Michael Klimke en topruiters vragen aandacht voor welzijn Paso fino’s

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Michael Klimke en topruiters vragen aandacht voor welzijn Paso fino’s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-24 22:58

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Een drie jarige ruin. Foto: Wikimedia Commons

Op het World Equestrian Center in Ocala waren bekende internationale ruiters aanwezig voor een wedstrijd. Onder andere Michael Klimke en Carl Hester waren daar om te starten.

Michael liep over het terrein en zag dat er in arena 5 een 'wedstrijd' werd gehouden met paso fino's. Wat hij daar zag, schaart hij onder dierenmishandeling. Hij had zoiets nog nooit gezien en was geschokt. Paso fino-paarden en de bijbehorende evenementen vallen niet onder de FEI, maar onder de USEF en de Amerikaanse federatie.

Toen Michael vroeg om uitleg bij een FEI-steward, kreeg hij te horen dat het bekend was dat het niet zijn zaken waren. Klimke is het daar uiteraard niet mee eens en hij vindt dat het de zaak is van iedere paardenliefhebber.

Oordeel zelf en bekijk de beelden hier.
Let op! De beelden kunnen als schokkend worden ervaren.

Gebruikte bronnen:

mvdbijl

Re: Michael Klimke en topruiters vragen aandacht voor welzijn Paso fino’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:28

Amerikanen doen allemaal van die idiote dingen met paarden. De tuigpaarden, walking horses, reining paarden, wij maken ons hier druk om paarden welzijn maar daar is heel veel te behalen.

CxKenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:29

Buiten de kwestie hoe en wat, bewonderingswaardig dat een topruiter zijn nek uitsteekt en hier aandacht voor vraagt! Er is genoeg weggekeken!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 23:33

CxKenzo schreef:
Buiten de kwestie hoe en wat, bewonderingswaardig dat een topruiter zijn nek uitsteekt en hier aandacht voor vraagt! Er is genoeg weggekeken!

Dat is zeker een goede zaak. Ik zie zoveel van dit soort narigheid voorbij komen op social media.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 00:03

In de basis zijn dit aangeboren gangen, in zuid amerika waar ze vandaan komen zeer gewenst wegens slecht terrein en wegen. Destijds zijn vrijwel alle paarden met zulke aanleg vanuit Europa daar heen verscheept ivm tolt slechter voor trekkracht en vooral uniform beeld voor de koets (er zijn nl nogal wat varianten van tolt, uniform beeld krijgen in draf is stuk makkelijker).
En ja de paso fino is de hyper trippel variant om de sier mee te maken, peruaanse paso maakt meters in gang, deze amper.
Bitten hm, stang en trens is net zo goed een lading metaal in de mond en in een van de filmpjes gaan de teugels lang zonder toestanden. Ik zou het heel interessant vinden om hier zo'n teugeldruk meter tussen te hangen, want ik zie meer lichte aanleuning en bit in balans met hoofd/lichaamshouding dan een aangespannen teugel om die hoofdhouding zo te houden. En dan voor de dressuur ook een proefje met zo'n meter er tussen.
En ja het is aardig wat bit en je kan er geen fouten mee veroorloven, dan is je paard stuk. Dit zijn geen bitten waar je een paard mee opleidt, wel voor opleiding af en paard super licht aan de hulpen wat ook zeker de bedoeling is van deze manier van rijden, want anders houdt je dit niet uren lang vol en je paard ook niet.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 00:32

Nou ik heb dus gezien wat voor bitten ze hier gebruiken, en daar zit een neusboog bij met flinke haken erop. En met een mondstuk met een gigantische lepel eraan. Dus daar kun je wel pijn mee doen :n
Afbeelding
En dat de ketting boven langs dus gewoon een metalen boog is met pinnen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 00:45

Wie heeft de serie Polo op Netflix gekeken?
Dat lijkt me ook een tak waar paarden soms als object gezien worden.

De meest vreselijke reels komen van ‘dansende’ Paso’s, Friezen, Arabieren, tuigers etc voorbij op sociale media.

Sluit me aan bij czkenzo, goede zet!

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 09:38

tamary schreef:
In de basis zijn dit aangeboren gangen, in zuid amerika waar ze vandaan komen zeer gewenst wegens slecht terrein en wegen. Destijds zijn vrijwel alle paarden met zulke aanleg vanuit Europa daar heen verscheept ivm tolt slechter voor trekkracht en vooral uniform beeld voor de koets (er zijn nl nogal wat varianten van tolt, uniform beeld krijgen in draf is stuk makkelijker).
En ja de paso fino is de hyper trippel variant om de sier mee te maken, peruaanse paso maakt meters in gang, deze amper.
Bitten hm, stang en trens is net zo goed een lading metaal in de mond en in een van de filmpjes gaan de teugels lang zonder toestanden. Ik zou het heel interessant vinden om hier zo'n teugeldruk meter tussen te hangen, want ik zie meer lichte aanleuning en bit in balans met hoofd/lichaamshouding dan een aangespannen teugel om die hoofdhouding zo te houden. En dan voor de dressuur ook een proefje met zo'n meter er tussen.
En ja het is aardig wat bit en je kan er geen fouten mee veroorloven, dan is je paard stuk. Dit zijn geen bitten waar je een paard mee opleidt, wel voor opleiding af en paard super licht aan de hulpen wat ook zeker de bedoeling is van deze manier van rijden, want anders houdt je dit niet uren lang vol en je paard ook niet.

Niet helemaal mee eens dat dit aangeboren gangen zijn, bij dit ras wel., maar ze doen het ook met friese paarden…. Tussen 2 palen zetten ze ze vast en dan maar ‘soort van piafferen’ zodat ze ook zo gaan trippelen…
Laatst bijgewerkt door Sita_xx op 21-12-24 10:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 09:47

Zeker een goeie zaak dat hier aandacht voor wordt gevraagd. Dit is pure dierenmishandeling. Nou is de sport zoals wij die kennen er ook niet vies van.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 09:58

Helemaal mee eens.
Maar vergeet niet dat een sport waarbij een paard zo mooi mogelijk zijn benen moet optillen, zo langzaam mogelijk dansend moet draven, zo groot mogelijke zijwaartse passen moet maken in wezen niet veel verschilt van een sport waarin zo klein mogelijke trippelpassen gemaakt moeten worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:08

rien10 schreef:
Helemaal mee eens.
Maar vergeet niet dat een sport waarbij een paard zo mooi mogelijk zijn benen moet optillen, zo langzaam mogelijk dansend moet draven, zo groot mogelijke zijwaartse passen moet maken in wezen niet veel verschilt van een sport waarin zo klein mogelijke trippelpassen gemaakt moeten worden.

Met het verschil dat Paso Fino's van nature zo lopen. Het zijn gangenpaarden. Veulens lopen al zo. Verder eens met je analogie :D.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:30

Beetje jammere reactie ven die FEI steward. Met wat uitleg had Klimke in ieder geval geleerd dat de gang normaal is, dat het een wedstrijd is waarbij de paso fino (de gang dus) getoond wordt, zoals bij IJslanders de rentelgang - over korte afstanden dus. Dat Paso Fino's (het paard dus) net als IJslanders verdomd veel temperament en go hebben, en dat de bitten niet anders zijn dan bij Western wedstrijden.

Dat dan sommige ruiters te grof met hun handen zijn is niet fraai, maar dat dressuurruiters de neusriem zo strak aansnoeren dat de tong blauw wordt is dat ook niet.

All in all ben ik niet geschokt van wat ik zie - er worden nette gangen gereden, met shanks met aanleuning (en dat is dan het verschil met Western, maar niet anders dan bij dressuur). Zuivere gangen ook. Daar kunnen de Western pleasure jongens met hun 'cripple-lope' nog wat van leren.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:31

De excessen in de ene discipline praten de excessen in een andere niet goed.
Maar dit gaat nu over deze beelden.
En voor mij zijn ze duidelijk over de grens van het toelaatbare. Daarbij maak ik me nog de bedenking: als dit een internationaal toonmoment is, hoe gaat het er dan aan toe tijdens de training of bij would-be topruiters? ”

Respect voor de topruiters die durven hun bek open doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:35

Tja, ik zie geen excessen hier. Het is de normale gang van de Paso Fino. Wat meer verzameld dan in de wei, net als dat 'wij' de draf wat meer verzamelen (of heel veel) als we rijden.

Ik zie geen onregelmatige gangen (wat je wel bij Western pleasure ziet), ik zie geen open monden, ik zie geen blokken of kettingen aan de benen zoals bij de Tennessee Walker 'big lick' wedstrijden.

En ja, ik vergelijk, want hoe moet ik anders zien dat iets een exces is?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:46

Wow ik snap niet dat mensen hier niet geschokt door raken.

Ik heb Paso Fino's gezien in NL en ja het is hun natuurlijke gang, maar die worden toch echt heel anders gereden.

Hier wordt er met enorme scherpe bitten in de mond geragd, paarden staan stijf van de stress. De bitten die er tussen zitten..van die gemene twisted wired bitten zijn hier verboden. Dat lijkt me al wat zeggen?

Alleen maar goed dat hier aandacht voor gevraagd wordt! In Amerika is er inderdaad nog veel winst te behalen qua paardenwelzijn en dierenmishandeling.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:47

rien10 schreef:
Helemaal mee eens.

Het gaat niet om de sport maar op de manier waarop, we zijn ook allemaal (terecht) verontwaardigd als een dressuurpaard mishandeld wordt om dit allemaal te kunnen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:51

Ik vind dit in de aard van de pot verwijt de ketel als het gaat over disciplines.

Als hij wat aan de kaak wilt stellen zou het bewonderingswaardiger zijn als dit binnen zijn eigen sport is. Denk dat daar ook genoeg te halen is met betrekking tot wedstrijd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:53

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:53

Schuur_ schreef:
Ik vind dit in de aard van de pot verwijt de ketel als het gaat over disciplines.

Als hij wat aan de kaak wilt stellen zou het bewonderingswaardiger zijn als dit binnen zijn eigen sport is. Denk dat daar ook genoeg te halen is met betrekking tot wedstrijd.

Dus dan kijken we maar weg van mishandeling omdat het niet je eigen tak van sport is?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:56

Zeker niet maar het is raar dat hij zo op de bres springt om met de vinger naar een ander te wijzen. Dan trek het algemeen naar paardensport maar niet 'kijk hun eens paarden mishandelen'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:00

Dat vind ik onzin, op dat moment op die wedstrijd waren zij hun paarden aan het mishandelen. De dressuurruiters niet anders zouden ze dat ook wel benoemd hebben. En misschien zelfs wel zelf ingegrepen want dat is makkelijker voor ze.

Als Charlotte Dujardin haar paard mishandelt gaan we ook niet zeggen dat iemand die geen dressuur rijdt er niks van mag zeggen of dat ze het algemeen over de gehele paardensport moeten hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:07

Haters zouden kunnen stellen dat het momentopnames zijn of dat er geknipt en geplakt is in de beelden. En dat we weten niet wat eraan voorafgegaan is. Of dat je zelf nog nooit op dat niveau dat soort wedstrijden gereden hebt en dat je dus niet weet wat de bedoeling is. En oh ja, waarom de personen die het zagen niet op dat moment de ruiters aanspraken, maar gewoon gefilmd hebben.

Gelukkig ben ik geen hater. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:09

Gaan we nu echt heel zielig vergelijken met een paard die af en toe achter de loodlijn loopt met dit gerag?

Vraag me oprecht af of sommige mensen de filmpjes wel bekeken hebben..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:15

Ik gebruik alleen maar de argumenten die je hoort in dressuurtopics. Misschien kan het juist als eyeopener dienen hoe zielig, frustrerend en onzinnig dat soort argumenten dus zijn.
Meer dus een oproep om dat soort argumenten in zijn algemeenheid naar de vuilbak te verwijzen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:22

Eens dat er erg veel mishandeling voorkomt in alle takken van paardensport.

Maar ben blij dat een beroemdheid in de paardenwereld zich erover uitspreekt. Wat jij of ik ervan vinden zal iedereen worst wezen, maar de mening van iemand als Klimke telt wel, naar hem wordt wel geluisterd.

Dit soort mensen kunnen een echte verandering op het gebied van dierenleed in gang zetten, alleen al door de aandacht die hun uitspraken krijgen.