Drentse ruiters schitteren op eerste springconcours van dit jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Drentse ruiters schitteren op eerste springconcours van dit jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 20:10

RTV Drenthe
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Voor veel ruiters is het Internationaal Indoor Concours Hippique (IICH) Groningen de start van het nieuwe springseizoen. De afgelopen twee weken was Martiniplaza in Groningen het decor voor dit prestigieuze paardensportevenement, waar ook meerdere Drentse ruiters indruk maakten.
Naast meerdere Drentse ruiters trok het paardensportevenement deelnemers uit maar liefst vijftien verschillende landen. De sfeer zat er goed in, mede dankzij het uitdagende parcours. 'Er doen een hele hoop Drentse topruiters mee,' weet perschef Lubbers. 'Lysanne Kruizinga, Anne Bakker of Daan van Geel bijvoorbeeld. 'Maar niet alleen ruiters uit Nederland. Het niveau is internationaal hoog. 'Alle hulde aan de parcoursbouwers, die wederom een topsporthal hebben neergezet voor de hippische sport.'

Paarden trainen
Alle ogen waren voornamelijk gericht op sterkhouder Daan van Geel. Voor de ruiter en paardenhandelaar uit Gees is het evenement ook een moment om zijn paarden in de etalage te kunnen zetten. Van Geel traint paarden voor uiteindelijk de handel. 'Het paard sprong heel goed en liep ook heel mooi," zei Van Geel na zijn deelname aan de Medium Tour Finale over 1.40 meter. "Op het einde raakte ik een balkje. Dat is wel jammer, maar ik moest wat risico nemen omdat de tijd snel afliep."
Van Geel, die twee jaar geleden de Grote Prijs won tijdens CH De Wolden, benadrukt het belang van training. 'Concoursen rijden is geweldig, maar mijn focus ligt op het trainen van paarden en uiteindelijk verkopen. Dat proces duurt soms wel zes tot tien jaar.'

Grand prix
Van Geel zat nog dicht tegen een prijs aan in Groningen. In de grote finale wist Van Geel met zijn paard I'm Special Power Sih net geen podiumplek te veroveren. Hij kwam binnen met een tijd van 30.97 seconden, exact gelijk aan Conor Drain uit Ierland met Jamal E.B. Samen deelden ze de vierde plaats. Marriet Smit-Hoekstra wist met een razendsnelle tijd van 28.69 seconden de overwinning op haar naam te schrijven.

Kruizinga, uit Schoonloo, kijkt ook zeer positief terug op het springevenement: "Het was een heel mooi concours, ik was erg tevreden over mijn paarden. Ze hebben alle drie hele fijne rondes gesprongen. Het was prachtige sport met een prachtige winnares. Ik hoop nog vele jaren mee te mogen doen en ooit de grote prijs te kunnen rijden."

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.