KWPN-hengst Giovanni verkocht naar Canadream Farm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KWPN-hengst Giovanni verkocht naar Canadream Farm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 20:15

Eurodressage
Algemeen

Giovanni, hier met Franka Loos. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

De Canadese hengstenhouder MJ Proulx heeft haar line-up geïmporteerde KWPN-hengsten uitgebreid met een nieuwe hengst voor het dekseizoen van 2025: Giovanni.

Giovanni is een 13-jarige KWPN-hengst. Zijn vader is Chippendale, en zijn moeder de elite sportmerrie Zarava (Scandic x Negro). Hij is gefokt door Cees van Etten, en zijn oorspronkelijke naam was Garava.

Goedgekeurd bij het KWPN en Oldenburger Verband
De knappe koffievos werd goedgekeurd op de KWPN-hengstenkeuring van 2014, en hij behaalde daarna de hoogste score tijdens voorjaarsverrichtingsonderzoek: 86 punten.

De keuringscommissie van het KWPN omschreef hem als een "eerlijke en betrouwbare hengst met een heel goed karakter. De hengst is erg werkwillig. De stap heeft een duidelijk ritme, met mooie ruime passen. De draf is expressief, heeft mooie ruime passen en de achterbenen komen krachtig onder het lichaam. De galop is bergopwaarts, heel krachtig met een goede houding en sprong. Giovanni beweegt heel elastisch, met een goede tot zeer goede zelfhouding en balans".

Het Oldenburger Verband keurde Giovanni in 2014 goed, naar aanleiding van deze sterke resultaten in de 70-dagen-verrichtingsonderzoek.

Succesvol bij de Jonge Paarden
Giovanni bleef onder de zorg van Van Olst Horses, nadat hij in 2015 werd aangekocht door de Zuid-Afrikaanse Ingrid Ockhuizen-Malan. Hij werd getraind tot Grand Prix-niveau. Franka Loos reed hem naar een vijfde plaats in de finale van de Pavo Cup van 2015, maar in 2016 reed Malan hem zelf op het WK voor Jonge Paarden in Ermelo. In 2018 keerde hij onder Franka Loos terug op het WK voor Jonge Paarden en werd vijfde in de finale voor zevenjarigen, met een score van 78.521%.

Franka bracht hem in Nederland uit tot Lichte Tour-niveau. Ze werden in 2019 tweede in de VHO Trofee, die jaarlijks wordt gehouden tijdens de KWPN-hengstenkeuring in 's Hertogenbosch.

In 2020 ging Giovanni naar de Spaanse olympiër Severo Jurado Lopez in Denemarken, om op Grand Prix-niveau te worden getraind. Hij bereikte de Grand Prix, maar liep een blessure op. Hij kon ondanks zijn revalidatie niet meer deelnemen op het hoogste niveau.

Prestatiebloedlijnen
De krachtige KWPN-hengst combineert de beste prestatiebloedlijnen van Van Olst Horses (Chippendale, keur-hengst Negro) en De Watermolen van Jan Greve (Scandic, bronzen medaillewinnaar op het EK van 2011). Giovanni vertegenwoordigt drie generaties van Grand Prix-paardenfokkers.

Met een sterke focus op zijn sportieve carrière heeft Giovanni tot nu toe 63 nakomelingen. De meest succesvolle daarvan lopen al op Lichte Tour-niveau in de sport: Kiki (Dennesy Rogers, Verenigde Staten), Kobold Spring SSS (Zuzana Hradilova, Tjechië), Leonardo Decaprio (Mascha van Es, Nederland), Kaptain Jack V.O.D. (Tessa van Os, Nederland), L’Espoir de Mystique (Anne van Nistelrooij, Nederland), Lorava (Janneke van Riet), en Great Leo (Alisa Glinka, Moldavië).

Ter dekking in Canada
De WFFS-negatieve hengst zal zijn carrière als dekhengst nu voortzetten op de Canadream Farm van MJ Proulx.

Proulx, die Canadees Fokker van het Jaar van 2022, heeft hem enthousiast verwelkomd in haar stallen.

"Ik was altijd al onder de indruk van Giovanni's galop en zijn krachtige bewegingen, dus toen Ingrid (Malan) contact met me opnam om hem te kopen, twijfelde ik niet", vertelt Proulx aan Eurodressage. "Zijn superieure rijdbaarheid, geweldige galop, vermogen om te verzamelen en bewezen prestaties maken hem een uitstekende aanvulling op mijn fokprogramma."

Canadream is het meest exclusieve hengstenstation van Noord-Amerika, met KWPN-dekhengsten van hoge kwaliteit. Ze zijn trots om Ferdeau, Wynton, Knock Out en Tolegro ter dekking te hebben. Ze bieden ook diepvriessperma aan van Zhivago en Charmeur.

Afbeelding

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 20:21

Giovanni heb ik eigenlijk niet zo veel over gehoord. Schijnt dus n fijne hengst te zijn , die overzee voor mooie nakomelingen kan zorgen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 04:24

Mooie hengst, niet dat hele extreme maar dat kan ik juist erg waarderen.

Elisa2

Re: KWPN-hengst Giovanni verkocht naar Canadream Farm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:15

Ik was ook altijd wel weg van hem, heb er alleen nooit zoveel nakomelingen van gezien. Maar hij heeft zo te lezen ook nooit echt veel gedekt.

Rex_Rolfo

Re: KWPN-hengst Giovanni verkocht naar Canadream Farm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 14:13

KWPN heeft 63 nakomelingen geregistreerd staan, waarvan slechts 1 dit jaar.