[Blog] harmonie in chaos zoeken via de zit!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

[Blog] harmonie in chaos zoeken via de zit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 13:16

*Bokt
Bokt Community

Sommigen van jullie weten dat ik een leerling onder mijn vleugels genomen heb. Deze leerling heeft o.a. Rêve en Sam gereden, en op haar eigen paard begeleiding gehad. Zij heeft een jonge hengst staan die we samen gaan beleren, dus ze wilde graag mijn manier van rijden meekrijgen.

Wie beter om haar dat te laten voelen dan Sam en Rêve? Helaas stootten we wel op wat pech, maar we hebben er het beste van gemaakt en ik probeer haar nu te betrekken bij Joy zijn leerproces.

Wanneer je op mijn paarden rijdt, voel je al snel dat mijn paarden erg snel reageren. Snappen ze niet wat je van ze wil, dan gaan ze stil staan. Zelfs mijn drie jarige al.

Ik rijd door mijn beperkingen enorm veel op zit, dat weet ik, mijn balans en vrijwel al mijn hulpen zijn gebaseerd op het aanspannen van mijn buik en bekken spieren en als ik echt even door wil komen mijn bovenbeen spieren. Voor mij is dat heel normaal en ik zelf heb nog nooit een paard gereden dat daar niet goed op reageerde, zelfs als ze nooit zo gereden zijn.

Na dat mijn leerling een lesje van Sam kreeg, werd het pas echt duidelijk hoe zeer ik met andere spieren werk. Ik pik voor het gemak eerst Sam er even uit om het enigszins overzichtelijk te houden.

De eerste korte pauze kwam er toen ze vroeg hoeveel contact ze mocht nemen… Ik moest nadenken want behalve geen druk is er geen echt fout antwoord. Hoe je de handen zet, bepaalt waar Sam loopt en hoe je met je zit hem naar je hand rijdt, bepaalt of dat lang en laag is of opgerichter. De druk verandert niet. Wel je zit en de aanspanning in je eigen lichaam. We besloten dus met lang en laag te beginnen.

Terwijl mijn leerlinge snel oppikte wat ze moest doen, werd er al wel wat gemompeld over vermoeide spieren. :))
Nu is Sam 1,48 en haar paard 1,68, dus ik ging ervan uit dat ze daardoor wat meer moeite had. Lichtrijden mee zijn met Sam zijn bewegingen of die van haar eigen paard, is sowieso een enorm verschil.

Afbeelding
halfhartige lichtrijden. _O-

Het merendeel van de les op Sam was haar vragen om te voelen… Voel zijn lijf, voel zijn beweging en laat je meenemen…. Verander enkel iets aan jouw aanspanning als je ook wat anders van hem wil. De rest was korte uitleg over hulpen zoals bekken wat aanspannen om te verzamelen, benen lang (en dus je bovenbeenspieren los) als hij in dezelfde gang moest blijven. Verder werken we veel aan een stabiele houding: op je kont zitten en ín het zadel, niet óp het zadel. Ik zit veel door, dus dat mocht ze ook oefenen. Ook hier weer: voel het ritme en laat je meenemen. Niet klemmen, want dan duw je jezelf uit het zadel, niet staan want dan voel je hem niet meer. Zitten en je laten mee voeren.

Ze waagde zich zelfs even aan wijken in stap wat bij Sam gewoon even je knie tegen het zadel leggen is en tegelijk wat begrenzen op de buitenteugen (teugel tegen de hals leggen). In het midden van je zadel blijven zitten, want als je meer druk geeft op 1 zitbeenknobbel, biedt hij je elke zijgang aan die hij kent. :+ en als dat geen duidelijkheid geeft, gaat ie stil staan en kijkt achterom met een blik die alleen als veroordeling te interpreteren is. :+

All mijn paarden leren ‘ho’ als ze iets niet begrijpen. Liever een paard dat stopt, dan eentje die gaat rennen en zijn eigen adrenaline op bouwt.

Sam en mijn leerlinge waren snel vertrokken en ze hebben fijn samen gewerkt. Toen mijn leerlinge uit stapte grapte ze wel over hoe ze spieren gevoeld had waarvan ze niet wist dat die er zaten. _O-
De dag er na kreeg ik een appje dat zowat alles pijn deed van buikspieren, bekken en bovenbenen. := :))
De dag er na besloot ze even rustig aan te doen. :))

Sam besloot helaas flink gek te doen op weide en zijn pees was terug dik, waardoor de planning veranderd moest worden. Uit voorzorg heb ik Sam terug stil gezet en zijn we bezig met speciaal beslag voor hem. Als dat ‘pakt’, wil ik in het voorjaar eventueel nog eens proberen, maar ik wil hem niet stuk.

Afbeelding

Omdat ongelukken nooit alleen komen draaide dat uit op een korte stap-les op Rêve, waar ze eveneens spierpijn aan over hield. _O-
Helaas trapte Rêve zo hard naar een hoornaar die haar gestoken heeft, dat je letterlijk een ‘knik’ hoorde en dat bleek later volgens de DA haar bekken spier te zijn die ze flink geforceerd had. Toen zat ik zonder leerpaarden, want Joy is bizar braaf maar moet zelf nog de basis leren en heeft op dit moment nog een zelfzekere ruiter nodig.

Van daaruit werd het dus vooral theoretisch. Ik leg haar uit hoe ik Joy af richt. Hetzij met filmpjes, hetzij als ze er bij is, en ook waarom ik bepaalde dingen aan pak of juist laat voor wat ze zijn.

In die gesprekken en ook met de ervaringen met Rêve en Sam (op Rêve heeft ze twee keer gereden) kwam wel heel erg naar voren dat zij dit nooit geleerd had.

Dit vind ik best zonde, want juist door zoveel van uit mijn zit te doen, heb ik heel veel stabiliteit op het paard gekregen en voel ik vaak ook wat ze gaan doen voor ze het zelf beslist hebben.

Wanneer mijn paarden voorwaarts moeten, gaat dat in het begin op de kuit, dat bouw ik ‘af’ naar gewoon beide kuiten aanleggen zonder druk. En tot slot wordt dat enkel het aanspannen van mijn bovenbenen en zijn mijn kuiten terug vrij voor andere hulpen.

De afgewerkte galophulp is 1 been wel ‘op’ de singel en 1 er achter zoals vrij standaard maar als ik ze voor elkaar heb zoals ik wil, wil ik geen druk moeten geven. De ligging van de benen is de galophulp. Geen druk nodig. Dit is ook puur met de changementen in gedachten. Hoe minder ik moet doen voor de galop aansprong hoe kleiner je de hulpen krijgt voor de changementen.

Zijgangen rijd ik vrijwel allemaal met mijn bovenbenen en zit. Ik ‘draai’ mijn bekken voor de buiging en geef lichte druk met mijn bovenbeen als de hulp om opzij te gaan. Eens in de zijgang, valt de druk weg en houd ik de buiging op mijn bekken tot ze recht moeten. Dat gaat opnieuw via een klein kneepje met het bovenbeen.

Tempowisselingen zijn helemaal simpel. Wil ik ‘ruimer’, dan laat ik me meer meenemen en maak mijn been wat langer dat ik zeker geen spanning in mijn lies heb. Wil ik verzamelen, ga ik dieper in mijn zadel zitten en kantel mijn bekken. Eventueel span ik even die lies op, maar dat is eigenlijk al een ophouding voor mijn paarden. Zeker in het begin gaan die hulpen ook gepaard met stemhulpen, omdat ik zo snel mogelijk af wil van ‘druk’.

Omdat ik eigenlijk zoveel hulpen met mijn zit geef, heeft lichtrijden zelden mijn voorkeur. (Nog iets wat mijn leerlinge flink wat conditie bij bracht op korte tijd.) Wanneer ik moet lichtrijden, voel ik me blind en gehandicapt. :o je zal ook vaak zien dat míjn lichtrijden maar halfhartig is. Net genoeg om het geen doorzitten te noemen. :+

Zodra ik het gevoel heb dat een paard niet helemaal snapt wat de bedoeling is, ga ik doorzitten. Dan voel ik nl de rug, hun ritme, waar ze spanning zit en kan ik veel sneller in grijpen. Toen ik de 2e keer op Joy ging doorzitten, moest mijn man zich even herinneren waarom ik dat ook alweer doe. :+ met een halfzijdige verlamming geldt voor mij dat hoe verder het ledemaat verwijderd is van mijn ‘centrum’, hoe minder ik voel en hoe minder controle ik heb.

Door te werken met mijn zit en bovenbenen werk ik dus om het probleem van geen gevoel in mijn hand en onderbeen heen.

Omdat ik zoveel doorzit en zoveel werk vanuit mijn zit, zit ik ook heel stabiel. Het ziet er niet volgens het boekje uit vaak, maar ik heb zelden moeite met een paard uit te zitten.

Afbeelding

Ik merk daarin al verschil in hoe Rêve reageerde op mijn doorzitten en Joy nu. Gedurende die paar jaar ben ik zo een sterker geworden in mijn ‘core’ en soepeler in mijn bekken, dat Joy totaal niet reageerde als ik ging doorzitten terwijl Rêve als jonkie wel nog verschil liet voelen.

Voor mij fysiek merkt mijn fysio ook hoeveel losser mijn rug en heupen zijn als ik gereden heb, hoeveel minder spanning er in mijn spieren zit. Op deze manier rijden, helpt mij dus niet alleen met mijn verlamming, maar neemt dus effectief een deel spierspanning weg. Voor ik hier zo bewust mee bezig was, vroeg mijn fysio vaak of ik veel gereden had omdat alles vast zat. De laatste twee jaar vraagt ie ‘of ik minder gereden heb dan anders’ wanneer alles vast zit. :+

Wanneer je natuurlijk je paard zijn of haar beweging wil volgen, heb je daarvoor zelf ook lossigheid nodig. Onbewust ging ik mezelf dus trainen op lossigheid die met mijn necrose/reuma veelal snel verloren gaat.

Maflinger_S

Re: [Blog] harmonie in chaos zoeken via de zit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 09:46

Ik begrijp dat lichtrijden tijdens een training ook nooit zo goed want op elk moment dat je “staat” kan je minder goed hulpen geven, of zijn ze anders dan wanneer je “zit”, waardoor je hulp nooit constant is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:44

Lichtrijden is bedoeld om de rug te ontlasten zodat het paard makkelijker de rug omhoog kan brengen en onder de ruiter door kan lopen.

Ik vind doorzitten als een paard nog niet goed over de rug loopt en de ruiter nog niet goed genoeg kan zitten voor een paard juist vervelender.

Dat zijn wel echt twee basis voorwaarden die eerst voor elkaar moeten zijn.

Dat zit bij Ayasha gelukkig wel goed, maar bij mij rijst eigenlijk de vraag:

Eigenlijk compenseer jij heel veel als ik het zo lees Ayasha, ben je dan niet bang dat de leerling dus eigenlijk jouw compensatiepatronen leert ipv gewoon..ehm normaal rijden op de zit zoals iemand zou doen zonder beperkingen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 12:08

@Elisa2: dat van die basisvoorwaarden ben ik helemaal met je eens.

Ik denk eigenlijk dat er niet zo heel veel verschil zit (pun intended) tussen het werken met de zit wat Ayasha doet en dat wat als "normaal rijden met de zit" wordt beschouwd. Het gaat vooral om kleine hulpen volgens mij, en dat wil toch eigenlijk iedereen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 13:10

Maflinger_S schreef:
Ik begrijp dat lichtrijden tijdens een training ook nooit zo goed want op elk moment dat je “staat” kan je minder goed hulpen geven, of zijn ze anders dan wanneer je “zit”, waardoor je hulp nooit constant is.

Ik ‘mis’ het contact tijdens het lichtrijden. Ik mis het gevoel in de rug.

Elisa2 schreef:
Lichtrijden is bedoeld om de rug te ontlasten zodat het paard makkelijker de rug omhoog kan brengen en onder de ruiter door kan lopen.

Ik vind doorzitten als een paard nog niet goed over de rug loopt en de ruiter nog niet goed genoeg kan zitten voor een paard juist vervelender.

Dat zijn wel echt twee basis voorwaarden die eerst voor elkaar moeten zijn.

Dat zit bij Ayasha gelukkig wel goed, maar bij mij rijst eigenlijk de vraag:

Eigenlijk compenseer jij heel veel als ik het zo lees Ayasha, ben je dan niet bang dat de leerling dus eigenlijk jouw compensatiepatronen leert ipv gewoon..ehm normaal rijden op de zit zoals iemand zou doen zonder beperkingen?

Nee, ik wilde dat ik dit voor mijn infarct al geleerd had. Ik rijd nog steeds paarden van anderen en heb nog nooit moeite gehad met eentje. Integendeel. Ik denk dat als ik me verdiept had hier in toen ik Rêve haar moeder nog had dat ik veel meer uit die merrie had kunnen halen.

Wat mijn leerling leert is voelen, stabiel zitten en haar paard niet blokkeren in zijn/haar bewegingen. :)
Ze leert voelen wat er onder haar gebeurt en daar op reageren.

Wat is ‘normaal’ op de zit rijden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:34

Dat klinkt alleen maar goed natuurlijk, ik dacht aan de compensatie omdat je zegt te werken met je zit en bovenbenen ter compensatie van je hand en onderbeen. Dus daarom vroeg ik het mij af.

Bijvoorbeeld waar iemand zonder beperkingen alleen een kuitspier aanspant en jij dan je bovenbeenspier aanspant. (vooropgesteld dat je dat doet natuurlijk)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 14:50

Elisa2 schreef:
Dat klinkt alleen maar goed natuurlijk, ik dacht aan de compensatie omdat je zegt te werken met je zit en bovenbenen ter compensatie van je hand en onderbeen. Dus daarom vroeg ik het mij af.

Bijvoorbeeld waar iemand zonder beperkingen alleen een kuitspier aanspant en jij dan je bovenbeenspier aanspant. (vooropgesteld dat je dat doet natuurlijk)

Klopt. Voor ik minder controle had deed ik dat niet omdat dat niet nodig was. Nu heb ik geen andere keuze dan nadenken over hoe ik dingen aan pak.

Hoe rijdt een ‘normale’ ruiter met zit?
Je kuitspieren gebruiken is in mijn ogen nl niet je zit.. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 14:53

Nou door gewichtsverplaatsing, kruis aanknijpen, bekken kantelen, zwaar maken of lichter.

Beenspieren is denk ik sowieso niet rijden met de zit.

Ik wil niet zeuren hoor, vroeg het me gewoon af..er zijn natuurlijk altijd meerdere wegen die naar Rome leiden en er is niet 1 manier die de beste of de enige is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-24 15:00

Elisa2 schreef:
Nou door gewichtsverplaatsing, kruis aanknijpen, bekken kantelen, zwaar maken of lichter.

Ik wil niet zeuren hoor, vroeg het me gewoon af..er zijn natuurlijk altijd meerdere wegen die naar Rome leiden en er is niet 1 manier die de beste of de enige is.

In wezen doe ik exact hetzelfde alleen vervang ik de kuitspieren door mijn bovenbeenspieren omdat ik in mijn linker onderbeen weinig tot geen gevoel heb om het even heel simpel te stellen.

Dat is waarschijnlijk ook waarom ik geen moeite heb om andermans paarden te rijden. Wanneer je mijn paarden rijdt moet je alleen even denken aan de kuit omdat zij dus gewend zijn dat die enkel ingezet wordt voor bv een zijgang of als ze niet voldoende gereageerd hebben. Maar als je 1 keer een verrast hupsje gehad hebt houdt je vanzelf die kuit er genoeg af. :D

Camino_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 14:17

Grappig, ik les tegenwoordig bij een academisch geschoold instructeur. Die leert me precíes die hulpen die jij hier omschrijft. Ook dus het nauwelijks gebruiken van de kuit (behalve wanneer je het buiten-achterbeen onder wil brengen met name in travers of een appuyement), en het gebruik van zit + bovenbenen voor bijna alle communicatie met je paard.
Ook hiervoor nooit op deze manier geleerd, en zo blij om dit nu ontdekt te hebben want alles voelt zoveel makkelijker en logischer voor mij en mijn paard!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 00:09

Camino_S schreef:
Grappig, ik les tegenwoordig bij een academisch geschoold instructeur. Die leert me precíes die hulpen die jij hier omschrijft. Ook dus het nauwelijks gebruiken van de kuit (behalve wanneer je het buiten-achterbeen onder wil brengen met name in travers of een appuyement), en het gebruik van zit + bovenbenen voor bijna alle communicatie met je paard.
Ook hiervoor nooit op deze manier geleerd, en zo blij om dit nu ontdekt te hebben want alles voelt zoveel makkelijker en logischer voor mij en mijn paard!

Hè wat leuk om dit te lezen! :)
Ik volg geen specifieke stroming. Mijn trainer zegt in wezen wat mijn paarden meer moeten doen en tenzij ik expliciet vraag om ‘hoe’ zie ik zelf maar hoe ik dat klaar krijg. Hij weet nl ook niet hoe ik exact rijd alleen dat ik beperkingen heb dus hij wil me niet ‘kneden’.

Als ik iets niet voor mekaar krijg puzzelen we samen even. :j wat moet er gebeuren, wat kan ik wel en niet en hoe geraken we met die feiten bij wat we willen. :j

Ik ben echt bang voor de dag dat mijn trainer niet meer kan lesgeven. :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:19

Camino_S schreef:

klopt helemaal! Ik leer momenteel zelfs het verschil tussen je achterbilspier en je voorstebilspier (dus maw de achterkant van je bil wat meer aan te sluiten versus de binnenkant zeg maar, en dit geeft ook weer andere reacties.

Heel fijn geschreven weer, en dit is zoals er zou moeten gereden worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:09

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:

In wezen doe ik exact hetzelfde alleen vervang ik de kuitspieren door mijn bovenbeenspieren omdat ik in mijn linker onderbeen weinig tot geen gevoel heb om het even heel simpel te stellen.

Dat is waarschijnlijk ook waarom ik geen moeite heb om andermans paarden te rijden. Wanneer je mijn paarden rijdt moet je alleen even denken aan de kuit omdat zij dus gewend zijn dat die enkel ingezet wordt voor bv een zijgang of als ze niet voldoende gereageerd hebben. Maar als je 1 keer een verrast hupsje gehad hebt houdt je vanzelf die kuit er genoeg af. :D

Ja ik heb zelf de kuit ook nooit gebruikt als voorwaartse hulp, beenspieren aanspannen en ontspannen was eigenlijk altijd wel genoeg. Maar het is wel wat mensen leren vanaf de manege en dus op lagere niveau's en die verfijning komt dan vaak later pas. In dit geval dan alleen maar goed dat zij dat dan nu mag gaan leren denk ik. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 16:23

Klopt. Dat wat jij dus zegt wat ze vaak leren (ook bv met de hiel duwen) dat wil ik er uit bij haar. Zolang je die hiel niet van je paard kan houden zijn sporen bv ook geen optie en leer je je paard nooit op de kuit reageren. Vaak wanneer mensen zeggen met de kuit te rijden zie ik ze die hiel aan duwen…
Met mijn paarden krijg je dan die ‘he kan het ook beleefder? >;)’ reactie. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:27

Haha perfecte leerpaarden :D

Ja ik ben het met je eens, vaak trekken ze dan ook de hak op..dat wil je al helemaal niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 16:59

Elisa2 schreef:
Haha perfecte leerpaarden :D

Ja ik ben het met je eens, vaak trekken ze dan ook de hak op..dat wil je al helemaal niet.

Ik kan natuurlijk geen 100% garanties geven maar ik probeer mijn paarden te leren om stil te gaan staan/te vertragen als ze het niet snappen. Dus zelfs Rêve zal niet snel bokkend de loop op gaan als je een fout maakt.

Natuurlijk zijn het wel gewoon paarden dus schrikken of een slechte dag kan altijd voor een wat heftigere reactie zorgen maar tenzij je echt bruut bent en vooral: blijft (de; ‘ik zal het je even leren’ mentaliteit) kan eigenlijk elk niveau ruiter op mijn paarden zodra ze in mijn ogen de basis kennen. Op Joy kúnnen waarschijnlijk ook al meer ruiters zonder kleerscheuren rond sturen alleen galop doet ie gewoon niet tenzij je zelfzeker genoeg bent voor twee. Hij is nl nog wat onzeker dus hij heeft steun van zijn ruiter nodig om aan te springen. :D maar zelfs Joy zal eerder stil gaan staan en om kijken van ‘ >;)
Eventueel naar mij zelfs… :=

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:39

Joy wandelt dan gewoon naar jou en dropt zijn hoofd in jouw armen met een blik van “baas ik snap er nis meer van”. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 18:35

‘Beetje hulp graag baas?’ _O-