Algemeen

De shows Royal Friesian Live op 9 en 10 januari tijdens de Hengstenkeuring 2025 hebben als thema USA en Canada en daarmee komt het indrukwekkende verhaal van wijlen Frank Leyendekker in beeld. De Friese acteur Freark Smink kruipt in de huid van de Friese paarden pionier Frank Leyendekker, wiens familie overkomt om in dit bijzondere verhaal in het WTC mee te beleven.
Leyendekker’s eerste paardenbox
Elke week vliegen Friese paarden naar alle uithoeken van de wereld. Vijftig jaar geleden was dat heel anders, toen werden de Friese paarden nog letterlijk verscheept en stapten pas vijf weken later na een lange zeereis in Amerika van boord. Frank Leyendekker – in 1950 zonder een dubbeltje op zak vanuit Witmarsum maar Amerika geëmigreerd – was de uitvinder van de eerste paardenbox. "De eerste groep Friese paarden vloog in 1977 met Lufthansa vanuit Amsterdam naar Amerika. Dit was de eerste keer dat Friese paarden per vliegtuig van Europa naar Amerika werden vervoerd", vertelde hij jaren later. "In 1979 verscheepte ik ook drie drachtige merries naar Amerika via Lufthansa. Deze twee transporten vormden de basis voor mijn fokkerij en openden de deur naar wereldwijd paardentransport." Geïntrigeerd door het verhaal van Frank Leijendekker? Kom dan naar Royal Friesian Live. Net als familieleden van hem, die er speciaal voor uit Amerika overkomen.
Freark Smink in de rol van Frank Leyendekker
De bekende Friese acteur Freark Smink vertelt tijdens Royal Friesian Live het verhaal van de geëmigreerde Friese boerenzoon en fokker van Friese paarden: Frank Leyendekker. Het is een rol die Freard ontroert. "Mijn vader sprak nooit een compliment uit. Echt nooit. Maar nu zou hij trots op me zijn. Freark tussen de Friese paarden. Hij hield zelf van Friese paarden. Zijn grote trots was de goedgekeurde hengst Ygram. 240. Toen die op 28-jarige leeftijd overleed, heeft hij een kraan laten komen en op ‘It Klif’ een kuil laten graven om Ygram waardig te kunnen begraven."