KNHS: Wijziging minimale stokmaat en maximale leeftijd sulkyrijders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KNHS: Wijziging minimale stokmaat en maximale leeftijd sulkyrijders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 20:40

Hoefnet
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Michelle Groninger

Op 25 november kwam het KNHS Menforum bijeen voor een reguliere vergadering. De belangrijkste onderwerpen waren het evalueren van de KNHS kampioenschappen en het bespreken van de reglementswijzigingen.
De voorstellen voor reglementswijzigingen wedstrijdreglement Mennen 1 april 2025 zijn besproken en vastgesteld. Deze worden binnenkort gepubliceerd.

Daarnaast zijn er enkele reglementswijzigingen die pas per 1 april 2027 worden ingevoerd. Deze hebben betrekking op de minimale stokmaat van pony’s en de maximum leeftijd voor deelnemers met een sulky. De invoering is pas over twee jaar, zodat iedereen zich hierop kan voorbereiden.

Maximum leeftijd deelnemers met sulky
Met ingang van 1 april 2027 wordt de maximum leeftijd voor deelnemers met een sulky vast gesteld op 18 jaar. Bij het toestaan van sulky’s tijdens dressuur-vaardigheidswedstrijden was de gedachte om hiermee voor de jeugd de instap laagdrempelig te maken. Kijkend naar hoe het zich ontwikkeld heeft, is het Menforum van mening dat er een leeftijdsgrens aangekoppeld moet worden om daarmee weer terug te gaan naar het oorspronkelijke idee bij invoering.

Minimale stokmaat pony’s dressuur- en vaardigheidwedstrijden
Met ingang van 1 april 2027 wordt de minimale stokmaat voor een enkelspan pony 100cm. Voor meerspannen geldt vanaf 1 april 2027 een minimale stokmaat van 90cm. Hiermee wil de KNHS het paardenwelzijn waarborgen.

Minimale stokmaat pony’s SWM klasse L en M
Voor de enkelspan ponyrubriek is er al jaren een minimale stokmaat van 110 cm voor de SWM-klasse L en M opgenomen in het wedstrijdreglement. Voor de meerspannen klasse L en M is er nog geen minimale stokmaat opgenomen. Met ingang van 1 april 2027 wordt de minimale stokmaat voor meerspannen SWM klasse L en M 100cm. Voor de klasse Z volgen we daarin de FEI, en blijft deze zoals beschreven.

Klik hier voor het volledige verslag van de vergadering.

pillow

Re: KNHS: Wijziging minimale stokmaat en maximale leeftijd sulkyrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 23:47

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 00:00

Ik vind dit zo'n dom besluit. Waarom zou een shetlander beter een wagen van 135kg moeten trekken ipv een sulky van 35kg in het kader van welzijn? Dat is toch de omgekeerde wereld?!

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 00:28

Ik ben het er ook wel mee eens met de minimale schofthoogte, al snap ik dat dit voor veel heel lastig is. Zeker combinaties die al bestaan.
Al is het natuurlijk zo dat een shetlander van 90cm sterker kan zijn dan een welsh. Je moet ergens een lijn tekenen.

Dat van die sulky en de leeftijd dat vind ik wat lastiger te begrijpen al zal er toch een logische verklaring achter zitten vermoed ik.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 00:33

Is het mogelijk dat dat te maken heeft met een stukje veiligheid/aansprakelijkheid?

Ergens in die richting zou ik aan denken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 00:35

pillow schreef:
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn

Mag ik vragen waarom? Ik lees eigenlijk alleen maar mensen die er tegen zijn namelijk

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 00:39

Sorry?

Hebben jullie wel eens mennende shetlanders gezien?
Ze zijn bloedfanatiek, waarom is het ineens zielig als ze, net als andere paarden, moeten werken?

Zien jullie liever dikke shetlanders in de wei die hoefbevangen zijn?

B_Fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 00:43

Niemand spreekt over zielig hier. Het is natuurlijk heel logisch als ze de keuze maken dat je met wagen moet, die dus een stuk zwaarder is dan een sulky, dat ze een ondergrens stellen van minimale stokmaat.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 01:29

Ik begreep ook dat als je ouder bent dan 18, je ongeacht de stokmaat ook niet meer met sulky mag rijden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 02:36

Waarom in vredesnaam die nieuwe regel, dat deelnemers met een sulky max. 18 jaar mogen zijn?
Hoezo dat?
Er worden vaak zat jeugdrubrieken uitgeschreven; dan kunnen we voor elke discipline wel een maximum leeftijd invoeren..... Wat is er precies mis mee dat een, ik zeg maar wat, 16 jarige met sulky/2wieler (want ik neem aan dat ze ook 2wielers met bankje onder de sulky's scharen) in dezelfde rubriek start als iemand van 18+ ? Is dat dan oneerlijk ofzo? :roll: >;)

Er zijn zát deelnemers D/V met sulky/2wieler die 18+ zijn, misschien nog wel meer dan dat er onder de 18 zijn. Waarom zou je zo'n heel grote groep ineens uitsluiten, puur op basis van leeftijd?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 09:43

Wiwabalia schreef:
Is het mogelijk dat dat te maken heeft met een stukje veiligheid/aansprakelijkheid?

Ergens in die richting zou ik aan denken.

Onlogisch als je naar die leeftijdsgrens kijkt. De kans dat een (sterke) Shet van 1 meter met een kind van 14 op de bok z'n eigen feestje gaat vieren is groter dan dat er een volwassene met 30 jaar menervaring op de bok zit met diezelfde Shet voor de kar.

Dus als het om veiligheid gaat: zet geen kinderen met per definitie weinig ervaring op welke bok dan ook - of er nou een Shet of een Welsh voor staat, en de kar 2 of 4 wielen heeft. Maw, schrap dán alle jeugdrubrieken mennen.

En ook onlogisch als je naar de keuze 2- of 4-wieler kijkt. Een vierwieler kan ook nog eens onveiliger zijn - die kan scharen als je paard in z'n achteruit gaat.

Trouwens, dat 'laagdrempeliger' maken is ook kul. Tot je 18e mag je mennen met een 2-wieler met je Shet, dan word je 18, moet je een 4-wieler gaan kopen én met een beetje pech een grotere pony (plus groter tuig). Ping-kassa. Lekker laagdrempelig. Mag je meteen een paar duizendjes gaan neertellen om verder te gaan met je sport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:09

Ik snap er helemaal niks van..

Die shetjes zijn loeisterk..sterker dan een A welshje, een sulky is veel lichter dan een vierwielige wagen. Waarom zou dat alleen zijn voor onder de 18?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:14

Ik vind de leeftijdgrens nog het meest onbegrijpelijke van dit besluit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:24

waarom dan??

Ik rijd inmiddels geen wedstrijden meer, maar waarom die leeftijdsgrens? Ik vind het juist heel fijn en praktisch om met de tweewieler (ik neem aan dat ze die bedoelen met sulky?) te rijden. Die paste prima samen met mijn pony (1.20m) in de tweepaardstrailer, dus ik kon alleen op stap. Zou het voor juryleden lastiger beoordelen zijn? Ik zie niet echt een voordeel voor de menners, je bent niet persé meer wendbaar met een tweewieler toch? Behalve bij het achterwaarts, maar dan nog moet je zorgen dat je netjes recht staat.

Ik ben heel benieuwd naar de achterliggende gedachte van de leeftijdsdiscriminatie.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:46

Wat een rare redenering.
Als het om paarden welzijn gaat zou ik een maximum gewicht op de wagen logischer vinden dan een leeftijdsgrens.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:47

Dat van die stokmaat kan ik me nog enigszins voorstellen, al wordt ik er zelf met 3 van mijn pony’s ook door geraakt en denk ik dat een gewichtseis een betere oplossing zou zijn. Maar dat van de leeftijd voor het gebruik van een sulky vind ik echt heel raar en onbegrijpelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:02

Ik denk dat de KNHS een 2-wieler 'kinderspeelgoed' vindt en een volwassene op ee sulky een stom gezicht of zo. Dat is de enige reden die ik kan bedenken voor die max 18 jaar regel.

'We wilden de sport laagdrempelig voor de jeugd maken'. Mooi dat heb je inderdaad gedaan door 2-wielers te accepteren. Nu verhoog je de drempel weer doordat de jeugd bij het bereiken van 18 jaar op kosten wordt gejaagd.

En je maakt instromen in de mensport op latere leeftijd op een budgetvriendelijke manier onmogelijk. Dus kennelijk wil je geen volwassen menners aantrekken, als KNHS. Of althans, je wilt kennelijk alleen mensen die geld voor een 4-wieler en een mentrailer hebben.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:12

Ibbel schreef:
En je maakt instromen in de mensport op latere leeftijd op een budgetvriendelijke manier onmogelijk. Dus kennelijk wil je geen volwassen menners aantrekken, als KNHS. Of althans, je wilt kennelijk alleen mensen die geld voor een 4-wieler en een mentrailer hebben.

Nou ik snap er niets van.....
Hoe dan. Ik heb twee jaar geleden mijn gekregen shetlander laten beleren en we hebben ook al een aantal impuls klasses gestart wat onwijs leuk was. Met het doel om echt de sport in te gaan.... En nu ineens kan dat niet meer na 2027....

Echt wat een vreselijke onnodige maatregelen wee, laagdrempelig amehoela

95 cm.... Misschien ff verhoogde ijzers er onder doen en dan meten hahaha

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:25

KNHS was toch van het standpunt : pony's zijn voor kinderen? Maakt die 18 jaar regel weer logisch (en zeer paardonvriendelijk).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:28

tamary schreef:
KNHS was toch van het standpunt : pony's zijn voor kinderen? Maakt die 18 jaar regel weer logisch (en zeer paardonvriendelijk).

:') := |o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 15:29