Algemeen

Scandic, Zweeds olympisch teampaard en het Grand Prix-paard waarmee Patrik Kittel zijn eerste medaille won, is overleden. Hij werd 25 jaar.
Scandic was een KWPN-gefokte hengst. Zijn vader was Solos Carex, en zijn moeder Noraline (Flyinge Amiral x Michelangelo). Hij werd gefokt door de Nederlandse Ineke Mosman-Rohe.
Goedgekeurde hengst
Scandic was in eigendom van de Nederlandse dierenarts Jan Greve, eigenaar van een paardenkliniek en hengstenstation De Watermolen in Nederland. Hij raadde fokker Mosman-Rohe aan om Amiral te gebruiken op moeder Joline, en omdat ze van Scandinavisch bloed hield, koos ze voor Solos Carex op Noraline.
Jan Greve kwam op kraamvisite bij Scandic toen hij een paar dagen oud was, en hij kocht het veulen voor 12.500 euro. "Hij was een sterk veulen met een goede rug. Hij was erg nuchter en draafde meteen heel krachtig en ruim", zei Jan Greve in 2014 in een interview. "Ik moest hem hebben, en ik kocht hem voor 25.000 Nederlandse gulden. Dat was toen heel veel geld, maar ik geloofde in hem."
Greve kreeg verschillende boden op Scandic als jaarling. “Ik had op een dag klanten en haalde Scandic uit de wei. Hij draafde meteen in drie passen weg en dacht toen bij mezelf, ik breng hem snel terug naar de wei, anders wordt hij verkocht.”
Scandic werd goedgekeurd op de KWPN Hengstenkeuring van 2002. In dat jaar werd de totaal verdwenen Symfonie kampioen, en Sir Sinclair werd veilingtopper. Jan Schep kocht de hengst voor de helft op de keuring van Greve, die daarmee het verblijf van de hengst in Nederland veiligstelde. Hij werd goedgekeurd voor ZfDP in Duitsland in 2002, voor Oldenburg in 2004 en voor Westfalen en Brandenburg in 2009.
Remy Bastings
Scandic stond ter dekking bij De Watermolen, waar Remy Bastings toen de hoofdruiter was. Hij bracht Scandic uit in de sport.
Ze werden tweede in de finale van de Pavo Cup in 2003, en wonnen in 2004 en 2005 de finale van de KWPN Hengstencompetitie. Remy bracht de hengst in 2004 uit op het WK voor Jonge Dressuurpaarden in Verden. Na het winnen van de troostfinale werden ze 10e in de finale voor vijfjarigen. In dat jaar werden ze ook vijfde in de finale van de Pavo Cup.
In 2006 werd Scandic kort gereden door Annemie van der Vorm, maar toen ze wegging bij De Watermolen moest Greve een nieuwe ruiter voor hem vinden.
Patrik Kittel
Greve koos voor de in Duitsland gevestigde Zweed Patrik Kittel, na een tip van een medewerker van Greves paardenkliniek. "Patrik kwam Scandic uitproberen en het klikte meteen", zei Greve.
Scandic en Kittel vormden een combinatie vanaf 2007. Ze maakten hun wedstrijddebuut op Lichte Tour-niveau tijdens CDN Neumünster in 2008, waar ze tweede werden in de Prix St Georges en Inter I. In maart stapten ze over naar de Intermediaire II-niveau op een plaatselijke wedstrijd in Wartenberg en de rest van het voorjaar kwamen ze aan de start in klasses voor opkomende Grand Prix-paarden in Mannheim en Donaueschingen (Louisdor Cup/Medien Cup).
Hun eerste internationale wedstrijd op Grand Prix-niveau was in januari 2009, tijdens CDI Bremen. Ze scoorden 65.450% in de Grand Prix. Daarna gingen ze naar Hagen (7.383%), Wiesbaden, Lingen, Falsterbo en Hansbeke.
Doorbraak in 2009
Het jaar 2009 werd het doorbraakjaar voor Kittel en Scandic, en ze werden genomineerd voor het Zweedse team. Het jaar daarvoor had Kittel zijn eerste Olympische Spelen gereden op Floresco, maar Scandic nam al snel het stokje over als de nummer één van stal.
Op het EK van 2009 in Windsor werden ze achtste in de Special (73.958%) en dertiende in de kür.
Het jaar eindigde niet goed, want in november eiste de British Horse Society een onderzoek naar de videobeelden van Epona TV van Kittel, die Scandic in rollkür en met blauwe tong uit de mond reed op het CDI-W Odense. De combinatie werd vierde in de Grand Prix en derde in de kür. Het leidde tot verschillende petities tegen de rollkür, en voor Kittel. De FEI kwam een paar dagen na de wedstrijd met een verklaring en rondde het onderzoek naar de trainingsmethoden van Kittel af in januari 2010. De FEI sprak de ruiter vrij.
Zweeds teampaard
De combinatie zette hun samenwerking voort en ze werden een vaste waarde voor Zweden in een reeks wereldbekerfinales en belangrijke FEI-kampioenschappen.
In 2010 namen ze deel aan de Wereldbekerfinale in Den Bosch en werden vijfde (76,550%). Tussendoor werden er geen CDI's gereden, maar ze werden wel geselecteerd voor het team voor de Wereldruiterspelen 2010 in Lexington, waar ze hun stijgende scorereeks niet konden voortzetten. Ze werden 42e in de Grand Prix (66,255%).
In 2011 beleefden ze hun hoogtepunt. Via Stockholm, Amsterdam en Göteborg kwalificeerden ze zich voor de Wereldbekerfinale 2011 in Leipzig. Tijdens de finale werden ze zesde (76,375%). De Depeche Mode-kür van Kittel en Scandic werd een van de meest aanstekelijke, en op het EK van 2011 in Rotterdam 2011 werden ze vijfde in de Special (76,771%) en wonnen ze brons in de kür (83,429%). De combinatie werd destijds getraind door Sjef Janssen.
Hoogte- en dieptepunten
Scandic begon 2012 met een kleine blessure, waardoor hij het wereldbekerseizoen miste. Kittel en hij keerden terug op het CDI Lingen, waar ze de Grand Prix en kür wonnen. Na het winnen van de Special op CDIO Rotterdam en de kür in Falsterbo, werden ze geselecteerd voor het Zweedse team voor de Olympische Spelen 2012 in Londen. Ze kwamen in de kürfinale en werden veertiende (78,732%).
Na Londen gingen ze sterk door in de winter. Ze deden mee aan de wereldbekerkwalificaties in Lyon en Stockholm en vlogen zelfs naar Florida voor de kwalificaties in West Palm Beach en Gold Coast Opener, waar ze drie keer wonnen. Daarna volgde 's Hertogenbosch, voor de wereldbekerfinale van 2013 in Göteborg, waar ze zevende werden (77,775%). Hun seizoen was niet meer te stoppen en ze lieten drie weken later van zich horen in München, gevolgd door Falsterbo. Een blessure laaide op in Herning en Scandic werd op het laatste moment gewisseld voor Toy Story voor het EK van 2013 in Herning.
Scandic werd weer fit en na een wedstrijdpauze van acht maanden maakten ze hun rentree op het CDI Vidauban 2014 in Frankrijk, waar ze de Grand Prix (76,780%) en de kür wonnen. Ze bevestigden hun vorm in München en Falsterbo, en vertegenwoordigden Zweden opnieuw op de Wereldruiterspelen 2014 in Caen, waar ze 17e werden in de Special (74,860%) en niet doorgingen naar de kür.
Vanaf 2015 deden ze mee aan een paar exclusieve wedstrijden in Doha, München, Rotterdam en Stockholm. De Zweedse merrie Deja had het stokje overgenomen als “primus inter pares” in de stal en zij ging die zomer naar het EK.
Scandic sloot zijn carrière af met een hoogtepunt door zich te kwalificeren voor zijn vierde wereldbekerfinale op eigen bodem in Göteborg. De hengst nam daar deel aan zijn laatste concours op 27 maart 2016, waar hij vierde werd in de kür (78,946%).
Pensioen
Scandic werd op 17-jarige leeftijd teruggetrokken uit de sport, met een speciale ceremonie op het CDIO Falsterbo op 8 juli 2016.
“Scandiman” bracht de rest van zijn pensioen door bij Patrik Kittel en Lyndal Oatley, eerst op hun basis in Haus Gausking en daarna in hun permanente thuisbasis, Gestut Eulenhof, in Dülmen, Duitsland.
Kittel kondigde op tweede kerstdag aan dat Scandic, het “paard van zijn leven”, is overleden.
“Ik zal de eerste keer dat ik je zag nooit vergeten. De vonk in je ogen, je had dezelfde vonk toen ik afscheid moest nemen”, verklaart Kittel. “We hebben samen zoveel gedaan, zoveel herinneringen dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen, maar één ding weet ik wel: je hebt me nooit in de steek gelaten... je hebt me altijd opgebeurd en je was er altijd als ik een vriend nodig had om mijn onzekerheden weg te knuffelen.”
Scandic's nalatenschap zal ook voortleven via zijn nakomelingen. Hij heeft slechts één gekeurde zoon voor het KWPN (Zambuka) en drie in Duitsland (Sir Scandic, Scando/Don Juan, Bolero). Zijn beroemdste nakomelingen in de sport zijn de internationale Grand Prix-paarden Zo What (Alexandre Ayache), Aramis (Christian Zimmermann/Bruehe) en Upgrade (Marina Aframeeva), maar ook Annette Ballerina (Claire Gallimore) en Alpha de Jeu (Mie Iversen).