Als onderdeel van de videoserie “Stallbesuch bei…” van de Duitse paardensportfederatie (FN), geeft eventingruiter Jérôme Robiné het FN-videoteam een kijkje in het dagelijkse werk met zijn vierbenige sportpartner Black Ice, op de thuisbasis van de federatie in Warendorf.
De video biedt een kijkje in het dagelijks leven van de 14-jarige Black Ice, wanneer hij niet op wedstrijd is. In de video vertelt Jérôme Robiné hoe hij zijn sportpaarden houdt en managet, om aan de behoeften van de paarden te voldoen. “Je moet de paarden ook een beetje vertrouwen. Ze kunnen veel zelf. Je moet niet te angstig zijn. Natuurlijk mag geen paard zich verwonden, maar laat de paarden gewoon paard zijn. Vermenselijk ze niet, maak het niet te gecompliceerd”, is het advies van Jérôme Robiné. Dat geldt ook voor zijn toppaard Black Ice, waarmee de Sportsoldaat 2023 (een sportsoldaat is iemand die in Duitsland zijn of haar opleiding of werk bij de krijgsmacht combineert met topsport-red.) de sprong naar het hoogste niveau maakte en tijdens het CCI5*-L in Luhmühlen met zijn tiende plaats de beste Duitser was. Vervolgens werd hij aangewezen voor de Europese kampioenschappen in Pin-au-Haras, waar hij als nieuwkomer meteen individueel een zevende plaats veroverde.
De videoreeks bestaat uit zes video’s, waarin de leden van dressuur-, spring- en eventingteams laten zien hoe zij hun paarden houden. Intussen zijn er video’s verschenen met meervoudig olympisch dressuurkampioene Jessica von Bredow-Werndl en TSF Dalera BB en de springruiters Richard Vogel, die met United Touch S de vijfde plaats haalde in de landenwedstrijd tijdens de Olympische Spelen, en Andre Thieme, die met DSP Chakaria in 2021 Europees kampioen werd en in 2024 de Grote Prijs van Aken won.
De video’s zijn te bekijken op het YouTube-kanaal van de FN. Er volgen nog stalbezoeken bij de volgende ruiters uit het zogeheten Championatskader: dressuurruiter Raphael Netz en tweevoudig wereldkampioene in de eventing, Sandra Auffarth.
De video met Jérôme Robiné is hieronder te bekijken. Deze is Duits gesproken, ook de ondertiteling is in het Duits.
Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij! &if=1