Sport

Springruiter Rutger Gieske (44) uit Nieuwleusen zit nog middenin de kwalificaties voor de Grote Prijs van Beilen van morgenavond. Vorig jaar won hij meteen bij z'n debuut glorieus het klapstuk van Indoor Hartje Drenthe. Dat wordt al decennialang georganiseerd door De Stroomruiters uit Beilen.
Gisteravond kwam Gieske al met drie paarden in actie die mee kunnen strijden in de parcoursen over 1,30 meter en 1,35 meter. Vanavond moeten de andere twee kandidaten aan de bak. En daar is ook de 12-jarige hengst Heldorado bij waarmee hij vorig jaar zegevierde.
"Ik heb daardoor wel drang om te presteren", reageert Gieske. En aangezien hij zowel in het 1,30 meter-parcours als in het 1,35 meter-parcours maar met één paard mag starten, moeten er vanavond nog harde keuzes worden gemaakt.
"Ik heb al wel met andere eigenaren besloten dat als Heldorado in vorm is, hij voorrang krijgt en zijn titel mag verdedigen in Beilen", zegt Gieske.
Zware blessure
Hij herinnert z'n zege van vorig jaar nog goed. "Ik had net daarvoor ook de 1,35 meter in Martiniplaza in Groningen gewonnen en toen volgde Beilen."
En dat terwijl de springruiter zelf niet bepaald fit was. "Ik kwam net terug van een zware blessure. Ik was onder een paard gekomen en ik had een zogenaamde open-boek-fractuur: m'n schaambeen was opengeklapt. En dat zit nu helemaal aan elkaar gebouwd en geschroefd."
Goede ruiter
De paarden waarmee hij zich dit jaar probeert te kwalificeren zijn geen eigendom van de springruiter. Hij werkt twee dagen per week in Assen bij Sunrise Stables voor Arjen Vos uit Dwingeloo, die daar stallen huurt. En Vos is heel blij met Gieske als toegewijde werknemer.
"Ik was op zoek naar een goede ruiter die écht van paarden houdt. En hij prakkiseert zich suf om alles goed te krijgen, dus daar ben ik bijzonder blij mee", zegt Vos.
Druk
Buiten de twee dagen die Gieske in Assen werkt, staat hij ook nog voor de klas in Zwolle. Hij geeft les op een hippische opleiding aan leerlingen die in de toekomst hun brood in de paardensport willen verdienen. Daarnaast heeft hij ook nog zes paarden thuis in Nieuwleusen op stal die hij samen met zijn dochter rijdt en verzorgt. En dus hoeft de springruiter zich niet bepaald te vervelen.
"M'n wekker gaat om zes uur en 's avonds om kwart voor negen ren ik altijd nog door de supermarkt om boodschappen te doen voor m'n avondeten. En dan is m'n dag weer om", lacht Gieske.
Grote Prijs Beilen
Met welke paarden hij morgenavond in de Grote Prijs van Beilen zal starten, zal hij vanavond laat - na de tweede kwalificatiedag - pas beslissen. Het slotstuk van Indoor Hartje Drenthe begint morgenavond om 18.00 uur met de finale van het 1,20 meter-parcours. Daarna volgen naar verwachting rond 20.30 uur de 1,30 meter- en 1,35 meter-parcoursen voor de Grote Prijs van Beilen.
In de bron kun je een video bekijken over Rutger Gieske.