[BE] Strafeis bekend voor pony-mishandeling in Peer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[BE] Strafeis bekend voor pony-mishandeling in Peer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 23:02

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Een pony. Dit is niet de pony uit dit artikel. Foto: Ros Fotografie

In de rechtbank in het Belgische Hasselt diende gisteren de strafzaak tegen twee personen die betrokken waren bij de ponymishandeling bij de Breugelhoeve M&M uit 2023. Het gaat hier om de 57-jarige voormalige uitbaatster van de manege en om een instructeur die daar lesgaf. Het parket diende vandaag een strafeis in: ze willen dat de voormalige uitbaatster een boete van 12.000 euro betaalt en een verbod krijgt op het houden van dieren, gedurende drie jaar. De instructeur hangt een boete van 8.000 euro boven het hoofd, en een verbod om dieren te houden gedurende twee jaar. De voormalige uitbaatster van de manege, die inmiddels failliet is, was bij de rechtszaak aanwezig. De instructeur kwam niet opdagen en liet zich ook niet vertegenwoordigen door een advocaat.

Mishandeling pony
In het najaar van 2023 dook voor het eerst een filmpje op van het mishandelen van pony Fudge bij die manege, dit gebeurde door een instructeur. Hij sloeg het dier met een zweep, terwijl hij het vasthield. De pony was duidelijk bang, maar kon geen kant op. Ook zijn beelden opgedoken waarop hij op Fudge reed, die veel te klein voor hem was, met de zweep in de aanslag. Dit resulteerde in doodsbedreigingen en verontwaardigde reacties op het handelen van de man.

Voordat deze filmpjes opdoken, werd de uitbaatster al in de gaten gehouden door de Inspectie Dierenwelzijn. Ze zou niet goed hebben gezorgd voor de dieren en aanbevelingen van de Inspectie genegeerd hebben. Er zouden paarden op stal hebben gestaan die zeer mager waren, en andere dieren hadden infecties aan de huid of op andere plekken. De hoeven van de paarden waren niet goed verzorgd, in de stallen was geen hooi of drinkwater te vinden, volgens de Inspectie.

De voormalige uitbaatster ontkende alles: “23 jaar zat ik in de paardenwereld, en altijd ben ik perfect met de dieren omgegaan. Altijd heb ik mijn dierenarts voor 100% gevolgd. Mijn kinderen reden op internationaal niveau. Zelfs in het buitenland controleerden artsen de paarden”. Dat er op het moment dat de inspectie kwam geen hooi lag, was omdat ze de stallen aan het uitmesten waren. De infecties waren volgens haar tijdelijk en het gevolg van natte weiden. Water zou er ook gewoon geweest zijn, in de vorm van automatische drinkbakken. Ze zei ook dat ze facturen had van de hoefsmid, die ze wel wilde afstaan. Ook zou ze de dierenarts hebben gebeld als dat nodig was. Dat sommige dieren mager waren, kwam volgens haar door ouderdom. De voormalige uitbaatster geeft ook aan dat ze niet aanwezig was op het moment dat de instructeur de pony sloeg. Aan het einde van de zaak gaf ze aan dat ze geen paarden meer heeft, en ook niet teruggaat naar de paardenwereld: “ze hebben me alles afgepakt. Het heeft me allemaal zoveel pijn gedaan”.

Strafeis
In de rechtbank was men het niet met haar uiteenzetting eens. De procureur had een lijst met tekortkomingen ontvangen en was niet mals voor de voormalige uitbaatster: “u wachtte telkens af, en er gebeurde niets. Wat u hier vertelt, komt niet overeen met de vaststellingen van de Inspectie. De beklaagde doet alsof zij de wijsheid in pacht heeft. Er was onvoldoende verzorging. Ik ga er geen halszaken van maken, maar vorder 12.000 euro boete voor mevrouw en een verbod op het houden van dieren voor drie jaar.”

Lotte Kerkhofs, de advocate van de voormalige uitbaatster pleitte echter voor vrijspraak. Ze wees hierbij op het palmares van de verdachte. Ook had ze vragen bij het uitgevoerde onderzoek, onder meer over de tekst ‘geen optimale voedingstoestand’. Want wat dat wil zeggen, was volgens haar niet duidelijk, evenmin om hoeveel en welke paarden het zou gaan. Ook was er geen sprake van ernstige ziektes bij de paarden, wel van typische paardenziekten. In het verslag wordt volgens haar ook niet gesproken over vuile of onhygiënische stallen waar de dieren in hun eigen mest zouden staan.

De procureur was er niet blij mee dat de instructeur niet op de zitting was verschenen. Graag had hij de man willen vragen of hij een opleiding in de paarden had gevolgd en of hij wist hoe hij moest omgaan met paarden en kinderen. “Veelvuldig op de pony slaan en er dan nog op rijden, is niet aanvaardbaar”, zo stelt hij. “Al helemaal niet omdat de beklaagde als lesgever een voorbeeldfunctie heeft. Ik had een werkstraf willen vorderen, maar nu hij niet hier is, vraag ik 8.000 euro boete en een verbod op het houden van dieren voor twee jaar.”

Manege failliet
De Breugelhoeve M&M is intussen failliet en staat deels te koop. De stad Peer heeft in 2023 de overeenkomst met de uitbaters verbroken. De verzorging van de dieren is overgenomen door een ander bedrijf. De gemeenteraad heeft besloten om een deel van de manege te verkopen, het gaat hier om het stuk met de stallingen en de binnenbak. Via een website stond het te koop, maar er is geen concreet bod gedaan. Op de kijkdagen kwamen slechts enkele personen, dat bleken kijklustigen te zijn. Ze gaan nu kijken hoe ze dat deel van de manege wel verkocht kunnen krijgen. De schepen van de stad laat weten dat ze met geïnteresseerden in gesprek zijn en dat deze mensen een visie, maar ook veel vragen hebben. Dit begrijpt hij heel goed.

De uitspraak in deze zaak, waarin duidelijk wordt wat de straf zal zijn voor de voormalige uitbaatster en de instructeur, staat gepland voor dinsdag 4 februari 2025.

Gebruikte bronnen:

Gerelateerde artikelen:
[VN] Paardensport Vlaanderen reageert geschokt op beelden social media
[VN] Man die pony mishandelde wordt online belaagd, parket opent onderzoek
[VN] Stad Peer stopt samenwerking met in opspraak geraakte manege
[VN] Vrijwilligers leggen paarden & pony's manege Breugelhoeve in de watten

OleJon

Re: [BE] Strafeis bekend voor pony-mishandeling in Peer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 11:40

En ook nog proberen om het goed te praten.
Voor zulke figuren zal de straf nooit hoog genoeg kunnen zijn.
Iets met een hoge boom

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 18:17

Totaal geen schuldbesef.
Dat de verkoop niet zo gemakkelijk gaat begrijp ik wel. De accommodatie is als het ware in twee gedeeld en de cafetaria en prachtig mooie buitenpiste zitten er niet bij. Dat zal voor veel geïnteresseerden toch een groot minpunt zijn. Want naast een groot aankoopbedrag voor deel 1 zal je dan ook een huurcontract met de stad moeten aangaan voor deel 2.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 20:24

Gini schreef:
Totaal geen schuldbesef.
Dat de verkoop niet zo gemakkelijk gaat begrijp ik wel. De accommodatie is als het ware in twee gedeeld en de cafetaria en prachtig mooie buitenpiste zitten er niet bij. Dat zal voor veel geïnteresseerden toch een groot minpunt zijn. Want naast een groot aankoopbedrag voor deel 1 zal je dan ook een huurcontract met de stad moeten aangaan voor deel 2.

Micheline was niet aanwezig en heeft nadat ze er achter kwam wel degelijk gereageerd door hem te ontslaan en te eisen dat de dochter de relatie verbrak. Micheline zou dit nooit toegestaan hebben.

Wb het pand is het ook nog zo dat de weide er niet bij is. Dus de stad Peer moet maar veel het hoge woord hebben over paarden welzijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 23:46

Ze stond toch al onder verhoogd toezicht voordat de man losging op de pony?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 23:55

Gini schreef:
Ze stond toch al onder verhoogd toezicht voordat de man losging op de pony?

Waarom lieten ze het dan doorgaan?
En het deel van haar eigen advocaat lees je niet? Hoe geweldig die verslagen waren en hoe ‘nodig’ men dat toezicht blijkbaar vond als ze niet eens de moeite konden nemen fatsoenlijke verslagen op te maken.

Ik ken Micheline al van mijn 10 jaar. Veel beter dan gemiddeld. Ik ken haar slechte en haar goede kanten. Mishandeling toestaan zit niet in haar slechte eigenschappen en ik heb haar veel vijanden weten maken door mensen die dat wel normaal vonden de deur te wijzen. Ik weet om maar een simpel voorbeeld te noemen dat Micheline een van de eerste was in die tijd waar de paarden max 2 lessen mochten lopen. Let wel ik spreek hier over 2000. Nu is dat een vrij normale ‘regel’ (hoewel ik nog genoeg maneges ken waar ze hele dagen moeten lopen) maar toen was dat uitzonderlijk. Ook bij manege wedstrijden werd toezicht gehouden hoe vaak een paard liep. Ben recent nog ergens geweest waar dat niet het geval was. Dus nee. Ik geloof niet dat die vrouw zo verschrikkelijk was voor de dieren. Dat baseer ik op wat ik van haar weet en wat ik de zomer er voor nog gezien heb met mijn eigen ogen.

Laat het nu wel toevallig zijn dat veel van die namen die er uit gezet zijn beweren ‘aanwezig’ geweest te zijn. beetje jammer dat geen van die engeltjes in gegrepen heeft terwijl ze er op stonden te kijken he. En nee ik heb het niet over de kinderen maar de volwassen paardenmensen die beweerden er bij te zijn en het zo afschuwelijk vonden. Maar geen enkele ‘ik was er en het was vreselijk, zwaar straffen!’ Is blijkbaar de bak in gelopen?
Dan is Micheline een beter mens dan dat gespuis want haar heb ik wel weten op komen voor paarden.

Ben met wedstrijd nog in de stallen geweest voor dit uit kwam en ze waren goed doorvoed. Welke de laatste wedstrijd in peer was zou ik de datum van moeten opzoeken. Denk september maar ben niet 100% zeker. Je kon gewoon de stallen binnen lopen (moest eigenlijk zelfs voor water, in de stallen aan de poetsplaats kon je water nemen voor je paard) dus tis niet dat alles angstvallig weg gestopt werd zoals ook beweerd werd in sommige berichten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 00:15

Ja, ik heb ook het weerwoord gelezen. De uitbaatster ontkent alles, dat is dus wat ik zeg: geen schuldbesef. Of dat terecht is omdat ze onschuldig is zullen we 4 februari weten.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 10:19

Gini schreef:
Ja, ik heb ook het weerwoord gelezen. De uitbaatster ontkent alles, dat is dus wat ik zeg: geen schuldbesef. Of dat terecht is omdat ze onschuldig is zullen we 4 februari weten.

Wat Ayasha zegt over de stallen kan ik beamen

Tevens heb ik er op wedstrijden vaak genoeg rondgelopen als fotograaf (en mijn mama als schrijfster), zowel de kleine manege wedstrijden als de grote cdi’s

En geen 1x heb ik een stal van Micheline vuil geweten, paarden zonder hooi zien staan, of zonder water weten staan.
Op de onderlinge wedstrijden was er ook altijd een goede spreiding voor de pony’s en werd er gehamerd op vriendelijk rijden.

Ik ken Micheline dan niet persoonlijk, maar zelfs ik weet van de vete die tegen haar gehouden is geweest. Door diezelfde mensen “aanwezig”, die ik daar echter nooit gezien heb.

Ik zet mijn paarden echt niet zomaar ergens, nadat ze hem ooit op een clinic 6h in een droge stal zonder bodem bedekking of hooi, wat ik ook niet mocht geven van uit mezelf wat ik bij had (want stal vuil), wouden zetten. mijn paard heeft daar zelfs paar maal in de stallen gestaan.

Het ophangen van de pony met stro koord in zijn mond is dus ook niet waar, want dat is het stro koord waar de netten mee ophingen voor ‘s nachts. Slimme manier ? Nee, maar beter als geen hooi zoals op vele andere plaatsen.

En zoals ik Micheline ervaren heb, en meegemaakt heb, heeft ze echt wel gereageerd toen ze dit eenmaal wist. Wat Ayasha dus beaamt.

En verhoogd toezicht? Please, laat me niet lachen. Ik weet een stal hier in de buurt, waarbij al honderden malen klachten bij favv en bij dierenbescherming zijn binnen gebracht. Waar bewijzen van zijn (hier op bokt zelfs), van verwaarlozen en verduistering door heel Nederland en België . En deze stal krijgt door paardensport Vlaanderen (die nu miept over welzijn van paarden), zelfs nog een Equilabel vanwege het goede welzijn.

Terwijl de paarden op deze stal, die het Equilabel behaald heeft, op beschimmeld stro staan, geen hooi op de wei (of beter, modder tot aan de knieeën),hun eigen paarden bibberend in de winter van de koude, omdat ze geen geld heeft voor hun eten.

Dus diezelfde instanties die nu ook op hun bullshit ivm paardenwelzijn, aangesproken zijn in deze heksenjacht naar Micheline? Geloof ik dus geen woord van…

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:20

Waarschijnlijk was het wel gewoon door blijven kabbelen als er niets gebeurd was en zou er zeker geen zaak van gemaakt zijn. Maar dan komen die filmpjes naar boven, ja, dan blijft van dat kabbelen niet veel over. Rechters gaan gelukkig niet mee in vetes, dus als er inderdaad niets aan de hand is dan veronderstel ik dat Micheline begin februari opgelucht kan ademhalen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 11:39

Ik denk niet dat Micheline nog opgelucht adem haalt ongeacht de uitspraak in februari. :\

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:13

Als je voor eens en altijd objectief vrijgepleit wordt van alle beschuldigingen die je sinds 2013 achtervolgen, denk ik dat dat toch een ander gevoel geeft dan wanneer je een strafblad voor dierenverwaarlozing krijgt. In alle miserie zou ik met bewezen onschuld opgelucht zijn. Maar dat ben ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:18

Gini schreef:
Als je voor eens en altijd objectief vrijgepleit wordt van alle beschuldigingen die je sinds 2013 achtervolgen, denk ik dat dat toch een ander gevoel geeft dan wanneer je een strafblad voor dierenverwaarlozing krijgt. In alle miserie zou ik met bewezen onschuld opgelucht zijn. Maar dat ben ik.

Alsof ze ooit nog vrij gepleit zal zijn. Kom naar de realiteit. :) Micheline wil niet terug de paarden in omdat ze weet dat het over is voor haar. Ongeacht wat in februari beslist wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 13:25

Ik zeg ook niets over terug de paarden in, ik zeg opgelucht ademhalen. Maar goed, dit wordt een gehakketak heen en weer. We zullen wel zien wat het verdict wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:28

Ondertussen is de straf bekend. Beiden mogen 3 jaar geen paarden houden, de lesgever heeft een boete van 8000 euro, de uitbaatster 10.000 waarvan de helft met uitstel. De rechter heeft de strafeis dus grotendeels gevolgd en is iets strenger voor de lesgever en ietsje milder voor de uitbaatster geweest.

Let op, in de link wordt het filmpje van de mishandeling automatisch afgespeeld, snel scrollen of stopzetten als je het niet wilt zien: https://www.hbvl.be/regio/limburg/peer/ ... 48124.html