Sport

Zesvoudig olympiër Steffen Peters heeft bekend gemaakt dat hij een wedstrijdstop neemt omdat hij lijdt aan neuropathie.
De 60-jarige Peters, die vijf jaar geleden liet weten mentale gezondheidsproblemen te hebben, vertelt aan Dressage-News dat hij zich momenteel niet voorbereidt op een volgend groot kampioenschap.
Indrukwekkend palmares
De in Duitsland geboren en in San Diego wonende Steffen Peters nam voor het eerst deel aan de Olympische Spelen in Atlanta in 1996, en is sinds 2008 een constant lid van het Amerikaanse Olympische team, waarmee hij in Hong Kong zijn beste resultaat ooit behaalde met Ravel (4e). Gesponsord door Akiko Yamazaki werd hij 17e met Ravel in Londen 2012, 12e met Legolas in Rio 2016, 10e met Suppenkasper in Tokio 2021 en 51e in de GP met Suppenkasper in Parijs 2024. Hij won olympisch teamzilver en dubbel teambrons.
Hij reed vier maal op de World Equestrian Games. Hij won zilver en brons met het team, en individueel twee keer brons. In 2009 won hij de Wereldbeker. Op de Pan American Games nam hij twee keer goud met het team, en twee keer individueel goud mee.
Neuropathie
Na de Olympische Spelen van Parijs ging Suppenkasper met sportief pensioen. Peters' nieuwe olympische troef, Lombdard, ging naar Niki Clarke.
In een interview met Dressage-News legt Peters uit dat lichaamsbeweging en meditatie hem de afgelopen vijf jaar mentaal op de been hielden, maar dat hij nu worstelt met neuropathie. Dit is beschadiging of disfunctie van de perifere zenuwen (de verbinding tussen het centrale stelsel, de spieren en de organen - red.) is. Het kan symptomen veroorzaken als zwakte, gevoelloosheid en pijn, vooral in de handen en voeten.
“Grote veranderingen in mijn leven op dit moment”, vertelde hij dressage-news.com. “Ik investeer gewoon tijd in mezelf en ik geniet nog steeds van de clinics. Ik geef er normaal twee per maand, maar ik breng tussendoor wat meer tijd door om voor mezelf te zorgen, vooral voor mijn zenuwstelsel.”
Pauze, nog steeds lesgeven
Peters voegt eraan toe: “het is vrij eenvoudig na precies 50 jaar in de wedstrijdring. Ik begon toen ik 10 jaar oud was, en nu ben ik 60. Het is niet meer dan normaal dat je lichaam en je zenuwstelsel op een gegeven moment zegt: 'wacht even!' Dit is 50 jaar lang een enorme druk geweest. Misschien is het tijd voor een kleine pauze. Dat is precies wat ik aan het doen ben.”
Peters gaf onlangs een Masterclass tijdens de Pacific League World Cup-finale in Werribee, Australië. hij gaf aan dat hij niet gestopt is met paardrijden, maar tijd in zichzelf investeert.
“Ik heb het geluk dat ik geen structurele schade in mijn lichaam heb door het paardrijden, maar mijn zenuwstelsel heeft een klap gehad en daar ben ik nu mee bezig”, legt hij uit. “Iets anders waar ik schuldig aan ben, is dat ik er niet voor gezorgd heb tijdens de wedstrijdjaren, ik heb het hele idee van decompressie nooit serieus genoeg genomen. Ik genoot van mijn hobby's, maar ik lette gewoon niet goed genoeg op en luisterde niet goed naar mijn zenuwstelsel. Ik geloof echt in mediteren. Ik weet dat de geest heel krachtig is en kan genezen.”
Lees het volledige interview op Dressage-News.