Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-25 20:00

Omrop Fryslân
Fokkerij

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Discussie over genetische gezondheid, inteelt en het behoud van de unieke identiteit van het Friese paard. Het Koninklijk Friesch Paarden-Stamboek (KFPS) staat al jaren voor grote uitdagingen wat betreft de toekomst van het Friese paard.

Twee serieuze erfelijke ziekten die met name kunnen voorkomen bij Friese paarden zijn 'dwerggroei' en 'hydrocefalus' (waterhoofd). Paarden met dwerggroei hebben een te klein lichaam, vaak met korte voeten en een vervormde vorm van het lichaam. Bij een paard met een waterhoofd is het hoofd abnormaal groot.

Beide ziekten zijn recessief, wat betekent dat ze alleen voorkomen als een paard het defecte gen van beide ouders erft. Met DNA-tests kunnen dragers van deze genen worden geïdentificeerd, zodat fokkers risicovolle kruizingen kunnen voorkomen.

In het kader van het onderzoek 'Behoud van het Friese Paard' wordt van alle veulentjes vanaf 2023 haarmonsters afgenomen, schrijft het KFPS op haar website. In samenwerking met Wageningen Universiteit en Neogen werkt het KFPS aan een DNA-database en het verzamelen van informatie. Het doel is om een plan te maken dat helpt om ziekten te voorkomen en de genetische variëteit van het ras te bewaren.

Slokdarmverlamming
Uit onderzoek van de Fenway Foundation blijkt dat 60% van de Friese paarden drager is van het gen voor slokdarmverlamming. Dat heeft de foundation vrijdag bekend gemaakt op de Hengstenkeuring aan de hand van de eerste onderzoeksresultaten. Maar er is meer onderzoek nodig om meer te leren over de genetische overdracht en de mogelijkheden om de ziekte in de toekomst te voorkomen.

Andere genetische problemen bij het Friese paard zijn 'aortaruptuur', schade aan de grote slagader die vaak fataal is, en een huidziekte die korsten en infecties rondom de koot veroorzaakt. Ook kan er 'distichiasis' voorkomen, een aandoening die zorgt voor irritatie of schade aan het oog door de groei van extra wimpers.

Stappen om de ziekten te bestrijden
De fokpartijen van het Friese paard zijn aangepast om de genetische gezondheid te verbeteren. Ids Hellinga, eerder directeur van het KFPS, liet in 2021 weten dat het inteeltpercentage van het Friese paard met succes verlaagd is van 6,7% in 1960 naar 1,8% in 2020. Dit komt door betere fokstrategieën.
Het KFPS schrijft op haar website dat het belangrijk is dat de verwantschap tussen de kruisende paarden onder de 5% blijft. Hoe minder verwantschap, hoe minder kans op inteelt, wat beter is voor de gezondheid van de paarden. Het stamboek ziet dat fokkers zich hieraan houden.

Fokkers kunnen zelf berekenen hoe hoog de verwantschap is tussen de hengst en de merrie. Het stamboek stimuleert het gebruik van hengsten met een lage verwantschap, maar stelt geen absoluut maximum in voor het aantal nakomelingen.

Controversieel onderwerp
Een manier om inteelt bij Friese paarden te bestrijden, is door het paard met een ander ras te kruisen om weer vers bloed te krijgen. Maar dat is een controversieel onderwerp.
Sommigen zijn voorstanders van deze aanpak om de genetische diversiteit te vergroten, maar er bestaat ook een grote zorg dat dit de unieke eigenschappen van het Friese paard zal veranderen.

Onrust bij het stamboek
Het KFPS heeft in de afgelopen jaren te maken gehad met interne spanningen en veranderingen binnen het bestuur. In 2020 was er ruzie, toen stapte eerst voorzitter Wiebe Wieling op om een "verschil van inzicht" met de ledenraad. Een maand later stapten opnieuw twee bestuursleden op om dezelfde reden.
In 2023 stapte het hele bestuur van het Fries Hengstenstamboek op. Het ging om voorzitter Tineke Schokker en om bestuurslid Ella Wiersma. Zij gaven in een verklaring aan dat de "cultuur van de vereniging minder goed bij hen past".

Het bestuur was in 2024 weer voltallig, maar in november stapte interim-directeur Astrid Hartlief op. Zij was rond vorige zomer begonnen aan de opdracht om een advies te geven over een toekomstbestendige organisatie. Directeur Marijke Akkerman stapte in het voorjaar van 2024 op om zich te richten op een volgende stap in haar carrière.

Hoewel de genetische problemen in het Friese paardenras een belangrijke factor zijn in de discussie, lijkt de onrust binnen het bestuur van het stamboek ook te maken te hebben met andere bestuurs- en organisatorische kwesties.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een video.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Inteelt, genetische gezondheid en de toekomst van het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:56

Ik ben niet zo bekend met Friezen, over welke unieke eigenschappen hebben we het en zijn die zo dusdanig belangrijk dat de gezondheid eronder mag lijden?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:59

Ik mis de oogziekte bcsl .

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:00

Ik vond het ongezonde paarden met ook nog eens een bouw die nadelig is voor correct lichaamsgebruik. Dus nee, ik zou er nooit eentje willen.

Enige voordeel vind ik de nuchterheid en betrouwbaarheid. Maar verder vind ik het vooral een kapotgefokt ras.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:30

Ze zijn niet eens meer nuchter en kalm.Iemand opperde al een fok verbod zoals met zieke honden en katten rassen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:29

office schreef:
Ze zijn niet eens meer nuchter en kalm.Iemand opperde al een fok verbod zoals met zieke honden en katten rassen.

Lijkt me niet verkeerd.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:37

Idd ik ken een paar friezen en die zijn allemaal of niet gezond of ze zijn qua gedrag gewoon niet oké.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:44

_San87_ schreef:
Ik ben niet zo bekend met Friezen, over welke unieke eigenschappen hebben we het en zijn die zo dusdanig belangrijk dat de gezondheid eronder mag lijden?

Ik dacht precies hetzelfde…die unieke eigenschappen zijn??

Ik heb een paar minuten naar de hengstenkeuring gekeken, maar ik word niet echt blij van die lange, weke ruggen. En ik heb meerdere malen van dichtbij meegemaakt hoe slecht de Friezen er gezondtechnisch voor staan. Ik mag het bijna niet hardop uitspreken hier in Friesland, maar ik word niet blij van hoe het Friese paard op dit moment word gefokt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:51

office schreef:

Zet een paar KWPN'ers neer in deze kampioenskeuring, kijken wie er dan nuchter en kalm is :P

Maar goed, ze zijn zeker niet meer zo nuchter en kalm als vroeger.

De problemen zijn erg verdrietig en helaas hebben wij ook al met meerdere problemen te maken gehad in de afgelopen jaren.

Een kant en klare oplossing voor het probleem zal niemand hebben. Maar nadenken en blijven zoeken is van groot belang.

Gelukkig heb ik twee ruinen en hoef ik er verder niet over na te denken. Maar ik hoop wel dat dit geweldige ras toekomst houdt!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:54

Kan hier nou echt niemand de unieke eigenschappen van een fries verzinnen? Bijvoorbeeld het typerende gangwerk, het behang, het frame met bijbehorende trots, om maar een paar dingen te noemen. En de kleur. Veel andere rassen geven grote kans op een andere kleur dan zwart in de genen
Nee, het is zeker geen goede reden om dan maar ongezonde paarden te fokken. Maar doen alsof er niks is wat uniek is aan de fries is nou ook weer het andere uiterste. Er is eigenlijk geen enkel ander ras met het gangwerk van een fries. Dus ja, ga je een ander ras erin kruisen, kan je dit gangwerk verliezen. Ook de lichaamshouding is vrij uniek te noemen.
Moeilijk verhaal wel, het is natuurlijk in het verleden misgegaan met teveel inteelt, en dan moeten ze dat nu gaan rechtbreien.
Met al die ziektes is vreemd bloed geen verkeerd idee natuurlijk. De eerste kruising zal natuurlijk veel teveel afwijken van het Friese ras. Maar ga je daarna een paar generaties terugkruisen op friezen, wie weet zie je er dan weinig meer van. Maar ik snap de "angst" wel van de mensen die gek zijn op het Friese ras. Maarja uiteindelijk neem ik aan dat iedereen gezonde paarden wil

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:04

Dorine92 schreef:
Kan hier nou echt niemand de unieke eigenschappen van een fries verzinnen? Bijvoorbeeld het typerende gangwerk, het behang, het frame met bijbehorende trots, om maar een paar dingen te noemen. En de kleur. Veel andere rassen geven grote kans op een andere kleur dan zwart in de genen
Nee, het is zeker geen goede reden om dan maar ongezonde paarden te fokken. Maar doen alsof er niks is wat uniek is aan de fries is nou ook weer het andere uiterste. Er is eigenlijk geen enkel ander ras met het gangwerk van een fries. Dus ja, ga je een ander ras erin kruisen, kan je dit gangwerk verliezen. Ook de lichaamshouding is vrij uniek te noemen.
Moeilijk verhaal wel, het is natuurlijk in het verleden misgegaan met teveel inteelt, en dan moeten ze dat nu gaan rechtbreien.
Met al die ziektes is vreemd bloed geen verkeerd idee natuurlijk. De eerste kruising zal natuurlijk veel teveel afwijken van het Friese ras. Maar ga je daarna een paar generaties terugkruisen op friezen, wie weet zie je er dan weinig meer van. Maar ik snap de "angst" wel van de mensen die gek zijn op het Friese ras. Maarja uiteindelijk neem ik aan dat iedereen gezonde paarden wil

Nouja, een project van eind jaren 90, begin 00s is ook niet bepaald een succes geworden... Dat idee was ook goed. Maar het succes blijft tot dusverre wel uit geloof ik... Zal ook niet bepaald vertrouwen scheppen voor een oplossing...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:11

Als ze eens beginnen met iets wit weer toestaan, dan hou je dus meer paarden over die geschikt zijn voor de fokkerij. Nu mag een hengst zelfs geen kolletje of witte haren op de kroonrand doorgeven zeg maar (dan worden de veulens vaak als onbekend X onbekend op het paspoort gezet en als doodgeboren gemeld aan het stamboek).

De Arabofries vind ik persoonlijk echt geen slechte uitvinding, al worden die natuurlijk niet bij het kfps geregistreerd.

Overigens is ook het hoofd van de fries heel typerend, de oortjes staan altijd best dicht bij elkaar bijvoorbeeld. Vroeger waren de paarden wel grover gebouwd dan tegenwoordig. Dat is denk ik ook een aandachtspunt, omarm het klassieke type weer wat meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:13

germie schreef:
Als ze eens beginnen met iets wit weer toestaan, dan hou je dus meer paarden over die geschikt zijn voor de fokkerij. Nu mag een hengst zelfs geen kolletje of witte haren op de kroonrand doorgeven zeg maar (dan worden de veulens vaak als onbekend X onbekend op het paspoort gezet en als doodgeboren gemeld aan het stamboek).

De Arabofries vind ik persoonlijk echt geen slechte uitvinding, al worden die natuurlijk niet bij het kfps geregistreerd.

Overigens is ook het hoofd van de fries heel typerend, de oortjes staan altijd best dicht bij elkaar bijvoorbeeld. Vroeger waren de paarden wel grover gebouwd dan tegenwoordig. Dat is denk ik ook een aandachtspunt, omarm het klassieke type weer wat meer.

Die grove bouw is bij mijn weten als gevolg van het kruisen omdat het ranke kerkpaard type niet geschikt was voor de landbouw...

Ik denk ook niet dat de AF een slechte uitvinding is. Ga kritisch kijken naar een hengst die qua type en afstamming dicht bij het fokdoel van het KFPS staat en ga een B-register starten voor geselecteerde paarden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 02:57

Nouja en al willen ze wel de zwarte kleur houden.. pak dan desnoods een keer een merens ofzo. En dan paar keer terugkruisen op fries. Wie weet zie je er dan niks meer van terug

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 03:35

Ik zag online voorbijkomen dat Samantha Steenwijk zich heeft ingekocht in 2 PRE hengsten.
Om in te kruizen in de friezen voor vers bloed. Omdat ze zelf bij haar merrie 2 doodgeboren friese veulens had met afwijkingen.

Hoe en wat verder weet ik niet, ik heb ook geen ervaring met friezen en of fokken.
Maar er kwamen hele gemixte reacties onder dat facebook bericht.

https://www.facebook.com/watch/?v=2963475767141039

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 08:25

Janine1990 schreef:
Dorine92 schreef:

Nouja, een project van eind jaren 90, begin 00s is ook niet bepaald een succes geworden... Dat idee was ook goed. Maar het succes blijft tot dusverre wel uit geloof ik... Zal ook niet bepaald vertrouwen scheppen voor een oplossing...

Wat was dit project?

Het KFPS loopt tegen een muur aan waar een hoop andere stamboeken van gedomesticeerde dieren tegenaan lopen. Inderdaad het focussen op dat pure zwart heeft gezorgd voor een hele kleine genenpoel. Fijn dat er steeds meer duidelijk wordt welk gen ergens voor verantwoordelijk is, maar door die dieren eruit te selecteren maak je de poel nog kleiner, met nieuwe problemen in het vooruitzicht.
Wat vers bloed erin is helemaal geen slecht idee, maar dat moet dan wel heel strategisch worden ingezet. Dat Samantha gaat outcrossen met PRE is gewoon voor zichzelf (en logisch), maar als ze vanuit het stamboek nou een gericht plan maken (ism andere stamboeken en die geneticus) dan kan je én de specifieke eigenschappen van de Fries behouden én het ras gezonder maken. Maar dat gaat er bij sommigen (een hoop?) niet in.
Dat is generatiewerk, maar zo lang is de generatie van een paard nou ook weer niet.
En goed kijken naar welke paarden/rassen je gebruikt, ik zou bijvoorbeeld eerder voor de kladrubber en pecheron gaan dan voor een PRE.
Maar mogelijk lopen ze bij het kladrubber tegen hetzelfde aan, ook een oud gesloten stamboek gericht op o.a. kleur, geen idee en hoeft niet perse een probleem te zijn.

Arabofries is gewoon een leuke nieuwe (gezonde) variant, maar zal niet echt bijdragen aan het behoud van de echte Fries.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 08:54

Eloya schreef:
Ik zag online voorbijkomen dat Samantha Steenwijk zich heeft ingekocht in 2 PRE hengsten.
Om in te kruizen in de friezen voor vers bloed. Omdat ze zelf bij haar merrie 2 doodgeboren friese veulens had met afwijkingen.

Hoe en wat verder weet ik niet, ik heb ook geen ervaring met friezen en of fokken.
Maar er kwamen hele gemixte reacties onder dat facebook bericht.

https://www.facebook.com/watch/?v=2963475767141039

Grappig of triest?? Vraag een gemiddeld paardenliefhebber welk paardenras is het slechts qua gezondheid en velen zeggen het Fries paard. Vraag het liefhebbers van het ras en 99% zegt 'niets aan de hand hoor'. Kijk ik in eigen omgeving en vind geen gezonde Fries. Hoezo oogkleppen op?

Ik denk waarschijnlijk te makkelijk omdat ik persoonlijk enorm fan ben van outcross. Ik zie wat dit doet bij honden! Dan heb je het niet over 1x vreemd bloed toevoegen want dat heeft absoluut weinig zin maar dat zoveel mensen hun hoofd in het zand steken dat begrijp ik echt niet. Het zal ook schelen dat ik meer val op karakter dan uiterlijk en ik verre van rasgebonden ben.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 09:34

Ik heb een aantal jaar terug een Fries x Tinker gefokt, heel zwaar, groot, goed sterk gebouwd paard. Als je daar nu weer een fries op zou zetten heb je toch een uitstapje gemaakt op bloed maar fok je binnen 1 of 2 generaties weer een (op fenotype) fries (met een net iets afwijkend genotype).

Nu weet ik dat tinkers niet geliefd zijn op die manier maar er zijn toch genoeg zwaar warm/sportbloed paarden die hier aan kunnen voldoen.

Ik snap echt niet dat ze daar zo moeilijk over doen, je wilt toch gezondheid boven alles.. Zo lang ik mij kan herinneren is het altijd geweest, Friezen, daar moet je niet aan beginnen, te veel risico.
Van de Friezen in mijn omgeving is er maar 1 rond de 20 geworden. 2 gestorven voor hun 2de, beide aan het verkeerde groeien van de pezen. 1 aan problemen van de slagader..

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 09:58

Ik vind het al typerend dat ze de "huidaandoening" even niet bij naam noemen... veel Friezen hebben CPL.
Ons merrie ook.

Wij hadden er 2 Friezen. En een ding weet ik wel zeker... binnen het stamboek gaat niets veranderen zolang er een klein clubje fokkers aan de macht blijft.
In 2004 kochten wij per toeval een Friese hengs, prachtdier, compact, ultrabarok en geweldige karakter.
Naiv als wij waren,dachten wij : wij gaan ermee naar de keuring...
Maar jij krijgt gewoon geen voet in de deur als je jouw paard niet met hulp van een van de "groten" voorbrengt , wat betekend dat gezien de kosten je hem ook minstens voor de helft moet verkopen.
En krijg je hem door, dan heb je dezelfde "grote" weer nodig om genoeg merries te krijgen voor het afstammelingsonderzoek.
Vader van onze hengst toen is hierop afgekeurt - niet genoeg afstammelingen- en hij verervde barok.
Dat wilden ze toen al niet meer.
1 jaar waren wij ermee bezig... maar hier in Nederland gewoon geen kans.
In Duitsland wilden ze hem wel een kans geven... maar wat dan? Dan heb je een gk hengst en krijgt hier in NL geen merries.
Uiteindelijk hebben wij diep nagedacht wat wij eigenlijk van ons kereltje wilden en verwachten : een familiepaard en dus hebben wij hem een keer laten dekken en met ons eigen merrie een veulen gefokt.
Daarna was einde en ballen eraf.
20 jaar heb ik mogen genieten van een wereldpaard totdat ie afgelopen september een fataal ongeluk kreeg.
En hadden wij toen al geweten wat alles aan ons merrie mankeerde, hadden wij nooit het veulen getrokken.
Gelukkig is het veulen nog steeds gezond en blij bij zijn eigenaren maar ons merrie had een slokdarmtumor (geopereerd) en sinds jaren even CPL .
Zij is een afstammeling van een hengst die toen ach zo beroemd was.
Inmiddels wordt ze 25... en ik hoop dat ze nog lang blijft.
Wat ik gisteren bij de hk zag... nee dat zijn geen Friezen meer.
Niet qua bouw en helemaal niet qua karakter

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:03

In de Fries zit oorspronkelijk PRE/ Berber bloed dus zo heel raar is dat uitstapje niet van Samantha. Maar omdat zwart zo belangrijk is zou ik gaan voor de Pura Raza Menorquina. Een zwart, zeer barok paard wat heel goed binnen het Friezen type zou passen.

Afbeelding

De genen voor slokdarmverstopping komen tot uiting als beide ouders drager zijn. Dus het is goed dat ze DNA testen en de volgende stap zou kunnen zijn om drager x drager niet meer te kruisen.

Maar vreemd bloed toevoegen moet haast wel gebeuren om het ras gezonder te krijgen. Maar dat zal nog wel heel wat voeten in de aarde gaan hebben daar.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:06

Dat is inderdaad een goede suggestie Elisa2, ik zie het wel werken zo.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:19

Dorine92 schreef:
Nouja en al willen ze wel de zwarte kleur houden.. pak dan desnoods een keer een merens ofzo. En dan paar keer terugkruisen op fries. Wie weet zie je er dan niks meer van terug

Trots nieuws!
Al was de aanleiding niet zo leuk…
In 2023 moesten wij helaas ons Friese veulen ‘Wimpie’ in laten slapen vanwege een aangeboren afwijking. Dat heeft ons vreselijk veel verdriet gedaan. Nadat ik dit op de socials had gepost kreeg ik zo veel berichten van mensen met soortgelijke bindweefsel problemen bij hun Fries, met vroegtijdig sterven tot gevolg dat ik me iets meer ben gaan verdiepen in deze kwalen. Uiteindelijk vonden wij het te spannend om nog verder te fokken met een Friese dekhengst (terwijl onze merrie er inmiddels wel weer drachtig van was, met nóg een dood veulen tot gevolg).
Uiteindelijk heeft het Friese paard van origine Spaans bloed. Dus Roos en ik hebben de zoektocht naar ‘The roots’ in Spanje ingezet. 1700 stallen/fokkers hebben we gecontact en 4000 km gereden, maar we vonden 2 prachtige zwarte Spaanse dekhengsten!! Samen met Friesian Horses Hermes hebben we deze knappe PRE kerels naar Nederland gehaald en inmiddels hebben wij er enkele merries drachtig van en verwachten we dit voorjaar de eerste veulens (van Friese en KWPN merries). We krijgen weer meer hoop op een gezonder veulen en deze zoektocht heeft mijn verdriet om de overleden veulens min of meer verzacht. Uiteraard blijft het Friese paard het mooiste paard op de wereld dus we hopen mooie ‘Fries - a - likes’ geboren te zien worden in onze stal.
Komend dekseizoen willen we meer mensen deze fantastische hengsten gaan aanbieden.
Beide zijn ze goedgekeurd voor het AES en ANCCE (PRE) stamboek.
Voor meer informatie verwijs ik u graag door naar Roos Kolkman 06-46266049

Tevens zal Hermes Maestro mee gaan in het komende jaar op shows, waarvan de eerste aanstaande donderdag en vrijdag op ‘Royal Friesian Live’ in Leeuwarden!

Teksten gekopieerd van Facebook Samantha Steenwijk
(Zie dat het al gedeeld is, voor de nu iets facebookers onder ons hier de tekst)
Vind het een prima doordacht uitstapje

Er zullen voor en tegenstanders zijn maar hoe het uitwerkt weten we pas over x aantal jaar, ik vind goed dat ze verder gaan kijken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:29

Beemsterkaas schreef:
Dat is inderdaad een goede suggestie Elisa2, ik zie het wel werken zo.

Ja toch? :D

Zie dat de hengsten van Samantha ook zwart zijn, als ze ook maar zwart fokken en geen schimmel want dat is denk ik de grootste angst van vele Friezenfokkers. Misschien dat als het bij haar een succes wordt dat meer fokkers overstag gaan.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:33

Een probleem ligt er ook in : navraag een aanbod.
Ooit is iemand begonnen met wedstrijden rijden... en "lompe" Fries maakt in een wedstrijd met waarmbloeden geen kans ( heel andere bewegingen ) en dus is men begonnen met de " moderne" Fries... een waarmbloed met een zwart jasje.
Zij werden groter, langer, bewegingsapparat, heter, enz enz.
Van de oorspronkelijke Fries is gewoon niets meer over.
Het zelfde gebeurt ook met de PRE's alleen niet in die mate.
Die worden nu ookveel groter en langer gefokt voor een bepaalde afzetmarkt.
Met de haflingers had je het ook.
Mensen willen op de ene kant "het rastypische" maar op de andere kant ook even meedoen met de "gewone" Dressuur.
En dat kan dus niet.

Ergo moet je dan de ras veranderen - met alle nadelen van dien.

Vroeger was de Fries tussen de 1,50 1,65... vandaag is 1,70 bijna de norm

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 10:47

Klopt helemaal! Wij hadden nog een mooi oud type Fries..1.60cm hoog en rond aan alle kanten. Sterke rug. Die kan trouwens prima mee komen in de dressuur, kon extra lopen..alleen de galop en het uithoudingsvermogen was bij de ouderwetse Fries soms een probleem he?

Voor de mensport zijn de Arabo friezen heel populair, juist omdat die meer uithoudingsvermogen hebben.

Veel Friezen van tegenwoordig hebben inderdaad een zwakke en lange rug en zijn enorm groot geworden. Ik zie ook liever nog de barokkere types en vraag me dus eigenlijk ook wel af of je die met een goed gebouwde (ouderwetsere) PRE of PRM ook weer wat meer terug kan fokken.