Stichting ruiters met beperking kampt met tekort vrijwilligers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Stichting ruiters met beperking kampt met tekort vrijwilligers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 18:53

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De Stichting Paardrijden Gehandicapten Emmen (SPGE) viert volgend jaar hun veertigjarig bestaan. Maar wordt die mijlpaal gevierd met een afscheidsfeestje? De stichting kampt namelijk met een tekort aan vrijwilligers en ziet zich in hun voortbestaan bedreigd.

Het lome geklos van hoefijzers weerklinkt op het asfalt. Een groepje ruiters keert terug na een rondje door het Noordbargerbos. Het gaat om een lesgroep van de Stichting Paardrijden Gehandicapten Emmen, die elke woensdag en donderdag in manage De Eekwal in Emmen worden gehouden. Al sinds 1985 maakt de stichting paardrijden mogelijk voor mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking. De ruiters krijgen daarbij extra begeleiding en hulp bij het rijden en oefenen. "Voor de ruiters zijn deze uren het hoogtepunt van de week", aldus bestuurslid Josien Wolters-Pierie. "Het samenzijn, de omgang met de dieren. de rondjes door het bos. Je ziet iedereen echt genieten."

Twee keer zoveel
Volgend jaar hoopt de stichting het veertigjarig jubileum te vieren. En dan het liefst niet in de vorm van een afscheidsfeestje. Want het tekort aan vrijwilligers begint hoe langer hoe meer voelbaar te worden. Wolters-Pierie: "Momenteel hebben we nog een groepje van 12 tot 13 vrijwilligers. Maar in eerdere jaren was dat twee keer zoveel. Soms moeten we lessen annuleren omdat er te weinig mensen zijn." Volgens het bestuurslid is de daling sinds corona echt merkbaar geworden. "Als het zo doorgaat, dan kunnen we volgend jaar geen lessen meer geven."

Rug-, buik- en beenspieren
Er lopen gesprekken met de sportcoaches van de gemeente Emmen. Daarnaast worden er flyers uitgedeeld, staat de stichting op de markt en wordt social media ingezet. Alles om maar zoveel mogelijk mensen warm te krijgen om zich aan te sluiten. En dat leidt wel eens tot succes. Henriet Groen heeft zich sinds kort aangesloten bij de SPGE. "Ik kwam hier via mijn dochter terecht. Zij is rolstoelgebonden. We zochten een sport voor haar en ze houdt enorm van paarden, dus we kwamen al snel hier uit", vertelt ze. "Want hier is het mogelijk."

Volgens Groen geniet haar dochter enorm van de tijd op de manege. Het is ook goed voor haar lichaam en dan vooral haar rug-, buik- en beenspieren. "Stoppen zou een ramp zijn. Voor heel veel ruiters. Andere plekken zijn ver weg van hier en niet iedereen heeft vervoer vanuit bijvoorbeeld een wooninstelling."

Mag niet gebeuren
Eén van de ruiters is Joyce (34), die al 13 jaar lang rijdt bij SPGE. Het liefst ziet ze dat activiteiten gewoon door kunnen gaan. Het zou anders een enorme teleurstelling zijn. "Maar we moeten positief blijven."

Volgens Pierie-Wolters wordt alles op alles gezet om de SPGE voort te kunnen laten bestaan. In de directe omgeving kunnen mensen niet terecht. Mocht het ophouden, dan kunnen mensen dus niet meer paardrijden. En dat mag niet gebeuren."

Klink op de link van de bron bovenaan de pagina voor een video.

Alja

Re: Stichting ruiters met beperking kampt met tekort vrijwilligers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:02

Wellicht zijn er nog bokkers die een handje willen helpen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:11

Ik kan het zo aanraden. Het vrijwilligerswerk is ontzettend leuk, en het paardrijden betekent heel veel voor de ruiters. Overal in het land zijn er maneges die vrijwilligers nodig hebben voor de ruiters die het niet helemaal zelfstandig kunnen, dus kijk zeker eens in de buurt als het je wat lijkt. (Zie bv https://www.verenigingfpg.nl/vind-hier-jouw-fpg-manege/ )

Ik hoop dat de SPGE nieuwe mensen kan vinden!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:43

Vervelend voor de vereniging. Drijven op vrijwilligers is niet houdbaar, denk ik. Er zit maar zoveel tijd in een dag, en aan vrijwilliger zijn zitten in verhouding best nog wat plichten. Daar moet je ook maar zin in hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:23

Paardrijden voor ruiters met een beperking draait altijd al op vrijwilligers, ik kan me dat ook niet anders voorstellen eigenlijk. Het is wel onder begeleiding van een instructeur, maar voor veel ruiters heb je ook iemand bij het paard nodig.

Met de 'vele plichten' valt het verder echt erg mee: je bent al behulpzaam als je eens in de week of soms eens in de 2 weken bijvoorbeeld een uurtje mee kunt helpen: 1 les van 1 ruiter. Meestal gaat het om paarden poetsen en opzadelen (soms zelf, soms samen met de ruiter), en het paard begeleiden terwijl de ruiter rijdt via een halstertouw of begeleidersteugel, en daarna weer afzadelen.

Mijn ervaring is dat veel vrijwilligers ook echt wel een tijd vrijwilliger blijven, omdat het erg leuk is en veel voldoening geeft. Dus ik zou het niet te negatief zien: het is geen enorm zwaar en verplichtend werk, het is gewoon lekker met een paard lopen en een praatje maken met de ruiter.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 22:01

Ik ben al jaren twee dagen per week vrijwilliger op een zorgmanege, (een half uurtje rijden vanaf Emmen dus er is wel een alternatief, onze cliënten komen vaak ook niet uit de directe omgeving) en het vrijwilligersrooster is hier ook altijd lastig rond te krijgen. Er is altijd een tekort aan vrijwilligers. Het verloop is ook vrij groot.

Ik vind het ontzettend leuk om te doen maar het is wel intensief, “mijn” cliënten hebben een behoorlijke beperking en het heeft echt wel even tijd gekost om goed op elkaar ingespeeld te raken.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 22:08

_San87_ schreef:
Vervelend voor de vereniging. Drijven op vrijwilligers is niet houdbaar, denk ik. Er zit maar zoveel tijd in een dag, en aan vrijwilliger zijn zitten in verhouding best nog wat plichten. Daar moet je ook maar zin in hebben.

Zeker wel houdbaar, alle stichtingen die dit aanbieden draaien bijna volledig op vrijwilligers. Wij bieden 13 dagdelen per week huifbedrijden en paardrijden aan, en dat dankzij 80 vrijwilligers die wekelijks één of meerdere dagdelen helpen.

Het vinden en vasthouden van vrijwilligers is inderdaad wel lastig en blijkt een uitdaging :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 22:10

Mjetterd schreef:
_San87_ schreef:

Zeker wel houdbaar, alle stichtingen die dit aanbieden draaien bijna volledig op vrijwilligers. Wij bieden 13 dagdelen per week huifbedrijden en paardrijden aan, en dat dankzij 80 vrijwilligers die wekelijks één of meerdere dagdelen helpen.

Wat ga je doen als vrijwilligers wegvallen?

Ik bedoel het niet lullig, al komt dat misschien zo over, maar bijna volledig op vrijwilligers draaien lijkt mij een recept voor het verhaal dat nu in de OP staat.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 22:12

_San87_ schreef:
Mjetterd schreef:

Ik bedoel het niet lullig, al komt dat misschien zo over, maar bijna volledig op vrijwilligers draaien lijkt mij een recept voor het verhaal dat nu in de OP staat.

Op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Zo gaat dat al 40 jaar bij ons :). Ervaring is gelukkig wel dat veel vrijwilligers járen lang blijven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 22:15

Mjetterd schreef:
_San87_ schreef:

Op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Zo gaat dat al 40 jaar bij ons :). Ervaring is gelukkig wel dat veel vrijwilligers járen lang blijven.

Oh, omdat je hierboven dit zegt:

Mjetterd schreef:
Het vinden en vasthouden van vrijwilligers is inderdaad wel lastig en blijkt een uitdaging :j

Strookt niet helemaal met elkaar. Maar goed te lezen dat vrijwilligers jarenlang blijven +:)+.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 22:15

Hoe wil je het anders doen? Er is bij deze bedrijven absoluut geen geld om zoveel mensen in dienst te hebben. Het aantal mensen dat bij ons in dienst is zijn op 1 hand te tellen en dan hebben wij ook nog dagbesteding en logeerweekenden erbij en daar zit alleen gediplomeerd personeel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 22:20

MairiMacBran schreef:
Hoe wil je het anders doen? Er is bij deze bedrijven absoluut geen geld om zoveel mensen in dienst te hebben. Het aantal mensen dat bij ons in dienst is zijn op 1 hand te tellen en dan hebben wij ook nog dagbesteding en logeerweekenden erbij en daar zit alleen gediplomeerd personeel.

Daarom de vraag wat je als stichting gaat doen als vrijwilligers wegvallen. Is dan enkel stoppen de optie?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 22:35

Heel hard je best doen om via verschillende kanalen nieuwe vrijwilligers aan te trekken. Social media, vrijwilligersbank van de gemeente, we hebben ook regelmatig stagiaires die nog wel eens blijven hangen.
Én je best doen om vrijwilligers te houden is ook een belangrijke. Laten zien dat je ze heel erg waardeert, geen misbruik van ze maken.
Ik ben ook vrijwilliger op een gewone manege geweest en ik was daar op een gegeven moment gewoon een onbetaald slaafje. Dan gaan mensen weg.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 23:01

_San87_ schreef:
MairiMacBran schreef:

Daarom de vraag wat je als stichting gaat doen als vrijwilligers wegvallen. Is dan enkel stoppen de optie?

Als vrijwilligers wegvallen is dat wel wat het is. Een betaalde kracht naast ieder paard laten open is onbetaalbaar.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 01:01

Ik denk dat alle fpg-maneges op vrijwilligers draaien. :j

Of dat ook echt logisch is/houdbaar is... Niet echt... Maar een manege houden is sowieso een ingewikkeld iets, zakelijk, en met deze doelgroep misschien nog wel meer. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 08:53

_San87_ schreef:

Ja, zonder vrijwilligers blijft er voor mensen met een beperking maar weinig over dat ze kunnen doen in hun vrije tijd of ter ontspanning. Dat draait vrijwel allemaal op vrijwilligers. Niet alleen paardrijden, ook andere sport- en cultuuractiviteiten, extraatjes...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:05

Het tekort aan vrijwilligers is helaas echt een probleem van deze tijd, ook reguliere rijverenigingen kampen hiermee. Mensen zijn tegenwoordig zo druk met van alles. Voor deze manege hoop ik dat ze nog vrijwilligers kunnen vinden en dat het niet hoeft te stoppen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:13

Shadow0 schreef:
_San87_ schreef:

Ja, zonder vrijwilligers blijft er voor mensen met een beperking maar weinig over dat ze kunnen doen in hun vrije tijd of ter ontspanning. Dat draait vrijwel allemaal op vrijwilligers. Niet alleen paardrijden, ook andere sport- en cultuuractiviteiten, extraatjes...

Dit dus, ik ben al 25 jaar vrijwilliger bij een stichting die activiteiten aanbied voor mensen met een verstandelijke beperking (koken, dansen, soos enz).

Helaas hebben wij vorig jaar 1 van de groepen stop moeten zetten door het gebrek aan vrijwilligers. De groep die ik leid heeft in ontzettend zwaar weer gezeten, maar via 1 maatschappelijke stage is een vrijwilliger blijven hangen, en er heeft zich er 1 aangemeld uit zichzelf. Die dames zijn van dezelfde leeftijd en daardoor hebben we echt een stukje verjonging er bij, wat alleen maar ten goede komt aan de stichting.

Vrijwillig is niet vrijblijvend, ik heb elke even week de vrijdagavond dus een verplichting. Daar plan ik andere afspraken om heen.
17 januari is mijn broertje jarig, maar hebben we ook een nieuwjaarsreceptie voor deelnemers en vrijwilligers van de stichting, dan kom ik dus pas na 22 uur op die verjaardag. Snap heel goed, dat niet iedereen daar zin aan heeft, aan die 'verplichting'. Een keer niet gaan kan, maar als je niet kan bouwen op je vrijwilligers, kan je de groep niet draaiende houden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:21

_San87_ schreef:

En buiten dat, alles wordt duurder en de vrijwilligers kunnen niet altijd gratis blijven werken. Ze moeten ook hun rekeningen kunnen blijven betalen. Dus dat alles blijft drijven op vrijwilligers is niet meer van deze tijd!

En ook de verplichtingen eraan gekoppeld en dat is ook een dingetje.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 17-12-24 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:22

Ik ben wel benieuwd, hoe je dit dan voor je zou zien? Of zou je liever zien dat het niet meer bestaat?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:24

TurdusMerula schreef:
Ik ben wel benieuwd, hoe je dit dan voor je zou zien? Of zou je liever zien dat het niet meer bestaat?

Betalend werk aanbieden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:31

Gaat nooit werkbaar zijn... Elke dag een paar uur mensen in dienst nemen is niet rendabel, als het je al zou lukken.

Ik ben niet tegen, ik denk alleen niet dat het realistisch is.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:36

Ragdollcat schreef:
TurdusMerula schreef:

Betalend werk aanbieden.

Dan wordt het paardrijden voor verstandelijk gehandicapten onbetaalbaar, helaas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:37

Ragdollcat schreef:
_San87_ schreef:

En buiten dat, alles wordt duurder en de vrijwilligers kunnen niet altijd gratis blijven werken. Ze moeten ook hun rekeningen kunnen blijven betalen. Dus dat alles blijft drijven op vrijwilligers is niet meer van deze tijd!

En ook de verplichtingen eraan gekoppeld en dat is ook een dingetje.

Ja, tijd wordt steeds kostbaarder. Dat merk je als eerste bij stichtingen die afhankelijk zijn van vrijwilligers.

Ik ben zelf ook gestopt met vrijwilligerswerk omdat ik het qua tijd niet meer rond kreeg, helaas. Dat vond ik echt jammer.

TurdusMerula schreef:
Gaat nooit werkbaar zijn... Elke dag een paar uur mensen in dienst nemen is niet rendabel, als het je al zou lukken.

Ik ben niet tegen, ik denk alleen niet dat het realistisch is.

Krijgen de vrijwilligers eigenlijk een vrijwilligersvergoeding?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:39

Dan wordt het steeds lastiger om vrijwilligers te vinden waarop je bouwen kan.

Dat verneem ik zelf van iemand die ooit vrijwilliger was, is ook om deze redenen mee gestopt.

Want ze rekenen steeds op je en steeds meer dingen sluipen dan erin.