Dressuursensatie Marten Luiten verhuist naar paardenpaleis in Vledder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Dressuursensatie Marten Luiten verhuist naar paardenpaleis in Vledder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 17:29

RTV Drenthe
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Marten Luiten en Fynona. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Dressuurtalent Marten Luiten (23) uit Winschoten verhuist komend weekend met zijn zes paarden naar de prestigieuze Stoeterij Vledderlanden in Vledder. De imposante miljoenen-accommodatie is sinds kort eigendom van vastgoedondernemer Lammert Tel uit Een. Hij is de derde eigenaar.
Het pand werd in 2009 opgeleverd onder de naam Stal Arcadia. Onder de tweede eigenaar werd de naam veranderd in Stal Jede en maakten Friese paarden de dienst uit. Het luxueuze paardenpaleis is een ontwerp van architect Cor Kalfsbeek.

Dressuurruiter Luiten wordt nu al aangemerkt als de gedoodverfde opvolger van Edward Gal. Zelf vindt hij dat wat te veel eer. Maar hij werd al wel drie jaar op rij door de hippische bond verkozen tot Paardensporttalent van het Jaar. Iets dat nog nooit voorgekomen is. Ook won hij de afgelopen drie jaar de Nederlandse dressuurtitel voor ruiters tot 25 jaar.

'Voor het eerst op mezelf wonen'
Luiten en Tel gaan de ruimte in Vledder samen delen en ze hebben allebei grootse plannen. Voor de jonge dressuurruiter betekent het een mooie kans om uit te breiden. "Ik heb nu in Winschoten vijf boxen en ga straks in Vledder zeventien boxen huren. Ik heb iemand gevonden die met me meegaat. Dus we zijn straks met z'n tweeën om alles te runnen", legt Luiten uit. "Ik vind het wel spannend, maar ik heb er ook ontzettend veel zin in. Alles is nieuw. Ik moet ook op mezelf gaan wonen en daar heb ik ook nog geen ervaring mee", lacht hij.

Lesklanten verhuizen mee
Buiten de paarden van vooral andere eigenaren zullen ook zijn lesklanten mee moeten verhuizen als ze met hem verder willen. Voor Janita Stavast uit Nieuw-Weerdiinge, die al twee jaar bij hem lest, is dat geen enkel probleem. "Het is natuurlijk hartstikke leuk voor hem. Het enige wat ik dacht: ik ga met hem mee! Ik denk dat we nog veel van hem gaan horen", zegt ze enthousiast.

Fynona
De merrie Fynona is het toppaard van Luiten. Al sinds 2017 vormen ze een combinatie. Met haar won hij drie jaar geleden drie keer goud op het EK voor de Young Riders. Ook zij verhuist mee naar Vledder.

Drachtige springgerichte merries
Luiten gaat stallen huren van Tel, van huis uit een echte paardenliefhebber. "Ik wil een sprongetje maken als het gaat om de fokkerij en de exploitatie van een nieuwe locatie. En dat past hier allemaal. Dus alles wat ik graag wil, kan hier", vertelt Tel. "Ik heb inmiddels een aantal drachtige springgerichte merries aangekocht, die allemaal dus een veulentje krijgen volgend jaar. We willen dat verder professionaliseren naar veertig veulens per jaar, misschien paarden opfokken en uitbrengen in de sport. En met deze locatie kun je natuurlijk nog veel meer. Je zou er evenementen kunnen organiseren, afhankelijk wat er van de gemeente kan en mag."

Ontbreekt aan niets
In de accommodatie ontbreekt het aan niets. De grote indoor-rijhal is voorzien van een eb- en vloedbodem, waarmee de vochtbalans van de bodem onder controle kan worden gehouden. Ook ligt er onder alle boxen een mesttransportsysteeem, waardoor kruiwagens overbodig worden. Daarnaast is er onder meer een solarium, luxe zadelkamer en staan er industriële wasmachines om paardendekens te kunnen wassen.

Op de website van RTV Drenthe is een filmpje te zien.

Ladygiroc

Re: Dressuursensatie Marten Luiten verhuist naar paardenpaleis in Vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 18:48

Hij heeft het prima voor elkaar op z'n 23e.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:39

Die stal is ook net een duiventil.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:12

Mooie kans! En terecht, fijne ruiter die Marten