Provincie kan nog niemand vinden die onderzoek grote grazers kan doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Provincie kan nog niemand vinden die onderzoek grote grazers kan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 19:16

Omroep Flevoland
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het lukt waarschijnlijk deze winter niet om een onderzoek te doen naar het beheer van de grote grazers in de Oostvaardersplassen. De provincie heeft nog geen bureau kunnen contracteren dat het onderzoek kan doen, omdat die allemaal druk zijn met andere projecten.

Dat zei gedeputeerde Harold Hofstra deze week in een commissievergadering van Provinciale Staten.

De Statenfracties van Forum voor Democratie en SterkLokaalFlevoland hebben afgelopen voorjaar aangedrongen op een onderzoek naar het beleid van de grote grazers. In 2018 is dit afgesproken op advies van de commissie Van Geel. Die deed de aanbeveling om het aantal heckrunderen, edelherten en konikpaarden in het gebied te halveren tot circa 1.500 en hierop elk jaar te handhaven.

FvD en SLF drongen in april aan om het onderzoek al in de herfst te beginnen. Hofstra gaf aan dat de provincie twee winters wilde afwachten om een betrouwbaar beeld te krijgen over het beleid. Het onderzoek zou komende zomer gereed moeten zijn.

Geen tijd
De provincie heeft via een aanbestedingsprocedure geprobeerd om een bureau te vinden, dat het wetenschappelijk onderzoek kan uitvoeren. Tot half december heeft zich volgens gedeputeerde Hofstra geen enkel bureau ingeschreven. Gebrek aan tijd, mogelijke belangenverstrengeling en de gevoeligheid van het dossier zijn volgens Hofstra genoemd als redenen.

Een Belgisch bureau had aanvankelijk wel toegezegd, maar heeft eind december laten weten dat zij het onderzoek niet ingepast krijgt in de planning.

Hofstra zei dat nu alsnog wordt geprobeerd om een partij te vinden die het kan doen. Het zou om de Wageningen Universiteit gaan. Mogelijk komt hierover nog deze maand duidelijkheid.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:18

Goh, dat zou mooi uitkomen, Universiteit Wageningen! Wow, da's een mooie club. En als ze nog net even wat langer wachten met het vinden van een kandidaat, is de wolf al helemaal vanzelf (ja, echt) in de Oostvaardersplassen aangekomen. En dan kan ie daar de biodiversiteit verbeteren. Lees, de dieren aldaar worden dan levend uit elkaar getrokken i.p.v. de hongerdood. Ze kunnen geen kant op tussen de hekken. Maar da's mijn persoonlijke mening...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:21

Wageningen universiteit heeft natuurlijk ook aan alle kanten belangenverstrengeling.

Als ze gaan wachten tot bureau's zichzelf gaan inschrijven? Normaal als je iets wilt van een bedrijf neem je daar zelf contact mee op. Of hoort het bij een " tijd rek" beleid?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:29

Elisa2 schreef:
Als ze gaan wachten tot bureau's zichzelf gaan inschrijven? Normaal als je iets wilt van een bedrijf neem je daar zelf contact mee op. Of hoort het bij een " tijd rek" beleid?

Een overheidsinstantie mag vaak niet zomaar een bedrijf aanschrijven. Dan zetten ze een aanbesteding uit, waarop bedrijven zich kunnen inschrijven.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ingsregels

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 10:35

Ah oke, dat wist ik niet..excuses dan neem ik terug wat ik geschreven heb.

Gevoeligheid van het dossier kan ik me trouwens wel voorstellen, het is niet gauw goed voor iedereen wat er uit komt denk ik. Maar goed, of de Wageningen Uni nu de aangewezen club moet zijn?

Rizette

Re: Provincie kan nog niemand vinden die onderzoek grote grazers kan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:23

Kan me haast niet voorstellen dat zo'n bedrijf niet te vinden is. Eigenlijk willen ze allemaal wel heel graag voor de overheid werken.