Andreas Helgstrand keert terug naar de wedstrijdring met Jovian

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Andreas Helgstrand keert terug naar de wedstrijdring met Jovian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 21:49

Eurodressage
Sport

Andreas Helgstrand en Jovian tijdens het WK voor Jonge Paarden van 2021. Foto: © FEI/Leanjo de Koster

De Deense olympische teambronswinnaar van 2008, Andreas Helgstrand, keert in 2025 naar de wedstrijdring. Hij is herenigd met zijn nummer één Grand Prix-paard Jovian.

De 47-jarige Helgstrand is al sinds het begin van de jaren 2000 een belangrijke pion in de Deense dressuurwereld, maar hij en zijn bedrijf beleefden het meest turbulente jaar in 2024.

In de loop der jaren heeft Andreas zich opgewerkt tot een leidende figuur in de paardenhandel, in de organisatie van paardenevenementen, en speelde hij een rol als Deense dressuurruiter en trainer van talloze eliteruiters.

Van Blue Hors naar onafhankelijkheid
Als hoofdruiter van de Blue Hors-stoeterij maakte hij voor het eerst naam met Blue Hors Matine, waarmee hij individueel zilver en brons won op de Wereldruiterspelen van 2006 in Aken. In 2008 won hij historisch teambrons voor Denemarken op de Olympische Spelen in Hong Kong met Blue Hors Don Schufro.

Eind 2008 maakte Helgstrand de sprong naar onafhankelijkheid met de financiële steun van Ole en Lotte Vagner. Helgstrand kon zijn werf Møgelmosegaard kopen, waarbij Ole garant stond voor de investering van 32 miljoen DKK (4,3 miljoen euro) en voor 22 miljoen DKK (2,9 miljoen euro) vijf toppaarden kocht, waaronder Carabas.

Het was de start van zijn handelsstal, die in 2018 een vlucht nam toen hij zijn bedrijf verkocht aan participatiemaatschappij Waterland. Helgstrand boekte al snel recordwinsten en fuseerde met het bedrijf van Ludger Beerbaum als “Global Equestrian Group” (GEG). GEG waagde de sprong naar Wellington, Florida, waar ze Windsome Farm als verkoopterrein en het terrein voor wedstrijden kochten.

Operation X en schorsing
Hoge bomen vangen veel wind, en Helgstrand werd het middelpunt van aandacht van dierenwelzijnsactivisten.

Epona TV werd de vloek van zijn bestaan nadat het foto's had genomen op de Deense kampioenschappen van 2013, van zijn paarden in rollkür. In 2014 claimde Epona TV mishandeling tijdens een open huis demonstratie, maar Andreas werd vrijgesproken in de rechtbank. In 2015 gaf Epona TV trainingsfoto's vrij van Andreas op het CDI Falsterbo met een paard in rollkür.

Er was niks aan de hand, totdat de mainstream media zich ermee gingen bemoeien. De aanval op het imperium van Helgstrand begon in 2022, toen de Deense krant Nordjyske in een reeks onthullende artikelen de bedrijfspraktijken in twijfel trok. Dit wekte de interesse van TV2 en er werden undercoveropnames gemaakt door een werknemer. Helgstrand probeerde de uitzending te voorkomen door naar de rechter te stappen, maar hij verloor.

In september 2023 werd Andreas uitgesloten van het Deense kampioenschap. Hij moest ontvangen prijzen inleveren, en een boete van DKK 5.000 betalen. De afhandeling van deze zaak na het EK leidde tot het uiteenvallen van de Raad van Bestuur van de Deense hippische federatie, omdat tegenstanders de ethiek en onpartijdigheid van sommige leden in twijfel trokken.

Operation X werd uitgezonden in november 2023, en de Deense paardensportfederatie schorste Andreas van alle Deense teamactiviteiten en stopte de samenwerking met Helgstrand Events voor een jaar. In oktober 2024 volgde nog een schorsing van drie maanden. De FEI nam deze schorsingen over.

De sluizen geopend
De zaak Helgstrand heeft bredere gevolgen voor de paardensport in het algemeen. Het werd het startpunt van een grote dierenwelzijnsgolf die de dressuurwereld overspoelde, en leidde tot schorsingen voor vermeende dierenmishandeling van Cesar Parra, Evi en Tanya Strasser en Charlotte Dujardin.

Deze zaken veranderden de perceptie van de sport en leidden tot grote veranderingen als gevolg van een gespannen sociale 'licence to operate'. De FEI scherpte haar regels voor dierenwelzijn aan en legde de correcte neusriemcontrole op in plaats van de twee vingers aan de zijkant die vandaag de dag van kracht is. Maar zoals met veel FEI-regels moet eerst worden afgewacht hoe (en of) ze in de praktijk worden gebracht. Hoewel 'fluff' verboden is, worden ze door stewards door de vingers gezien. De FEI is er tot nu toe niet in geslaagd om het meetapparaat te verspreiden onder haar officials en atleten, waardoor de implementatie is uitgesteld.

Grote veranderingen in 2024
Helgstrand lijkt de storm te hebben doorstaan na een grote reorganisatie in zijn bedrijf.

Als reactie op Operation X werd er camera's geïnstalleerd op zijn hele erf, en vond er een wisseling van personeelsleden plaats. Andreas bleef leerlingen coachen op FEI-evenementen en paarden verkopen. Waterland eiste schijnbaar een grote toevloed van geld, en een deel van zijn onroerend goed (Gestut Famos, de Wellington Farm en de Wellington paardenshow) werd verkocht. Na een tijdje zijn portemonnee gesloten te hebben gehouden, ging Andreas weer grof geld investeren in jonge dekhengsten in Duitsland. Hij kocht Daan G samen met Paul Schockemöhle voor 2 miljoen euro.

De teugels op Andreas' bronzen medaillewinnaar Jovian van het EK van 2023 werden toegewezen aan zakenpartner Patrik Kittel, die hem met succes reed en hem overwoog voor de Zweedse olympische teamselectie. Kittel ging in plaats daarvan voor zijn eigen paard Touchdown. Grote klant Bolette Wandt vertrok en nam Grand Prix-paard Wendy mee. De Duitse Isabell Werth reed haar naar teamgoud en individueel zilver op de Olympische Spelen van 2024.

Klaar voor 2025
Andreas' schorsing is voorbij op 3 januari 2025, en de ruiter heeft aan Eurodressage bevestigd dat hij klaar is voor het volgende seizoen. Hij zal terugkeren als deelnemer met Jovian.

“Andreas rijdt dagelijks en heeft een aantal fantastische paarden in ontwikkeling”, vertelt een woordvoerder van Helgstrand aan Eurodressage. “Hij heeft ook Jovian thuis, die in uitstekende vorm is, en het plan is om begin dit jaar weer internationaal te gaan rijden.”

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Firelight op 27-12-24 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Andreas Helgstrand keert terug naar de wedstrijdring met Jovian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 21:51

Snap niet dat die vent niet gecanceld is. Wat een kwal.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 21:53

Mag hij elke seconde van verschijning uitgejouwd worden

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:34

Een veel te positief stuk over iemand die geen enkele positieve aandacht verdient. :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:38

Ik heb zelfs de moeite niet genomen om het artikel te lezen. Luguber grotesk.

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:43

Polar schreef:
Een veel te positief stuk over iemand die geen enkele positieve aandacht verdient. :o

eens!!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:43

Ik vind dit een misselijkmakend stuk, het voelt echt alsof er gepoogd is hem positief in het daglicht te zetten.

Citaat:
Er was niks aan de hand, totdat de mainstream media zich ermee gingen bemoeien.

Pardon? Er was heel wat aan de hand en hij is betrapt. Als er niemand was geweest die beelden had gemaakt was hij nog op dezelfde manier bezig geweest. En ik vraag me oprecht af of hij echt veranderd is of de mishandeling op een andere manier en/of ergens anders gebeurd.

Dit zijn de mensen waarvan dieren afgepakt moeten worden en nooit meer een mogen hebben, want je kan mij niet wijs maken dat een normaal denkend persoon zijn dieren zo behandeld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:47

Dit stuk geeft precies aan wat er mis is in de paardensport..

Wat mij betreft had hij zich beter verre van de paardensport kunnen gaan houden..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:48

Gini schreef:
Ik heb zelfs de moeite niet genomen om het artikel te lezen. Luguber grotesk.

Indd. Na drie zinnen afgehaakt en naar de reacties doorgescrold.

Deze man verdiend geen podium.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:55

Nou echt he? Kennelijk dringt er niks door..

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:35

Hij zal het niet gemakkelijk krijgen. De sympathie van het publiek is hij helemaal kwijt. Jury's zijn ook gevoelig voor de publieke opinie dus die zullen ook extra voorzichtig en kritisch zijn in hun beoordelingen. Plus, als je Wendy vergelijkt onder hem en nu onder Isabel Werth, dan wordt het ook pijnlijk duidelijk dat het echt geen topruiter is. Ben benieuwd. Maar in één ding moet ik het artikel wel gelijk geven, hij heeft inderdaad toppaarden lopen, laten we hopen dat ze heel blijven.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 23:52

Citaat:
In een nieuwsbericht zijn alleen echte feiten toegestaan. Om onwaarheden te voorkomen, zijn speculaties dus niet toegestaan.

Dit staat in de Bokt-regels van voorpagina nieuws. Niet echt van toepassing bij dit giga bevooroordeelde stuk :=

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:19

Astrid Appels kan normaal wel flink kritisch uit de hoek komen, dit stuk is te positief. Zal die geld toe hebben gekregen om zo'n stuk te schrijven over Helgstrand?

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 09:37

Citaat:
Als reactie op Operation X werd er camera's geïnstalleerd op zijn hele erf, en vond er een wisseling van personeelsleden plaats.

Als hier nou stond, dat er dan een livestream zou zij dat iedereen kan zien dat er geen excessen meer plaatsvinden... Maar volgens mij is het tegenoveegestelde waar. :n

Walgelijk. Hij heeft toch ook helemaal geen berouw of spijt of verantwoordelijkheid getoond?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 09:49

Ponytante schreef:
Citaat:
Als reactie op Operation X werd er camera's geïnstalleerd op zijn hele erf, en vond er een wisseling van personeelsleden plaats.

Als hier nou stond, dat er dan een livestream zou zij dat iedereen kan zien dat er geen excessen meer plaatsvinden... Maar volgens mij is het tegenoveegestelde waar. :n

Walgelijk. Hij heeft toch ook helemaal geen berouw of spijt of verantwoordelijkheid getoond?

Nope. Walgelijke vent. En mensen blijven er paarden kopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:06

Livestream zal niet mogelijk zijn wegens privacy wetgeving e.d van personeel denk ik.

Ik vind vooral het zinnetje dat er niks aan de hand was tot de mainstream media zich ermee ging bemoeien erg kwalijk. Er was van alles aan de hand, alleen wisten ze dat goed verborgen te houden. Maar dat geeft gelijk al aan wat de norm is. :(

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:17

Wat een gekleurd stuk, ik zou me schamen als ik zoiets zou schrijven. De paardenwereld heeft nog een lange weg te gaan om tot verbetering te komen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:41

-O-

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:09

Niet te geloven dit. Dat de man zelf zo'n bord voor zijn kop heeft, maar ook dat artikel van Eurodressage. Hoe krijg je zo'n kritiekloos stuk uit je toetsenbord.

We hebben nog een lange weg te gaan in de paardenwereld :( .

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:11

Staat deze man niet bekend om inderdaad de rollkuren maar ook het verkopen van gezonde paarden die uiteindelijk verborgen gebreken bleken te hebben? Was het niet die lonneke engel die toen een kapot paard had gekocht van hem? Volgens mij is er ooit eens een docu gemaakt over de schrijnende vertoning van deze man

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:18

Lonneke Engel is degene die in de clinch ligt met Bartels.

Hij heeft toen inderdaad zo'n hengst verkocht aan Bartels of via Bartels..Donkey Boy:
https://nieuws.horse/2022/10/26/academy ... genaresse/

En in 2015 al een waarschuwing en proeftijd voor mishandeling van zijn paard Akeem Foldager:
https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... helgstrand

En volgens mij ging die docu over dat hij niet eerlijk was als tussenhandelaar bij de paardenverkoop en er veel geld aan de strijkstok bij hemzelf bleef hangen.

Lekker mannetje he

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:23

Elisa2 schreef:
Lonneke Engel is degene die in de clinch ligt met Bartels.

Hij heeft toen inderdaad zo'n hengst verkocht aan Bartels of via Bartels..Donkey Boy:
https://nieuws.horse/2022/10/26/academy ... genaresse/

En in 2015 al een waarschuwing en proeftijd voor mishandeling van zijn paard Akeem Foldager:
https://www.bitmagazine.nl/nieuws/nieuw ... helgstrand

En volgens mij ging die docu over dat hij niet eerlijk was als tussenhandelaar bij de paardenverkoop en er veel geld aan de strijkstok bij hemzelf bleef hangen.

Lekker mannetje he

Oja dat was het. Ik blijf mij toch altijd verbazen over die prijzen 2.5 miljoen, is toch bizar he :+
Paard breekt been of loopt een zeer zware blessure op en heeft dan dezelfde waarde als de slachtprijs. Zelfde als een auto. Je koopt een ferrari rijdt hem in puin (total loss) en dan is het niks meer waard :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:27

Klopt, dood eng ook om met zulke paarden te moeten werken haha. Een ongelukje en dan zijn ze inderdaad ineens niet meer waard.

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 11:37

Weet iemand hoe die docu heet vind wel interessant om naar te kijken

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 12:10