28 konikpaarden Lauwersmeer naar slacht wegens gebrek aan nieuwe plek

Moderators: Firelight, Mjetterd, Ladybird, Muiz, ynskek, Polly, NadjaNadja, Essie73

Nieuwsredactie

28 konikpaarden Lauwersmeer naar slacht wegens gebrek aan nieuwe plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-24 19:05

NOS
Algemeen

Konikmerrie met veulen. Foto: Eric Huybrechts

Voor de 52 konikpaarden die sinds september werden opgevangen in natuurgebied Lauwersmeer, is geen nieuwe plek gevonden. Ruim de helft van de paarden is daarom gedood, meldt Staatsbosbeheer.

De konikpaarden moesten in september weg uit het Oostvaardersveld bij Lelystad vanwege de grote klis, een stekelige plant die gevaarlijk kan zijn voor paarden.

Achttien paarden werden afgemaakt en 52 van de 70 dieren verhuisden naar het natuurgebied op de grens van Friesland en Groningen. De gemeente Noardeast-Fryslân was daar niet blij mee, omdat de paarden zaden van de grote klis mee zouden kunnen brengen.

'Serieuze pogingen'
De dieren zouden tot december blijven omdat de grond daarna te drassig wordt. Staatsbosbeheer ging op zoek naar een permanente locatie voor de 52 paarden. "Staatsbosbeheer heeft serieuze pogingen gedaan om op deze termijn voor de paarden een andere plek in binnen- of buitenland te vinden. Dat is helaas niet gelukt", aldus de beheerder van het natuurgebied.

22 (deels drachtige) merries en twee veulens zijn niet afgemaakt. Als het te nat wordt, zullen ze naar een andere plek in het Lauwersmeergebied worden gebracht. Staatsbosbeheer belooft de 24 konikpaarden goed te monitoren en indien nodig bij te voeren.

De merries vallen vanaf volgend jaar onder het reguliere kuddebeheer van het Lauwersmeergebied. Daar grazen al ongeveer 300 Schotse Hooglanders en nog eens 200 konikpaarden.

Grote klis
Staatsbosbeheer zegt dat de meeste bollen van de grote klis inmiddels uit de manen en staarten van de paarden zijn verdwenen. Een speciale werkgroep houdt minstens twee jaar lang in de gaten of er toch grote klis gaat groeien in het gebied. Als dat gebeurt, zal Staatsbosbeheer de planten met wortel en al uitgraven of maaien.

Dierenactivisten hebben de afgelopen maanden aandacht gevraagd voor de konikpaarden in het gebied, schrijft Omroep Flevoland. "Het kan toch niet dat een natuurorganisatie dierenmishandeling 'oplost' door de dieren naar het slachthuis te sturen", zei Chantal van het Hart in een videoboodschap.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Wintu

Re: 28 konikpaarden Lauwersmeer naar slacht wegens gebrek aan nieuwe plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:25

Zo lost SBB dat op, ik snap niet dat die organisatie niet eens ter verantwoording wordt geroepen, het begint schandalige vormen aan te nemen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:28

Beter naar de slacht dan verpieteren en vermageren in een "natuurgebied" in Nederland.

I am because you were

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:29

Natuurlijk....

Walgelijke instantie is dat toch zeg!!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:31

Ik weet niet wat ik erger vind, dat gesleur met die paarden (en ondertussen weigeren om ze particulier te verkopen).
Of het moedwillig verspreiden van die stomme plant.

Totaal geen langetermijn visie of plannen of wat dan ook. Wat een wanbeleid, bizar dat zoiets gewoon kan.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:31

Ik ben het helemaal met je eens!
Er was wel een oplossing want een natuurorganisatie uit Polen wilde de dieren allemaal hebben maar SBB wilde dit niet.

Ik begrijp niks van dit beleid van Staatsbosbeheer en vind het een zeer dieronvriendelijke oplossing.

Arme dieren! Wat een stress.

De wolven mag je niet eens opjagen maar deze paarden worden zonder pardon naar de slacht gebracht. Schandalig!!

Vallen is niet erg! Blijven liggen wel

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:41

prugelpiet schreef:
Beter naar de slacht dan verpieteren en vermageren in een "natuurgebied" in Nederland.

Of levend opgevroten worden door wolven

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:51

prugelpiet schreef:

Het gaat er om dat ze het telkens zover laten komen. Geen beheer van die paarden, runderen of herten. Ze laten alles maar vermeerderen. En de wolf prijzen ze de hemel in.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 20:34

Gelukkig heeft Staatsbosbeheer wel genoeg geld voor hun zwaar verwaarloosde paardenfokkerij Oostvaardersplassen. ( Nationaal Park Nieuw Land). Ach de Provincie Flevoland betaalt het toch wel.
Ik ben niet tegen slacht, omdat ik konikpaarden voor mijn ogen heb zien doodvallen van de honger, omdat Staatsbosbeheer zo graag wildernisje wil spelen op kosten van de belastingbetaler. En deze gruwelijke beelden staan nog elke op mijn netvlies gebrand. Ook heb ik met eigen ogen gezien hoe de konikpaarden uit de Oostvaardersplassen in andere natuurgebieden in Europa en Nederland aan hun lot worden overgelaten, vanwege het natuurlijke processen WANbeleid.

Staatsbosbeheer Oostvaardersplassen heeft in 2019 al eerder 40 konikpaarden uit het Oostvaardersveld naar Lauwersmeer gebracht. Ik was daar zelf bij. Een paar weken later had ik een afspraak met de boswachter daar. Hij is altijd eerlijk geweest dat in Lauwersmeer beheerd wordt. Staatsbosbeheer Oostvaardersplassen dacht slim te zijn en via een ander gebied gingen de konikpaarden Oostvaardersveld naar de slacht, want in Lauwersmeer ging het vergrootglas eraf. Maar toen hoorde ik niemand moeilijk doen.

Staatsbosbeheer jullie zijn en blijven ongelofelijke prutsers. Het blijft dweilen met de kraan open. Volgend jaar eindelijk de review. Maar laat Gedeputeerde Harold Hofstra eerst maar eens antwoord geven op de zeer scherpe vragen van René Woensdregt van FVD Flevoland.

Goede samenvatting van Annemieke van Straaten.

Bron van straaten research
https://www.facebook.com/share/p/1D87zf ... tid=WC7FNe

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:26

Dit is toch te erg voor woorden ?! Dat dit kán -:(-

Don't take anything for granted

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:31

Dit is volgens mij een veel eerlijker en diervriendelijker keuze dan die dieren weer naar een vreemde omgeving te loodsen.
Zoveel duizenden dieren worden geslacht. Deze paarden hebben lang in vrijheid kunnen leven.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 23:27

senna21 schreef:
Dit is volgens mij een veel eerlijker en diervriendelijker keuze dan die dieren weer naar een vreemde omgeving te loodsen.
Zoveel duizenden dieren worden geslacht. Deze paarden hebben lang in vrijheid kunnen leven.

Klopt, maar de manier waarop het tot stand komt, moet niet langer kunnen. Dat is het kwalijke aan de hele zaak.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 23:35

Precies wat Wintu schrijft. Ik vind dit zo triest.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 00:08

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 06:59

Citaat:
Ik ben het helemaal met je eens!
Er was wel een oplossing want een natuurorganisatie uit Polen wilde de dieren allemaal hebben maar SBB wilde dit niet.

Ik begrijp niks van dit beleid van Staatsbosbeheer en vind het een zeer dieronvriendelijke oplossing.

Arme dieren! Wat een stress.

De wolven mag je niet eens opjagen maar deze paarden worden zonder pardon naar de slacht gebracht. Schandalig!!

Zo hartgrondig hier mee eens, Staatsbosbeheer moet zich niet met dieren bezighouden, daar zitten alleen maar mensen die er helemaal niets van snappen en zeker geen gevoel in hun donder hebben. Laat ze zich met bomen bezig houden, alhoewel, dat verknallen ze waarschijnlijk ook.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 07:32

De manier waarop ze deze arme dieren opgeladen hebben verdient ook alles behalve de schoonheidsprijs (en dan druk ik me héél voorzichtig uit..) Kan het filmpje hier zo 1, 2, 3, niet uploaden maar is op Instagram wel te vinden...

Julia ´fan Melman´ Tymen 503 x Wimer 461 - L1
Meiske ´fan Melman´ Eise 489 x Wimer 461 - B+13 // L1+1

~ No Fear, Life's Better Than You Obviously Thought ♡ ~

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 07:53

Zwerf katten proberen we te helpen zodat er niet steeds meer katten bij komen.
Staatswanbeheer laat alles maar raak fokken.
Gaat wat lopen leuren met de dieren om vervolgens te slachten.
En het ligt aan het gebied waar ze gelopen hebben of ze gegeten mogen worden. Dikke kans zitten ze vol zware metalen en word het vlees vernietigd.

Dus wanneer beheren ze eens dat er minder bij gefokt word?
Niet, kost moeite en geld. En omdat ze niks om dieren geven spenderen ze dat er niet aan.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 08:11

De nieuwe plek vinden is wel gelukt alleen staatsbosbeheer ligt expres dwars..ze hadden naar Zweden gekund en nog lang en gelukkig kunnen leven.

Maar staatswanbeheer brengt liever dieren naar de slacht...laat ze daar dan ook gewoon eerlijk over zijn. Ze geven geen zak om de dieren die ze in "beheer" hebben.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:09

Wintu schreef:
Zo lost SBB dat op, ik snap niet dat die organisatie niet eens ter verantwoording wordt geroepen, het begint schandalige vormen aan te nemen.

Ik snap het wel.
Corruptie in de overheid.
De ene hand wast de ander en niemand neemt de verantwoording.
De overheid instanties en NGO's (niet gekozen organisaties), zoals bijv. Natuurmonumenten, Free Nature, Zoogdierenvereniging, zouden geen dieren moeten houden.

Het is makkelijker een gewond lichaam te helen dan een gewonde ziel!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:10

Elisa2 schreef:
De nieuwe plek vinden is wel gelukt alleen staatsbosbeheer ligt expres dwars..ze hadden naar Zweden gekund en nog lang en gelukkig kunnen leven.

Maar staatswanbeheer brengt liever dieren naar de slacht...laat ze daar dan ook gewoon eerlijk over zijn. Ze geven geen zak om de dieren die ze in "beheer" hebben.

Dat dus! Staatsbosbeheer.....

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:12

DuoPenotti schreef:
Zwerf katten proberen we te helpen zodat er niet steeds meer katten bij komen.
Staatswanbeheer laat alles maar raak fokken.
Gaat wat lopen leuren met de dieren om vervolgens te slachten.
En het ligt aan het gebied waar ze gelopen hebben of ze gegeten mogen worden. Dikke kans zitten ze vol zware metalen en word het vlees vernietigd.

Dus wanneer beheren ze eens dat er minder bij gefokt word?
Niet, kost moeite en geld. En omdat ze niks om dieren geven spenderen ze dat er niet aan.

Ons belastinggeld wel te verstaan.
En wat dacht je van drachtige merries.
Ik draai m'n maag letterlijk om bij deze instanties.
Wanneer worden de mensen wakker en gaan ze massaal in verzet

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:24

De dragende merries zijn niet geslacht.
Maar die geven weer nakomelingen dus volgend jaar dezelfde ellende

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 12:24

Martina67 schreef:
Wintu schreef:

Ik snap het wel.
Corruptie in de overheid.
De ene hand wast de ander en niemand neemt de verantwoording.
De overheid instanties en NGO's (niet gekozen organisaties), zoals bijv. Natuurmonumenten, Free Nature, Zoogdierenvereniging, zouden geen dieren moeten houden.

Je hoeft ze ook niet allemaal over één kam te scheren. Dit soort wanbeleid zie ik persoonlijk alleen bij Staatsbosbeheer. Tuurlijk, overal worden fouten gemaakt, maar dit gaat maar door en door.

Hamza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:08

zielig nieuws.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 13:39

StaatsBOSbeheer moet zich lekker enkel met bomen bezig houden!