Rechtbank corrigeert minister Wiersma in oordeel over paardenwelzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Rechtbank corrigeert minister Wiersma in oordeel over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 19:40

Nieuwe Oogst
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding ter illustratie Foto: Banjer

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelt dat minister Femke Wiersma van LVVN beter moet handhaven op het welzijn van paarden. Daarmee heeft Dier&Recht gelijk gekregen in een procedure die de organisatie had aangespannen over het welzijn van paarden die solitair op stal staan.

Dier&Recht vroeg de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA), die onder de verantwoordelijkheid van minister Wiersma valt, in december 2022 om op te treden tegen een manege die paarden langdurig opsluit in afgesloten stallen. De NVWA weigerde stappen te ondernemen tegen de manege, omdat er volgens de toezichthouder tijdens de controle geen overtredingen zijn waargenomen. Dier&Recht tekende daarop beroep aan tegen dat oordeel.

In de betreffende manege zouden de dieren geen dagelijkse weidegang krijgen en te weinig vrije beweging. Ook bieden de onderkomens onvoldoende mogelijkheden voor fysiek onderling contact. De klacht van Dier&Recht is onder meer gebaseerd op de individuele stalboxen met twee of drie dichte zijkanten. Een deel daarvan heeft kleine openingen met tralies, maar de paarden staan alleen en kunnen weinig zien van hun omgeving, stelt de organisatie.

Paarden zijn kuddedieren
Tijdens de rechtszaak wijst Dier&Recht met gedragswetenschappelijke rapporten op het belang van dagelijkse vrije beweging en het onderhouden van sociale contacten. Het CBb stelt Dier&Recht in het gelijk, en oordeelt dat minister Wiersma zorgvuldiger moet onderzoeken en onderbouwen of paarden en pony's op deze manege voldoende beweging en interactie krijgen.

De rechtbank verwacht dat de minister daarbij gebruikmaakt van de wetenschappelijke onderzoeken en expertverklaring die Dier&Recht heeft ingebracht. De NVWA moet binnen twaalf weken aanvullend onderzoek doen en een nieuw besluit nemen. Deze uitspraak is definitief, het CBb is de hoogste rechter in deze zaak.

juval

Re: Rechtbank corrigeert minister Wiersma in oordeel over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:51

nou, ik ben benieuwd of de nvwa nu strenger zal gaan controleren, onderbezet als ze is.

Wiersma had in 2022 nog helemaal niets te zeggen natuurlijk.. maar ze is wel verantwoordelijk voor de nvwa, dus wel begrijpelijk dat zij wordt aangesproken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:51

Ik ben wel benieuwd over wat voor boxen ze het precies hebben. 9 van de 10 stallen hebben geen contactmogelijkheid tussen de paarden, wanneer ze op stal staan. Maar zagen de paarden in betreffende manege elkaar dan wel?
Geen weidegang: hoeveel vrije beweging hadden ze dan?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:14

Dit zou wel eens voor heel veel stallen kunnen gelden.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:45

Ik ben geen fan van Dier&Recht, maar deze rechtszaak en uitkomst klinkt dan wel weer goed

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:48

Op onze stal zijn helaas ook stalboxen met drie dichte zijkanten (en een staldeur met tralies zonder luik), goed dat hier aandacht voor gevraagd wordt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:52

Ik denk dat het aantal maneges snel zal minderen, als de nvwa werkelijk gaat handhaven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:25

nikkel schreef:
Ik denk dat het aantal maneges snel zal minderen, als de nvwa werkelijk gaat handhaven.

Dat denk ik niet. Er zullen alleen meer stalwanden met tralies komen waardoor er meer contact is.

Ik snap niet waarom er niet veel meer grote loopstallen zijn. Buiten lopen ze toch ook samen. Ik ben helaas niet in de omstandigheid om zelf stallen te hebben maar dan zou mijn keuze loopstallen zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:58

Voor wie niet wil googelen en de hele uitspraak wil lezen:

https://linkeddata.overheid.nl/front/po ... B:2024:853

Ik ben vooral benieuwd naar de definitieve uitspraak, nu is het vooral een kwestie van nieuw onderzoek doen denk ik.

En ik ben zeer benieuwd welke bedrijf dit is, als je ziet om hoeveel paarden dit gaat is het een van de grotere bedrijven in NL :o .

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 01:20

Vind het toch een enigszins discutabele uitspraak als de rechter de NVWA en de bijbehorende dierenarts niet objectief vindt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 07:43

janderegelaa schreef:
Vind het toch een enigszins discutabele uitspraak als de rechter de NVWA en de bijbehorende dierenarts niet objectief vindt.

Volgens mij zijn er juist regelmatig zaken bekend waarbij de NVWA en dierenartsen niet objectief bleken te zijn, zoals bij de slachthuizen. https://www.rtl.nl/nieuws/nederland/art ... reden-nvwa

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:20

Dit gaat dan ook om een 'nieuwe' wet die echt nog niet goed uitgewerkt is/was.

De wet dieren zegt dat dieren niet belemmerd mogen worden in hun natuurlijke gedragingen (denk aan wroeten en vrije beweging). Wat dat dan inhoud per diersoort en hoe dat precies vormgegeven moest worden was toen nog niet goed uitgewerkt.

Dan wordt handhaven ook niet erg makkelijk.

Ik denk dat dit één van de proefbalonnen is van D&R om te kijken waar de grenzen van deze wet liggen of gaan liggen.

Ik vermoed dat de NVWA hier niet perse 'verkeerd' zit maar dat de politici hier een wet aangenomen hebben waar ze de implicaties niet zo heel goed van voorzien hadden en nu nog steeds mee worstelen. Dit verhaal loopt al heel lang.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_dieren

"Het is verboden om zonder redelijk doel of met overschrijding van hetgeen ter bereiking van zodanig doel toelaatbaar is, bij een dier pijn of letsel te veroorzaken dan wel de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen."
Op het eerste gezicht: ja!
Op het tweede gezicht. HOe gaan ze dit in vredesnaam uitwerken? Dit gaat over alles van honden en katten, tot paarden en slachtdieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:26

Ik heb een hekel aan Dier en Recht maar hier hebben ze wel gewoon een punt denk ik.

Denk alleen dat er heel veel stallen zo zijn, vooral in de winter periode.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:25

Ook geen fan van Dier&Recht maar dit hebben ze dan wel weer goed gedaan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 02:17

Ik vind dat Dier&Recht erg veel goed doen. Ze geven een stem aan varkens, koeien etc. Ze bereiken met andere organisatie veel inzake transporten etc. Ik hoop dat het een bredere discussie opent en dat verouderde maneges de hand in eigen boezem durven gaan steken en maatregelen nemen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:52

Zeker hebben ze een goed punt .. paarden zijn het gelukkigste in een wei en kudde maar dat word wel steeds moeilijk om je paard daar veilig te houden met de wolf die overal opduikt ..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:27

En met steeds minder land omdat Nederland volledig volgebouwd wordt..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 21:23

Weet iemand waar ik het vervolg hiervan kan vinden? De minister moest er na 12 weken op terug komen maar ik weet even niet hoe dat te vinden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 09:47

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:17

Ik ben niet tegen dichte stalwanden, mits ze overdag genoeg vrije beweging hebben in de kudde.
Eerder hadnik wel dat beeld dat er op stal ook contact mogelijk moet zijn.

Maar op stal word mijn paard daar echt niet vrolijk van. Die wilt geen buurman/vrouw die constant met zijn/haar hoofd in haar box hangt.
Buiten in de kudde is ze een paardje die gek is op knuffelen met andere paarden. Dat maakt haar echt gelukkig. Vind het vreselijk als andere dat niet willen/durven.
Sociaal maar de laatste jaren was ze wel de baas in de kudde.

Maar niet als ze op stal staat. Elkaar zien dmv het luik naar buiten, is geen probleem.

Maar nu is zij wellicht hier een uitzondering in.

Wel vind ik dat paarden vrije beweging ruim voldoende moeten hebben evenals voldoende sociaal contact. En ondanks ik geen fan ben van die partij vind ik dor wel een goede.
Van de nvwa heb ik geen hoge pet op. Ze al zo vaak zien falen helaas

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:26

Elisa2 schreef:
Ik denk dat er nog geen vervolg is en anders zal het hier komen te staan denk ik.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... B:2024:853

Dat komt pas (veel) later. Eerst moet de NVWA namens de minister een nieuw besluit nemen op het handhavingsverzoek. Dat zou binnen die 12 weken moeten gebeuren.
Dan zal waarschijnlijk óf de betreffende manege óf Dier&Recht opnieuw beroep instellen. Pas dan komt de rechter er weer aan te pas.