helemaal! Zo,n gokje wagen moet ook kunnen toch? Ben wel benieuwd wat daar uit gaat komen.

White dream doet het goed bij het NRPS. Krijgt het veulen dan ook een apart kleurtje?

Ja er schijnt altijd één palomino of een valk uit te komen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:34

Muronia schreef:
Wat een leuk stukje, ik wist niet dat je mendurence gedaan hebt en ken je van het fokkerij-stukje. Maar dan nog uit de tijd dat je ook tuigers fokte. Dat vond ik erg gaaf, er zijn niet zoveel mensen die tuigers fokken (die ik ken). Ben je daar om commerciële redenen mee gestopt?

Je hebt dezelfde visie als ik, ergens jammer dat je niet altijd je hoofd kan volgen omdat het de verkoop bemoeilijkt.

Ja ik heb met mijn oude pony best fanatiek Mendurance gereden. Klasse 2 zelfs nog. Toen die met pensioen ging heb ik het nog met mijn oude paard gedaan maar die vond er niks aan. Die vond de men dressuur en vaardigheid leuker en toen ben ik gestopt met Mendurance.

Ja tuigpaarden fokken kon gewoon niet meer uit. 1350 euro voor een veulen. Alleen als je een zwarte fokte met 4 x wit en bles had je nog geluk maar bij 2500 hield dat ook wel op. Dan ben je er zo klaar mee. Tot vorig jaar hebben we nog een tuiger gehad die we dekte met een dressuur hengst. Maar met de moeilijke prijzen voor volle dressuur veulens afgelopen jaar wilde de ook niet meer. Daarom fokken we niet meer met tuigpaarden.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 20:36

Fitzroy ja we moeten zeker een borrel doen op Samos dit jaar. Klopt. Ik ben een echte Griekenland ganger. Ga elk jaar in Sept. Dus in dat topic zit ik ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:31

Leuke kleurtjes verkopen meestal wel, ben benieuwd naar het veulen.

Wel jammer van de TP Baudy, die TP x dressuurpaard kruisingen gaven nog best weleens goede bewegers.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:53

Super leuk stuk om te lezen en heel erg leuk dat ik het Doorgeefstokje heb gekregen! Ik zal er eens goed voor gaan zitten om de antwoorden te gaan geven op de vragen! En bedenken wie ik het stokje wil gaan geven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 07:24

Leuk om te lezen, Baudyh