Sport

Dante Weltino OLD, het Grand Prix-paard waarmee Therese Nilshagen carrière maakte in de topsport en tweevoudig olympisch teampaard voor Zweden, is met pensioen gegaan uit de sport.
Dante Weltino OLD is een 17-jarige Oldenburger hengst van Danone I uit de merrie Rihanna (Welt Hit x Noble Roi xx x Figaro). Hij werd gefokt door Olaf Bahls.
Reservekampioen Oldenburger hengstenkeuring
De zwarte hengst, destijds eigendom van Ernst Kemper en Norbert van Laak, werd uitgeroepen tot reservekampioen tijdens de Oldenburger hengstenkeuring 2009 in Vechta. Fairbanks, die nu in de Verenigde staten staat als hunter-dekhengst won toen de titel.
Dento Weltino werd tijdens de veiling verkocht voor 140.000 euro, maar de koper verdween na de biedingsstrijd, zonder het verkoopdocument te tekenen. De hengst werd toen opnieuw aangeboden en voor 130.000 euro verkocht aan Peter Baron von Le Fort, een zakenman uit Hamburg die een Zwitserse familie vertegenwoordigde. Later trad de Zwitserse familie Wespe naar voren als de echte eigenaren en Dante Weltino verhuisde naar hun Dressage Performance Center Lodbergen. Urs Schweizer, hun manager in die tijd, had Dante Weltino tijdens de veiling gescout voor hun fokprogramma.
De hengst doorliep zijn 30-dagen-verrichtingsonderzoek in het najaar van 2010 in Schlieckau, waar hij een 8.10 kreeg voor dressuur en een 8.02 voor springen. In totaal kreeg hij 8.20 punten. Hij verkreeg een levenslange goedkeuring vanwege zijn sportprestaties.
Eerste wedstrijden
Dante Weltino werd voor het eerst uitgebracht door Jan Steiner, maar vanaf 2012 maakte hij zijn debuut met de Zweedse Therese Nilshagen, die als teamruiter was ingehuurd bij Lodbergen.
Zij wist hem te kwalificeren voor de Bundeschampionate 2012 en eindigde als 23e in troostfinale voor 5-jarigen. Ze wist zich opnieuw te kwalificeren voor Bundeschampionate 2013, maar nam hem niet mee naar Warendorf. In plaats daarvan won ze dat jaar zilver op de rug van een andere hengst, Sean Connery (Sir Donnerhall x Rotspon).
In 2014 reed Therese Dante in de kwalificaties van de Nürnberger Burgpokal en ging met een kwalificatie-score van 75.732% naar de finale in Frankfurt. Daar eindigden ze als 10e.
Olympische Spelen Rio gemist
In het najaar van 2015 maakte de combinatie zijn nationale Grand Prix-debuut en eindigden ze als 5e in de finale van de Louisdor Cup in Frankfurt. In die tijd werden ze getraind door Klaus Balkenhol.
Hun debuut in de internationale Grand Prix was in februari 2016, tijdens het CDI Lier. Daar reden ze in hun eerste Grand Prix-proef naar een score van 67.440%. Van daaruit gingen ze naar Herning, Hagen, Odense, Roosendaal en Rotterdam. Bij die laatste wedstrijd was hun Grand Prix-score opgeklommen naar 73.500% en werden ze genomineerd voor het Zweedse team voor de Olympische Spelen van 2016. Ze reisden naar Rio, maar de zwarte hengst liep daar een blessure op en kwam niet door het voordraven, noch door de hercontrole. Mads Hendeliowitz, reserve voor het team, nam haar plek over. De blessure bleek later in het heupgewricht te zitten en het kostte Dante Weltino enkele maanden om te herstellen.
2017 het belangrijkste jaar in zijn carrière
In mei 2017 maakten Nilshagen en Dante Weltino hun internationale rentree tijdens het CDI Aalborg, waar ze in de Grand Prix 73.900% scoorden. Daarna gingen ze naar Roosendaal en Rotterdam om hun vorm te bewijzen. Ze werden opnieuw aangewezen voor het Zweedse team, nu voor de Europese kampioenschappen op hun thuisgrond in het Zweedse Gothenburg.
Ze wonnen brons met het team en liepen net een individuele medaille mis. Ze eindigden op de vierde plaats in de Grand Prix Special, met een score van 78.585%. Daar kwam Nilshagen in haar carrière het dichtste bij een individuele medaille bij een groot FEI-kampioenschap. In de Kür op Muziek werden ze vijfde.
Kort na Gothenburg reed de combinatie zijn persoonlijk record in de Grand Prix, 77.980%, tijdens het CDI Stockholm in 2017.
Zekerheid Zweedse team
De combinatie werd in de zes jaar daarna een zekerheid voor het Zweedse team. Ze misten nooit een groot kampioenschap, en dat is een indrukwekkende prestatie als het aankomt op het trainen en managen van paarden. De combinatie werd ook zeer geroemd en was geliefd om de lichtheid en vriendelijkheid in hun voorkomen.
In 2018 stond Dante Weltino niet ter dekking, om zich volledig te richten op zijn sportcarrière. Dante Weltino en Therese vertegenwoordigden Zweden bij de World Equestrian Games in Tyron, waar ze 10e werden in de Special met 75.821%. De Kür werd afgeblazen vanwege een naderende orkaan.
Bij de Europese kampioenschappen 2019 in Rotteram eindigden ze als 14e in Special met 75.365% en werden ze 11e in de Kür met 78.946%. Ze reden in Tokio in 2021 voor het eerst de olympische rijbaan binnen en werden met 79.721% 14e in de afsluitende Kür. Bij de Europese kampioenschappen 2021 in Hagen, zes weken later, werden ze twee keer achtste, in de Special met 76.869% en in de Kür met 81.325%.
Balkenhol werd minder flexibel qua reizen, en Nilshagen begon meer te vertrouwen op de trainingen van de Zweedse bondscoach Louise Nathhorst. Bij de wereldkampioenschappen 2022 in Herning eindigden ze als 13e in de Special met 74.848% en werden ze 11e in de Kür met 83.046%.
Tijdens de Europese kampioenschappen 2023 in Riesenbeck reden ze naar een achtste plek in de Special met 76.410%, en een zesde plaats in de Kür met 86.132%. Uiteindelijk eindigden ze op de Olympische Spelen 2024 in Parijs op de 18e plaats in de Kür met 74.714%. Dat was de laatste wedstrijd in de carriere van Dante Weltino.
Nilshagen, die tegenwoordig in Duitsland woont, is nooit met Dante Weltino afgereisd naar de Zweedse kampioenschappen om daar een gooi te doen naar de nationale titel.
Pensioen
Nilshagen vertelde aan Eurodressage dat het op voorhand al zo gepland was dat Parijs de laatste wedstrijd van Dante zou zijn.
“Ik kan geen woorden vinden om uit te leggen hoeveel Dante voor mij betekent. Ik heb alles aan hem te danken”, zo laat Nilshagen exclusief weten aan Eurodressage. “Ik ben hem heel erg dankbaar voor de fantastische reis waarop hij me heeft meegenomen. Hij is één uit een miljoen en heeft een buitengewone geest en karakter. Elke ochtend is altijd een geweldige start van de dag, want mijn dag begint met een ritje met Dante.”
Ze voegt er nog aan toe: “toen ik in 2012 Dante begon te rijden, voelde ik meteen dat hij heel bijzonder was. Sindsdien is mijn nummer 1-proriteit het welzijn van Dante. Wat kan ik nog meer doen om hem de best mogelijke zorg te geven?”
Dante Weltino blijft wel ter dekking staan. Tot op dit moment heeft hij 25 goedgekeurde zonen, waarvan 15 in Studbook I, en 30 van zijn dochters zijn uitgeroepen tot staatpremiemerrie. In Duitsland staan 489 nakomelingen van hem geregistreerd voor de sport, waarvan 16 uitkomen op S-niveau, het hoogste niveau in Duitsland.
Nilshagen zal haar wedstrijdcarrière op het hoogste niveau voortzetten met haar eigen 9-jarige Navarro (Negro x San Remo), die ze uitbrengt op Inter II-niveau. Daarnaast rijdt ze ook het aanstormende Grand Prix-paard La Vie (Livaldon x Scolari) en het Lichte Tour-paard Bellany (Bon Coeur x Niro).
Hieronder kun je een video bekijken van Therese Nilshagen en Dante Weltino OLD tijdens Horses & Dreams 2023: