Recensie: In liefde loslaten. De laatste reis van je paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Recensie: In liefde loslaten. De laatste reis van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 19:16

* Bokt.nl
Bokt Community

Vanuit verschillende Nederlandstalige uitgeverijen hebben wij de mogelijkheid gekregen om (informatieve) paardenboeken te lezen en te recenseren. Deze recensies zullen op Voorpagina Nieuws belicht worden zodat jullie kunnen kijken welke paardenboeken passen bij jullie interesses en tak van paardensport.

Namens Remco Sikkel mochten wij het boek In liefde loslaten. De laatste reis van je paard recenseren.

In liefde loslaten bestaat uit heldere en duidelijke hoofdstukken waarin alle aspecten van euthanasie aan bod komen.
Het boek begint met een voorwoord. Als auteur van boeken over hoefbevangenheid, hoefkatrolontsteking en PPID krijgt Remco bijna dagelijks berichten van wanhopige mensen die vechten tegen deze slopende ziektes en ondanks alle inspanningen afscheid moeten nemen van hun geliefde paard, pony of ezel. Als hoefverzorger loopt Remco hier ook tegenaan. In dit boek behandeld Remco op een zo objectief en duidelijk mogelijke manier alle aspecten van euthanasie bij paarden, pony’s en ezels.

In het eerste hoofdstuk lees je wat euthanasie is, de geschiedenis, de redenen voor euthanasie en het verschil tussen acute en niet-acute euthanasie. Er wordt goed ingegaan op hoe de euthanasie proces verloopt en de beslishulp wordt toegelicht. Ook komt aan bod wanneer een dierenarts weigert om te euthanaseren en welke morele en ethische overwegingen er kunnen zijn wanneer je euthanasie overweegt. Remco gaat ook in op de misvattingen die er zijn over euthanasie. Tot slot komt palliatieve zorg ook aan bod.

Het tweede hoofdstuk bevat praktische voorbereiding en afhandeling waarin het beslisproces, de dierenarts kiezen, plaats en moment, het kiezen en inrichten van de plek, de wetgeving en regelgeving en de behandeling van het lichaam. Hierbij wordt ook dieper ingegaan op welke keuzes je hebt met het lichaam na de euthanasie; de crematie, destructie, doneren aan de wetenschap en autopsie.

In het derde hoofdstuk gaat Remco in op de emotionele voorbereiding. Informatie verzamelen, emotionele hulp en eventueel professionele hulp zoeken, afscheid nemen en zelfzorg komen in dit hoofdstuk aan bod. Ook wordt er dieper ingegaan op welke emoties je kan verwachten tijdens dit proces. De voorbereiding voor kinderen komt ook in dit hoofdstuk aan bod. De keuze of je wel of niet aanwezig wilt zijn bij de euthanasie wordt besproken en er wordt ingegaan of paarden begrijpen dat ze worden ingeslapen.

In het vierde, en daarmee laatste hoofdstuk wordt er uitgebreid ingegaan op de rouwverwerking. Je kunt hier informatie vinden over het proces dat hierbij plaats vindt.
In alle hoofdstukken komen eigenaren aan het woord die hun ervaringen delen wat dit boek nog toegankelijker maakt.
Als laatste is er de nawoord, dankwoord, adressenlijst en index.

Iedereen die een paard, pony of ezel heeft weet dat het moment van afscheid nemen en euthanasie kan komen. Dit boek kan helpen om dit proces goed te begrijpen en te weten wat erbij komt kijken wanneer dit moment gekomen is. Het is een duidelijk, overzichtelijk boek dat niet alleen alle informatie geeft dat je nodig hebt maar door de ervaringen van eigenaren wordt het boek ook persoonlijk waardoor eigenaren zich kunnen herkennen in de ervaringen van anderen die dit proces hebben doorlopen en er steun uit kunnen halen.

Het boek is niet dik en heeft korte, heldere hoofdstukken waardoor het niet zwaar is om het te lezen. Veel informatie wist ik al door mijn opleiding en stages maar het is prettig om dit op een toegankelijke, duidelijke manier te lezen als eigenaar omdat je dan vanuit een ander positie hiermee te maken krijgt.

‘What we have once enjoyed, we can never lose. All that we love deeply becomes a part of us.’ – Helen Keller

Onali

Re: Recensie: In liefde loslaten. De laatste reis van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 22:18

Waar is de recensie, want dit is gewoon een opsomming van de inhoud.

Dit wist ik al door Remco te volgen op FB.

Wat deed het boek met je, wat vond interessant, wat niet enz.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 11:28

We plaatsen vaak een opsomming van een boek in de recensie zodat gebruikers kunnen zien hoe een boek is opgebouwd en welke informatie erin staat zodat ze een duidelijk beeld hiervan kunnen vormen, niet iedereen weet dit namelijk. In de laatste twee alinea’s staat wat ik van het boek vind, ik heb hier nog een stukje aan toegevoegd voor wie dat interessant vind.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 23:43

Ik heb dit boekje nog niet zelf gelezen, maar ik volg Remco al héél lang en ben groot fan van zijn andere werk, dus ik zou het blind durven kopen. Ik durf het dus ook blind aan te raden.