Olympisch kampioen Charlotte Dujardin een jaar geschorst door FEI

Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Nieuwsredactie

Olympisch kampioen Charlotte Dujardin een jaar geschorst door FEI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-24 13:05

NOS
Sport
Ingezonden door een Bokker

Charlotte Dujardin. Foto: Liz Gregg/FEI

Drievoudig olympisch kampioen dressuur Charlotte Dujardin is officieel voor een jaar geschorst door de internationale paardensportbond (FEI) naar aanleiding van een video waarin te zien is dat ze een paard slaat.

Daarnaast moet de Britse een boete betalen van ruim 10.000 euro.

Video
De vier jaar oude video, waarin de 39-jarige Dujardin het paard van een jongere leerling meerdere keren hard op de benen slaat met een zweep, kwam afgelopen juli vlak voor de Olympische Spelen naar buiten. De Britse besloot zich daarop meteen terug te trekken voor het evenement in Parijs.

Ook werd ze voorlopig geschorst door de FEI in afwachting van het officiële onderzoek. "Ik schaam me diep en had een beter voorbeeld moeten geven in die situatie", verklaarde de amazone.

Volgens de FEI is het gedrag van Dujardin "in strijd met de principes van het paardenwelzijn". De internationale schorsing van Dujardin gaat met terugwerkende kracht in vanaf de dag dat ze voorlopig werd geschorst: 23 juli 2024. Dat betekent dat ze vanaf juli 2025 weer kan meedoen aan wedstrijden.

Statement
FEI secretaris-generaal Sabrina Ibañez geeft aan dat de bond een statement wil maken met deze straf. "Laat deze aanzienlijke sancties een boodschap zijn. Iedereen, ongeacht status, die het welzijn van het paard in gevaar brengt, zal ernstige gevolgen ondervinden."

Dujardin is een grote naam in de dressuursport. Ze won twee gouden plakken op de Spelen van Londen in 2012 en vier jaar later wist ze in Rio de Janeiro opnieuw olympisch kampioen te worden. In Tokio (2021) won Dujardin twee keer brons.

Aanvulling redactie: het volledige statement van de FEI is hier te lezen.

Gerelateerd bericht:
[PP] Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

fleurtjeuh

Re: Olympisch kampioen Charlotte Dujardin een jaar geschorst door FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 13:40

Oh toevallig vroeg ik me gisteren nog af of er nog iets van nieuws zou komen

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Mirjam1311

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 18:14

;( ;( ;(

Proud to be a farmer

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 18:20

+:)+ Al vind ik die ''aanzienlijke sancties'' en ''ernstige gevolgen'' echt nog wel mee vallen. Volgend jaar doet ze weer vrolijk mee. Van mij mag de sport echt een einde krijgen, zit geen plezier en of samenwerking meer in. Laat de video's overigens maar komen ipv alles achter gesloten deuren. Die dieren verdienen zoveel beter dan dit.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 18:26

Anastasia24 schreef:
+:)+ Al vind ik die ''aanzienlijke sancties'' en ''ernstige gevolgen'' echt nog wel mee vallen. Volgend jaar doet ze weer vrolijk mee. Van mij mag de sport echt een einde krijgen, zit geen plezier en of samenwerking meer in. Laat de video's overigens maar komen ipv alles achter gesloten deuren. Die dieren verdienen zoveel beter dan dit.

Ik denk eerlijk gezegd dat de gevolgen helemaal niet meevallen. Ze is al haar sponsors kwijt, haar samenwerking met Carl Hester, haar toppaarden, haar uitstekende naam, daarbij nog de publieke opinie die haar helemaal afgemaakt heeft. Daar herstel je niet snel van, als je er al van herstelt.

Ik denk niet dat ze nog weer terug de ring in komt. En sowieso volgend jaar niet.

*Burp*

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 18:29

Ze is zwanger van haar tweede kindje, toch? Dus voorlopig heeft ze genoeg afleiding. Dat jaar is zo voorbij.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 18:56

Ja, denk zelf ook dat de straf veel groter is dan dat jaar. De publieke opinie kan je maken en breken. Al had ze wel veel 'credits' bij het grote publiek, dus de vraag is of ze haar gaan vergeven. Dat mensen zo positief over haar dachten kan voor- en nadelen hebben. Als mensen je aardig vinden, zullen ze je eerder vergeven. Maar er zijn ook mensen, zoals ik, die dit totáááál niet van haar verwacht hadden en haar juist als voorbeeld voor de sport zagen, dan is de teleurstelling ook extra groot.

Maar dat jaar komt haar waarschijnlijk nu goed uit vanwege haar zwangerschap. Vraag me echt af hoe druk zij zich er zelf over maakt.

Zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita 28 jaar bij ons geweest 1996-juni 2024 Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Macloud7600

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 20:22

Anastasia24 schreef:

Erg kortzichtig jouw antwoord. De paardensport geeft juist heel mooi aan welke band er is tussen de ruiter en paard. Op dat niveau moet die band goed zijn, anders "werken" ze niet voor je.

Zij is ontzettend beschadigd door de deze ophef. In mijn optiek zijn hierbij andere belangen en ik vraag mij af welke rol van dierenwelzijn hierbij echt gespeeld heeft.

Ik heb altijd erg genoten van haar rijden en dit had ik inderdaad nooit verwacht van haar. Maar heeft zij alleen schuld hierin? Heeft degene die zijn paard zo laten behandelen ook geen aandeel hierin? Het betrof een jonge amazone van 16. Haar moeder filmde alles en lacht tijdens het filmen. Nergens worden zij aan de schandpaal genageld. Sterker nog zij gaan op in anonimiteit.

Als mijn dochter haar paard zo laat behandelen door een instructeur met Olympische titels/ wereldkampioen of niet, dan trek ik haar van het paard en heeft de instructeur een probleem.
Zo behandel je niet een paard ook niet tijdens frustratie!
Laatst bijgewerkt door Macloud7600 op 05-12-24 20:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 20:25

_San87_ schreef:
Anastasia24 schreef:

Ik denk eerlijk gezegd dat de gevolgen helemaal niet meevallen. Ze is al haar sponsors kwijt, haar samenwerking met Carl Hester, haar toppaarden, haar uitstekende naam, daarbij nog de publieke opinie die haar helemaal afgemaakt heeft. Daar herstel je niet snel van, als je er al van herstelt.

Ik denk niet dat ze nog weer terug de ring in komt. En sowieso volgend jaar niet.

Eens, behalve dat ik denk dat zij niet veroordeeld is door een algemene publieke opinie, maar vooral door een vrij smalle groep van tegenstanders van de sport en dierenhouderij. Met als aanstichter degene die de video gelekt heeft.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 20:57

_San87_ schreef:
Anastasia24 schreef:

Eens...Ik denk dat je al je sponsors kwijtraken (en dat waren er nogal wat) eigenaren die paarden wegtrekken, de instructie die ze gaf, de schande rondom oa de Olympische Spelen en het losgaan op sociale media absoluut niet mee heeft gevallen voor haar. Het is iemands inkomen he... Ik keur zelf ook absoluut niet goed wat zij doet op de video en ben teleurgesteld in haar als amazone. Had haar hoog zitten en ze valt letterlijk voor menig paardenmens van het voetstuk. Echter wat zij over zich heen heeft gekregen, dat wens je niemand toe. Zeker niet omdat er zoveel mensem zijn in de paardensport die dit en erger doen. Ook niet goed, ook iets wat nodig aangepakt moet. Maar Charlotte alles laten dragen waar veel mensen schuldig aan zijn is hard in dit verhaal. Haar leven zal hierna nooit meer hetzelfde zijn. Het gaat dan ook imo geen kwestie worden van volgend najaar klein beginnen, wat boe geroep incasseren en weer deelnemen aan de top. Ik zie haar dat echt niet meer doen... Vraag me oprecht ook af wat nu de verstandhouding tussen haar en Carl is. Erg jammer dat alles zo heeft moeten lopen.

Ghazella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 21:01

Dat is een karige straf...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 21:51

Ze heeft het paard 24 keer geslagen in 1 minuut hè, besef wel even hoe vaak dat is. Dat gaat echt alle perken te buiten.
Ik vind een jaar schorsing nog veel te weinig.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 21:56

De zwaarste is de publieke opinie…
En daardoor is ze heel zwaar gestraft.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 22:30

_San87_ schreef:
Anastasia24 schreef:

Ooh ik wist niet dat ze de samenwerking met Carl en de paarden kwijt was :/

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 06:32

Macloud7600 schreef:
Anastasia24 schreef:

Erg kortzichtig jouw antwoord. De paardensport geeft juist heel mooi aan welke band er is tussen de ruiter en paard. Op dat niveau moet die band goed zijn, anders "werken" ze niet voor je.

Zij is ontzettend beschadigd door de deze ophef. In mijn optiek zijn hierbij andere belangen en ik vraag mij af welke rol van dierenwelzijn hierbij echt gespeeld heeft.

Ik heb altijd erg genoten van haar rijden en dit had ik inderdaad nooit verwacht van haar. Maar heeft zij alleen schuld hierin? Heeft degene die zijn paard zo laten behandelen ook geen aandeel hierin? Het betrof een jonge amazone van 16. Haar moeder filmde alles en lacht tijdens het filmen. Nergens worden zij aan de schandpaal genageld. Sterker nog zij gaan op in anonimiteit.

Als mijn dochter haar paard zo laat behandelen door een instructeur met Olympische titels/ wereldkampioen of niet, dan trek ik haar van het paard en heeft de instructeur een probleem.

Juist, helemaal mee eens. En dan nog niet te spreken over het feit dat de video al 4 jaar oud is.

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 06:43

Macloud7600 schreef:

Deze ruiters rijden alleen maar hoor, de verzorging en alles er omheen wordt door grooms gedaan dus die 'band' zal wel meevallen. Daarnaast kun je een paard tot alles toe dwingen dus dat laatste gaat helaas ook niet op.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 07:26

xxx88 schreef:
De zwaarste is de publieke opinie…
En daardoor is ze heel zwaar gestraft.

Ja inderdaad. Dat is te zien aan zogenaamde paardenmensen die het alsnog gewoon voor zo iemand opnemen. :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 07:29

Niet meer terug in de ring.
En kappen met die paardensport..het is geen sport meer te noemen!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:13

Macloud7600 schreef:
Anastasia24 schreef:

Kijk jij verwoord wat ik al altijd heb gedacht. Vind de reactie van de ouders nog een pak erger dan die van Dujardin eigenlijk. Wat mij doet vermoeden dat ze het eigenlijk niet erg vinden wat Dujardin deed op dat moment. Dat ze pas met die 4 jaar na datum komen ruikt naar wraak in mijn ogen.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:16

Zou ze echt niet meer met Carl samenwerken? Als het zo'n goede vriend en samenwerkingspartner zou zijn, dan laat hij haar toch niet zo makkelijk vallen?
Wel sneu als je al deze toestanden over je heen krijgt als je ook zwanger bent. Lijkt me niet bevorderlijk voor het kindje. Zou juist een mooie tijd moeten zijn...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:28

Eerder andersom denk ik, zwanger geraakt omdat het er een gunstigere tijd voor is en afleiding kan bieden.

Maar ja, ze is publiekelijk zwaar gestraft..terecht. Maar onderschat inderdaad niet wat een impact dat allemaal heeft gehad en degene die filmt en lacht is geen haar beter. Want daar zijn een zelfde soort filmpjes van opgedoken.

Roepen dat de sport verboden moet worden is natuurlijk onzin, in alle takken van de sport en recreatie vind je helaas dit soort rotte appels. Een zero tolerance beleid lijkt me beter.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:36

Elisa2 schreef:
Eerder andersom denk ik, zwanger geraakt omdat het er een gunstigere tijd voor is en afleiding kan bieden.

Maar ja, ze is publiekelijk zwaar gestraft..terecht. Maar onderschat inderdaad niet wat een impact dat allemaal heeft gehad en degene die filmt en lacht is geen haar beter. Want daar zijn een zelfde soort filmpjes van opgedoken.

Roepen dat de sport verboden moet worden is natuurlijk onzin, in alle takken van de sport en recreatie vind je helaas dit soort rotte appels. Een zero tolerance beleid lijkt me beter.

Ze is uitgerekend in februari toch? Dan was ze volgens mij zwanger voordat de beelden opdoken dus die theorie lijkt me een beetje onwaarschijnlijk.

Igorette M ZZ-Licht +6
Instagram: @Kirrietje @Kirsten.Dressage

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:41

Alleen heeft je meest rode en blinkende appel een bruine plek gekregen. Dat doet je aan de hele appelmand twijfelen en dat is jammer. Waarom kunnen mensen niet normaal omgaan met hun paard? Ik snap het niet, hoe je een paard kan afranselen, zelfs al is het maar 1 keer, je houdt toch van die dieren?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:47

Kirrietje schreef:
Elisa2 schreef:

Ze is uitgerekend in februari toch? Dan was ze volgens mij zwanger voordat de beelden opdoken dus die theorie lijkt me een beetje onwaarschijnlijk.

Oh zo goed was ik niet op de hoogte, in dat geval neem ik mijn woorden terug. In ieder geval voor haar wel fijn dat ze zich daarop kan richten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:50

Captain schreef:
Macloud7600 schreef:

Deze ruiters rijden alleen maar hoor, de verzorging en alles er omheen wordt door grooms gedaan dus die 'band' zal wel meevallen. Daarnaast kun je een paard tot alles toe dwingen dus dat laatste gaat helaas ook niet op.

Dan heb je Carl en Charlotte nooit gevolgd of dingen gelezen van mensen die met ze samenwerkte. Die lieten niet alles door groom doen.

De samenwerking met Carl was daarvoor volgens mij al niet meer zo veel. Ja, ze stonden op Carl zijn complex, maar volgens mij waren ze beide al hun eigen ding aan het doen. Maakt het alsnog heftig, want zelfs als dat zo was zal het nog een flinke knauw hebben gegeven aan de vriendschap?

Ik vraag me ook af of ze ooit nog wel terug komt. Mijn gevoel hierover is dubbel, het filmpje vond ik vreselijk en had ik echt niet van haar verwacht. Maar mensen die nu alsnog roepen dat ze nooit meer paard zou mogen aan raken oid, vind ik ook niet helemaal terecht. Alleen deze schorsing vind ik misschien te weinig, alles eromheen was wel heel heftig. Andere ruiters die nog ergere dingen gedaan hebben rijden allemaal gewoon weer en mensen zijn alles vergeten en dat gaat hier niet gebeuren, denk ik.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?