HK KFPS: de resultaten van 10 januari

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

HK KFPS: de resultaten van 10 januari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 21:08

KFPS
Fokkerij

Hennie Roffel en Rémy Martin TKJ. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

H2Fly finale Tuigen voor Iris Sijtsma en Koendert: ‘Ongekend, dit!’

Na de drie finalewedstrijden (4-/5-/6-jarigen groep 1 en groep 2 en Young Riders) op de HK in Leeuwarden stond de belangrijkste rubriek nog op het programma: de finale tussen de drie winnaars van deze wedstrijden.

De rijders gingen er vol voor, waarbij de mensen op de tribune hun favoriet luid aanmoedigden. Maar over de winnaar was weinig discussie. Nane 492-zoon Koendert fan ‘e Butemare ging als een klok, in een mooie aanleuning en prachtig over de benen. Hij werd dan ook als winnaar naar voren geroepen.

Iris Sijtsma was in de wolken met haar overwinning: "het is ongekend gewoon, twee keer winnen vandaag! Ik wil mijn oom heel erg bedanken; hij is vanuit de VS overgekomen deze dagen. En natuurlijk mag ik Harry van de Middelaar niet vergeten; hij heeft me zijn kar geleend omdat die van ons stuk was".

En afsluitend: "maar het mooiste is om dit samen met mijn vader te doen. Dat is super!"

Clinic Alex van Silfhout en Hennie Roffel: ‘Op weg naar de Grand Prix’

Alex van Silfhout, bondstrainer KNHS, demonstreerde met Hennie Roffel en Rémy Martin TKJ (Alwin 469) hoe deze combinatie op weg is naar de Grand Prix.

"Voordat je op dat punt beland bent, gaat er jaren basiswerk aan vooraf", begint de trainer de clinic. "Het begint altijd met aan het been krijgen. Vervolgens leer je het paard terug te komen; de hand te accepteren. Naarmate het paard fijner reageert, kun je je hulpen verfijnen."

Controle over tempo, houding
"Uiteraard komt er ook spanning en ontspanning bij kijken. Dit paard heeft al veel gezien; Hennie kan dus eigenlijk vrij snel aan het werk met Rémy in deze baan. Daarbij moet hij steeds nageven: ontspannen in de hand, waarbij het paard loslaat in de kaken, met behoud van balans. Misschien kun eens laten zien dat je ook controle hebt over de houding, in welke oefening dan ook. Hetzelfde geldt voor tempo, ook daarin moet je telkens kunnen schakele", vertelt Alex.

Passage-piaffe
Hij vervolgt: "als je opzij gaat: dan ga je daarin meer of minder opzij, en meer of minder naar voren, met meer of minder buiging: controle over houding, tempo en balans. We kunnen wel een beetje piaffe-passage werk doen: vanuit een rustige en ontspannen stap. Dit is natuurlijk nieuw in de Grand Prix. Mijn ervaring met alle Friese paarden die ik in training gehad heb, is dat je ze dit werk allemaal gemakkelijk kunt leren. Hij wil zijn voorbenen wel een beetje door elkaar gooien; Hennie laat hem dan ook wat uit de dagen door wendingen te maken tijdens het piafferen; te draaien. Hij wordt dan nog wel iets nauw in zijn voorbenen, maar gaat niet meer op zijn hoeven staan".

"Wat prachtig is aan dit paard, is dat hij zo graag meedoet met zijn amazone. In de passage kun je ook een beetje spelen, iets groot, iets kleiner, wat meer vooruit en terug… natuurlijk wel rekening houdend houdend met de mogelijkheden van het paard. Hij blijft hier heel mooi aansluiten met het achterbeen. In de training wil ik continu kunnen veranderen."

Pirouettes en wissels
We gaan over naar wat galopwerk na een adempauze in stap. "In de Grand Prix zijn de hele pirouettes nieuw en de wissels. De wissels wil je maximaal op de plek, maar dat is zwaar voor een paard; en dat moet hij wel aankunnen. Rémy en Hennie hebben al wat geoefend, eens kijken wat je er van bakt, Hennie." De amazone laat Rémy eerst een pirouette rechtsom draaien. "Perfect! Ja, heel goed aangevoeld; hij verloor iets zijn balans en net op dat moment liet Hennie hem iets voorwaarts gaan. Linksom gaat eigenlijk net zo goed. Dit kan hij al!", prijst Alex.

Dan de wissels. "Hij doet ze heel goed om de drie en vier, maar nu laten we ze hem elke pas springen. Het mag fout gaan hè, dit is een training. Als ze maar zuiver recht zijn." Rémy springt er een stuk of acht na elkaar. "Stop maar!", roept Alex. "Ik roep stop, want ik weet dat Hennie anders gewoon doorgaat. Ze is altijd supergedreven, net als haar paard!"

Teun 505. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

HK25-nieuws: Uitslag van de tweede bezichtiging

Vrijdag 10 januari is de tweede dag van Hengstenkeuring met het tweede deel van de tweede bezichtiging. De hengsten zullen zich in acht groepen presenteren aan de HKC, met voorzitter Piet Bergsma, Corrie Terpstra en Ellen van Gastel.

De volgende hengsten gaan door naar de voorrijdagen: Uitslag tweede bezichtiging do en vr voor informatie per doorverwezen hengst. (foto's staan op de website van KFPS, hier is ook de uitslag te downloaden)

• 127 Vayant antje p Ster (Jehannes 484 x Beart 411)
  • 272 Quim S.R. Ster (Bastiaan 510 x Tsjalle 454)
  • 175 Tjalf Ane Ruijg fan Waadsicht Ster (Teun 505 x Beart 411)
  • 164 Stef fan ’t Fjildhûs Ster (Teun 505 x Dries 421)
  • 186 Toon van de Haenebos Ster (Teun 505 x Jehannes 484)
  • 276 Tinus fan ‘e Hameren Ster (Beant 517 x Loadewyk 431)
  • 277 Uwe van de Spokedâm Ster (Beant 517 x Jehannes 484)
  • 293 Tjardo fan stâl SharMay Ster (Beant 517 x Arjen 417)
  • 169 Thijs van het Hermalen Ster (Tiede 501 x Doaitsen 420)
  • 312 Tobiasz fan Sweach Ster (Dedmer 519 x Markus 491)
  • 246 Tub fan stal Vrolijk Ster (Auwert 514 x Jasper 366)
  • 248 Teake van Dijkstra State Ster (Auwert 514 x Omer 493)
  • 307 Unicum N. Ster (Dedmer x 519 Nane 492)
  • 191 Vision Ster (Boet 516 x Maurus 441)
  • 238 Valentijn van de Benninger Ster (Menne 496 x Dries 421)
  • 201 Tjisse S.E Ster (Boet 516 x Alwin 469)
  • 257 Teun van ‘T Spek Ster (Foeke 520 x Menne 496)
  • 250 Udo fan ‘e lytse Generael Ster (Foeke 520 Norbert 444)
  • 256 Ties van de Meikade Ster (Foeke 520 x Alwin 469)
  • 223 Tet van Bedem Ster (Markus 491 x Beart 411)
  • 260 Tjerre W Ster (Auwert 514 x Pier 448)
  • 232 Volkert K Ster (Auwert 514 x Wytse 462)
  • 211 Titan fan de Veluwe Ster (Arent 515 x Alwin 469)
  • 235 Thys FE Ster (Auwert 514 x Hessel 480)
  • 259 Viggo van de Warande Ster (Auwert 514 x Wybren 464)

H2Fly/KFPS Tuigen 4-/5-/6-jarigen (gr 2): Iris Sijtsma met Koendert afgetekende winnaars

Na de voorrondes vonden de finales van de Horses2Fly/KFPS Sportcompetitie Tuigen plaats tijdens de HK in Leeuwarden. Nadat eerst de eerste groep in actie kwam met zes finalisten, kwamen vervolgens vijf rijders de ring in om de strijd met elkaar aan te gaan in groep 2.

In de voorrondes was deze combinatie al ijzersterk, en ook in de baan in Leeuwarden bleken Iris Sijtsma en Koendert fan ‘e Butenmare (Nane 492) zich uitstekend thuis te voelen. De winst in deze groep dus duidelijk voor hen, gevolgd door Susan Wind met Gerben Galloper (Jurre 495).

"Mooiste was de huldiging van 'mijn' Jochem 259 Sport Preferent"

In 2007 maakte ze haar debuut als lintendame op de HK, en nog altijd doet ze het met heel veel plezier en passie. Vronie van Asma-Van der Tol is een echt ‘paardenmeisje’; iets van paarden weten was een van de voorwaarden voor deze functie. Een andere functie-eis was dat je zelf een Fries kostuum moest hebben. "Dat had ik, dus ik reageerde op de advertentie in de Phrsyo. En werd aangenomen."

Vanaf haar negende liep Vronie rond tussen de paarden van fokker Jorritsma in Heeg. "Toen ik 16 was, mocht ik gaan tuigen, onder andere met Jochem 259. Op het CH Schiermonnikoog had ik commissaris Wiegel naast me op de sjees toen we kampioen damesklasse werden in ‘87. Samen met Wybren deed ik ook mee aan ringrijden; we waren een goed duo."

100 uur werk
Vronie vertelt dat ze vóórdat ze zelf trouwde, in 1982, samen met haar toekomstige man de hoofdrol speelde tijdens een Boerenbruiloft. Dat was uiteraard in Fries kostuum. Wat het kostuum betreft: je mag Vronie wel de mutsjesexpert van Friesland noemen. "Ik heb denk ik zo’n beetje alle mutsjes die momenteel gedragen worden, gebreid. Die van de Friese Quadrille bijvoorbeeld, komen allemaal bij mij vandaan. Er wordt gebreid met naaigaren, je kunt je dus wel voorstellen dat er ruim 100 uur werk in één mutsje zit …"

Tjebbe 500, de vader van Mabyn fan Synaeda. Foto: Marlies Trap Fotografie

"Gewoon doen!"
Toen in 2006 de dames Dijkstra en Van der Meulen stopten als lintendame, plaatste het KFPS een oproep in de Phryso voor opvolgers. Samen met Diana Hooisma en Janneke Fennema begon Vronie aan deze taak. "De merriekeuring was de eerste klus, dat was meteen aanpoten. Het jaar daarna maakten we de eerste HK mee. We werden niet ingewerkt of zo, maar er was een heel goed draaiboek. Het was een kwestie van goed opletten en gewoon doen."

"Onvergetelijke huldiging"
Tijd om uitgebreid stil te staan bij een huldiging, heeft een lintendame niet. "Het is vaak een hele rij paarden die een lintje moet krijgen, en dan nog andere ereprijzen zoals bekers of een Workums bord of zo. En bloemen natuurlijk. Wij hebben dus letterlijk vaak onze handen vol en denken niet speciaal na over een winnaar." Na nog even peinzen … "Of wacht, natuurlijk! De huldiging van Jochem 259 toen die preferent werd, die was absoluut onvergetelijk en speciaal!"

H2Fly/KFPS Tuigen 4/5/6-jarigen (gr 1): winst naar Jelte Hoekstra en Stal Okkema’s Onne

Na de voorrondes vonden de finales van de Horses2Fly/KFPS Sportcompetitie Tuigen plaats tijdens de HK. Zes finalisten gingen de strijd met elkaar aan in de baan in Leeuwarden in de eerste groep.

Hoewel favorieten Jelte Hoekstra en Stal Okkema’s Onne (Nane 492) hun meerdere moesten erkennen in Jorn Kuipers met Mabyn fan Synaeda (Tjebbe 500) bleken zij voldoende credits te hebben opgebouwd. En dus voerde het duo onder luid geluich van het publiek de ereronde aan. De tweede plek in deze groep was voor Jorn Kuipers.