[BE] Pony doodgebeten door wolf, andere pony ontsnapt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[BE] Pony doodgebeten door wolf, andere pony ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 21:18

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In het Belgische Linde-Peer is op eerste kerstdag een pony doodgebeten door een wolf, leeggegeten en 15 meter versleept. Het gebeurde in een weiland aan de Hoppestraat. De wei was omheind met stroom- en schrikdraad. Het is niet bekend hoe de wolf het weiland in kon komen. Een tweede pony ontsnapte aan het roofdier.

Weinig aanvallen dit jaar
Volgens de jaarbalans van Welkom Wolf zijn er dit jaar niet veel aanvallen geweest: ze zijn op één hand te tellen. Volgens Jan Loos, van Welkom Wolf, moeten er echter wel voorzorgsmaatregelen genomen blijven worden.

Welpen
Het totaalaantal wolven in België wordt geschat op 20. Welkom Wolf verwacht dat er in Belgisch Limburg welpjes worden geboren in februari.

Gebruikte bronnen:

AnnoNiemand

Re: [BE] Pony doodgebeten door wolf, andere pony ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 08:36

Fijne Kerst.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 08:54

Fijne kerst ja.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20241226_934 ... 63peBvyUVA

Citaat:
26 december 2024/Peer/België
Wolf bijt pony Thomas dood in Peer: “Onze Kerstmis is om zeep”
Peer -

In een weide in Linde (Peer) hebben één of meer wolven de stroom- en schrikdraad omzeild en een pony doodgebeten. Een andere pony kon ontsnappen aan de wolf. “Gruwelijk hoe Thomas aan zijn eind is gekomen”, zegt eigenaar Jean Janssen.
Het voorval is een flinke domper op de kerststemming bij de familie Janssen. “In een huurweide in de Hoppestraat staan onze twee pony’s: Thomas en Buffel. Ze zijn allebei ongeveer 15 jaar oud en onafscheidelijk. Ze waren als twee kameraden. We hebben deze pony’s jaren geleden gekocht op een dierenmarkt in Wijchmaal, ter gelegenheid van Sint Hubertus”, zegt Jean Janssen, die even verderop woont in Lindedorp.
Buurman Ernest woont aan de overkant van de weide en vond de dode pony terug op kerstdag. Hij heeft niks opgemerkt van de wolvenaanval. “Rond 2 uur ’s nachts zijn we gaan slapen. Toen ik ’s ochtends buitenkwam, zag ik slechts één pony in de weide lopen. Dat vond ik al vreemd. Gewoonlijk trekken de pony’s met elkaar op. Toen ik dichterbij ging kijken zag ik waarom: een van de twee pony’s lag dood in de weide.”

Pony Thomas was doodgebeten en het dier was door de weide gesleept. “De sleep- en bijtsporen wijzen op een wolvenaanval, daar twijfel ik niet aan. De sporen zijn duidelijk, kijk maar naar het kadaver. De wolf heeft onze kerst goed verknald”, zegt Jean Janssen.
Schrik- en stroomdraden

Een deel van de pony is verslonden. Hoe de wolf in de weide is geraakt, is ook onduidelijk. “Er zijn schrik- en stroomdraden gespannen. We gingen er dus van uit dat de weide, die we huren, veilig was. Pony Buffel staat vanaf nu ’s nacht in een afgesloten stal. Voor de veiligheid laat ik hem in de ochtend buiten en overdag op de weide grazen”, zegt Jean. Buurman Ernest houdt een oogje in het zeil.
Het kadaver is ondertussen afgedekt en er zijn wildcamera‘s geplaatst. “Om te kijken of de wolf nog terugkeert. Het wolvenkoppel zal waarschijnlijk nog extra voedsel zoeken, met het oog op een nieuwe nest wolven in het voorjaar.” Terwijl de overheden aangeven dat de wolvenaanvallen in de regio afnemen, is dit de derde aanval in de voorbije maanden in de regio Meeuwen-Peer. “Ik ga het Agentschap Natuur en Bos (ANB) informeren over deze aanval. Maar eerlijk gezegd: ik verwacht niet dat de overheid hier iets aan doet”, besluit Jean moedeloos.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20241226_934 ... 63peBvyUVA

Inderdaad nog maar weinig wolven daar de rest is verongelukt. De deskundigen doen altijd of in België de hekwerken werken maar de reden is juist de populatie die weinig groeit.
https://www.facebook.com/61556554242826 ... 062218474/

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:58

Vreselijk om je dieren zo aan te treffen.
Sterkte voor eigenaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 13:30

Verschrikkelijk. Grote kans dat de wolf er gewoon overheen is gesprongen. Stroom of niet, ze kunnen gigantisch hoog springen zonder iets aan te raken.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 14:11

Arme pony, beulen zijn het, die wolven. Dit is toegestane dierenmishandeling door de overheid. Ik begrijp niet waarom er wolven mogen zijn in zo'n dicht bewoond gebied als west-europa. Wolven horen in een natuurgebied thuis. In België/Nederland zijn er GEEN natuurgebieden. Die stukjes bos zijn kleine parkjes. Onverantwoord wat ze hier doen...

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 09:29

Riel schreef:
Arme pony, beulen zijn het, die wolven. Dit is toegestane dierenmishandeling door de overheid. Ik begrijp niet waarom er wolven mogen zijn in zo'n dicht bewoond gebied als west-europa. Wolven horen in een natuurgebied thuis. In België/Nederland zijn er GEEN natuurgebieden. Die stukjes bos zijn kleine parkjes. Onverantwoord wat ze hier doen...

Nee, dat is natuur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:27

Riel schreef:

Ja, dat zie je ook wel aan de grote hoeveelheid wolven die zelf slecht aan hun einde komt door aanrijdingen.

Stop ze gewoon in mooie wolvenparken, dat is voor alle diersoorten beter.

Vind het heel sneu voor de pony, snap dat die mensen dachten dat ze veilig stonden met weinig aanvallen in de buurt maar persoonlijk zou ik kleine pony's niet buiten laten s"nachts.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:53

Horsie84 schreef:
Nee, dat is natuur.
In de 'natuur' had de pony meer kans om te 'ontsnappen'. Hier is geen ruimte meer voor de wolf, helaas. Elk verhaal is er 1tje te veel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 22:05