Algemeen

Terwijl binnen het geluid wordt getest en de verwarming blaast, rijden buiten touringcars en taxibusjes af en aan. De kerstshow van het Hippisch Centrum Exloo trekt per dag ruim zeshonderd bezoekers. Bijna tweeduizend in totaal. In 2019 werd de show bedacht door Lieuwe Koopmans van het paardensportcentrum. "Mensen zitten in het verzorgingshuis, hebben misschien weinig aanspraak. Er is niet veel te vertellen vlak voor de kerstdagen. Ik dacht 'als hippisch centrum gaan wij wat voor die mensen doen'."
De show begint met een arreslee die de rood en groen verlichtte piste rondrijdt, terwijl het Drents volkslied klinkt. Uiteindelijk trekken zo'n twintig acts voorbij aan de veelal oudere doelgroep. Vele daarvan laten onbetaald hun kunsten zien, zoals Lisette Peeters, die met haar voltigeschool een voorstelling geeft. "We komen uit de regio en het is gewoon een heel mooi initiatief", legt Peeters uit. "Volgens mij is dat onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. En we vinden het mooi om te laten zien wat we kunnen."
Samenwerken
Ook Hester Bischot komt uit de regio. Haar team brengt onder meer een choreografie met vuur op de planken. "Het is heel leuk om de mensen zo blij te zien. En we vinden het leuk om met Lieuwe Koopmans samen te werken. Het is fijn om dit ook samen zo te doen."
Meerdere artiesten en medewerkers wijzen naar Koopmans al de aanjager van deze show, maar dat wijst hij zelf resoluut van de hand. "Ik ben maar een radertje in het geheel. Ik ben een onderdeel van 150 medewerkers, dus iets teveel om dat zo te zeggen."
Gratis show
Ondanks de vrijwillige bijdrage van artiesten is de gratis show alsnog een kostbaar geheel voor het centrum. "Als je doortelt, komt je op een hoog bedrag uit, ik denk ook wel eens 'oeps'", zegt Koopmans daarover.
Koopmans wil het succes van de hal graag delen. "Geweldig. We hebben echt een heel mooi jaar gehad met grote toernooien. Een EK voor Iberische paarden, internationale menwedstrijden, internationale dressuur, keuringen. Het centrum was 45 bezet van de 52 in het hele jaar", somt Koopmans zo even op.
"Je maakt niet een topomzet op één evenement, maar omdat je heel veel door het hele jaar doet, krijg je toch een goed rendement. En dan gaan we één keer per jaar, tijdens de Kerstshow, eens niet aan geld denken. Dan gaan we zorgen dat die mensen een goede middag hebben. Met elkaar, voor elkaar. Dat is onze instelling hier."
Op de website van RTV Drenthe is een filmpje te zien.