Gebruik FEI meetinstrument voor neusriem uitgesteld

Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Nieuwsredactie

Gebruik FEI meetinstrument voor neusriem uitgesteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-24 22:07

Hoefnet
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Half oktober maakten we bekend dat de FEI vanaf 1 januari 2025 met een nieuw instrument komt, waarmee ze de strakheid van neusriemen nauwkeuriger kunnen meten en controleren. Het instrument was goedgekeurd na 600 tests op FEI spring-, dressuur-, eventing-, endurance- en menwedstrijden. Het is de bedoeling dat de strakheid van neusriem van paarden en pony's op FEI-wedstrijden zal worden beoordeeld met behulp van het nieuwe meetinstrument.

Het meetinstrument zal nu vanaf 1 mei 2025 gebruikt worden op alle FEI-wedstrijden. Met het uitstel wil de FEI officials en de menners/ruiters de tijd geven om zich op het meetinstrument aan te passen. Daarnaast is er mogelijk wat vertraging op de levering van het instrument, dat voor iedereen te bestellen gaat zijn. Zodra het meetinstrument beschikbaar is, zal de FEI erover informeren. Alle FEI stewards hebben het recht op één gratis meetinstrument.

Klik hier voor meer informatie over het meetinstrument en de eventuele consequenties als de regels niet worden opgevolgd.

Het FEI-meetinstrument wordt onder de neusriem en over het nasale bot gestoken en wordt vervolgens van boven naar beneden getrokken. De test is snel en eenvoudig en duurt slechts enkele seconden. Als het apparaat doorgaat, is de neusriem los genoeg. Als het apparaat echter niet gemakkelijk doorgaat, wordt de neusriem als te strak beschouwd en zijn de gevolgen zoals vermeld in Art. 1044.8 van het FEI Veterinair Reglement van toepassing. Deze regel gaat in vanaf 1 januari 2025.

Consequenties
Als door middel van het meetinstrument wordt bepaald dat de neusriem overmatig strak is, zijn dit de mogelijke gevolgen:

• vóór de wedstrijd: De menner-paard/pony combinatie mag niet starten tenzij de neusriem opnieuw wordt aangepast zodat er voldoende speling is
  • tijdens de wedstrijd: De combinatie wordt uitgesloten van de betreffende wedstrijd en de atleet krijgt een Gele Waarschuwingskaart. Doordat de combinatie wordt uitgesloten, betekent dat een tweespan of vierspan menner mogelijk gediskwalificeerd wordt omdat de neusriem van één van zijn paarden of pony’s te strak zit.

Zie in de video hieronder hoe de test uitgevoerd dient te worden:

Beschikbaar voor verkoop
Deze manier van testen met het nieuwe meetinstrument geldt voor alle soorten neusriemen, en voor zowel de bovenste als de onderste neusriem. Het gedetailleerde protocol voor het meten van de strakheid van de neusriem wordt opgenomen in het discipline-specifieke ‘Neusriem Strakheid Meetprotocol(len)’. Het meetinstrument zal geleidelijk aan worden gebruikt op FEI-wedstrijden in het eerste kwartaal van 2025. Het zal beschikbaar komen voor verkoop voor iedereen. Hierover volgt later meer informatie.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Ayasha
Blogger

Re: Gebruik FEI meetinstrument voor neusriem uitgesteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:58

Wat moeten ze aanpassen? Normaal met hun paarden omgaan? Daar hebben ze vijf maanden voor nodig?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:02

Dus je doet er 5 maanden over om de neusriem 1 of 2 gaatjes losser om te doen -O-

En….. was er niet al zo’n “apparaat” of “instrument”? Het klinkt ook allemaal wel heel erg interessant zo hè :D
Alsof het rocketscience is om een neusriem om te doen.

Pluk de dag voor je in een vaas eindigt ~ Loesje

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:32

Lezen dames..

Er staat vertraging op levering van het instrument, dat is alles denk ik. De rest is inderdaad geen rocket science.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:37

"Met het uitstel wil de FEI officials en de menners/ruiters de tijd geven om zich op het meetinstrument aan te passen.

Daarnaast is er mogelijk wat vertraging op de levering van het instrument, dat voor iedereen te bestellen gaat zijn"

Er is mogelijk vertraging. Maar ze noemen toch echt als eerste punt , dat ze iedereen de tijd willen geven, zich op het instrument aan te passen.

Dat is imo gewoon onzin, en niet zo ingewikkeld en tijdrovend.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:42

Elisa, het staat er echt
Citaat:
Met het uitstel wil de FEI officials en de menners/ruiters de tijd geven om zich op het meetinstrument aan te passen.
Ze brengen het wel als rocket science. Ben benieuwd of ze alle gebruikers dan wel gaan leren hoe ze het instrument moeten kalibreren, of er rekening gehouden wordt het met uitzetten van het materiaal is je in warmere landen gaat meten (en of daar dan ook voor gecorrigeerd moet / mag worden), of iemand nog gaat aangeven dat er rekening gehouden moet worden mete de meetfout en de spreiding :+

En er is nog geen vertraging op de levering, althans, volgens het artikel, er is mogelijk vertraging.
Citaat:
Daarnaast is er mogelijk wat vertraging op de levering van het instrument, dat voor iedereen te bestellen gaat zijn.

Uit het oog, maar nooit uit mijn hart
[&]Rockes <3, [&]Apache <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:48

Ja, ik weet wat er staat..maar zie dat een beetje als tussen de regels doorlezen.

Mogelijk vertraging en de rest is een hoop geblaat haha.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:50

is dit alleen voor FEI? zou mooi zijn als knhs dit ook in de basissport, en fnrs dit op maneges gaat toepassen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:55

Ik vind het een domme zet van de FEI dan. Ze weten hoeveel officials er zijn, de leverancier(s) we(e)t(en) ongetwijfeld wanneer ze de eerste batches kunnen leveren.

De regel is er nu ook al. Ruiters / menners hoeven zich hier niet op voor te bereiden, ja hooguit dat er nu wellicht echt (beter) gecontroleerd kan worden ofzo.

En om dan de onzekerheid nog wat te vergroten, hoe gaan ze dit meten? als paard op rust staat of als ie in een werkhouding staat? Dat lijkt me ook nog wel verschil te maken

Uit het oog, maar nooit uit mijn hart
[&]Rockes <3, [&]Apache <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 08:59

Viel me ook ineens op, beetje offtopic misschien dat het plaatje hierboven een Tuiger is met een liverpoolstang en een sperriem. Als je het dan over de mond dichtsnoeren hebt dan is dat wel een mooi voorbeeld.

Het lijkt me dat ze dit kunnen meten bij het losrijden en het voor of na de ring uitkomen als ze ook de bittencontrole doen?

-Kurt Albrecht-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 09:03

Het is natuurlijk gewoon knudde dat je in principe een lichte aanpassing van een bestaande regel communiceert, om anderhalve maand later al mogelijke issues aan te dragen en uitstel te communiceren. Dat zelfs de allerkleinste stap niet in een halfjaar gerealiseerd kan worden, dat komt niet echt over. Ook al zijn de bedoelingen waarschijnlijk goed.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:23

Ja hoe moeilijk kan het zijn, zou je denken.

Hopelijk gaat de knhs ( en andere bonden / landen) hier ook in mee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:38

Nieuwsredactie schreef:
Daarnaast is er mogelijk wat vertraging op de levering van het instrument, dat voor iedereen te bestellen gaat zijn

Gezond verstand is inderdaad moeilijk leverbaar. Dat weten we al een hele tijd -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:42

juval schreef:
is dit alleen voor FEI? zou mooi zijn als knhs dit ook in de basissport, en fnrs dit op maneges gaat toepassen.

De knhs heeft al lang de regel van doe neusriem en wordt ook gecontroleerd. Niet elke wedstrijd want niet elke vereniging huurt toezichthouder in en niet elke toezichthouder controleert het. Maar ik ben 2 jaar geleden oid al meerdere keren gecontroleerd, omdat ze alle combinaties controleerden.

Het enige wat er zou veranderen is dat er dan een apparaat gebruikt wordt. Doen sommige toezichthouders nu al en anderen gebruiken 2 vingers tot 2e kootje wat makkelijk moet gaan bovenop de neus.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:47

Eerste stap zou al moeten zijn: de aansnoerneusriem is geen toegestande optoming. Bam, daar win je al een heleboel mee. Gaatjes in de neusriem op minimaal zoveel mm (12, 15 of zo) scheelt ook al.

En verder is het heel simpel: zegt de steward: hij zit te strak, doe je 'm een gaatje losser. Punt.
Waarom moet dat dan weer officieel gemeten worden of het ding niet té los zit? Te los moet niets uitmaken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:52

Ibbel schreef:
Eerste stap zou al moeten zijn: de aansnoerneusriem is geen toegestande optoming. Bam, daar win je al een heleboel mee. Gaatjes in de neusriem op minimaal zoveel mm (12, 15 of zo) scheelt ook al.

En verder is het heel simpel: zegt de steward: hij zit te strak, doe je 'm een gaatje losser. Punt.
Waarom moet dat dan weer officieel gemeten worden of het ding niet té los zit? Te los moet niets uitmaken.

Dat is echt onzin. Ik gebruik een aansnoerneusriem omdat ik het onderlegde prettiger vind voor paard en het de enige neusriemsoort is die groot genoeg is voor mijn paard om hem zo los te kunnen doen als ik wil. Ik heb nog nooit een neusriem strak aangetrokken en er kan altijd meer als 2 vingers onder.

Als de aansnier nu de enige was die zo strak getrokken werd was er misschien een klein punt. Maar elke neusriem kan zo strak getrokken worden en de mensen die dat doen doen het bij elke soort neusriem. Ook bij bitloze optomingen, anatomische en noem maar op.
De neusriem is het probleem niet.

Waar zie jij dat te los een probleem zou zijn?

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:56

Citaat:
Met het uitstel wil de FEI officials en de menners/ruiters de tijd geven om zich op het meetinstrument aan te passen.

Dit is toch een uitspraak om van te :r

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:58

Ibbel schreef:

Dank kan ik veel hoofdstellen niet gebruiken.
Veel zijn er dan te kort.
Bij de aansnoerneusriem kan ik zelf een langer kinstuk aanzetten.
Daarnaast vind ik dat zachte ding fijn.
Plus mijn paarden hebben flinke baardharen, die ik niet steeds snoei.
En juist door het kussentje en daarbovenop de gesp zitten er nooit haren bij het dichtmaken vast.

Dus niet aan symptoombestrijding doen en deze variant verbieden, gewoon mensen uitsluiten klaar.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:03

Eens DP. Ook al heeft de knhs allang de regel dat er dus voldoende ruimte tussen moet zitten zouden er consequenties aan moeten zitten, meer dan alleen losser moeten maken. Geef 1 waarschuwing en bij 2e keer gewoon een boete of korte schorsing oid.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:14

Ibbel schreef:

Een gewone neusriem kan je net zo strak trekken als je dat zou willen. Kijk maar naar de sperriem dat is ook een enkele sluiting maar zit bij veel mensen veel te strak.

Daarbij zijn de andere vaak zachter en veel langer te krijgen. De mijne heeft een flinke kaak, die red ik niet met een gewone, hij heeft nu een op maat gemaakte aansnoer variant in de breedte die hij zelf wilde.

Moet ik wel zeggen dat ik mijn neusriemen altijd vrij los heb. Van al mijn hoofdstellen. Stalgenoot heeft een aantal maanden geleden de opleiding tot opzichter gedaan en wilde even "oefenen" met meten. Een aantal bij ons zaten idd wat strak, die dachten dat ze het los genoeg hadden, die zijn eigenlijk allemaal meteen een gaatje losser gegaan.
De mijne zat keurig, iets aan de losse kant. Maar dat wist ik al, je kan er makkelijk met je vingers tussen.
Ze moeten net niet wiebelen, want dat vinden de meeste paarden ook weer irritant.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:26

DuoPenotti schreef:
Ibbel schreef:

Hoe wordt een hoofdstel te kort als je de aansnoerneusriem vervangt door een hoge Engelse neusriem?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:32

Gini schreef:
DuoPenotti schreef:

Hoe wordt een hoofdstel te kort als je de aansnoerneusriem vervangt door een hoge Engelse neusriem?

De omtrek van de neus, niet de bakstukken.
DuoPenotti schreef:
Bij de neusriem kan ik zelf een langer kinstuk aanzetten.

Veel hoofdstellen hebben een te kleine omtrek, ja soms met flink aansnoeren lukt het, wat weer net niet de bedoeling is :+

Bij de zweedse (wat zover ik weet de eigenlijk benaming is) of Engelse kun je zelf zo nodig een langere riem inzetten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:36

Ah zo, oké, ik zag het even niet voor me. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:38

Zelfs mijn doodnormale kwpner paste geen enkele engelse neusriem. Allemaal te klein qua omtrek. En ze heeft geen groot hoofd, ja het is een wat ouderwetser type als die ponyhoofdjes die je regelmatig ziet, maar geen groot hoofd. Halsters en alles in gewoon normale full en niet op zn strakst. Ik heb het ooit vergeleken met oudere hoofdstellen en die neusriemen waren echt kleiner geworden. Dus hier ook aansnoer, zodat ik het riempje groter kan bestellen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-12-24 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:39

Haha, ja ik ben wel eens wazig met uitleggen.