[Blog] 24 hours met onze 3 paarden: van sulky, naar zadel, naar koets

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

[Blog] 24 hours met onze 3 paarden: van sulky, naar zadel, naar koets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 19:14

* Bokt Bloggers
Bokt Community

24 hours met onze 3 paarden: zo verschillend en toch zo leuk

Mijn man en ik hebben 3 paarden: Madness (Draver), Aladdin (NRPS) en Meneer Anton (Haflinger).
Alle 3 met hun eigen karakter. Alle 3 gefokt voor andere takken van de paardensport: drafsport, dressuur onder het zadel en mensport. En juist dat maakt het voor ons zo interessant en leerzaam. Elke dag weer, leren van elkaars sport. En omdat te illustreren even een dagje uit ons leven op "Animal Farm', zoals wij ons huis en erf noemen.

Mijn verhaal begint vrijdag 29 november 2024, 15.30u
We zijn afgereisd met Madness naar de drafbaan Victoriapark in Wolvega. Madness is een vijfjarige Draver en hij start op de Nederlandse en Duitse drafbanen. Madness start vandaag in koers 1 met startnummer 2 over 2100 meter.

Om 15.30u hebben we hem ingespannen om kennis te maken met zijn rijder voor vandaag, leerling pikeur Niels van der Tol. Niels heeft Madness nog nooit gereden. Hij heeft vooraf al een aantal koersen van Madness terug gekeken en samen met de trainer Jacky Mollema spreken zij af hoe Niels Madness het beste kan rijden in de koers. Dan gaat Niels met Madness de baan op om warm te lopen en voor Niels om te voelen hoe Madness reageert, hoe hij door de bochten gaat, etc. Na 10 minuten komt hij terug met Madness en overlegt nog even met de trainer wat hij heeft gevoeld. Madness wordt uitgespannen, krijgt water en hooi en gaat nog even zijn box in om te chillen. En voor ons tijd om even een kopje koffie met koek te nemen.

Afbeelding

16.20 uur
Madness wordt opnieuw ingespannen 12 minuten voor de start van de koers. Rustig wandelen we met zijn allen naar de baan. Niels en Madness lopen warm en bij het sein: “start over 20 seconden” plaatst Niels Madness achter de startauto. Normaal is Madness heel gefocust bij de start en meestal als eerste weg. Maar nu is meneer afgeleid en mist de start. Hij komt als zesde in de eerste bocht. En de koers opent echt heel hard 1.10,1, dus hij moet alle zeilen bij zetten. Hij komt wel snel naar voren, maar komt wel in het tweede spoor terecht aan buitenkant. Daar moet hij meer meters afleggen. Na bocht twee ligt Madness vierde en vervolgt zijn weg naar voren. Hij wil zo graag voorop lopen. Bij ingang bocht drie ligt hij al tweede aan de buitenkant. Het gaat hard.
Uiteindelijk wordt Madness vierde in zijn seizoen beste tijd 1.14,8 over de kilometer.
Super trots op het mannetje.

Beleef hier de koers mee. (Madness heeft de witte neusriem en witte strepen om de knieën)

Als Madness terug op het stallenterrein is, spannen we hem uit. En gaat hij even lekker onder de lauwwarme douche en krijgt hij water te drinken. Dan gaan we aan de hand uitstappen tot hij weer op adem is. Als alles ingeladen is en wij met zijn allen de koers hebben geanalyseerd, kan Madness op de wagen en naar stal in Oranjewoud. Hij hoeft maar een kwartiertje te rijden met de vrachtwagen. Mijn man en ik nemen afscheid en gaan zelf onderweg naar Hoofddorp bij Schiphol naar huis. Dat is wel bijna 2 uur rijden.

20.00 uur
Wij zijn thuis. Aladdin en Meneer Anton staan bij ons thuis. We halen ze binnen van de wei en ze krijgen hun voer. Vervolgens verzorgen we de schapen en de katten. En gaan nog even lekker met de honden op de wei ravotten. Dan is er rust en tijd om ons zelf te voeren. Ook wel belangrijk.

30 november 2024, 6.00 uur ochtend
De paarden voeren en naar buiten de wei op. De andere dieren verzorgen, voordat we kunnen ontbijten. Veel van jullie zullen dat wel herkennen: eerst de dieren, dan wij de mensen.

8.30 uur
De Hoefsmid meldt zich en de paarden worden binnen geroepen. En als de Hoefsmid klaar is en de paarden weer netjes bekapt zijn, zadelen wij Aladdin op. Aladdin is een 13-jarige NRPS, geklasseerd in de klasse M vaardigheid mennen en L2 dressuur onder het zadel. Hij wordt vandaag gereden door onze bijrijdster. Zij rijdt hem 2 dagen in de week. Ze zijn samen een zalig duo. En ik geeft ze graag les. Aladdin heeft er zin in en we zijn tevreden over zijn voortgang. Na de les rijd ik Aladdin zelf nog even om na te voelen wat ik net gezien heb in de les. En dat voelt net zo als het eruit zag. Mooi. Tevreden.
Daarna mogen Aladdin en Meneer Anton nog even het land weer op.

Afbeelding

13.00 uur
Tijd om Meneer Anton te wassen en in te vlechten. Meneer Anton is 15 jarige Haflinger en geklasseerd in de ZZ vaardigheid mennen. Vandaag is hij gevraagd om Sinterklaas en zijn Pieten met de koets naar de manege van Paardensportvereniging Haarlemmermeer te rijden. Dan moet je er als paard natuurlijk wel een beetje toonbaar uitzien.
Voorheen riep Sinterklaas voor dit soort ritten altijd de hulp in van onze Haflinger Janouk. Maar nu Janouk er niet meer is, mag Meneer Anton vandaag een keer mee.
Alleen Meneer Anton heeft weinig geduld, sterker nog hij heeft helemaal geen geduld. Donderdag hebben we een hele tijd geoefend op netjes stil staan voor de koets, zodat Sinterklaas veilig op en af kan stappen…………..maar Meneer bleef stuiteren en springen voor de koets. Hij wil altijd heel graag lopen. Dus ik had er slecht van geslapen. Als dat maar goed gaat vandaag met Sint. Ppffff spannend. Voor mij dan.

13.45 uur
Naar het bos met de trailer om Meneer Anton even te laten uitrazen voor de koets tot dat Sinterklaas arriveert. Mijn man is de koetsier en neemt de tijd om Meneer Anton goed los te rijden.

14.50 uur
Daar is Sinterklaas met zijn Pieten en een grote zak kadootjes. Sinterklaas is helemaal weg van Meneer Anton en gek genoeg vindt Anton die man met die rode lange jas en het witte gewaad ook helemaal top. Anton staat voorbeeldig stil, terwijl de Pieten de koets volladen en Sinterklaas inclusief staf plaats neemt op de koets. Ik ben reuze verbaasd. Is dit Anton wel? Hij is zooooo braaf. We gaan op weg naar de manege, met huppelende Pieten om de koets. Zo vervelend als Anton donderdag bij de generale repetitie was, zo braaf is hij vandaag.

Afbeelding

15.10 uur
De stoet rijdt het terrein bij de manege op. Daar staan een hele hoop kinderen met hun ouders te zingen. En Meneer Anton vindt het geweldig. Hij staat met opgeheven hoofd, perfect stilstaand, te kijken hoe Sinterklaas uitstapt en de kinderen met Sinterklaas de binnenbak in lopen. Hij geniet van alle aandacht. Na de nodige klopjes op de hals en snoepjes voor Anton, rijden wij terug naar het bos en de trailer. Terwijl Sinterklaas de kinderen trakteert op kadootjes, snoep en gezelligheid.

Meneer Anton en zijn BFF Sinterklaas
Afbeelding

Afbeelding

15.30 uur
Meneer Anton uitspannen, vlechten er uit en op de trailer terug naar huis. Als we thuis zijn, mag hij samen met Aladdin de wei weer op. En ruimen wij de auto en trailer op. En dan is het rust voor ons. Even een kopje thee en rustig op de bank zitten.

24 uur verder en deze Penny heeft het prima naar haar zin gehad met alle drie de paarden. Alle drie zo anders, alle drie in andere takken van de paardensport en alle drie even leuk.
Mensen met paarden hebben de hemel op aarde. Life is good. Punt.

Maflinger_S

Re: [Blog] 24 hours met onze 3 paarden: van sulky, naar zadel, naar koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 21:29

Wat een rijk bezit, 3 paarden die alle drie hun eigen "ding" doen en toch deel uit maken van het geheel. Je schrijft leuk.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 22:17

Dank je wel. Ik voel me een gezegende Penny ;)

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 22:34

Wat superleuk en veelzijdig zo!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 23:03

Wat een heerlijk verslag Janouk. Ik moet wel lachen om het perfecte gedrag van je haflinger. Wat fijn dat je 's avonds niet op het journaal was met mijnheer Anouk doe de Sint had gelanceerd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 23:11

Ik was er wel een beetje bang voor. :D
Meneer Anton is net als Madness niet zo gek op stil staan *\o/*
Als Madness wint, wil hij ook nooit stil staan bij de prijsuitreiking. We kunnen er goed meeleven, maar als er een oude man in een lang wit gewaad op de koets moet stappen, wil je toch een beetje dat hij even stil staat.
O:)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 00:02

Super leuk verslag!!! Leuk om zo samen bezig te zijn met de hobbys en ook nog zo veelzijdig!!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 06:51

Wat een heerlijk stel heb je toch.
Alle 3 zo verschillend met hun eigen karakter maar dat past zo goed bij jullie.
Ik geniet altijd van jullie verhalen en avonturen. Maar dat doe ik al jaaaaaren. Hihi.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 10:20

Mooi verslag weer, heerlijk om te lezen en genieten van de veelzijdigheid!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 14:48

Dank jullie wel.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 15:02

Mooi verslag Janouk.
En die meneer Anton hij kan het wel, wilde vast een wit voetje halen bij de Sint.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 07:43

marga1 schreef:
Mooi verslag Janouk.
En die meneer Anton hij kan het wel, wilde vast een wit voetje halen bij de Sint.

Je weet
Natuurlijk nooit of er snoep of brokjes in de zak van Sint zitten..... :Y)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 08:30

Wat een leuk verslag!
En fijn dat ik van achter mijn beeldscherm als jaren mag meegenieten van jullie paarden + avonturen...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 19:14

Graag gedaan :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 11:41

Zag ik zojuist toch jullie bus voor de deur bij ons thuis. :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 14:30

Tazzey schreef:
Zag ik zojuist toch jullie bus voor de deur bij ons thuis. :D