'Leunus van Lieren was een uniek mens', amazones brengen eerbetoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

'Leunus van Lieren was een uniek mens', amazones brengen eerbetoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 00:36

Omroep Zeeland
Algemeen

Leunus van Lieren naast Thamar Zweistra. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Het overlijden van Leunus van Lieren, de dressuurtrainer en paardenfokker uit Schore, is hard aangekomen bij onder anderen Dinja van Liere. De dressuuramazone uit Kapelle, die afgelopen zomer nog vierde werd op de Olympische Spelen in Parijs, leerde veel levenslessen van hem. "Ik was al sinds 2015 weg bij zijn Stal Hexagon, maar dacht elke dag wel even aan hem. Hij wist zó veel. Hij was een uniek mens."

Leunus van Lieren stierf eind vorige week. Hij was al geruime tijd ernstig ziek, al wisten maar weinig mensen dat. Hij wilde het ook niet laten merken. "Het is eigenlijk heel bizar, maar twee weken voor zijn overlijden was hij nog gewoon bij een wedstrijd", vertelt Van Liere. "Daar begeleidde hij een paar mensen. Het was zondagavond en hartstikke koud. Ik zei tegen hem: 'Moet je niet lekker binnen gaan zitten?' Maar nee, hij zat daar prima. Hij was altijd zó hard voor zichzelf."
In juli kreeg Van Lieren een ernstig ongeluk met een paard. Hij kwam onder het dier terecht en raakte zwaargewond. Maar zijn overlijden is daar geen gevolg van.

Passie en levenslust

Afbeelding
Dinja van Liere met Hermès - Olympische Spelen Parijs 2024. Foto: FEI/Benjamin Clark

Dinja van Liere - zonder 'n', dus geen familie - ging aan het einde ook nog een keer bij hem langs in Schore. Hoewel het toen al slecht met haar 71-jarige leermeester ging, straalde hij volgens haar nog veel passie en levenslust uit. "Dan zat hij nog rechtop in zijn bed en vertelde hij allemaal verhalen, misschien wel met de laatste kracht die in hem zat. Mensen zoals hij zijn er bijna niet meer. Hij was zo bijzonder."

Meer dan 40 jaar zette Leunus van Lieren zich in voor de dressuursport. Hij bracht ruiters en amazones naar de top, met paarden die hij zelf bij Stal Hexagon fokte. In de carrières van onder anderen zijn zoon Laurens van Lieren en de amazones Thamar Zweistra, Dinja van Liere en Jeanine Nieuwenhuis heeft hij een heel groot aandeel gehad. De laatste twee vertrokken in 2015 bij hem, maar hebben altijd heel goed contact gehouden. Na het overlijden van de man die hen opleidde, willen ze hem graag eren.

Een leermeester op alle vlakken

Afbeelding
Jeanine Nieuwenhuis met Great Lady TC - Jumping Amsterdam 2020. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

"Ik heb het geluk gehad dat Leunus van Lieren iets in mij zag en dat ik veel kansen van hem heb gehad", zegt Jeanine Nieuwenhuis. Mede dankzij hem vierde de nu 29-jarige amazone uit Arnemuiden grote successen. "Hij was een leermeester voor me. Niet alleen als het om het rijden ging, maar ook op het persoonlijk vlak."

Onder de vleugels van Van Lieren werd Nieuwenhuis in 2012 de jongste Grand Prix-ruiter ooit. Ze pakte in dat jaar ook goud op het EK voor Young Riders. Later, toen ze inmiddels in Oud-Beijerland was gaan trainen, werd ze in de klasse U25 de nummer één op de wereldranglijst.

Hij zag dingen die anderen niet zagen
Inmiddels staat ze op haar eigen benen en heeft ze een stal in Kamperland. "Leunus zag dingen in paarden en mensen die anderen nog niet meteen zagen. Hij wist gewoon dat je iets in je had. En als hij dat talent bij je zag, deed hij er ook alles aan om dat eruit te krijgen."

"Of ik mijn deelname aan de Spelen voor een deel ook aan Leunus te danken heb? O, zeker! 100 procent."
Dinja van Liere

Dinja van Liere (34) kan daarover meepraten. In Schore werd de basis gelegd voor het latere nationale en internationale succes. Zij ging rond haar achttiende bij Leunus van Lieren werken en ontwikkelde zich ondertussen als dressuuramazone. "Toen ik bij Leunus en Thamar Zweistra zat, ging het heel snel. Eerst was ik iemand die regionaal leuk mee kon. Toen werd ik iemand die nationaal mee kon en uiteindelijk werd dat zelfs internationaal. Of ik mijn deelname aan de Spelen voor een deel ook aan Leunus te danken heb? O, zeker! 100 procent. Hij heeft me geleerd hoe je een paard helemaal moet africhten en niemand anders."

Van Lieren was streng
Het belangrijkste wat Nieuwenhuis van Van Lieren geleerd heeft, is dat hard werken loont. "Als je er alles voor over hebt, kun je heel ver komen. En als je lui bent, gebeurt er niets. Dat maakte hij al heel snel duidelijk", vertelt de amazone. "Soms was hij ook echt wel streng, hoor. Leunus was niet altijd een makkelijke man. Er zijn ook wel momenten geweest waarop ik hem niet aardig vond. Maar soms is zo'n hardere aanpak ook nodig, hè. En uiteindelijk is het toch enorm knap dat hij zó veel mensen naar zo'n hoog niveau heeft gebracht."

Van Liere herkent die strengheid ook. "Je moest van hem altijd doorzetten", vertelt zij. "Dan ging ik kort voor een wedstrijd naar hem toe en zei ik: 'Ik weet het niet hoor, mijn paard loopt niet zo fijn en hij is niet goed genoeg'. En dan antwoordde hij: 'Niet goed genoeg? Da's niet mijn probleem. Dan moet je beter je best doen. Je hebt nog drie dagen'. Toen dacht ik wel eens: 'Moet dat nou zo streng?' Maar achteraf besefte ik dat het helemaal niet om die wedstrijd ging, maar om het idee dat ik niet zomaar de handdoek in de ring moest gooien. Die les heb ik bij hem geleerd en daar heb ik tot op de dag van vandaag profijt van."

Afscheidsbijeenkomst
Leunus van Lieren richtte Stal Hexagon in 1982 op, aan de Eeweg in Schore. Op die plek, waar hij uitgroeide tot een autoriteit in de dressuursport, is vandaag een afscheidsbijeenkomst voor hem. Morgen wordt hij in besloten kring begraven.

Elisa2

Re: 'Leunus van Lieren was een uniek mens', amazones brengen eerbetoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:31

Mooi dit eerbetoon, uit zijn stal komen ook echt ontzettend veel GP paarden en ruiters en amazones. Dat alleen al is een talent op zich.

assebassie

Re: 'Leunus van Lieren was een uniek mens', amazones brengen eerbetoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:59

Mooi geschreven dit. Klopt helemaal, was een bijzonder mens.