Eventingpaard Air Jordan, van Frank Ostholt, leeft niet meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Eventingpaard Air Jordan, van Frank Ostholt, leeft niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 21:26

Pferd-Aktuell
Algemeen

Zwart-wit foto van een oog, afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het voormalig olympische paard Air Jordan leeft niet meer. De Hannoveraanse ruin, waarmee Frank Ostholt uit Warendorf, bondscoach bij de Juioren, zijn grootste successen boekte, is 29 jaar oud geworden. “Het viel ons zwaar om hem te moeten laten gaan. Ik heb zoveel aan Jojo te danken, zonder hem was ik nooit de ruiter en instructeur geworden die ik nu ben. Hij was zijn hele leven keihard en heeft gevochten tot het einde, hij was een deel van mijn leven. Ik voel het als een groot voorrecht dat ik zo’n wonderbaar paard zo’n lange tijd gehad heb”, zegt Ostholt.

Air Jordan is een zoon van de volbloed Amerigo Vespucci xx en stamt uit de fokkerij van Horst Wesch uit Geestland. Als zesjarige werd hij door de familie Vietor ter beschikking gestald aan Frank Ostholt. Deze samenwerking betekent de doorbraak van paard en ruiter in de internationale topsport. In 2003 werd de combinatie Duits kampioen in Luhmühlen en maakte in datzelfde jaar hun kampioenschapsdebuut bij de Europese kampioenschappen in Punchestown, Ierland. Amper een jaar later waren ze lid van het Duitse team bij de Olympische Spelen in Athene. Twee jaar later wisten ze niet alleen de hoofdrubriek in Luhmühlen te winnen (tegenwoordig CCI5*-L), maar pakten ook goud met het Duitse team bij de wereldruiterspelen in Aken en werden de beste Duitse combinatie individueel met een vierde plaats. In de daarop volgende twee jaar wisten ze de eventingwedstrijd in Aken te winnen. In totaal wonnen zij ook drie keer de Duitse kampioenstitel. Het laatste gezamenlijke succes van de combinatie van een tweede plaats in de indoor-eventing bij de German Masters in Stuttgard. In zijn laatste jaren genoot de nog lang fitte vosruin van zijn pensioen in de omgeving van Bautzen, bij Mirk Handrick, een vriend van Ostholt. Hier bracht hij zijn oude dag door, en deelde stal en weide met mede-kampioenschapspaard Little Paint.

Zeven jaar geleden bezocht FN Air Jordan tijdens zijn pensioen. De impressie van dat bezoek kun je hieronder zien: