Charlotte Fry wint kür tijdens London International Horse Show

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Charlotte Fry wint kür tijdens London International Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-24 20:19

Eurodressage
Sport

Charlotte Fry en Glamourdale in Londen. Foto: © FEI/Jon Stroud

Charlotte Fry en Glamourdale hebben de Excel op z'n kop gezet op de tweede dag van de London Inernational Horse Show door de kür op muziek in de Wereldbeker Dressuur te winnen.

De Britse Fry, winnares van olympisch brons, herstelde zich nadat ze 'slechts' derde werd in de Grand Prix door mislukte pirouettes. Hierdoor behaalde haar olympische teamgenote Becky Moody haar eerste grote internationale overwinning met haar zelf gefokte Jagerbomb.

Glitter en glamour
Het hoogtepunt van donderdag 19 december 2024 was de FEI Dressage World Cup™ Kür op Muziek. De wedstrijd boeide het enthousiaste uitverkochte publiek, dat onder de indruk was van de muzikaliteit en harmonie van de 14 combinaties die deelnamen aan de prestigieuze wedstrijd.

Charlotte Fry en de 11-jarige KWPN-hengst Glamourdale (Lord Leatherdale x Negro) reden hun kür op de kenmerkende muziek van 'Best of Britan'-hits en zetten hiermee de International Arena in vuur en vlam. Hun optreden kreeg een staande ovatie van het thuispubliek, en een score van 86.645%. Hiermee herhaalden ze hun overwinning van 2022. De proef was niet helemaal foutloos, met wat spanning in stap en een verstoring in de wissels om de twee, maar de combinatie reed met veel energie en flair en kregen opnieuw de hoogste score.

Een emotionele Fry verklaart: "het gevoel dat ik vanavond in de ring had, was iets dat ik nog nooit heb gevoeld. Hij was geweldig, en hij stond aan. Ik ben zo dankbaar dat ik in Londen voor dit geweldige publiek zo'n proef heb kunnen rijden. Ik kan het publiek niet genoeg bedanken voor hun steun, niet alleen vanavond, maar het hele jaar door. Op weg naar Parijs, en ook in Parijs zelf, konden we al jullie steun voelen. Ik word er een beetje emotioneel van om terug te komen naar Engeland, en rijden voor dit publiek is echt een eer".

Freese in vuur en vlam
De in Duitsland wonende Noorse Isabel Freese bleef constant en evenaarde haar resultaat uit de Grand Prix, door twee keer de tweede plaats op te eisen met de Oldenburger hengst Total Hope (v. Totilas x Don Schufro) van Paul Schockemöhle en Lone Boegh Henriksen. Ze scoorden 83,270%

"Dit overtreft al mijn verwachtingen", zegt een emotionele Freese na haar proef. "Ik ben zo trots. Ik heb er altijd al van gedroomd om hier te rijden. Ik heb net acht weken niet kunnen rijden door een operatie, en dat maakt dit resultaat extra bijzonder. Mijn groom heeft buitengewoon goed voor Total Hope gezorgd, en misschien heeft de pauze goed uitgepakt voor ons allebei. Hij is in geweldige vorm."

Ondertussen verbeterde de nummer 4 van de wereld, Dinja van Liere, haar prestatie van de wereldbekerkwalificatie in Lyon door de derde plaats te bemachtigen met 80,225%. Ze nam haar nummer één, Hermes, niet mee naar Londen maar zadelde de 12-jarige KWPN-ruin Hartsuijker (v. Johnson x Scandic) van Jan Pieter Dalsem.

“Hij voelde geweldig aan, hoewel hij een beetje gespannen was tijdens de warming-up door het lawaai. Maar toen we eenmaal in de ring waren, kwam hij tot rust en gaf hij me een geweldige proef”, vertelt ze.

Première van de Beatles-kür
Thuisfavorieten Becky Moody en Jagerbomb (v. Dante Weltino x Jazz), winnaars van de Grand Prix, debuteerden met hun nieuwe Beatles-muziek. Een vroege miscommunicatie en vervolgens een fout bleken echter kostbaar voor de score, waardoor ze deze avond naast het podium eindigden. Jagerbomb haperde in de tweede galoppirouette: hij viel in draf toen hij eruit ging, en had even tijd nodig om te herstellen.

Hun Beatles kür is erg opzwepend en rijgt het ene nummer na het andere aan elkaar, waardoor hun kür muzikaal erg “vol” zit. Ze werden vierde met 80,160%.

Vier combinaties scoorden 80% in Londen.

De volgende wereldbekerkwalificatiewedstrijd vindt plaats in Mechelen, België, op 28-29 december. Dus mis het niet!

Afbeelding

Risxx

Re: Charlotte Fry wint kür tijdens London International Horse Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 23:31

Vreselijk

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 23:41

Verschrikkelijk dat dit de norm geworden is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 09:28

Het was te verwachten..

Ik heb er van genoten! Glamourdale wordt steeds beter!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:03

Waar heb je van genoten? De overdwars door de mond getrokken stang, de prachtig zagende handjes of de sporen die als satéprikkers de buik in gingen?

Het is een schitterende hengst maar haar rijstijl is walgelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:03

Van dat alles was gelukkig niks te zien, heb de hele wedstrijd bekeken waar er twee ruiters bij zaten die imo teveel met de hand reden en/ of teveel met spoor deden. Ik denk als je die verschillen eens zou gaan zien dat je wel wat anders zou zeggen.

Maar goed, ik weet dat er mensen zijn die toch altijd zullen zeiken..ik vraag me dan af. Waarom kijk je er dan naar als er toch niets goed is? Of voelt het zo fijn om anderen af te zeiken? geeft dat een beter gevoel over jezelf of over de eigen tekortkomingen als ruiter ofzo?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:26

Dan hebben wij echt een heel andere proef gezien.

Nu je het zo mooi op de man speelt zal ik je vragen even beantwoorden.

Waarom kijk je er dan naar als er toch niets goed is?
Ik heb de show niet gezien, ik was benieuwd naar de proef gezien de hoge score en hoopte dat ze iets aan haar rijden had veranderd maar helaas.

Of voelt het zo fijn om anderen af te zeiken?
Nee, totaal niet. Ik vind het jammer te zien dat de sport zo ontzettend slecht aan het worden is. De paardensport ligt onder een vergrootglas en het trekken, schoppen en zagen maakt nu niet bepaald dat het een positief beeld geeft. En ik heb het ook gewoon met het paard te doen.

geeft dat een beter gevoel over jezelf of over de eigen tekortkomingen als ruiter ofzo?
Ik heb het gelukkig niet nodig om mezelf beter te laten voelen, ik voel me prima en ben blij met mijn leven. En over mijn tekortkomingen als ruiter? Ik ben ruim 15 jaar geleden gestopt met rijden, ik startte toentertijd lichte tour en zal gerust mijn tekortkomingen hebben hoor begrijp me niet verkeerd maar ik heb mijn paard in ieder geval nooit de stang overdwars door de mond getrokken en mijn sporen waren een hulpmiddel en geen slagerswerktuig.
Ik ben echter gestopt omdat ik na een rotatieval tijdens het springen mijn rug op verschillende plaatsen verbrijzelde maar dat was geheel en alleen mijn fout en ik voel me ook niet geroepen omdat af te reageren op een voor mij verder onbekend Engels meisje.

Je kunt gewoon kritiek hebben op iets of iemand zonder dat je daar direct vreselijke bedoelingen bij hebt? We kunnen het prima oneens met elkaar zijn maar moet je het nu echt zo goedkoop op de man spelen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:30

Kritiek is wat anders dan afzeiken..ik wordt zo moe van die kudde mensen die alleen maar lopen te zeiken om het zeiken.

Zegt dat iets over mij? Ja, dat mijn tolerantie grens daarvoor wordt steeds lager en ik voel me ook niet geroepen om dan nog netjes te reageren op mensen die zelf zo reageren.

Kritiek is: goh, dit en dat ziet er goed uit maar dat zou nog wat beter kunnen.

Echt, ik zou je willen aanraden om alles te bekijken en dan vooral de verschillen te zien. Ze zal echt haar verbeterpunten hebben maar zoals je haar neersabelt is imo echt niet terecht.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:33

Waar loop ik te zeiken om het zeiken dan? Je kunt dit onmogelijk een fijne proef noemen. Sorry maar ik kan niets vinden waarvan ik zeg "Goh dat ziet er goed uit", het spijt me oprecht. Ik word hier echt niet vrolijk van.
Het enige positieve aan de proef is het geduld dat het dier heeft met deze amazone.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:38

Je ongefundeerde bericht met de vraag waar ik van genoten heb.

En ja, ik vond het een fijne proef en ik blijf daarbij..heb alles gezien en dus ook twee ruiters die ik discutabel vond maar daar zat zij niet bij.

En dan nog, snap ik dus niet dat mensen zo'n proef kijken om er dan alleen wat negatiefs neer te kunnen zetten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:43

Ik heb de proef ook gezien. Maar kan mij niet vinden in de punten. Er zaten zeker goede stukken tussen. Of zij de beste was kan ik niet over oordelen, want ik heb niet iedereen gezien. Vond wel dat Dinja een mooie kür had neergezet. En erg jammer dat Becky Moody in het begin al een hele grote fout had.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:45

Lees je wel? Ik heb aangegeven dat ik de proef bekeken heb om te zien of ze iets veranderd heeft aan haar rijden gezien de enorme score.
Volgens mij is mijn vraag niet "ongefundeerd", ik was oprecht benieuwd waarvan je nu zo genoten had aangezien ik niets kon zien waar ik van kon genieten. Dus wellicht had ik iets gemist of een andere proef bekeken.

Maar goed, dit gesprek is niet constructief en ik vind dat een beetje zonde van mijn tijd, ik heb wel betere dingen te doen dan mezelf te moeten verdedigen tegen persoonlijke aanvallen van iemand die ik niet eens ken, zeker in deze drukke dagen. Ga vooral genieten van dit soort proeven, als dat je vrolijk maakt doe vooral je ding. :j Ik blijf bij mijn mening dat de dresuuur kapot gemaakt wordt.

Fijne kerstdagen! <|- (en ja, dat is oprecht bedoeld)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:58

Ja zeker, ik zag alleen dit topic en toen dacht ik al..nou zullen wel weer gelijk negatieve reacties op komen. En ja hoor, ik snap het gewoon niet (in het algemeen) dat mensen naar dressuurproeven kijken terwijl ze het allemaal zo vreselijk vinden. Ik vind bijvoorbeeld Academische dressuur ook niet om aan te gluren, maar ik ga dan niet kijken naar de filmpjes om er vervolgens negatief op te reageren. Ik denk dan, ieder z'n ding. (wederom in het algemeen)

Dat stukje stoort me gewoon, dus excuses voor mijn wat minder aardige reactie. Dus dankjewel en jij ook fijne kerstdagen!

FriesWytske: Je bedoeld de hoge punten? Ze scoorden 10en en 9.5en voor de uitgestrekte gangen zag ik, dat gaat best hard. Dinja vond ik ook een fijne kur neerzetten en Isabell Freese ook. Becky was inderdaad jammer van die grote fout, anders waren zij ook grote kanshebbers geweest.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:01

En die uitgestrekte gangen vond ik die punten dus niet waard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 14:09

Ik heb de punten niet zitten kijken, maar de proef zonder daar op te letten.
En de rest ook niet gezien dus geen vergelijkingsmateriaal.

maar ik zie het vreselijke ook niet.
Zijn er puntjes dat je denkt, daar zie ik graag net wat meer lucht of zo, zeker.
is alles perfect, nope, maar dat is ook niet snel zo.

Maar nee vind de kritiek van zagende handen en sateprikkers ook niet gegrond.
Hij heeft steeds een wiebel lip, maar dat doet hij in elke onderdeel, naar mijn idee niet te maken met de druk van de stang.

ik zag echt een paard en ruiter die samenwerken.
En zeker het happy athlete proberen te hebben.
Als dit de proeven zijn waarmee de top zich weer uit gaat bouwen en aan gaat meten gaan we zeker weer de goede kant op en zijn we van de echte trekruiters af.

Ik vond de muziek overigens ook heel mooi aansluiten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 16:32

FriesWytske schreef:
En die uitgestrekte gangen vond ik die punten dus niet waard.

Ik snap het wel, hij is echt ruim met een prachtig voorbeen en achterbeen die goed mee komt. Als je zijn uitgestrekte gangen vergelijkt met die van Total Hope bijvoorbeeld..enorm verschil.

Of het dan echt die punten moeten zijn.. dat weet ik niet. Wil alleen even aangeven dat ik de uitgestrekte gangen wel goed vind.

Het is gewoon een ontzettend goed paard vind ik. Waar hij eerder slecht piaffeerde was dat nu ook beter.

En idd, DP mee eens dat de muziek goed aansluit. Ook dat kan punten opleveren of kosten. Ze werkt ook heel goed af, qua afwerking was er ook wel echt verschil te zien tussen de verschillende deelnemers. Maar goed, dat is natuurlijk ook ervaring.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 21:46

Soms moet je verder kijken dan je neus lang is. De geliefde Van Olst gebruikt schoenpoets om wondjes bij de paarden te verbloemen. Zoek het maar eens op.

Ook ik heb gewerkt bij een stamboek. En genoeg gezien & gehoord. Dus ja, vreselijK!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:09

Dat klinkt niet chique inderdaad maar deze proef kon mij ook wel bekoren. Oren rustig, staart nul keer gezwiept, knabbelt vriendelijke op het bit, neusje komt mooi voor de loodlijn in aantal overgangen etc…

Rest niet gezien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:19

Risxx schreef:
Soms moet je verder kijken dan je neus lang is. De geliefde Van Olst gebruikt schoenpoets om wondjes bij de paarden te verbloemen. Zoek het maar eens op.

Ook ik heb gewerkt bij een stamboek. En genoeg gezien & gehoord. Dus ja, vreselijK!

Soms moet je niet alles geloven wat mensen rond bazuinen..

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:30

Of moet je soms niet alles wegschuiven omdat je wil dat het niet zo is?

Geloof mij, als je een paar hengstenkeuringen meewerkt dan weet je genoeg. Overigens is het schoenpoets verhaal door een groom van Van Olst naar buiten gebracht.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:36

Baalde van die piaffe. Herinnerde me er weer aan dat hij van zichzelf stiekem helemaal niet zo’n sterk achterbeen heeft. Raakte daarin uit balans en ging er wat achter lopen. Verder wel een fijne proef om naar te kijken. Naar mijn idee veel beter dan in Parijs.

Als je zagende handen en doorgetrokken stang hierin ziet, dan denk ik dat je op die onderwerpen nog wat kennis te vergaren hebt :Y)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:39

Risxx schreef:
Of moet je soms niet alles wegschuiven omdat je wil dat het niet zo is?

Geloof mij, als je een paar hengstenkeuringen meewerkt dan weet je genoeg. Overigens is het schoenpoets verhaal door een groom van Van Olst naar buiten gebracht.

Ik heb echt al zoveel hengstenkeuringen meegemaakt. Weet echt wel hoe het werkt in het wereldje maar ook dat verhalen heel snel een eigen leven gaan lijden.

Bovendien als je die dieren irl ziet dan vallen wondjes echt wel op. Dat verdoezel je niet zomaar even met schoensmeer.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:44

Lijkt me lastig verdoezelen ook op een FEI wedstrijd, waar de stewards na de rit mond en flank nagaan met een witte handschoen om bloed uit te sluiten. Denk dat ze raar staan te kijken als ze ineens een hand vol smeer hebben :+

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 22:56

Pff wat een negativiteit hier...ik zie geen zagende handen of prikkende sporen hoor? Snap oprecht niet waar je dat ziet??

Ik heb genoten van de proef en vind het een erg fijn beeld om naar te kijken! Fan van Glamourdale sowieso en vind Lottie erg vriendelijk rijden! En de muziek is fantastisch!! maakt het helemaal af.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 23:08

denisesilver schreef:
Lijkt me lastig verdoezelen ook op een FEI wedstrijd, waar de stewards na de rit mond en flank nagaan met een witte handschoen om bloed uit te sluiten. Denk dat ze raar staan te kijken als ze ineens een hand vol smeer hebben :+

En toch was het op een echte wedstrijd! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Achja. De wereld wil het niet zien. Zolang bekende olympische ruiters ook paarden door blijven trainen die letterlijk een gat in de pees hebben, omdat ze er geld voor krijgen.

Noem het maar negativiteit, het is helaas gewoon de realiteit. Ook ik was vroeger fan van de paardensport :D