Algemeen
Ingezonden door een Bokker

In de rechtbank in het Belgische Hasselt diende gisteren de strafzaak tegen twee personen die betrokken waren bij de ponymishandeling bij de Breugelhoeve M&M uit 2023. Het gaat hier om de 57-jarige voormalige uitbaatster van de manege en om een instructeur die daar lesgaf. Het parket diende vandaag een strafeis in: ze willen dat de voormalige uitbaatster een boete van 12.000 euro betaalt en een verbod krijgt op het houden van dieren, gedurende drie jaar. De instructeur hangt een boete van 8.000 euro boven het hoofd, en een verbod om dieren te houden gedurende twee jaar. De voormalige uitbaatster van de manege, die inmiddels failliet is, was bij de rechtszaak aanwezig. De instructeur kwam niet opdagen en liet zich ook niet vertegenwoordigen door een advocaat.
Mishandeling pony
In het najaar van 2023 dook voor het eerst een filmpje op van het mishandelen van pony Fudge bij die manege, dit gebeurde door een instructeur. Hij sloeg het dier met een zweep, terwijl hij het vasthield. De pony was duidelijk bang, maar kon geen kant op. Ook zijn beelden opgedoken waarop hij op Fudge reed, die veel te klein voor hem was, met de zweep in de aanslag. Dit resulteerde in doodsbedreigingen en verontwaardigde reacties op het handelen van de man.
Voordat deze filmpjes opdoken, werd de uitbaatster al in de gaten gehouden door de Inspectie Dierenwelzijn. Ze zou niet goed hebben gezorgd voor de dieren en aanbevelingen van de Inspectie genegeerd hebben. Er zouden paarden op stal hebben gestaan die zeer mager waren, en andere dieren hadden infecties aan de huid of op andere plekken. De hoeven van de paarden waren niet goed verzorgd, in de stallen was geen hooi of drinkwater te vinden, volgens de Inspectie.
De voormalige uitbaatster ontkende alles: “23 jaar zat ik in de paardenwereld, en altijd ben ik perfect met de dieren omgegaan. Altijd heb ik mijn dierenarts voor 100% gevolgd. Mijn kinderen reden op internationaal niveau. Zelfs in het buitenland controleerden artsen de paarden”. Dat er op het moment dat de inspectie kwam geen hooi lag, was omdat ze de stallen aan het uitmesten waren. De infecties waren volgens haar tijdelijk en het gevolg van natte weiden. Water zou er ook gewoon geweest zijn, in de vorm van automatische drinkbakken. Ze zei ook dat ze facturen had van de hoefsmid, die ze wel wilde afstaan. Ook zou ze de dierenarts hebben gebeld als dat nodig was. Dat sommige dieren mager waren, kwam volgens haar door ouderdom. De voormalige uitbaatster geeft ook aan dat ze niet aanwezig was op het moment dat de instructeur de pony sloeg. Aan het einde van de zaak gaf ze aan dat ze geen paarden meer heeft, en ook niet teruggaat naar de paardenwereld: “ze hebben me alles afgepakt. Het heeft me allemaal zoveel pijn gedaan”.
Strafeis
In de rechtbank was men het niet met haar uiteenzetting eens. De procureur had een lijst met tekortkomingen ontvangen en was niet mals voor de voormalige uitbaatster: “u wachtte telkens af, en er gebeurde niets. Wat u hier vertelt, komt niet overeen met de vaststellingen van de Inspectie. De beklaagde doet alsof zij de wijsheid in pacht heeft. Er was onvoldoende verzorging. Ik ga er geen halszaken van maken, maar vorder 12.000 euro boete voor mevrouw en een verbod op het houden van dieren voor drie jaar.”
Lotte Kerkhofs, de advocate van de voormalige uitbaatster pleitte echter voor vrijspraak. Ze wees hierbij op het palmares van de verdachte. Ook had ze vragen bij het uitgevoerde onderzoek, onder meer over de tekst ‘geen optimale voedingstoestand’. Want wat dat wil zeggen, was volgens haar niet duidelijk, evenmin om hoeveel en welke paarden het zou gaan. Ook was er geen sprake van ernstige ziektes bij de paarden, wel van typische paardenziekten. In het verslag wordt volgens haar ook niet gesproken over vuile of onhygiënische stallen waar de dieren in hun eigen mest zouden staan.
De procureur was er niet blij mee dat de instructeur niet op de zitting was verschenen. Graag had hij de man willen vragen of hij een opleiding in de paarden had gevolgd en of hij wist hoe hij moest omgaan met paarden en kinderen. “Veelvuldig op de pony slaan en er dan nog op rijden, is niet aanvaardbaar”, zo stelt hij. “Al helemaal niet omdat de beklaagde als lesgever een voorbeeldfunctie heeft. Ik had een werkstraf willen vorderen, maar nu hij niet hier is, vraag ik 8.000 euro boete en een verbod op het houden van dieren voor twee jaar.”
Manege failliet
De Breugelhoeve M&M is intussen failliet en staat deels te koop. De stad Peer heeft in 2023 de overeenkomst met de uitbaters verbroken. De verzorging van de dieren is overgenomen door een ander bedrijf. De gemeenteraad heeft besloten om een deel van de manege te verkopen, het gaat hier om het stuk met de stallingen en de binnenbak. Via een website stond het te koop, maar er is geen concreet bod gedaan. Op de kijkdagen kwamen slechts enkele personen, dat bleken kijklustigen te zijn. Ze gaan nu kijken hoe ze dat deel van de manege wel verkocht kunnen krijgen. De schepen van de stad laat weten dat ze met geïnteresseerden in gesprek zijn en dat deze mensen een visie, maar ook veel vragen hebben. Dit begrijpt hij heel goed.
De uitspraak in deze zaak, waarin duidelijk wordt wat de straf zal zijn voor de voormalige uitbaatster en de instructeur, staat gepland voor dinsdag 4 februari 2025.
Gebruikte bronnen:
Gerelateerde artikelen:
[VN] Paardensport Vlaanderen reageert geschokt op beelden social media
[VN] Man die pony mishandelde wordt online belaagd, parket opent onderzoek
[VN] Stad Peer stopt samenwerking met in opspraak geraakte manege
[VN] Vrijwilligers leggen paarden & pony's manege Breugelhoeve in de watten