Aanklacht tegen springruiter Max Kühner geseponeerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Aanklacht tegen springruiter Max Kühner geseponeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 23:25

www.bokt.nl
Sport

Max Kühner met Elektric Blue tijdens IB/TDM 2023. Foto: Marlies Trap Fotografie

In juli 2024, kort voor de Olympische Spelen in Parijs, werd er een klacht ingediend tegen Max Kühner. De Oostenrijkse springruiter zou zijn paarden gebarreerd hebben, en dat is verboden. Intussen is duidelijk geworden dat de rechtbank in Starnberg, Beieren, de strafrechtelijke procedure tegen de ruiter heeft geseponeerd. Het Openbaar Ministerie München II en de ruiter zelf hebben ingestemd met het seponeren van de zaak. Het vermoeden dat hij onschuldig is, blijft zo overeind.

Ruim een week geleden verscheen een persbericht van de rechtbank waarin dit nieuws werd bevestigd. “Met instemming van de beklaagde en het Openbaar Ministerie heeft de arrondissementsrechtbank Starnberg de procedure tegen springruiter Max K. overeenkomstig artikel 153a (2) van het Wetboek van Strafvordering stopgezet. De vervulling van de boete betekent dat de procedure definitief is stopgezet en dat er geen proces komt”, zo staat op de website St. Georg te lezen.

Opgelucht
De Oostenrijkse paardensportfederatie (OEPS) vertelt, bij monde van Dr. Angelika May, hoofd van het springteam en voormalig jurylid, opgelucht te zijn: "Max heeft ons op eigen initiatief betrokken bij de procedure. Hij heeft ons op eigen initiatief volledige toegang tot het dossier gegeven. Officiële veterinaire certificaten en onafhankelijke deskundigen bewijzen dat de paarden bij Max onder optimale omstandigheden werden gehouden, verzorgd en getraind! De beschuldigingen waren dus ongegrond, en vormden wel een aanzienlijke belasting op Max Kühner en voor de sport", zo laten zij weten.

Gebruikte bronnen:

Gerelateerde artikelen:
[VN] Olympiër Max Kühner beschuldigd van mishandeling paard

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 09:11

oorspronkelijk zouden er beelden zijn van het vermeende incident. Maar daar lees ik nu niets meer over terug?
Dan zou het wel een heel kwalijke zaak zijn om iemand zo te beschadigen. Als iemand echt iets uitvreet mag je ze van mij direct voor lange tijd schorsen. Maar ik ben wel voorstander van onschuldig tot het tegendeel bewezen is. (itt tot de waar rook is is vuur groep hier op bokt)

Ik twijfel.
Aan de ene kant vertrouw in PETA voor geen 5 cent. Aan de andere kant: gaan ze nu al zo ver dat ze met valse beelden een beschuldiging gaan uiten?
Jammer eigenlijk dat je (ik althans) dierenrechten organisaties zo laag inschat dat ik er bijna standaard aan twijfel. Al roepen ze dat wel echt over zichzelf af met alle overdreven en uit de context getrokken verhalen. Extreem zijn mag dan blijkbaar zoden aan de dijk zetten. Het midden raak je er ook mee kwijt.

Elisa2

Re: Aanklacht tegen springruiter Max Kühner geseponeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:30

Ja, ik dacht ook dat er een video was..of dat PETA beweerde een video te hebben. Wat dus kennelijk niet zo is..of niet duidelijk genoeg is.

Ik vertrouw de dierenrechtenorganisaties ook niet helemaal hoor, heb dat al gezien bij D&R hoe beelden gemanipuleerd werden en ronduit leugens vertelt worden.

Bij de dressuurruiters waar zulke video's van waren, waren die binnen no time uitgelekt..dat zegt ook wel wat denk ik.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:53

Er werd een boete betaald waardoor de strafprocedure werd stopgezet. Dat zegt voor de rest niks over schuld of onschuld of welke bewijzen er al dan niet zijn.