Olympisch springpaard VDL Edgar M overleden na ongeluk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Olympisch springpaard VDL Edgar M overleden na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 20:23

Bokt Nieuwsredactie
Sport

VDL Edgar M met ruiter Marlon Modolo Zanotelli tijdens de Wereldbekerwedstrijd in Bordeaux in 2023. Foto: ©Leanjo de Koster/FEI/Flickr

Olympisch springpaard VDL Edgar M is niet meer. Hij overleed als gevolg van een ongeluk tijdens de training, zo maakte zijn amazone Ingrid Gjelsten op haar sociale media bekend. De KWPN-ruin van Arezzo VDL uit een Marlon-merrie is 15 jaar geworden.

VDL Edgar M werd op het hoogste niveau in eerste instantie uitgebracht door de Braziliaan Marlon Modolo Zanotelli. De combinatie won in 2022 nog de CSI5*W 1.60m Rikstoto Grand Prix in Oslo, de CSI5* 1.60 m Trophée de Genève tijdens het CHI Geneve. In 2023 wonnen ze de wereldbekerwedstrijd in Bordeaux. Maar hun hoogtepunt bereikten ze al in 2021, toen ze voor Brazilië mochten uitkomen op de Olympische Spelen in Tokio.

In 2023 nam de Noorse Ingrid Gjelsten de teugels van de vosruin over. Zij boekte onder andere successen in CSI4* 1.55m en de CSI3* 1.50m Grand Prix-rubrieken bij Desert International Horse Park in Californië. Ingrid betitelde hem als haar once-in-a-lifetime paard, en roemde hem als bereidwillig, vriendelijk en voor het vertrouwen in de ring dat hij haar gaf.

Op 13 december 2024 kwam hier vervroegd een einde aan, met het overlijden van VDL Edgar M. Op haar Instagrampagina heeft Ingrid Gjelsten op 14 december 2024 een emotioneel bericht achtergelaten: “Edgar, mijn once-in-a-lifetime paard. De beste partner die je maar kon wensen. Ik kan het niet geloven dat je weg bent. Tijdens de training gisteren is er een tragisch ongeluk gebeurd… Ik weet niet hoe ik verder moet zonder jou… Je hebt me alles gegeven en we hebben zoveel onvergetelijke momenten samen gedeeld. Iedereen die jou ontmoette, hield van jou. Ik zal je voor altijd missen. Rust in vrede, mijn superster.”

Ook Marlon Zanotelli staat op zijn Instagram stil bij het overlijden van zijn voormalige toppaard. “Edgar. Met jou won ik mijn eerste 5* Grand Prix, won ik mijn eerste wereldbeker en nam ik voor het eerst deel aan de Olympische Spelen”, schrijft hij. “Maar het belangrijkste is dat ik zoveel met jou heb geleerd. Je was met recht het meest vriendelijke paard waar ik ooit mee gewerkt heb, je deed altijd je uiterste best. Je was geliefd bij iedereen: Andrea, je trouwe groom en partner, Sascha, je thuisruiter, en onze kinderen, die je altijd Eddie noemden. Je gaf onze familie zoveel, je zult gemist worden, mijn vriend. Dank je wel voor alle geweldige herinneringen”.

Gebruikte bronnen: