Lenneke en haar dierenopvang moeten verkassen: 'geen idee waarheen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Lenneke en haar dierenopvang moeten verkassen: 'geen idee waarheen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 21:21

Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Zes ezels, twee paarden, zeven eendjes en tien kippen moeten voor 1 maart worden ondergebracht op een nieuwe locatie. Alleen heeft de eigenaresse van Stichting Anniemals, Lenneke Barten, geen flauw idee waar zij met haar beestenboel naartoe moet. De dieren zijn stuk voor stuk 'kneusjes', die zijn gered uit slechte omstandigheden.

In 2018 begon Lenneke (39) met de opvang van de eerste dieren in Gemert. "Het begint met een heel groot dierenhart", vertelt ze, terwijl ze Sven, een van haar geliefde ezels, een knuffel geeft.

"Verwaarloosde dieren, gedumpte dieren. Of dieren ik red van de slacht die ik een huis wil geven"
Het is een aandoenlijk en gezellig tafereel. Maar "dit is absoluut geen droom", verzekert Lenneke. "Het is de keiharde werkelijkheid, die op je pad komt. Verwaarloosde dieren, gedumpte dieren. Of dieren die ik red van de slacht."

Maar die missie wordt nu dus in één klap een stuk lastiger. Lenneke heeft onlangs te horen gekregen dat haar dieren moeten verhuizen. "Ik wist dat deze locatie niet blijvend was, dat er gebouwd zou gaan worden. Dit was een noodoplossing." Van wrok is dus ook geen sprake. "Ik ben enorm dankbaar dat ik in Boekel terecht kon met mijn dieren."

Toch was de datum, 1 maart 2025, wel even schrikken voor de dierenliefhebber. "De eigenaren van het terrein gunnen mij alle goeds, maar hebben andere plannen met hun land waar Stichting Anniemals niet meer in past." En dus moet ze samen met een groepje vrijwilligers die haar helpen als een razende op zoek naar een nieuwe locatie.

"Ik denk dat de beesten ook wel voelen dat ik veel moet vechten"
En dan is er nog de gezondheidssituatie van Lenneke zelf. Zij kreeg vorig jaar de diagnose MS. Door haar ziekte moest ze dit jaar stoppen met haar werk in het onderwijs. "De dieren zijn in mijn ziekteproces nog belangrijker voor mij geworden. Of het nou de eenden of de kippen zijn... Ze houden me op de been. Ik denk dat zij ook voelen dat ik veel moet vechten."

Om geld op te halen voor haar stichting, heeft Lenneke in het verleden meegedaan aan de Vierdaagse, verzamelt ze oud ijzer, staat ze op markten en wordt ze online geholpen door Facebookgroepen. Nu hoopt ze dat er iemand is die mee kan denken over een nieuwe plek voor haar beesten.

"Ik hoop dat er iemand opstaat die me kan helpen." Een voorzichtig wensenlijstje? "Ik zoek een locatie met buitenruimte voor de dieren, maar ook een plek waar ze binnen kunnen staan. En met ruimte voor opslag. Al zou dat desnoods ook in de vorm van een container kunnen."

Op de website van Omroep Brabant is een filmpje te zien.

Lukasje

Re: Lenneke en haar dierenopvang moeten verkassen: 'geen idee waarheen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 22:41

Het komt mss dan plotser maar het is toch sowieso een risico om dieren te huisvesten op een stuk grond dat niet het jouwe is en waarvan je vooraf weet dat het niet blijvend is ?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 23:05

Lukasje schreef:
Het komt mss dan plotser maar het is toch sowieso een risico om dieren te huisvesten op een stuk grond dat niet het jouwe is en waarvan je vooraf weet dat het niet blijvend is ?

Dat wist ze toch ook... Wellicht was er op dat moment geen andere/betere keus. Hopelijk komt er snel een oplossing.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 00:29

Zes ezels twee paarden en wat gevogelte onder naam van een stichting. Waar hebben we het over de gemiddelde hobby boer heeft dat aantal ook. En bij dat gered van de slacht krijg ik sowieso jeuk. Ik zie het negatief misschien, maar vindt dit zo'n zielig verhaal om onderdak en hopelijk geld te krijgen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 00:59

pillow schreef:
Zes ezels twee paarden en wat gevogelte onder naam van een stichting. Waar hebben we het over de gemiddelde hobby boer heeft dat aantal ook. En bij dat gered van de slacht krijg ik sowieso jeuk. Ik zie het negatief misschien, maar vindt dit zo'n zielig verhaal om onderdak en hopelijk geld te krijgen.

Hier dezelfde mening...

Gered van de slacht... Goede woordkeus.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 08:59

In het kader van kerstmis zou je natuurlijk denken, goh, laat ik voor een keer eens mijn negatieve mening voor mij houden als die niets bijdraagt. Of je het nu wel of niet stichting waard vindt, of je het nu wel of niet een verstandige keuze vond dat ze daar haar dieren heeft gehouden, of je haar verhaal nu wel of niet in twijfel trekt, waarschijnlijk interesseert dat helemaal niemand geen ene hol.

Je kunt haar volgen op facebook, het is volgens mij een hele lieve meid met het hart op de juiste plek en ik hoop dat ze snel een plek vindt.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 09:57

Amandavd schreef:
In het kader van kerstmis zou je natuurlijk denken, goh, laat ik voor een keer eens mijn negatieve mening voor mij houden als die niets bijdraagt. Of je het nu wel of niet stichting waard vindt, of je het nu wel of niet een verstandige keuze vond dat ze daar haar dieren heeft gehouden, of je haar verhaal nu wel of niet in twijfel trekt, waarschijnlijk interesseert dat helemaal niemand geen ene hol.

Je kunt haar volgen op facebook, het is volgens mij een hele lieve meid met het hart op de juiste plek en ik hoop dat ze snel een plek vindt.

Ik ken Lenneke niet, maar ben het wel ongelooflijk eens met Amandavd.
_/-\o_

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:10

Er zal vast nog wel ergens een weiland zijn om te huren?

Dieren laten adopteren door mensen voor een vast maandelijks bedrag?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 10:50

Voor de internet warrior is geen enkel onderwerp taboe meer om een negatieve mening over te delen....
Maar wat schiet je er mee op? Wat schiet een ander er mee op?

Al red ze 1 kip en 1 ezel... boeiend, ieder leven is het waard.

Ik wens haar in ieder geval alle goeds

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 11:02

De vrouw zal opvangen wat ze binnen haar (financiële) mogelijkheden kan opvangen. Liever zo dan iemand die zijn hand overspeelt, veel te veel dieren opvangt zodat de dieren na x aantal jaren gered moeten worden van de redder.
Als het op dieren aankomt zie ik liever kwaliteit dan kwantiteit.

We zijn een harde wereld geworden als een simpele hulpvraag (en eigenlijk nog niet echt, journalist in kersttijd is hier gewoon opgesprongen) gezien wordt als een zielig verhaal ophangen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 11:32

Lukasje schreef:

Wat ik begreep moest ze plotseling op haar eerste plek weg vanwege ander bestemmingsplan dacht ik en vond toen een tijdelijk onderkomen en daar moet ze nu ook weg

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 11:36

Gini schreef:
De vrouw zal opvangen wat ze binnen haar (financiële) mogelijkheden kan opvangen. Liever zo dan iemand die zijn hand overspeelt, veel te veel dieren opvangt zodat de dieren na x aantal jaren gered moeten worden van de redder.
Als het op dieren aankomt zie ik liever kwaliteit dan kwantiteit.

We zijn een harde wereld geworden als een simpele hulpvraag (en eigenlijk nog niet echt, journalist in kersttijd is hier gewoon opgesprongen) gezien wordt als een zielig verhaal ophangen.

precies en als iemand dan toch een negatieve mening heeft dan is het een kleine moeite om haar op te zoeken op facebook en te zien dat ze echt goed werk doet en alle hulp inschakelt voor "haar kneusjes " en wel probeert geld in te zamelen maar toch is het duidelijk dat ze veel meer uitgeeft om de beestjes op de been te houden als dat er binnen komt. Ze is echt iemand met het hart op de juiste plek en heeft heel veel pech en een hele moeilijke tijd gehad. Vele anderen hadden al lang de handdoek in de ring gegooid maar zij blijft vechten voor de diertjes en dat is knap

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 11:41

Amandavd schreef:

Dit. Helemaal mee eens.
En niet eens alleen met Kerst.

Waarom weer van die zure reacties, die weinig positiefs toevoegen. We zitten op een paardenforum, dan zou je toch denken dat mensen hier van dieren houden? Maar ok, ben er al járen achter, dat dat helaas dus niet zo is bij een aantal......

Deze vrouw klinkt als iemand met een zeer goed hart en elk dier is een levend wezen, die liefde en compassie verdient. Hoe mooi is het, dat dit soort mensen nog bestaan!!! Lijkt me dat er wel iets te vinden moet zijn en heb alle begrip dat er daarvoor wat extra publicatie gezocht wordt..... Ik duim voor de beestjes en voor haar.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 12:03

Elisa2 schreef:
Er zal vast nog wel ergens een weiland zijn om te huren?

Ze heeft 2 oude ezels of in ieder geval meerdere dieren die niet op gras mogen. Ze heeft ook een zand gedeelte nodig en iets van een binnenruimte of overkapping. Ezels mogen niet in de regen staan, die hebben geen vet laag op hun huid zoals paarden dus moeten altijd droog kunnen staan

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:03

Ik heb ook een opvang, voor papegaaien. Nooit geweten dat je een bepaald aantal moet hebben om opvang te mogen heten. Niet gered van de slacht, wel komen er een paar uit slechte omstandigheden.

Kan iemand mij vertellen bij welke hoeveelheid ik er een ben?

Juist slim om de krant en tv erbij te halen. Dan heb je veel sneller antwoord op de vraag waar ze heen kunnen. Hopelijk vind ze snel iets.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:10

Er zit een grote ezelopvang in nl, daar zou ze de ezels aan af kunnen staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:12

Maar met MS als progressieve ziekte; daardoor niet meer kunnen werken, is dan het vasthouden aan zo'n stichting dan verstandig? En zou ze niet beter een permanent plekje voor de dieren kunnen gaan zoeken bv bij een kinderboerderij o.i.d.? Want straks is ze misschien in een zodanige toestand dat ze niet meer goed voor ze kan zorgen en ze in een situatie komt, dat de dieren inderdaad van de redder gered moeten worden.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:15

Waarom? Je moet hun ook niet vol laten lopen. Daar houd het ook een keer op. Die zijn allang blij dat andere opvangen bestaan. Op die manier kunnen ze met hun allen de boel helpen.

Zo doen we dat hier ook. Ik hoef niet elke vogel in huis te halen als er andere opvangen bestaan. De grootste in Nederland, World of Birds zat een paar jaar geleden met 2200 vogels! Die wisten ook niet meer hoe ze het finacieel moeten bolwerken, en vrijwilligers vind je ook niet genoeg. Als er dan kleinere opvangen zijn, kun je de hoeveelheden uitspreiden. Want geloof me, er is een heftig tekort. En er zijn veel opvangen voor papegaaien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:17

Benfan schreef:
Kan iemand mij vertellen bij welke hoeveelheid ik er een ben?

Op het moment dat je een stichting opricht, zal de belastingdienst daar wel ideeën over hebben, ja...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:33

Babootje schreef:
Maar met MS als progressieve ziekte; daardoor niet meer kunnen werken, is dan het vasthouden aan zo'n stichting dan verstandig? En zou ze niet beter een permanent plekje voor de dieren kunnen gaan zoeken bv bij een kinderboerderij o.i.d.? Want straks is ze misschien in een zodanige toestand dat ze niet meer goed voor ze kan zorgen en ze in een situatie komt, dat de dieren inderdaad van de redder gered moeten worden.

Vooral doorgaan met hetgeen je gelukkig maakt.... dat is in haar geval dieren redden.
Goed om wel afspraken te maken, voorzieningen te treffen voor wanneer het je niet meer lukt.
Maar verder: vooral doorgaan, mensen moeten een doel hebben om voor te leven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:39

Ninx schreef:
Babootje schreef:

Vooral doorgaan met hetgeen je gelukkig maakt.... dat is in haar geval dieren redden.
Goed om wel afspraken te maken, voorzieningen te treffen voor wanneer het je niet meer lukt.
Maar verder: vooral doorgaan, mensen moeten een doel hebben om voor te leven.

Dat moet dan wel ja. Want MS is een heel grillige ziekte. Kan langzaam gaan, maar kan ook ineens heel snel gaan. En dan moet je wel een goed vangnet hebben. Ik hoop dat het haar lukt hoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 14:40

Babootje schreef:

MS is op dat vlak een te onvoorspelbare ziekte om je leven meteen on hold te zetten en niets meer te ondernemen want 'wat als'.
En wie weet heeft ze daar wel over nagedacht. Heeft ze een plan voor wanneer het minder goed gaat. Is dat misschien wel de reden van het lage aantal dieren. De kans dat ze er meer over heeft nagedacht dan een doorsnee gezond persoon (die morgen ook opeens invalide kan zijn) is volgens mij best groot.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 15:45

Babootje schreef:

Dat vind ik wel heel hard. Als je MS hebt moet je dan maar de diertjes wegdoen waar je zoveel van houd omdat je ineens erg achteruit kan gaan? Ze heeft nu al best wel veel hulp van mensen die haar helpen bijv met een kalender ontwerpen en uitbrengen om geld in te zamelen of oud ijzer op te halen ect, dus ik denk echt wel dat ze iets geregeld heeft mocht ze ineens erg achteruit gaan. Maar ze zal zich vooral gaat focussen op het positieve en de liefde voor de dieren en zo lekker bezig blijft met wat ze leuk vind om te doen; dieren helpen. De diertjes die ze heeft hebben allemaal een verhaal en meeste hebben extra hulp en verzorging nodig , speciale behoeften/medicijnen ect en zijn al oud, en moet regelmatig de dierenarts bij komen.. die plaats je ook niet zomaar bij een kinderboerderij ofzo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 15:58

Sassy4barrel schreef:
Babootje schreef:

Dat vind ik wel heel hard. Als je MS hebt moet je dan maar de diertjes wegdoen waar je zoveel van houd omdat je ineens erg achteruit kan gaan? Ze heeft nu al best wel veel hulp van mensen die haar helpen bijv met een kalender ontwerpen en uitbrengen om geld in te zamelen of oud ijzer op te halen ect, dus ik denk echt wel dat ze iets geregeld heeft mocht ze ineens erg achteruit gaan. Maar ze zal zich vooral gaat focussen op het positieve en de liefde voor de dieren en zo lekker bezig blijft met wat ze leuk vind om te doen; dieren helpen. De diertjes die ze heeft hebben allemaal een verhaal en meeste hebben extra hulp en verzorging nodig , speciale behoeften/medicijnen ect en zijn al oud, en moet regelmatig de dierenarts bij komen.. die plaats je ook niet zomaar bij een kinderboerderij ofzo.

Het leven is hard helaas. En omdat het dieren zijn die wellicht niet zo heel goed plaatsbaar is, is het belangrijk om een goed vangnet en plan te hebben. Altijd belangrijk natuurlijk, maar zeker als je MS hebt.
Dat is wat ik zeg. Ik zeg helemaal niet dat ze haar dieren niet mag houden (van mij :+ )

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 16:07

Nee het niet hard , het leven is wat je ervan maakt... en je kan dingen van een postitieve kant bekijken of een negatieve. En als iemand een goed vangnet om zich heen heeft dan is het plaatsen van oude dieren waar ze haar kracht uithaalt helemaal niet nodig. Die mevrouw heeft al heel wat tegenslag gehad en blijft toch doorgaan en ook blijft ze genieten van de dieren in opvang daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Ze vraagt niet om het herplaatsen van dieren ivm MS (daar begin jij over) , ze zoekt een nieuwe plek waar ze haar dieren op kan vangen. Zij is degene die het mag invullen en gelukkig doet ze dat op een positieve manier